Page 1 of 1

Yamaha YZF 1000 Thunderace: motoreffekt

Posted: 15 Nov 2020 12:42
by Variator
Er på utkikk etter en Thunderace, men jeg ser at den ble levert med to forskjellige motoreffekter, en med 99 hk og en fulleffekt med 145 hk.
Regner med at dette er avgiftsrelatert, og at dette muligens er et særnorsk fenomen?
Dette gjør jo at man må være litt våken når man kjøper en slik sykkel, og ikke går for en som er tatt inn som laveffekt?
På hvilke måte er denne nedtrimmingen gjort på YZF Thunderace?

Re: Yamaha YZF 1000 Thunderace: motoreffekt

Posted: 15 Nov 2020 12:49
by Bikeridr
Jeg hadde en '00 Thunderace som i utgangspunktet var en nedjustert 100HK versjon. Jeg betalte de ekstra avgiftene (kr 9.000,- dengang) og verksted/forhandler fjernet "plomba" ved første 1.000km service.
Det er en "brille" som ligger mellom forgassere (jeg snakker nå om den jeg hadde, en 2000-modell) og topp/innsug som struper litt på lufta, samt en skive på gassrulla som hindret "full rulle".
Når dette ble fjernet, hadde jeg fulleffekt. Var ingen "hjerne" å justere dengang.

Nyere sykler (med injection og hjerne) har sikkert denne begrensningen programmert.

Re: Yamaha YZF 1000 Thunderace: motoreffekt

Posted: 15 Nov 2020 13:12
by Variator
Takk for raskt og utfyllende svar!

Re: Yamaha YZF 1000 Thunderace: motoreffekt

Posted: 15 Nov 2020 16:03
by biker7
Bikeridr wrote: 15 Nov 2020 12:49 Nyere sykler (med injection og hjerne) har sikkert denne begrensningen programmert.
Yzf 1000 Thunderace ble vel bare solgt/produsert til 2003, og jeg mener at denne aldri kom med innsprøytning, kun forgassere.
Så da tipper jeg "plomberingen" på alle årsmodeller var omtrent som på din 2000mod. :)

Re: Yamaha YZF 1000 Thunderace: motoreffekt

Posted: 15 Nov 2020 22:54
by mekkern
2002 motoren jeg har i Bastarden er en 4VD motor og den ble også levert med gassere- har forresten Keihin FCR41 gassere på den nå..6000rpm+ gassere.. :lol: