TET - Trans Euro Trail

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

TET - Trans Euro Trail

Post by ashland »

De fleste har nok stiftet bekjentskap til TET ( Trans Euro Trail ) de selv betegner det som "Europe´s Dirt Road Adventure" med en samlet rute på omtrent 51.000km gjennom Europa, kan dette ikke være annet enn en opplevelse uten sidestykke :)

https://transeurotrail.org/

Med den minimale erfaringen jeg har fra gruskjøring ble den sørlige delen av Norges TET rute kjørt i løpet av sommeren som var. Noe som virkelig gav mersmak og når rutene ligger klare, er det ingenting å lure på 8)

Uke 21, 22 og 23 har jeg fått fri fra jobben
Tanken er hvis og dersom grensene åpner og vi er tilbake til en mer eller mindre "normal" verden og hverdag til sommeren [-o< har jeg så smått begynt planleggingen av TET Sverige, sørover fra Charlottenberg - traktene til Malmø. For så å følge TET over Skjælland og inn i Tyskland. Alt etter lyst og hvordan været spiller på lag.
Kanskje ikke de mest eksotiske eller mest spennende områdene av Europa, men siden jeg ser på meg selv som en noldus og grønnskolling på grus - Det betyr dog att ting ikke kan rettes på... Så er det greit å ta de nærliggende områdene i første omgang, lettere å ta de litt på sparket om nødvendig samt skulle noe skje, er enn ikke så langt hjemmefra :roll:

Tanken er deretter å spise seg videre gjennom Europa de neste årene :)

Er dette noe som flere kan ha lyst til å slenge seg med på?
Det er alltid trivelig med flere på tur :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by Borg »

Dette var veldig likt et innlegg jeg selv hadde tenkt å poste :D men for 1 uke, da det er begrenset hvor mye fri i heimen en kan søke... blir jo endel helgeturer i tillegg (du får henge deg på Bukkerittet i år...)

Men... må sjekkes litt nærmere, kunne godt tenkt meg å henge på første uken. Når drar du? Fredag til søndag (litt over en uke) skulle jeg få til.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by Bikeridr »

Feil side av fjorden for min del. Men jeg sysler med tanken på TET Baltic hvis det ikke blir noe av Transfagarasan, som jeg halvvegs planlegger.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by ashland »

@Borg Jeg hadde endel fridager igjen fra 2020, for å få de med over til i år måtte de settes inn i arbeidsplanen. De kan flyttes på så sant vi er folk nok på jobb, ikke helt nødvendig det må være de tre ukene.
Klart enn er fleksibel på både avreise tidspunkt og lengde på turen. En uke eller fredag til søndag er helt innafor som lengde :thumleft

Forsatt er det lenge igjen til våren og evt tur, men noe konstruktivt må enn bedrive med i mørketiden :)
fun is not a straight line
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by Borg »

@ashland Ja, absolutt viktig med noen planer fremover :thumleft
Nå var ikke dette noe forsøk på å kutte ned tiden på turen din, bare sette noen ønsker for avreisedag, slik at jeg makser min egen tid :D Du kjører jo dine uker ut om du vil, selv om jeg på et tidspunkt setter nesa hjemover..
Egentlig er jeg spent på hvordan løypa er i slutten av mai, men det går jo kun sydover. Ser mai til oktober er anbefalt periode og som de skriver bør vi jo slippe billig unna myggen så tidlig.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by ashland »

Leste dette tur referatet fra en som hadde kjørt endel av de samme rutene

https://christianbailleul.wordpress.com ... uro-trail/

Skal enn tro ut ifra den tiden han har brukt, er nok 3 uker langt mer enn hva selv jeg burde ha brukt for :roll: Men det finnes jo både andre og flere destinasjoner både med og uten grusveier.

Under HPR var vi noen som lurte på å ta en runde sammen på den sørlige norske delen av TET ruten til sommeren. Selv om den er kjørt er det noe som absolutt går å ta en reprise på :thumleft

Ser OTC har satt Bukkerittet til 12. - 15. august 2021, selvfølgelig i en av jobbukene, det kan rettes på når enn nærmer seg :-k
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by ojda »

Blir det lagt opp til å kjøre som folk (i skauen) er det slett ikke umulig at noen med 250kg sykkel også kan la seg friste til deler av dette :plystre
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by intruder »

TET er vel mye vanlige veier også.....langs relativt egnet farvann for en hjertesjuk kall og landeveisegnet Intruder blir det i tilfelle langs disse dere kanskje treffer på originalen her også ?
Ryggmerket er relativt godt synlig.... :smt031 :smt033

følger nok med dere...... [-X

takk te n Rotmo
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by Kant1 »

Det har vært diskutert å legge om endel av den sørnorske TET ruta.

Flytte startpunktet nordover, så man flytter litt av "trykket" bort fra Finnskogen.

Videre vestover fra Skeikampen har det vært diskutert å flytte ruta over mot Valdres, og inkludere Jotunheimsvegen fra Bygdin mot Skåbu.
Såpass langt mot nord på ruta, er det nok langt mindre trykk på veiene, så tror ruta blir mer slik den er.

Men dette innbyr jo til nye turer, når de legger om ruta slik \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by ashland »

Kant1 wrote: 03 Jan 2021 12:38 Det har vært diskutert å legge om endel av den sørnorske TET ruta.

Flytte startpunktet nordover, så man flytter litt av "trykket" bort fra Finnskogen.

Videre vestover fra Skeikampen har det vært diskutert å flytte ruta over mot Valdres, og inkludere Jotunheimsvegen fra Bygdin mot Skåbu.
Såpass langt mot nord på ruta, er det nok langt mindre trykk på veiene, så tror ruta blir mer slik den er.

Men dette innbyr jo til nye turer, når de legger om ruta slik \:D/
Selv om det er flotte ruter de har funnet frem i dag, er nok ikke dumt å legge om rutene litt innimellom. Greit å ikke strekke strikken og tolmodigheten til lokalbeboere for langt også...
Så er det massevis av fine veier å velge gjennom østlandet :)

@ojda Siviliserte som vi er, blir det tur i "tur-tempo" :thumleft
Får enn lastet opp med sidevesker, telt osv er jeg langt fra kapabel til å rase avgårde på grus eller skogen for den saks skyld
fun is not a straight line
lamoi
Posts: 53
Joined: 06 Oct 2015 06:31
MC: KTM 690 Enduro R (2014)
Location: Oslo

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by lamoi »

Dette hørtes jo veldig moro ut. Tror ikke jeg har mulighet dessverre, men kanskje kunne vært med noen dager på starten hvis antall deltakere ikke blir for høyt :)
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by ole m. »

ashland wrote: 03 Jan 2021 16:35
Kant1 wrote: 03 Jan 2021 12:38 Det har vært diskutert å legge om endel av den sørnorske TET ruta.

Flytte startpunktet nordover, så man flytter litt av "trykket" bort fra Finnskogen.

Videre vestover fra Skeikampen har det vært diskutert å flytte ruta over mot Valdres, og inkludere Jotunheimsvegen fra Bygdin mot Skåbu.
Såpass langt mot nord på ruta, er det nok langt mindre trykk på veiene, så tror ruta blir mer slik den er.

Men dette innbyr jo til nye turer, når de legger om ruta slik \:D/
Selv om det er flotte ruter de har funnet frem i dag, er nok ikke dumt å legge om rutene litt innimellom. Greit å ikke strekke strikken og tolmodigheten til lokalbeboere for langt også...
Så er det massevis av fine veier å velge gjennom østlandet :)

@ojda Siviliserte som vi er, blir det tur i "tur-tempo" :thumleft
Får enn lastet opp med sidevesker, telt osv er jeg langt fra kapabel til å rase avgårde på grus eller skogen for den saks skyld
Det er ikke bra med mye trafikk på enkelte steder, så jeg er litt skeptisk til TET-ruta, og resultatet av dette opplegget. Kanskje burde det vært lagt ut flere alternative veier, slik at trafikken hadde spredd seg litt, og ikke bare gått et sted. Folk bør generelt bli flinkere til å finne sine egne veier, bruke litt tid på å granske kart og lage egne ruter.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by Palma »

ole m. wrote: 04 Jan 2021 06:37 Det er ikke bra med mye trafikk på enkelte steder, så jeg er litt skeptisk til TET-ruta, og resultatet av dette opplegget. Kanskje burde det vært lagt ut flere alternative veier, slik at trafikken hadde spredd seg litt, og ikke bare gått et sted. Folk bør generelt bli flinkere til å finne sine egne veier, bruke litt tid på å granske kart og lage egne ruter.
Veldig enig. Ser på Finnskogen her, det blir en hovedfartsåre fra Svullrya og opp Rotnadalen til Rotneblikk og videre opp Raukmoen og Kynndalen oppover. De veiene blir ganske oppkjørt og de er og tildels kjedelige. Jeg prøver å unngå de veiene, og skal ikke mange 100 meter vekk fra de før jeg vet om veier som blir lite brukt, hvertfall etter spor og slitasje å dømme.

Bruke tid på å studere kart og lete etter alternativer er jo nesten halve morroa. \:D/
Blir spennende å se hvordan TET utvikler seg etterhvert. Det blir jo mer og mer vanlige veier beregnet for store tunge adv-sykler med god oppakning og folk på ferietur.

Nå har den stengte grensen mot Sverige og mye å si for trøkket på Finnskogen å gjøre. Når grensen åpner igjen åpner det seg utallige mi med alternativer på Svensk side \:D/
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: TET - Trans Euro Trail

Post by ashland »

lamoi wrote: 03 Jan 2021 17:28 Dette hørtes jo veldig moro ut. Tror ikke jeg har mulighet dessverre, men kanskje kunne vært med noen dager på starten hvis antall deltakere ikke blir for høyt :)
Ikke tenkt på noe spesifik antall, for mange deltagere kan fort bli litt upraktisk. Men det løser seg helt sikkert :thumleft

@ole m. skal ikke si meg uenig i det å finne egne ruter, noe eget ved å surre seg ned i google map og andre tjenester :) men heller ikke feil å benytte seg av ett tilbud som ligger der :thumleft
Når jeg kjørte gjennom Finnskogen med XR'en i fjor, hadde det ikke vært noen problem å legge opp egen rute. Bakdelen der var att veldig mange veier var bommet, antar de var private, TET ruten var alle bommer åpne. Blir veldig kjedelig om en planlagt tur og rute ryker i en av de første kryssene om veien er bommet.
Dog var det var flere steder TET ruten var bommet lenger nord på østlandet, dog pga veiarbeid, erosjon osv men noe slikt er ikke lett å ungå...

Selv om enn selv ikke bor i området betyr ikke enn bør ta hensyn til lokalbefolkning, hytte og tur gåere. Det er i vår egen interesse å beholde ett positivt inntrykk ovenfor 2hjulinger
fun is not a straight line
Post Reply