Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Bli oppdatert på hva som blir gjort på sidene til MC-Forumet.no
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 11 Jan 2021 23:55
RuneMC wrote: 11 Jan 2021 23:02 Attachments > Add file > Place inline... ganske greit
Eneste som er forvirrende er at nyeste attachment havner på toppen av listen istedenfor nederst...
Og ser at bildene blir heftig komprimert fra type 3-4 MB ned til 2-300KB
Tja, "forvirrende", men hvis du laster opp "en haug" med bilder og klikker "place inline" i den rekkefølgen du vil ha de, kommer de opp rett i posten :)
Komprimeringen er satt til max 1200x1200px, altså 1200px i lengste retning. Dette gjorde jeg for å spare plass, men ser jeg kan øke litt på det også etterhvert :thumleft

Ja, og fine bilder forresten.
Angående bildestørrelse, så tror jeg 1200 x 1200 er mer enn nok.

Man opplever i blant i enkelte forum at medlemmer skriver innlegg hvor det legges ved mange bilder. Det er fint og flott. Problemet oppstår om de har lagt til bildene i full størrelse, samt at forbindelsen til forumet er litt treig. Når man da begynner å lese posten driver bildene fortsatt å laste ned, noe som gjør at vinduet man leser i kontinuerlig flytter seg. Veldig irriterende.

Så om dere spør meg (men det har man jo ikke :lol: ) ville jeg heller si at om man skulle justere bildestørrelsen burde man krympe den til max 860 x 860.
Når det er sagt, så tror jeg 1200 x 1200 vil fungere fint, så før man justerer max. bildestørrelse er det kanskje best å vente litt og se om det er et problem. Og som jeg tolker det er det nettopp det som er Admins planer.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by Bikeridr »

knutk wrote: 12 Jan 2021 10:58 Så om dere spør meg (men det har man jo ikke :lol: ) ville jeg heller si at om man skulle justere bildestørrelsen burde man krympe den til max 860 x 860.
We are ahead of you :D
Da jeg satte opp og konfigurerte bildeopplastingen, satte jeg "max size" til 1200x1200 samtidig som jeg huket av i boksen for "do not override forum width", slik at bildene som blir lastet opp "inline" ikke blir større enn maxsstørrelsen på forumbredden på det medium du leser forumet. Forumet er i "responsive design", så regulerer bredden selv.
Når en så klikker på bildet, kommer det opp i sine 1200px bredde (eller høyde) som popup. Det var her jeg tenkte å øke til f.eks 1800, siden de fleste sitter på 1080x1920 skjermer (PC) og for tlf er vel de fleste på 4K+ (bare ikke jeg, som har en knøttliten HD 5" skjerm).
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 12 Jan 2021 12:01
knutk wrote: 12 Jan 2021 10:58 Så om dere spør meg (men det har man jo ikke :lol: ) ville jeg heller si at om man skulle justere bildestørrelsen burde man krympe den til max 860 x 860.
We are ahead of you :D
Da jeg satte opp og konfigurerte bildeopplastingen, satte jeg "max size" til 1200x1200 samtidig som jeg huket av i boksen for "do not override forum width", slik at bildene som blir lastet opp "inline" ikke blir større enn maxsstørrelsen på forumbredden på det medium du leser forumet. Forumet er i "responsive design", så regulerer bredden selv.
Når en så klikker på bildet, kommer det opp i sine 1200px bredde (eller høyde) som popup. Det var her jeg tenkte å øke til f.eks 1800, siden de fleste sitter på 1080x1920 skjermer (PC) og for tlf er vel de fleste på 4K+ (bare ikke jeg, som har en knøttliten HD 5" skjerm).
Der er vel neppe en fasit på valget av skjermoppløsning.

Med hensyn til skjermstørrelse: Undertegnede benytter mest en bærbar (flytt-bar) PC med 17" skjerm. Skjermen tillater 1080 x 1920 pixler.
Men utfordringen ligger i at om jeg kjører skjermen i dette formatet pakker den inn så mye i bildet at tekst blir vanskelig å lese (som selvsagt er en problemstilling som øker med årene). Om jeg kjører i 1080 x 1920 modus må jeg forstørre nettleser til 125%. Andre program jeg benytter er også laget for å fungere med mindre skjermoppløsning, og når programmene benyttes i 1080 x 1920 resulterer det i mye luft og små symbol/liten tekst.

Har en stasjonær PC med 27" skjerm. Der funker de høyere oppløsninger helt fint, men på den bærbare kjører jeg skjermoppløsningen til 900 x 1440.

Men det er sikkert 100 andre syn på saken :D :lol:
Post Reply