Grus fra 0 til 100
Posted: 24 Jan 2021 13:44
Hei.
Satt og tittet litt på mc-forumet og lurte på hvem alle sammen er... fant så siden med bloggen og jobbet meg litt inn i materien før jeg kom på at jeg muligens burde skrive litt om meg selv og min vei inn i dette eventyret.
Født i 1966 og oppvokst på det sentrale Østlandet. Fikk min første tur på mc i en alder av 12-13 da jeg fikk start på broder`n sin Jawa 175. Ble så div mopeder og crossykler før jeg fikk tak på en Suzuki GT100 og måtte ta lappen.
Mange fine turer med den i et par år men så ble det bil for alle penga
Savnet etter sykkel ble etter vært for stort så handlet en Cagiva 750 Elephant i Lucky Explorer edition. En tung sak som jeg slet med å bli fortrolig med. Den ble solgt (angrer enda) og det gikk igjen en god stund før jeg bare måtte ha meg et nytt leketøy. Satset på noe lettere sykkel for å kunne kombinere grus, asfalt og is og endte med en KTM525 Exc med knast, pigg og motardhjul
Etter div prøving og feiling med forskjellig dekk og underlag ble jeg i et ivrig øyeblikk kastet av herligheten og følte meg slått av dette beistet av en sykkel. Hmmmm her må markedet sjekkes for et lettere alternative med mindre råskap.
Jo da… en kollega ville bytte sin BMW650 Funduro i min EXC så vips hadde jeg fått en satt versjon som kunne håndtere grus. Denne sykkelen hadde vært gjennom Russland og på div andre lange turer så godt innkjørt
Etter å ha tuslet rundt på BMW noen sesonger ble trangen til prøve noe sprekere igjen større en ønske om komfort. Dette var ut på ettersommer`n 2019.
Rask sjekk på Finn hva som befant seg innenfor en radius av en kveldstur og med potensiale for litt grusknusing og i løpet av noen timer hadde jeg en potent 690 Enduro i garasjen.
Fikk kjørt noen turer og følte meg ganske hjemme på denne råtassen så i søken etter utfordringer kom jeg over Grustur i Øst og Pål. Med en liten klump i maven meldte jeg meg på en tur med GIØ i September 2019. Ville jeg greie å holde tritt med disse folka?
WOW… for et fantastisk opplegg!
Ble godt mottatt og fant fort ut at nå var jeg på rett vei
Det ble flere turer med GIØ og noen med bare Pål og meg. Dette var kjøring som tiltalte meg og jeg ble også gjort oppmerksom på at Uhyret (690`n) vare litt på kanten bråkete (en nabo).
Hmmm her må det handles og i Juni 2020 fikk jeg tak på en fantastisk 790 Adventure R. Nå snakker vi kjærlighet ved første gasspådrag. Maken til sykkel hadde jeg aldri kjørt. Fin på vei og utrolig lettkjørt på grus og i mer utfordrende terreng.
Ble mange turer på meg med denne i løpet av 2020. 690 og 790 er jo rimelig nære hverandre uten at de egentlig overlapper men fikk det for meg at jeg måtte ha litt mer spredning i stallen.
Solgte 790`n og fikk umiddelbart abstinenser. Igjen startet prosessen med å finne en arvtager. Rykte gikk jo om Norden 901 og KTM890Adveture så når KTM la ut en teaser om 890 kastet jeg meg på og har nå en 890Rally stående klar for dyst så fort snø og salt er borte. For å realisere dette så overbeviste jeg meg selv om at 690`n også måtte selges. Det viste seg at den unge herren som handlet 790 hadde en venn på andre siden av elva som ville ha 690 så dermed reise den til samme område og igjen sto jeg uten sykkel. 890`n ble tidligst lovet November 2020 og med Covid-19 så jeg for meg enda lengere leveringstid. Satan… uten sykkel igjen nei her må det handles. En telefon til Jon hos Spinnin-Wheel og samme dag hadde jeg fått meg en 2021 KTM450EXC Six-days. Ble foretatt en rask innkjøring og så var det å kontakte Pål for å høre om han ville være med en tur på skogen...og ja det ville han. Pål har skrevet et innlegg om den turen tidligere men jeg kan jo skrive min versjon om den turen i neste innlegg
Satt og tittet litt på mc-forumet og lurte på hvem alle sammen er... fant så siden med bloggen og jobbet meg litt inn i materien før jeg kom på at jeg muligens burde skrive litt om meg selv og min vei inn i dette eventyret.
Født i 1966 og oppvokst på det sentrale Østlandet. Fikk min første tur på mc i en alder av 12-13 da jeg fikk start på broder`n sin Jawa 175. Ble så div mopeder og crossykler før jeg fikk tak på en Suzuki GT100 og måtte ta lappen.
Mange fine turer med den i et par år men så ble det bil for alle penga
Savnet etter sykkel ble etter vært for stort så handlet en Cagiva 750 Elephant i Lucky Explorer edition. En tung sak som jeg slet med å bli fortrolig med. Den ble solgt (angrer enda) og det gikk igjen en god stund før jeg bare måtte ha meg et nytt leketøy. Satset på noe lettere sykkel for å kunne kombinere grus, asfalt og is og endte med en KTM525 Exc med knast, pigg og motardhjul
Etter div prøving og feiling med forskjellig dekk og underlag ble jeg i et ivrig øyeblikk kastet av herligheten og følte meg slått av dette beistet av en sykkel. Hmmmm her må markedet sjekkes for et lettere alternative med mindre råskap.
Jo da… en kollega ville bytte sin BMW650 Funduro i min EXC så vips hadde jeg fått en satt versjon som kunne håndtere grus. Denne sykkelen hadde vært gjennom Russland og på div andre lange turer så godt innkjørt
Etter å ha tuslet rundt på BMW noen sesonger ble trangen til prøve noe sprekere igjen større en ønske om komfort. Dette var ut på ettersommer`n 2019.
Rask sjekk på Finn hva som befant seg innenfor en radius av en kveldstur og med potensiale for litt grusknusing og i løpet av noen timer hadde jeg en potent 690 Enduro i garasjen.
Fikk kjørt noen turer og følte meg ganske hjemme på denne råtassen så i søken etter utfordringer kom jeg over Grustur i Øst og Pål. Med en liten klump i maven meldte jeg meg på en tur med GIØ i September 2019. Ville jeg greie å holde tritt med disse folka?
WOW… for et fantastisk opplegg!
Ble godt mottatt og fant fort ut at nå var jeg på rett vei
Det ble flere turer med GIØ og noen med bare Pål og meg. Dette var kjøring som tiltalte meg og jeg ble også gjort oppmerksom på at Uhyret (690`n) vare litt på kanten bråkete (en nabo).
Hmmm her må det handles og i Juni 2020 fikk jeg tak på en fantastisk 790 Adventure R. Nå snakker vi kjærlighet ved første gasspådrag. Maken til sykkel hadde jeg aldri kjørt. Fin på vei og utrolig lettkjørt på grus og i mer utfordrende terreng.
Ble mange turer på meg med denne i løpet av 2020. 690 og 790 er jo rimelig nære hverandre uten at de egentlig overlapper men fikk det for meg at jeg måtte ha litt mer spredning i stallen.
Solgte 790`n og fikk umiddelbart abstinenser. Igjen startet prosessen med å finne en arvtager. Rykte gikk jo om Norden 901 og KTM890Adveture så når KTM la ut en teaser om 890 kastet jeg meg på og har nå en 890Rally stående klar for dyst så fort snø og salt er borte. For å realisere dette så overbeviste jeg meg selv om at 690`n også måtte selges. Det viste seg at den unge herren som handlet 790 hadde en venn på andre siden av elva som ville ha 690 så dermed reise den til samme område og igjen sto jeg uten sykkel. 890`n ble tidligst lovet November 2020 og med Covid-19 så jeg for meg enda lengere leveringstid. Satan… uten sykkel igjen nei her må det handles. En telefon til Jon hos Spinnin-Wheel og samme dag hadde jeg fått meg en 2021 KTM450EXC Six-days. Ble foretatt en rask innkjøring og så var det å kontakte Pål for å høre om han ville være med en tur på skogen...og ja det ville han. Pål har skrevet et innlegg om den turen tidligere men jeg kan jo skrive min versjon om den turen i neste innlegg