Prosjekt varme i holkene
Etter noen fine turer i kulda med varmemuffer så var tiden kommet til å ta det til neste nivå
Sjekket rundt på nettet og det var like mange meninger som det var produsenter når det kommewr til varme i holkene. Har hatt Oxford og var veldig fornøyd med det oppsettet men ville prøve noe annet så landet til slutt på en billig variant produsert i Taiwan og solgt av den største nettbutikken for oss med MC/MX basillen.
heated-grips.jpg
Relativ rask levering så jeg hadde ikke rukket å gjøre forberedelsene før de dukket opp. Hmmm skal jeg forsøke å dra av gummi ‘n på de originale KTM holkene eller handle inn nye som er beregnet for dette? Som den håpløse optimisten jeg er så måtte jeg jo prøve. Fikk til venstre håndtak men da jeg skulle prøve meg på gassrulla måtte jeg kaste inn håndkle. KTM hadde jo selvfølgelig vulket gummi `n til rulla.
Hva gjør man da….jo Ring en venn
Ole Christian hos
www.backcountrymc.no kunne selvfølgelig hjelpe og kom samtidig med gode tips om hvordan få det sammen. Nye holker og rulle ble handlet og kom i posten dagen etter
Grip01.jpg
Skal ikke kjede dere med for mange detaljer men må rette en stor takk til Ole Christian for tipset om dobbeltsidig tape og White sprit så her kommer oppskriften:
-Ta av plasten og fest varmefolien til styret
-Ta to striper med dobbeltsidig tape rundt varmefolien
grip04.jpg
-Tett igjen ytre del av holken og fyll den ½ full med white spirit (lite hull i enden sånn at sprit og luft kan slippe ut)
-Press holken på i en rask og bestemt bevegelse. Det er i den siste prosessen du må handle raskt. Du har ca 10-15 sec på deg med å få holken inn før den setter seg.
Jeg fikk til venstre holke og med godt mot tok jeg sats og gjentok handlingen på høyre side men nå var jeg ikke rask nok og holken stoppet litt for tidlig men det kan jeg leve med så lenge den er varm.
grip05.jpg
grip08.jpg
For å hindre at varmeholkene skulle kunne bli glemt i ON posisjon så koblet jeg meg inn via strømtilførselen til hovedlyset som går på automatisk og av noen sekunder etter at man stopper motoren.
wiring.jpg
Bryter passet perfekt med litt press mellom instrumentet og styret så den trengte jeg ikke skru fast.
switch02.jpg
Nå er det testet og det virker men jeg opplever at det forskjell på temperaturen mellom venstre og høyre holke. Når jeg måler så er motstanden lik så jeg innbiller meg at det kommer av at venstre (som føles kaldere) må varme opp styret mens høyre sitter på plastrulla.
switch_muffe.jpg
Er det noen som har erfaring med dette? Tips mottas med takk