3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 08 Aug 2023 17:29
knutk wrote: 08 Aug 2023 14:25
Bjerknez wrote: 08 Aug 2023 12:44 Her var det mye nyttig lesning! :)

For meg er nok Resin printer det eneste valget. Jeg har overhodet ikke behov for store print og rundt 20x14x17 er mer enn stort nok for min del.

Jeg kommer stort sett til å printe custom bokser til kretskort og kretser laget med mikrokontrollere og andre ting. Så langt har jeg ikke hatt behov for bokser større enn maksmålet til denne printeren og stort sett snakker vi langt mindre bokser.

Men det blir ikke noe kjøp enda. Vertfall ikek før jeg har lest meg opp litt mer. :)
Du får holde oss oppdatert. Jeg kjenner ingen som har en slik printer, så nyskjerrig på både teknologien og resultatene. :D :thumleft
Jeg har på en måte lyst til å kjøpe en resin printer, men sliter litt med å se den store nytteverdien, sett opp mot pris. Jeg kan bestille mange kvalitetspring online for den summen en resin printer koster samt resin etc. jeg kommer kun til å bruke den til å lage små bokser til elektronikk etc. å printe teite figurer og annet nips gidder jeg ikke. Den må kunne brukes til noe fornuftig og jeg er usikker på hvor mye annet fornuftig jeg kan få ut av en slik 3D printer.

Men jeg skal fundere litt samt lese meg opp litt før jeg evt. bestemmer meg :)
høh, det var en tynn unnskyldning.
Koster ikke mer enn en seig kveld på byen, jo :)
https://www.azurefilm.com/en/dlp-3d-pri ... ot-one-pro
Dessuten, du aner ikke hvor mye du vil få bruk for den, samt at du blir ikke å fatte hnordan du har klart deg uten :plystre
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 08 Aug 2023 17:57
Bjerknez wrote: 08 Aug 2023 17:29
knutk wrote: 08 Aug 2023 14:25

Du får holde oss oppdatert. Jeg kjenner ingen som har en slik printer, så nyskjerrig på både teknologien og resultatene. :D :thumleft
Jeg har på en måte lyst til å kjøpe en resin printer, men sliter litt med å se den store nytteverdien, sett opp mot pris. Jeg kan bestille mange kvalitetspring online for den summen en resin printer koster samt resin etc. jeg kommer kun til å bruke den til å lage små bokser til elektronikk etc. å printe teite figurer og annet nips gidder jeg ikke. Den må kunne brukes til noe fornuftig og jeg er usikker på hvor mye annet fornuftig jeg kan få ut av en slik 3D printer.

Men jeg skal fundere litt samt lese meg opp litt før jeg evt. bestemmer meg :)
høh, det var en tynn unnskyldning.
Koster ikke mer enn en seig kveld på byen, jo :)
https://www.azurefilm.com/en/dlp-3d-pri ... ot-one-pro
Dessuten, du aner ikke hvor mye du vil få bruk for den, samt at du blir ikke å fatte hnordan du har klart deg uten :plystre
Haha, seig kveld på byen? 5-6.000 spenn? :lol:

Er noen år siden jeg brukte slike mengder kroner på byen. Var vel mens jeg bodde hjemme det tror jeg, haha.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Hvordan får du tohundreotrettini euro til å bli sekstusen kroner? Greit at krona er blitt pesetas, men "come on".. 😎🙃
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 08 Aug 2023 19:15 Hvordan får du tohundreotrettini euro til å bli sekstusen kroner? Greit at krona er blitt pesetas, men "come on".. 😎🙃
Jeg gikk ut fra prisen oppgitt på Elefun. 4.495 kroner. + en flaske eller to med resin.

Men det lønner seg kanskje ikke å kjøpe slikt derfra?

Jeg er litt skeptisk på og kjøpe dyrere ting fra utlandet med tanke på all hassle med evt. garanti og retur etc. spesielt når jeg i utgangspunktet ikke kan noe særlig om dette. Faren for at man gjør feil eller at noe blir skadet i frakt er stor. Men jeg tar kanskje feil?
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg ser den koster 2.500 kroner fra Elegoo.com. DET er jo en mer spiselig sum selvsagt. Hvorfor koster den hele 4.500 på Elefun? Jeg snakker da om Elegoo Mars 3 Pro, som jeg har hengt meg litt opp i....
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg har sjekket litt rundt og sett en del som har printet "electronic enclosures" å jeg er 100% overbevist om at resin er veien å gå. De som er printet med FDM printer ser jo ikke ut i måneskinn i forhold. Runde hull blir ovale og man ser tydelig lagene. Kjempestor forskjell. Dette er også elverfart da en jeg kjenner sendte meg en liten boks med lokk med to 2mm skruehull på hver side og to hull til kabel.

Denne ble printet med en FDM printer.

Den så rett og slett ikke ut. Hullene var jo ikke engang runde som sagt og boksen ellers så ganske "røff" ut. Ikke mye profesjonelt preg over den for å si det sånn.

Bla litt nedover i dette forumet:
https://forum.mysensors.org/topic/10815 ... printers/8

Man jo nesten lage apple like produkter med resin printer. Så derfor er det resin som gjelder for min del. Helt klart. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Btw...

Finnes det noen videoer som viser printing av mer nytttige ting enn tegneseriefigurer, miniatyrbåter og reptiler?

Jeg synes ikke jeg feks. Finner videoer av noen som printer enkle bokser med resin printer. Jeg vil gjerne se hvordan skruehull ser ut samt hvordan man skal 3D sketche boks og lokk for at lokket skal passe perfekt etc.

Når jeg søker så kommer det bare en drøss videoer som printer alt annet fjas.

Poenget er at jeg vil bruke 3D printeren til noe nyttig. Noe som kan hjelpe meg i hverdagen.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 09 Aug 2023 01:43 Finnes det noen videoer som viser printing av mer nytttige ting enn tegneseriefigurer, miniatyrbåter og reptiler?
https://www.youtube.com/@TeachingTech
https://www.youtube.com/@thenextlayer
https://www.youtube.com/@achappel

For å nevne noen..
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 09 Aug 2023 05:59
Bjerknez wrote: 09 Aug 2023 01:43 Finnes det noen videoer som viser printing av mer nytttige ting enn tegneseriefigurer, miniatyrbåter og reptiler?
https://www.youtube.com/@TeachingTech
https://www.youtube.com/@thenextlayer
https://www.youtube.com/@achappel

For å nevne noen..
Jeg ordla meg litt feil der Bikeridr. Det jeg egentlig mente var videoer av dem som 3D printet bokser tilpasset spesifikke kretskort med skruehull, standoffs etc.

Det finnes videoer som viser hvordan man designer disse i feks. Fusion 360, men ikke hvordan dem blir etter printing (med resin printer). :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 09 Aug 2023 06:13
Bikeridr wrote: 09 Aug 2023 05:59
Bjerknez wrote: 09 Aug 2023 01:43 Finnes det noen videoer som viser printing av mer nytttige ting enn tegneseriefigurer, miniatyrbåter og reptiler?
https://www.youtube.com/@TeachingTech
https://www.youtube.com/@thenextlayer
https://www.youtube.com/@achappel

For å nevne noen..
Jeg ordla meg litt feil der Bikeridr. Det jeg egentlig mente var videoer av dem som 3D printet bokser tilpasset spesifikke kretskort med skruehull, standoffs etc.

Det finnes videoer som viser hvordan man designer disse i feks. Fusion 360, men ikke hvordan dem blir etter printing (med resin printer). :)
Du finner nok noe om du søker på f.ex "3d print enclosure box" e.l.
Jeg har som sagt ikke interessert meg for resin printer, men om du ser denne fra "Teaching Tech", så får du se forskjell på FDM vs Resin print. Inkl konstruksjon av komponenten. Det er ikke en elektroboks, men et feste til IKEA garderobeoppheng. Uansett, her er forskjellen.
Et kjapt søk, og jeg også kom opp kort på bokser i resinprint..
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 09 Aug 2023 06:39
Bjerknez wrote: 09 Aug 2023 06:13
Jeg ordla meg litt feil der Bikeridr. Det jeg egentlig mente var videoer av dem som 3D printet bokser tilpasset spesifikke kretskort med skruehull, standoffs etc.

Det finnes videoer som viser hvordan man designer disse i feks. Fusion 360, men ikke hvordan dem blir etter printing (med resin printer). :)
Du finner nok noe om du søker på f.ex "3d print enclosure box" e.l.
Jeg har som sagt ikke interessert meg for resin printer, men om du ser denne fra "Teaching Tech", så får du se forskjell på FDM vs Resin print. Inkl konstruksjon av komponenten. Det er ikke en elektroboks, men et feste til IKEA garderobeoppheng. Uansett, her er forskjellen.
Et kjapt søk, og jeg også kom opp kort på bokser i resinprint..
Joda, har søkt en del og finner ikke noen videoer som viser resultatet av en typisk detaljert elektronisk koblingsboks etc. Forskjellene på FDM vs Resin er det dog mange videoer om og det er vel liten tvil om hvilken av dem som er best når det kommer til finish.

Det eneste som holder meg litt tilbake er egentlig plassen jeg har til rådighet og faren for at dette blir en typisk ny ting som er gøy i starten men som bare kommer til å støve bort på sikt.

Skal jeg ha en resin printer så bør jeg også invistere i en "washer" for å gjøre etterbehandlingen lettere. Også må jeg da kline rundt med resin etc.

Selv om jeg klarer å lage enkle bokser med skruehull og standoffs i Fusion 360 så er jeg på langt nær noen proff. Jeg vet hvor mye lenger tid det tar hvis man skal lage mer avanserte former.



Jeg vet egentlig ikke... tror jeg må gå litt i tenkeboksen for å se om jeg finner noe fornuft bak investeringen... Er litt skeptisk på og kjøpe meg inn i et prosjekt som koster mye penger og ikke minst tar mye av tiden min for så og legge det på hylle etter at jeg går lei om et år. Nok en dings å sette på loftet liksom... :lol:
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 09 Aug 2023 00:32 Jeg ser den koster 2.500 kroner fra Elegoo.com. DET er jo en mer spiselig sum selvsagt. Hvorfor koster den hele 4.500 på Elefun? Jeg snakker da om Elegoo Mars 3 Pro, som jeg har hengt meg litt opp i....
Frakt, toll, mva, norsk kjøpsrett, norsk lønn, norsk lager, norsk reklamasjon.. 😬

Elefun er også enkle på reklamasjon.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 10 Aug 2023 12:17
Bjerknez wrote: 09 Aug 2023 00:32 Jeg ser den koster 2.500 kroner fra Elegoo.com. DET er jo en mer spiselig sum selvsagt. Hvorfor koster den hele 4.500 på Elefun? Jeg snakker da om Elegoo Mars 3 Pro, som jeg har hengt meg litt opp i....
Frakt, toll, mva, norsk kjøpsrett, norsk lønn, norsk lager, norsk reklamasjon.. 😬

Elefun er også enkle på reklamasjon.
Joda, jeg ser den...

Frakta kommer jo i tillegg til prisen fra Elefun. Fra Elegoo er det gratis frakt. Men vi snakker nesten halve prisen... :-k
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 10 Aug 2023 15:14
JoeHugin wrote: 10 Aug 2023 12:17
Bjerknez wrote: 09 Aug 2023 00:32 Jeg ser den koster 2.500 kroner fra Elegoo.com. DET er jo en mer spiselig sum selvsagt. Hvorfor koster den hele 4.500 på Elefun? Jeg snakker da om Elegoo Mars 3 Pro, som jeg har hengt meg litt opp i....
Frakt, toll, mva, norsk kjøpsrett, norsk lønn, norsk lager, norsk reklamasjon.. 😬

Elefun er også enkle på reklamasjon.
Joda, jeg ser den...

Frakta kommer jo i tillegg til prisen fra Elefun. Fra Elegoo er det gratis frakt. Men vi snakker nesten halve prisen... :-k
Ja er vel 115kr i frakt ca.

Det er endel rimeligere, jeg kjøpte min resinprinter hos Polyalkemi, og har så langt ikke hatt behov for reklamasjonsrett eller garanti. 🙂
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Trenger man egentlig en slik resin wash maskin?
Post Reply