3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 24 Jun 2023 20:06 Da har jeg "jumped ship" som de kaller det.
----------

Jeg snubla over Solid Edge Community Edition, som finnes på Solid Edge sine sider under "Free software".
Brukergrensesnitt ganske likt Fusion 360, så ikke veldig høy terskel å komme i gang med. Ja og den 3,8GB nedlastede filen installerer seg som et helt og holdent selvstendig program på PC, dog kun for Windows.
.................
Interessant :D
Som landkrabbe med internett via fiber-nett har enn så lenge Fusion 360 fungert helt greit, men man er jo litt prisgitt Autodesk sine påfunn, så bestandig greit å vite at en har en plan B :D :thumleft

Bjerknez wrote: 01 Jun 2023 10:57 ................
PCBway og JLCPCB er jo to steder man kan laste opp filer og bestille 3D prints fra og prisen er heller ikke avskrekkende. Resultatet blir også mye bedre og man slipper feilprinting etc.
............
De benytter mye dyrere utstyr enn hva en privatperson kan drømme om å kjøpe, og teknologien tilbyr en del muligheter til å printe figurer som ved tråd-printer teknologien vil kreve mye støtte materiale.

Jeg har ikke personlig prøvd noen av deres (eller andre tilsvarende) tjenester, men utifra video så sitter de og pusser på figurene etter at de er ferdig produsert. I praksis trolig ikke et problem.

Men de oppgir toleranser på 0.2 til 0.3 mm.
Om man skal printe er boks eller noe som ikke må tilpasses andre objekter som allerede er produsert er dette trolig problemfritt. Men skal man lage en reservedel som må tilpasses nøyaktig vil dette være en stor utfordring.
Plastmaterialer, uansett teknologi, krymper/strekker seg med varme. Derfor vil ikke bestandig målene man har beregnet på tegningen stemme helt.
Likeså, om man skal tilpasse med ulike vinkler og dimensjoner, er det ikke like lett å ta nøyaktige mål, Man må rett og slett printe ut deler av figuren for å sjekke tilpasningen, for deretter å justere i 3D tegningen

Så med begrepet feilprinting så betyr ikke det at printeren har rota noe til rent fysisk. Det er mer at man må justere målene i desegnet for å tilpasse figuren til realitetene. Som et eksempel: En av mine seneste prosjekt var å lage en ny støttehylse til pistolholder på en høytrykkspyler. Man kunne alltids bestille ny, men etter å ha ryke 2 ganger innser man at originalen ikke er sterk nok.

Braketten skulle tilpasses med tre labber som skulle presses inn i tre hull i spylerhuset, og for å hindre slark måtte labbene sitte ganske så greit tilpasset i hullet. Men grunnet krymping av plast etter avkjøling måtte avstanden mellom labbene finjusteres, og vi snakker om tolranser på 0.05 mm. For en toleranse på 0.2 mm måtte man ta høyde for en mer slarkete figur, (som i praksis ville det selvsagt la seg gjøre). Men det ville ikke vøre tilfredsstillende.

Når det er sagt, så tror jeg 3D printerne vi holder på med hjemme nå kan sammenlignes i papirverden med nåleprinterne vi benyttet på -80 tallet i forhold til hva fremtiden vil bringe, både i utskrifts kvalitet, muligheter samt pris...

Men-men. Hvert til sitt bruk..
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg er langt på vei enig med deg. Nå er det veldig sjeldent jeg har behov for en custom 3D printet sak så for min del hadde en slik 3D printer til hjemmebruk kun blitt tidsfordriv. Hvis man skal 3D printe noe som skal passe sammen så lønner det seg nok og lage begge delene i samme "sketch" vil jeg tro?

Uansett, jeg ser enda ikke de store fordelene med 3D printer slik dem fremstår i dag. Jeg synes printene ser veldig "røffe" ut i kantene og er ikke spesielt pene å se på. Man ser jo med en gang at det er 3D printet på en måte.

Jeg fikk tilsendt en 3D print av en liten boks som skulle holde et kretskort av en bekjent for en stund siden. Den boksen hadde jeg designet selv i Fusion 360. Skuffelsen var stor når jeg fikk den. Ujevne kanter, grov struktur (man kunne tydelig se lagene) og skruehullene var jo helt ujevne.

Jeg vet ikke... men skal jeg ha noe 3D printet så benytter jeg meg foreløpig heller av tredjeparts tjenester som PCBWay eller JLCPCB etc. sluttproduktet blir mye bedre og koster ikke all verden heller.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 25 Jun 2023 12:16 Jeg er langt på vei enig med deg. Nå er det veldig sjeldent jeg har behov for en custom 3D printet sak så for min del hadde en slik 3D printer til hjemmebruk kun blitt tidsfordriv. Hvis man skal 3D printe noe som skal passe sammen så lønner det seg nok og lage begge delene i samme "sketch" vil jeg tro?
Når du spør slik så er svaret helt avhengig av hvilket Design program det refereres til, da de ulike programmene benytter litt ulike benevnelse for samme oppgave.

Om man tar feks Fusio360, som undertegnede har benyttet de siste årene, så vil en typisk boks inneholde kanskje fra 3 til 10 ulike Sketch. Der benytter de ordet Construction som samle-begrep for flere figurer som skal passe til hverandre. Tipper det er det du tenker på, bare ordvalget som ikke helt passer inn. Og som du antyder, det er praktisk å ha alle delene i samme arbeidsfila, for om de da skal tilpasses hverandre kan man benytte den ene for å tilpasse den andre delen.
Bjerknez wrote: 25 Jun 2023 12:16 Uansett, jeg ser enda ikke de store fordelene med 3D printer slik dem fremstår i dag. Jeg synes printene ser veldig "røffe" ut i kantene og er ikke spesielt pene å se på. Man ser jo med en gang at det er 3D printet på en måte.

Jeg fikk tilsendt en 3D print av en liten boks som skulle holde et kretskort av en bekjent for en stund siden. Den boksen hadde jeg designet selv i Fusion 360. Skuffelsen var stor når jeg fikk den. Ujevne kanter, grov struktur (man kunne tydelig se lagene) og skruehullene var jo helt ujevne.

Jeg vet ikke... men skal jeg ha noe 3D printet så benytter jeg meg foreløpig heller av tredjeparts tjenester som PCBWay eller JLCPCB etc. sluttproduktet blir mye bedre og koster ikke all verden heller.
Smak og behag...
Det tar enda litt tid før 3D print erstatter støpte plastdeler. Dette til tross, så har feks Miele begynt å legge ut filer for plastdeler man selv kan printe ut. Meste parten av delene i en hvitvare vises jo ikke i alle fall, og da er det funksjon som gjelder.

Her er et bilde av noe som henger på garasjeveggen:
Image

Dette er en holder for kabel og ladeplugg for bilen. Som påpeket, så kan man se trådene i utskriften, men man legger ikke merke til det med mindre man kommer helt inntil figuren.
Likeledes, komponentbokser for bruk på mc, hvor de skjules i alle fall, der kan man godt leve med en overflate som ikke er perfekt.

3D printer har, og vil ha (likt med alt annet) ha sine begrensninger. For egen del synes jeg det er moro og holde på med. og har over flere år kunnet løst mange oppgaver ved å ha tilgang til teknologien.

Lenger oppe beskrev jeg noen foringer for lufte-propp på mc. Den vises ikke, så kosmetikken er helt uvesentlig. Det tok ca 10 min å skrive ut 4 stk, og kostnaden kom på samlet under 1 kr.

(Så holder jeg på i den farta har jeg spart inn printeren i løpet av 30 år \:D/ )
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Vi er langt på vei enige. :thumleft

Min erfaring er at man ofte får kjøpt de delene man trenger. Feks. Den kabelholderen. Slikt får man kjøpt for slikk og ingenting. Mye kan brukes som kabelholder. Baderomsoppheng feks. Eller annet. Så slipper man å printe.

Når det er sagt så ser jeg fordeler med en 3D printer også. Hvis man feks. Trenger en helt spesifikk del med spesifikke mål som passer en spesifikk ting etc. men da hadde jeg stolt mer på trdejeparts tjenester for 3D printing. Men ja, jeg ser at 3D printing er en artig ting å holde på med. Man kan ikke sette noe pris på en god hobby. :)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 25 Jun 2023 20:31 Vi er langt på vei enige. :thumleft

Min erfaring er at man ofte får kjøpt de delene man trenger. Feks. Den kabelholderen. Slikt får man kjøpt for slikk og ingenting. Mye kan brukes som kabelholder. Baderomsoppheng feks. Eller annet. Så slipper man å printe.

Når det er sagt så ser jeg fordeler med en 3D printer også. Hvis man feks. Trenger en helt spesifikk del med spesifikke mål som passer en spesifikk ting etc. men da hadde jeg stolt mer på trdejeparts tjenester for 3D printing. Men ja, jeg ser at 3D printing er en artig ting å holde på med. Man kan ikke sette noe pris på en god hobby. :)
Da vet vi det :D

Nå holder tråden på å spore av. Poenget med denne strengen er å diskutere og dele erfaringer rundt 3D printing.
At ikke alle trenger det vet vi jo fra før, det er bare et fåtal av medlemmene i dette forum som har eller ønsker en 3D printer.

Så da anser jeg duskusjonen rundt medlemmers behov som avrundet, så videre diskusjon føres tilbake til trådens intensjoner :D :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Ny erfaring og ny billigfix istedet for bruk-og-kast.

Siden jeg har en åpen printer med Bowden-tube, har jeg vært litt skeptisk til å prøve TPU. Ikke har jeg nå hatt det helt store behovet hittil.
Men i dag ble vacuumpakken med TPU95, som har ligget i 3 år, åpnet og nevnte filament stappet igjennom. Å trykke "kokt spaghetti" gjennom 25cm lang trang tube var en utfordring, men fikk nå teken :)

Problemet utartet seg i morges da o-ringen på kaffestemplet takket upent for seg og kom ut i grutboksen i 3 deler.

Så da gikk formiddagen (fuelet på presskannekaffe, man har da backup) på å ta litt mål, fyre opp Solid Edge og produsere en såkalt "thorus" etter mål. Etpar prøveprint, siden jeg selvsagt knota med diameter vs radius..
Nuvel, etter at målene ble rett, fikk jeg ut en korrekt størrelse o-ring, som ble montert.

Nå nyter jeg en kopp kaffe fra kaffemaskinen, så dette kan vi kalle suksess :thumleft
Hvor lenge den varer, vil nå vise seg, men er jo fort gjort å printe 10-20 til 🙃

Ja, og for dem som ønsker litt praktisk info om parametre:
Creality TPU 95 (den "hardeste").
Printspeed: 30mm/s
Wall speed: 50%
First layer speed: 50%
Retraction: 20mm
Retraction speed: 40mm/s
Nozzle temp: 225°C
Bed temp: 70°C
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Har ikke prøvd TPU, men har printet noen komponenter med et annet, tilsvarende materiale (NinjaTek Cheetha), og det har fungert fint.

I mitt tilfelle er materialet litt matt, og overflatene blir ikke de peneste. Også lett for å legge igjen litt løse tråder.
Men trådene er problemfritt å klippe av etterpå, og delene jeg har printet har holdt i flere år, uten antydning til å tape seg.
Har laget lokk til nøkkelhull på verktøyboks (på innsiden av venstre koffert på GSA), og en foring for overgang mellom moderne og utgåtte rørdimensjoner i en utslagsvask har funket perfekt....

Jeg har kikket på TPU og vurdert det, men prøver å begrense litt samlingen av trådtyper (oppe i ca 10 typer pr nå).
Hvordan blir overflatene for TPU, blir de litt ru, eller glatte og fine?
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

@Bikeridr kunne du kommet med en kjapp forklaring på de forskjellige filament typene og noen pros and cons vedrørende disse?

Hvilke typer er harde/sprøe og hvilke typer er mer robuste og litt "mykere" etc.?
Å hvilke typer er enklest og bruke for en nybegynner.

La meg ta et eksempel:
Jeg liker tanken på og lage egendefinerte bokser for elektronikk som passer til custom kretskort etc. disse skal som oftest skrus opp på vegg etc. med hardt poråst materiale tipper jeg disse kan sprekke når man skrur dem fast til veggen. Hvilke type filament er best til slikt bruk?

Jeg er også ute etter høy kvalitet. Altså slik at man ikke med en gang kan se at boksen er 3D printet. Den skal på en måte se litt proff ut.

Ta gjerne med noen tips til hvordan man best mulig kan etterbehandle også vedrørende pussing etc. hvor grovt papir etc. :)

Jeg lurer litt på og kjøpe meg en 3D printer på sikt, men da skal jeg ha en skikkelig en som er rask og veldig enkel i bruk. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Har kikket litt på 3D printere og sett noen videoer og til mitt bruk ser jeg åpenbart at en resin printer er veien å gå. Printene blir mye finere og det er mindre bevegelige deler og mindre som kan gå i stykker etc.

Har kikket spesielt på Elegoo Mars 3 Pro. Denne har en maks printstørrelse på 9x15 cm. (Ca) og en høyde på 17 cm. Jeg kommer uansett ikke til å printe noe større enn det.

Jeg fikk tilsendt en print fra en bekjent som hadde laget en miniatyrblks som skulle romme et kretskort på rundt 2x1 cm med hull til kabel på hver side og to skruehull. Dette var en ren fiasko. Skruehullene var jo ovale og man kunne lett se lagene etc.

Så resin printer er helt åpenbart veien å gå for min del.

Men så finnes det jo forskjellige resin typer... å det har jeg ikke lest så mye om enda...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

@knutk TPU er ganske "shiny" og naturlig gjennomsiktig. Fargevalget på mitt filament er en kombo av "hvorfor ikke" og hva de hadde på lager. Finish på ferdig print har en "feel" som PETG, men er altså helt mykt. Jeg laget jo en O-Ring til kaffemaskinen og jeg merket at selv om jeg lett kunne "trykke sammen" ringen, så var den ganske stanthaftig mot å bli "utvidet" for å få den over stemplet og ned i sporet. Jeg tipper den blir der ganske så permanent nå 🙃
Under kan du se farge/"shine" på filamentet og et ferdig print (som ble for liten fordi jeg kuka det til med skyvelæret)..
TPU_Filament.jpg
@Bjerknez Jeg har ingen erfaring med resinprinter. Ikke ser jeg at jeg ønsker meg en slik heller inntil videre. For små print, helseskadelig å puste inn resindampen, resin som må brukes innen en viss tid pga holdbarhet. Videre er slicer-software for resinprintere kjent for å krølle til andre program, grunnet utviklerne ikke tar hensyn til enkelte biblioteker i windows core. Hvordan det er på eplekasser, har jeg ingen kunnskap om.

For å ta ditt andre spørsmål (som jeg mener ligger bak i tråden uansett):

PLA (PolyLactic Acid) er det som er blitt dagens standard "all purpose" printfilament.
Tåler opptil 55-60°C før deformering i bruk. Printes på rundt 200°C.
Overflaten blir matt. Tåler ganske godt mekaniske påkjenninger men sies å være intolerant mot UV. Dog, flere på YT har prøvd ut dette og har hatt de stående ute i australsk sol i etpar år. Fargen bleknet men de mekaniske egenskapene forvitret ikke nevneverdig.
Krymper lite og er nok det enkleste materiale å printe.

PETG (PolyEthylene TerePhtalate Glycol) er "brusflaskeplast" som er glykoldopet for enklere printing.
Tåler høyere brukstemperatur enn PLA, typisk 70-80°C. Printes med 220-250°C
Overflaten blir typisk glattere, mer "shiny". Tåler mekaniske påkjenninger svært godt og brukes typisk for ting som skal tåle "vær og vind". Meget sterk lagforbindelse og tåler UV svært godt.
Krymper litt og er vanskeligere å printe på "åpen" printer. Har tendens til "warping" og trenger minst "draft shield" for best printresultat.
Kan fås i gjennomsiktige farger, i motsetning til PLA.

ABS (AcryloNitrile Butadiene Styrene) er "legoplast" og det som stort sett startet 3d-printing og var tidligere eneste tilgjengelige filament.
Tåler rundt 60-65°C som ferdig produkt. Printes på 210-220°C.
Overflaten blir, vel, Lego. Alle som har tråkket på lego vet nok selv hvordsan holdbarheten er, så det trengs vel ikke nærmere forklaring.
Selges ennå, men brukes i mindre grad, da PETG ansees å være et "bedre" alternativ, bl.a mhp avgitte gasser under print.
Krymper mest av de nevnte filament og har kraftig "warping". Er nesten umulig å printe på åpne printere.
Bruksområder som PETG, dog denne tåler UV i mindre grad.
Kan fås i gjennomsiktige farger.

TPU (Thermoplastic Polyurethane) er "printbar gummi".
Aner ikke "brukstemperatur, men den funker nå i kaffemaskinen. Printes på 220-250°C.
Overflaten blir "shiny" og materialet oppfører seg litt som gummi, bare "glatt".
Nå er dette helt nytt for meg i praktisk bruk, så kjenner ikke til hvordan videre egenskaper det har. Jeg prøvde å slite sund den feilprintede O-Ringen, og jeg klarte ikke det. Printet er ca 4mm i diameter, så det er tydelig at den tåler litt juling. Jeg tror nok ikke jeg ville stolt på det som "lastestrikk" på MC-Tur, men kanskje heller som strikk for teltplugger.
Sitter godt på printplata, og krymping/warping er et ikketema grunnet elastisiteten i materialet.

Det finnes haugevis av andre filamenttyper som jeg ikke har prøvd eller kjenner egenskapene til, så da kan jeg ikke omtale de uitifra erfaring.

Når det kommer til overflatebehandling, så kan bl.a ABS dampes i aceton og vil bli helt glatt.
PLA og PETG kan slipes ned med smergel og våtslipepapir. Alt etter kornighet, så kan nok overflasten bli fullstendig plan, uten "layer visibility". Har ikke peiling på hvordan man kan overflatebehandle TPU.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Ser ut som om TPU kan dukke opp på hylla før man vet ordet av det :D :thumleft

Angående innspill om resin printer, så dekker den helt sikkert behovet for enkelte. Om jeg skulle printe et nytt sett med sjakkbrikker eller noe juggel til å sette på hylla ville Resinprinter være mitt første-valg.

@Bjerknes: Når du har kjøpt en resinprinter venter vi i spenning på hvilken erfaringer du gjør. Blir spennende å høre hva den kan brukes til i praksis :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Her var det mye nyttig lesning! :)

For meg er nok Resin printer det eneste valget. Jeg har overhodet ikke behov for store print og rundt 20x14x17 er mer enn stort nok for min del.

Jeg kommer stort sett til å printe custom bokser til kretskort og kretser laget med mikrokontrollere og andre ting. Så langt har jeg ikke hatt behov for bokser større enn maksmålet til denne printeren og stort sett snakker vi langt mindre bokser.

Men det blir ikke noe kjøp enda. Vertfall ikek før jeg har lest meg opp litt mer. :)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 08 Aug 2023 12:44 Her var det mye nyttig lesning! :)

For meg er nok Resin printer det eneste valget. Jeg har overhodet ikke behov for store print og rundt 20x14x17 er mer enn stort nok for min del.

Jeg kommer stort sett til å printe custom bokser til kretskort og kretser laget med mikrokontrollere og andre ting. Så langt har jeg ikke hatt behov for bokser større enn maksmålet til denne printeren og stort sett snakker vi langt mindre bokser.

Men det blir ikke noe kjøp enda. Vertfall ikek før jeg har lest meg opp litt mer. :)
Du får holde oss oppdatert. Jeg kjenner ingen som har en slik printer, så nyskjerrig på både teknologien og resultatene. :D :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 08 Aug 2023 12:44 Her var det mye nyttig lesning! :)

For meg er nok Resin printer det eneste valget. Jeg har overhodet ikke behov for store print og rundt 20x14x17 er mer enn stort nok for min del.

Jeg kommer stort sett til å printe custom bokser til kretskort og kretser laget med mikrokontrollere og andre ting. Så langt har jeg ikke hatt behov for bokser større enn maksmålet til denne printeren og stort sett snakker vi langt mindre bokser.

Men det blir ikke noe kjøp enda. Vertfall ikek før jeg har lest meg opp litt mer. :)
Som @knutk sier. Her må du nok ta en for laget og "genast" nøkke ut en resinprinter 🙃

Selv har jeg bestilt et nytt filament; PCTG, som visstnok skal være vidreutviklingen av PETG. Blir interessant å se hva det er.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 08 Aug 2023 14:25
Bjerknez wrote: 08 Aug 2023 12:44 Her var det mye nyttig lesning! :)

For meg er nok Resin printer det eneste valget. Jeg har overhodet ikke behov for store print og rundt 20x14x17 er mer enn stort nok for min del.

Jeg kommer stort sett til å printe custom bokser til kretskort og kretser laget med mikrokontrollere og andre ting. Så langt har jeg ikke hatt behov for bokser større enn maksmålet til denne printeren og stort sett snakker vi langt mindre bokser.

Men det blir ikke noe kjøp enda. Vertfall ikek før jeg har lest meg opp litt mer. :)
Du får holde oss oppdatert. Jeg kjenner ingen som har en slik printer, så nyskjerrig på både teknologien og resultatene. :D :thumleft
Jeg har på en måte lyst til å kjøpe en resin printer, men sliter litt med å se den store nytteverdien, sett opp mot pris. Jeg kan bestille mange kvalitetspring online for den summen en resin printer koster samt resin etc. jeg kommer kun til å bruke den til å lage små bokser til elektronikk etc. å printe teite figurer og annet nips gidder jeg ikke. Den må kunne brukes til noe fornuftig og jeg er usikker på hvor mye annet fornuftig jeg kan få ut av en slik 3D printer.

Men jeg skal fundere litt samt lese meg opp litt før jeg evt. bestemmer meg :)
Post Reply