Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
MrLappen
Posts: 2
Joined: 16 Mar 2021 14:05
MC: Mye på tur

Kawasaki VN800 -98 Ombyggd till bobber med set fra Bluecoller bobber
Location: Holmlia - Oslo området

Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by MrLappen »

Hej,

Har suttit og forskat på vilket sett med klär man ska köpa, har brukt ett sett fra bullfighter i ca 12 år. Men nu pga av tiderna så har man ju plötsligt lite pengar över till att köpa ontliga byxer og jakke.

Så ja lurte på om någon har några erfaringar fra Klim Badlands Pro eller Rukka Realer? eller om det finns noen andra "vanntette" klär?

Mvh Mr Lappen
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by ole m. »

Jeg har Klim Badlands Pro, som jeg er veldig fornøyd med. Holder tett i verste regnvær. Men dressen er ganske tung og stiv, men det blir man fort vant med. Opplever det ikke som noen ulempe for kjøringen, som for meg er mye grusveier.

Dette er den jeg har:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by kvase »

Har Badlands bukse og jakke den går vel på 4 året her like bra og mindre stiv en da den var ny.
Vurderer Carlsbad jakke neste gang --Når den kommer å Badlands er klar for utbytting
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by knutk »

MrLappen wrote: 16 Mar 2021 14:13 Hej,

Har suttit og forskat på vilket sett med klär man ska köpa, har brukt ett sett fra bullfighter i ca 12 år. Men nu pga av tiderna så har man ju plötsligt lite pengar över till att köpa ontliga byxer og jakke.

Så ja lurte på om någon har några erfaringar fra Klim Badlands Pro eller Rukka Realer? eller om det finns noen andra "vanntette" klär?

Mvh Mr Lappen
De to nevnte dressene er noe av det beste markedet har å oppdrive, og de er begge gode dresser, begge dressene har Gortex laminert til ytterstoffet.

Om man ikke gidder å lese alt: Hopp til de siste to avsnittene.... :D

Men der er en del ulikheter, og de har begge sine sterke og svake sider om man sammenligner dem, selv om den 'svake' siden fortsatt vil overgå det meste som ellers finnes i markedet.

Rukka vs Klim: Rukka er tettere (luft, begge er helt vanntette), og utluftingen er ikke så god som hos Klim.

Rukka har medfølgende for. Klim har ikke for.

Fronten på armene på Rukka har indre mansjetter som tetter rundt armene. Den har også en glidlås, mens Klim mangler mansjett, og bruker Borrelås for å knipe sammen armåpningen: Dette innebærer følgende. I varmt vær vil Rukka oppleves som varm. Når det regner ønsker man å dra ermet på utsiden av jakken. Om man benytter Rukkas hansker med litt kort mansjett funker det helt fint. Er hanskene derimot litt tykke, med lengre mansjett vil Rukkas løsning gjøre det komplisert å tre jakkeermet på utsiden av hansken, sammenlignet med Klim.

Rukkas jakke vil oppleves som litt mykere å ha på enn Klim. Klims dress oppleves som litt tung og litt stivere. (merkes i butikken. På veien er det ikke et problem)

Rukka har siste årene eksperimentert med ulike glidelås løsninger, og enkelte varianter har vært mindre vellykket. Klim har holdt seg til den velprøvde modellen med en kraftig glidelås og en dobbeklaff på utsiden.

Buksene til Rukka er litt smale nederst. Det går fint å tre dem utenpå normale kjørestøvler, men om man ønsker å benytte type Cross-støvler med polstret ankel og utenpåliggende spenner blir det for trangt. Klim har videre bukseben, og man trer buksa lett på utsiden av cross-støvler. I tillegg bruker de trykknapper for å lukke buksa nederst i stedet for glidelås og borrelås. Om man kjører mye på møkkete veier vil Rukkas bukse bli et irritasjonsmoment med dritt i glideleåsen og møkk som gjør borrelåsen ubrukelig. I tillegg har Klim bukse skinn på innsiden av leggen slik at om man står og kjører vil buksa ikke slites mot sykkelens ramme.

Badlands har også dekket utsatte steder på jakke/bukse med små teflon-halvkuler som gjør at de tåler mye mer slitasje mot asfalt om uhellet skulle være ute.

Halsløsningen til Klim er svært sparsommelig. Regner det mye vil der etter litt tid renne vann inn gjennom halsåpningen. Her brillierer Rukka med en neonprenkrage, samt mullighet for å feste en ekstra krage som trekkes opp og inn i halsåpningen. man holder seg potte tørr.

Hva skal man velge?
Undertegnede er litt som Ole Brom. Rukka dress vår og høst, mens Klim benyttes resten av året. Halsløsningen løses ved å kjøpe en Balaclava med vanntett krave som trekkes på utsiden av jakke-åpningen. Det løser vannproblemet, samt at siden kraven (fra Scott, forhandles via Wunderlich og selges hos Speed MC i Sandefjord) ikke er fast i jakka mister man ikke bevegeligheten for å dreie hodet. Rukkas løsning er tett, men låser hodet til jakka i større grad.

Om jeg hadde bodd i deler av landet hvor sommervarmen sjelden overstiger 25 grader, og jeg ikke kjørte på grusveier, ville jeg valgt Rukka.

Klim, som mangler for, kan kompenseres med en ekstra genser. Klim har også en innebygdbrystplate for ekstra beskyttelse. Selv om Rukka er varmere skal det være veldig kjølig (ofte under +5) før Klim oppleves som kjølig i forhold til Rukka.

Begge dressene er supre og overgår det meste i markedet. Og selv om jeg drar frem Klim som mer 'grusvennlig' kjenner jeg flere som benytter Rukka og kjører mye på grusveier. Og de virker å være såre fornøyd...
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by intruder »

MrLappen wrote: 16 Mar 2021 14:13 Hej,

Har suttit og forskat på vilket sett med klär man ska köpa, har brukt ett sett fra bullfighter i ca 12 år. Men nu pga av tiderna så har man ju plötsligt lite pengar över till att köpa ontliga byxer og jakke.

Så ja lurte på om någon har några erfaringar fra Klim Badlands Pro eller Rukka Realer? eller om det finns noen andra "vanntette" klär?

Mvh Mr Lappen
Velkommen hit MrLappen ....håper du finner deg til rette her på berget... :thumleft
Lag en logg og bli enda bedre kjent med oss...

Hilsen Intruder....skaper av endeLarmen MK og begge medlemmer gikk enstemmig inn for meg !! =D>
MrLappen
Posts: 2
Joined: 16 Mar 2021 14:05
MC: Mye på tur

Kawasaki VN800 -98 Ombyggd till bobber med set fra Bluecoller bobber
Location: Holmlia - Oslo området

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by MrLappen »

Ole M, Kvase og Knutk =) Tusen tack för snabbt o informativa svar.

Min plan var att idag köra och pröva kläderna (Gardermoen MC för Rukke ) ( cross senteret snellingen för Klim ) för att se vilka som har best passform. Men tyvärr så blev det ju nya regler för Oslo Viken inatt, slik att butikkerna er stengda.

Men verkligen tack för riktit bra svar!

Otroligt svårt att velge. Körer ca 30 000 km per sessong, sissta åren har jag kört helt fra början av april fram till mitten av okt. Men mer eller mindre bara asfalt, pga av att jag körer en bobber.

Ps. Tack för Velkomnandet Intruder =)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by Spiritofwinter »

KnutK leverer som vanlig rikelig med informasjon som gir god innsikt i begge produkter.

Selv har jeg siste årene kjørt med Spidi Globetracker som etter det jeg har sett fra andre er minst like vanntett, har god lufting, god hals, god beskyttelse++ (ingen problemer med verken glidelås, hals eller lufting)

Men skulle jeg sett på noe annet så har jeg blitt tipset om at Klim kom i fjor (?) med en dress som heter Kodiak. Det er en dress som er mer etter "europeiske mål og former", Badlands passet ikke min kropp da den er beregnet mer på "amerikanske former" (etter det jeg har blitt forklart). Kjenner en lokalt her på Sunnmøre som har en slik dress og som skryter veldig av den, skal selv innom å prøve den når sesongen kommer i gang.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by kvase »

Mulig et meget godt alternativ ny dress fra Rukka her https://www.mcavisa.no/single-post/prod ... e-og-bukse
Spiritofwinter den Kodiak jakka er vel litt bedre tilpassa aktiv kjøring å å litt kortere
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
OttoL
Posts: 9
Joined: 26 May 2019 13:31
MC: HD Forty-Eight
BMW F850 GS adv
BMW R1250RS
Location: Svelvik

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by OttoL »

MrLappen wrote: 16 Mar 2021 16:56 Ole M, Kvase og Knutk =) Tusen tack för snabbt o informativa svar.

Min plan var att idag köra och pröva kläderna (Gardermoen MC för Rukke ) ( cross senteret snellingen för Klim ) för att se vilka som har best passform. Men tyvärr så blev det ju nya regler för Oslo Viken inatt, slik att butikkerna er stengda.

Men verkligen tack för riktit bra svar!

Otroligt svårt att velge. Körer ca 30 000 km per sessong, sissta åren har jag kört helt fra början av april fram till mitten av okt. Men mer eller mindre bara asfalt, pga av att jag körer en bobber.

Ps. Tack för Velkomnandet Intruder =)

Etter hva jeg har lest meg til Badlands passer best for Adventure kjøring (sitter løst på kroppen og passer for aktiv kjøring i ikke alt for høye hastigheter stående og sittende) og Kodiak mer for asfalt og den slags kjøring. (Thight fit og ikke så mye som blafrer i vinden slik som store lommer og stash som er mye av på Badland).
Kodiak har også skinndetaljer på skuldre og albuer og ser vel en smule mer sporty ut på en bobber vil jeg tro.
Skjekk også ut Rukka Nivala, er vist en jakke som passer for aktiv asfalt kjøring men en god del tyngre enn Kodiak. Begge er laminert gore tex som er absolutt og foretrekke.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by Kant1 »

Min erfaring med gruskjøring og Rukka, er at glidelåsene er veldig ømfintelig for støv, Jeg har hatt to Rukkajakker, og hvor mange glidelåser jeg har byttet ut, må jeg bruke begge henda for å telle.

Men at Rukka er å foretrekke på vår og høst, er helt sikkert, en tettere krage og mansjetter sørger for det.
Klim er mer luftig, og helt klart førstevalget på sommeren.

Så det går fint å ha begge deler :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by kvase »

Kant1 wrote: 17 Mar 2021 09:46 Min erfaring med gruskjøring og Rukka, er at glidelåsene er veldig ømfintelig for støv, Jeg har hatt to Rukkajakker, og hvor mange glidelåser jeg har byttet ut, må jeg bruke begge henda for å telle.

Men at Rukka er å foretrekke på vår og høst, er helt sikkert, en tettere krage og mansjetter sørger for det.
Klim er mer luftig, og helt klart førstevalget på sommeren.

Så det går fint å ha begge deler :thumleft
Bruker helst Klim Badlands om Vinteren og er jo vind tett kle seg varm under
-
Men jeg veksler mye på hva jeg bruker da Vinter kjøring ikke er noe særlig så har jeg brukt det som er kjekkest ut fra hvor jeg skal Kjøre
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by ole m. »

Kant1 wrote: 17 Mar 2021 09:46 Min erfaring med gruskjøring og Rukka, er at glidelåsene er veldig ømfintelig for støv, Jeg har hatt to Rukkajakker, og hvor mange glidelåser jeg har byttet ut, må jeg bruke begge henda for å telle.

Men at Rukka er å foretrekke på vår og høst, er helt sikkert, en tettere krage og mansjetter sørger for det.
Klim er mer luftig, og helt klart førstevalget på sommeren.

Så det går fint å ha begge deler :thumleft
Ja, kjøredresser for til sammen rundt 40.000,- er vel ikke noe problem. :shock:
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by Palma »

Jag har Klim Badland Pro, og er forsåvidt fornøyd med den. Men som OleM sier lengre opp her, den er tung og stiv. Jeg har tatt ut all beskyttelse i bukser og jakke, dvs nærmere 3-4 kg... neida jeg har ikke veid. Men det hjalp.
Bruker egen beskyttelse under som sitter trettere på kroppen og det føles mye ledigere. I tillegg bruker jeg jakke fra Varmekle.no under Scott sin bodyarmour når det er nødvendig. Jeg ønsker meg ofte lettere og mer ledige klær for kjøring på grusveier, det blir ofte varmt da.
Skulle jeg handlet klør i dag ville jeg ha sett på Mosko Moto sine klær. Men dette er selvsagt smak og behag og hvordan man kjører. Til sittende kjøring på landeveien på tur i all slags vær fungerer Klim helt topp. Ja Kragen er ikke den beste, og armene er litt lange, eller så er armene mine litt korte...
Og både jakka og buksa mi har en tendens til å krype, men det skyldes mest sansynlig at jeg har de hengende i skap på yttervegg gjennom vinteren :plystre

Ellers velkommen til forumet. Artig med nye folk, tanker og meninger.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Klim Badlands Pro Vs Rukka Realer

Post by ole m. »

MrLappen wrote: 16 Mar 2021 16:56 Otroligt svårt att velge. Körer ca 30 000 km per sessong, sissta åren har jag kört helt fra början av april fram till mitten av okt. Men mer eller mindre bara asfalt, pga av att jag körer en bobber.
Du kjører en bobber ja, da passer jo ingen av disse kjøredressene til den stilen. Kjøp deg skinnjakke og skinnbukse, evt. en tekstilbukse til skinnjakka, så tar du med regntøy. Stil er viktig! 8)
Post Reply