Vårprosjekt - elektrisk kjøretøy!

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Vårprosjekt - elektrisk kjøretøy!

Post by supermons »

Heisann

Jeg har et lite vårprosjekt på gang, og trenger noen tips til hvordan jeg kan tilpasse et tannhjul på best måte uten å få det "usentrert".

Jeg har tannhjulet som pilen peker på, og akkurat der det peker henger det såvidt inn mot akselen den skal være på. Her vil jeg fjerne litt metall, hva er beste måten? Dremel? Fil? Koble til motoren og få dreid ut på en eller annen måte?

Noen tips jeg kan få til her hjemme uten å måtte dra til noen med mer verktøy?
tannhjul.jpg



Jeg poster litt prosjektbilder når jeg har kommet lenger i prosjektet, venter fortsatt på de siste delene i posten :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Fjerne metall på tannhjul

Post by Bikeridr »

Hmm, tror du skal være ganske så stø på hånden om du skal utvide diameteren der uten å få det skjevt.
Mulig beste løsning er å sette det i rotasjon og så bruke fil. Men igjen, dreiing på "frihånd" på metall er vel ikke verdens hverken beste eller enkleste løsning.

Ev. så får du bli med på pølsetreffet og vi kan diskutere det over ei pølse eller sju ;-)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Fjerne metall på tannhjul

Post by ArcticTiger »

Bikeridr wrote: 22 Apr 2021 20:17 Hmm, tror du skal være ganske så stø på hånden om du skal utvide diameteren der uten å få det skjevt.
Mulig beste løsning er å sette det i rotasjon og så bruke fil. Men igjen, dreiing på "frihånd" på metall er vel ikke verdens hverken beste eller enkleste løsning.

Ev. så får du bli med på pølsetreffet og vi kan diskutere det over ei pølse eller sju ;-)
Jeg har dreiebenk i kjellern, så kanskje du fikkser det mens vi andre gomler Pølse-i-Lompe M/Rå Lauk :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Fjerne metall på tannhjul

Post by Bikeridr »

ArcticTiger wrote: 22 Apr 2021 21:07
Bikeridr wrote: 22 Apr 2021 20:17 Hmm, tror du skal være ganske så stø på hånden om du skal utvide diameteren der uten å få det skjevt.
Mulig beste løsning er å sette det i rotasjon og så bruke fil. Men igjen, dreiing på "frihånd" på metall er vel ikke verdens hverken beste eller enkleste løsning.

Ev. så får du bli med på pølsetreffet og vi kan diskutere det over ei pølse eller sju ;-)
Jeg har dreiebenk i kjellern, så kanskje du fikkser det mens vi andre gomler Pølse-i-Lompe M/Rå Lauk :thumleft
Har du greit dreiestål, skyvelære og forsyner meg med verneskjerm, så skal du ikke se bort fra at jeg skal få det fint til. @supermons, ser du? Ikke bare får du ordna tannhjulet, du får pylse i lompe med rå lauk attpå handelen :thumleft
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Fjerne metall på tannhjul

Post by supermons »

Hehe, hadde vært koselig å bli med på treff, men skal dessverre hjelpe svigers med å få ut båten den dagen.

Å få i fart/rotasjon er ikke noe problem, det er det den er til. Bygger noe med beltedrift og dette er tannhjulet som festes på hjulet. Så kanskje det og fil er en OK løsning? Jeg trenger nok ikke å få av så mye. Var ikke dyre saken heller, så går det helt skeis erstatter jeg det.

Tipper det er billigere å kjøpe et annet tannhjul enn å kjøpe masse verktøy til det også, selv om det er gøy å kjøpe verktøy :roll:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Fjerne metall på tannhjul

Post by Bikeridr »

supermons wrote: 22 Apr 2021 23:10 Hehe, hadde vært koselig å bli med på treff, men skal dessverre hjelpe svigers med å få ut båten den dagen.
Pfft, viktigere med pølsetreff enn svigers. Båten kan vente til søndag ;-)
supermons wrote: 22 Apr 2021 23:10 Å få i fart/rotasjon er ikke noe problem, det er det den er til. Bygger noe med beltedrift og dette er tannhjulet som festes på hjulet. Så kanskje det og fil er en OK løsning? Jeg trenger nok ikke å få av så mye. Var ikke dyre saken heller, så går det helt skeis erstatter jeg det.
Hmm, sånn seriøst, da. Om det bare er en knapp millimeter du skal ha vekk på aluminium og du har muligheten for dreiing/spinning, så tror jeg kanskje et 180/240 smergellerret som du holder med pekefinger inni "hullet" vil gjøre susen. Puss over med 400 smergel og olje. Du får billig smergel på Biltema. Trenger ikke lerret, bruk "våtslipepapir" i den korningen jeg nevner. Funker fint til engangsbruk.
supermons wrote: 22 Apr 2021 23:10 Tipper det er billigere å kjøpe et annet tannhjul enn å kjøpe masse verktøy til det også, selv om det er gøy å kjøpe verktøy :roll:
Verktøy ar alltid både artig og nødvendig å kjøpe. Bare husk å nevne siste innkjøp av nattkrem til kona når hun klager på verktøykjøpet :plystre
User avatar
Pe junior
Posts: 37
Joined: 25 May 2020 14:02
MC: honda cb500x 2017 med rally raide kit
derbi gpr 125 4t 2011

Re: Fjerne metall på tannhjul

Post by Pe junior »

jeg vil si uansett ville jeg ha sat dette i en dreiebenk angående tolleranser [-X . alluminium har en tendens til og ikke like klaring/mellomrom
pga slitasje men så lenge du ikke skal fjerne mer en 0,1mm så hadde pusse papir gått.

husk på og bruke måle ur vis du skal feste det i en dreiebenk. aldri mulig og få den 100% ret igjen på andre oppspending :shock:
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Fjerne metall på tannhjul

Post by Domino »

Kontakt en videregående skole som har linje for mekaniske fag. Sjøl er jeg så heldig at jeg jobber et slikt sted, og har fått hjelp med mye. Lærerne er fagfolk, og det er kjekt for elevene å få jobbe med ting "fra den virkelige verden". Nå venter jeg på at de skal lage nye braketter til meg for å montere LED blinklys.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Fjerne metall på tannhjul

Post by supermons »

Bikeridr wrote: 22 Apr 2021 23:25 Hmm, sånn seriøst, da. Om det bare er en knapp millimeter du skal ha vekk på aluminium og du har muligheten for dreiing/spinning, så tror jeg kanskje et 180/240 smergellerret som du holder med pekefinger inni "hullet" vil gjøre susen. Puss over med 400 smergel og olje. Du får billig smergel på Biltema. Trenger ikke lerret, bruk "våtslipepapir" i den korningen jeg nevner. Funker fint til engangsbruk.
Jeg har både P180 og P240 liggende, så da høres det ut som en ting å prøve først :)
Pe junior wrote: 23 Apr 2021 06:54 jeg vil si uansett ville jeg ha sat dette i en dreiebenk angående tolleranser [-X . alluminium har en tendens til og ikke like klaring/mellomrom
pga slitasje men så lenge du ikke skal fjerne mer en 0,1mm så hadde pusse papir gått.

husk på og bruke måle ur vis du skal feste det i en dreiebenk. aldri mulig og få den 100% ret igjen på andre oppspending :shock:
Ja, optimalt skulle jeg nok ha brukt dreiebenk. Jeg får feste akselen til benken med tvinge, og håpe det holder.
Domino wrote: 23 Apr 2021 09:47 Kontakt en videregående skole som har linje for mekaniske fag.
Ikke dumt! Hvis jeg ikke får det til selv skal sjekke om jeg finner det :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Fjerne metall på tannhjul

Post by supermons »

Takk for hjelpen, fikk satt det på akselen og slipt av litt metall på innsiden. Trengte ikke å bli pent, men når jeg snudde hjulet riktig vei på akselen gnisset det ikke i det hele tatt. Jeg fikk da skrudd ferdig (ferdig nok til test ihvertfall).

Ferdig slipt tannhjul festet på hjul med hjullagere inni:
IMG_4264-e.jpg
Noen som gjetter hva det er til?

Mer i bloggen litt senere 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Fjerne metall på tannhjul

Post by mekkern »

er det noe elektrisk greie? :-k
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Fjerne metall på tannhjul

Post by supermons »

mekkern wrote: 19 May 2021 22:28 er det noe elektrisk greie? :-k
Jepp :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Elektrisk prosjekt!

Post by supermons »

Her er hele drivverket med tannhjul, belte, motorfeste og hjul-adapter med skruer:
IMG_4127.jpg
Her er motoren, ESC (electronic speed controller), fjernkontroll mottaker og sender:
IMG_4103.jpg
De som driver med RC-biler kjenner sikkert igjen disse komponentene ;)

Og dette er hjulene det skal drive:
IMG_4134.jpg
Montert sammen ser det sånn ut:
IMG_4320.jpg
IMG_4321.jpg
Hele brettet:
IMG_4318.jpg
IMG_4319.jpg
IMG_4272.jpg
På siste tapet jeg bare fast alle komponentene så jeg kunne teste kjapt :lol:

Driver nå og fikser noe som alt kan festes ordentelig i. Jeg hadde egentlig bestilt en boks, men den ble for stor, så jeg stal lunchboksen til dama for å teste med den:
IMG_4316.jpg
Så det som står igjen er å gå løs på den med dremel for å tilpasse, og lage en parallell-kobling til batteriene før alt monteres på en eller annen måte. Må også finne ut av noe lufting siden ESC-en har vifte.

Jeg har iallefall hatt det gøy med å bygge dette, hva synes dere?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: supermons - elektrisk prosjekt!

Post by Spiritofwinter »

Ser jo spennende ut dette, regner med du skal ta opp konkurransen med de elektriske sparkesyklene som er over alt?

Har du noen tanker om hastighet og rekkevidde?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: supermons - elektrisk prosjekt!

Post by supermons »

Basert på en online kalkulator for akkurat dette blir hastigheten ca 20 km/t (som er maks lovlig i Norge) og det jeg tør å prøve meg på i starten. Jeg er en snowboarder egentlig, ingen skater :shock: Gidder ikke dra på meg full skinndress for å kjøre dette heller :lol:
Esk8-calc-24032021.JPG
Rekkevidde basert på hva batteriene kan levere blir 15-18 km, og det tipper jeg at jeg neppe trenger på en tur :P
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply