Page 1 of 1

Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?

Posted: 29 Aug 2021 12:38
by Jonta
Hei mc folket!
Jeg vurderer å kjøpe en "lillebror" til min Cagiva Elefant. Det må bli en Ducati, selvførgelig. Sykkelen jeg tenker på er en ST2, som også er to ventilert, som min Fant.
I den anledning kunne det vært greit om shimsa gikk om hverandre på motorene til disse syklene. Alltså 1996 Ducati 750, og en toventilert 944cc ST2 motor (1998). Noen som veit?
Hva med den fireventilerte 916 (ST4), samma shims på allt kanskje?

Noen som har en ST2 til salgs kanskje?

Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?

Posted: 29 Aug 2021 13:41
by mekkern
tok et raskt søk på nettet men fant ikke 750 1996?

Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?

Posted: 29 Aug 2021 13:48
by Jonta
Det var vel generelt samme motor/ventiler på 600, 750 og 900 Monster og SS, samt Cagiva Elefant, 1991 til 1999.

Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?

Posted: 29 Aug 2021 14:49
by mekkern
"normalt" er det de samme shimsa på de fleste motorene fra samme produsent-selv om det noen ganger blir et "generasjonsskifte" slik som den nye v4 motoren som jeg regner med er annerledes.
På de desmodromiske så er det vel "lukkeshim" også? som man må sjekke med en "jigg".

Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?

Posted: 29 Aug 2021 16:47
by Jonta
Jo, det er lukke-shim også. Relativt enkelt å justere, men man trenger helst et sett med shims, da det er vanskelig å måle seg til nøyaltig rett størr. Fint å kunne prøve seg fram.
Derfor vil jeg helst ha en sykkel som bruker samme shims som jeg allerede bruker på Cagiva'n.

Foresten en ST4 til salgs i Lier. En kar du kjenner Mekker'n?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... tInfo=true

Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?

Posted: 29 Aug 2021 19:14
by pelsen
Jeg husker ikke hva som går om hverandre, men 4-ventilere har generelt mindre ventiler med tynnere stammer enn to-ventilere av samme størrelse. Antar dette også gjelder Ducati.
For å måle lukkeshims trenger man ett stk med kjent størrelse, ut fra dette kan man finne størrelsen på de som sitter i motorn og bestille nye.
Man trenger ikke ha et helt sett med shims, selv om det kan være praktisk.

Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?

Posted: 29 Aug 2021 22:03
by mekkern
pelsen wrote: 29 Aug 2021 19:14 Jeg husker ikke hva som går om hverandre, men 4-ventilere har generelt mindre ventiler med tynnere stammer enn to-ventilere av samme størrelse. Antar dette også gjelder Ducati.
For å måle lukkeshims trenger man ett stk med kjent størrelse, ut fra dette kan man finne størrelsen på de som sitter i motorn og bestille nye.
Man trenger ikke ha et helt sett med shims, selv om det kan være praktisk.
Greit å ha et sett med shims-koster jo ikke all verden..

På FTR`n blir det ombygging med tiden-der får en kit for å bruke shims i steden for å bytte hele pucken..
https://www.allballsracinggroup.com/hc0 ... 19Nwd_XW3M

Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?

Posted: 29 Aug 2021 23:57
by Jonta
pelsen wrote: 29 Aug 2021 19:14 Jeg husker ikke hva som går om hverandre, men 4-ventilere har generelt mindre ventiler med tynnere stammer enn to-ventilere av samme størrelse. Antar dette også gjelder Ducati.
For å måle lukkeshims trenger man ett stk med kjent størrelse, ut fra dette kan man finne størrelsen på de som sitter i motorn og bestille nye.
Man trenger ikke ha et helt sett med shims, selv om det kan være praktisk.
Jeg brukte en adapter til å måle med, men det var vanskelig å få målt helt nøyaktig (kanskje jeg var for pirkete) og jeg var redd for å bestille for tynn, så jeg bestillte selførgelig en størr for tykk, og måtte til med brynet...
Ser i ettertid at jeg burde ha spandert to shims der jeg var i tvil.

Nå har jeg gravd en stund på nettet og funnet ut at det er samma delenr på 90's to ventilerte luftkjølte, og ST2's vannavkjølte motorer.

Ser det ligger noen ST4 også på finn. Og de er ikke mye dyrere. Men jeg kjenner at jeg vil ha en enklere motor å skru på, og de 20 hk ekstra kommer jeg aldri til å få bruk for. Den har litt mer moment, men for å hente ut det må du øke turtall med 1000 o/min (7500)