Page 1 of 1

QMB139 GY6 Overheating

Posted: 03 Sep 2021 19:19
by Bol74
Hei.
Har et problem med varmgang i variator som fører til at reima ryker etter kort tid. Oppsettet er:
BBK 52mm og 20mm carb. Gule fjærer bak(1500rpm) og 5g roller’s. Er også skiftet drev bake til 17/49(hvis jeg husker rett).
Etter 5-12 km i 60-65km/t er det så varmt i variator at det ikke går an å holde fingrene på variator(reima røk og skiftet den langs veien).
Er det noen som har noe godt tips på hvor jeg skal begynne å "feilsøke"

Re: QMB139 GY6 Overheating

Posted: 03 Sep 2021 22:51
by mekkern
Beklager men jeg har 0 erfaring med variatorer...
men mulig den er satt opp med for "tung" gearing i forhold til hastighet? slik at dn ikke greier å justere skikkeleig men slurer på clutchsystem?

Re: QMB139 GY6 Overheating

Posted: 04 Sep 2021 09:19
by knutk
Og hva er en QMB139 GY6 ?

Re: QMB139 GY6 Overheating

Posted: 04 Sep 2021 09:28
by Tekumseh
knutk wrote: 04 Sep 2021 09:19 Og hva er en QMB139 GY6 ?
Google sier: en 50 kubikks motor for ATV/scooter, produsert i Kina.
https://www.scooterworks.com/50cc-4T-Co ... -P996.aspx

Re: QMB139 GY6 Overheating

Posted: 04 Sep 2021 16:48
by Bol74
knutk wrote: 04 Sep 2021 09:19 Og hva er en QMB139 GY6 ?
Er betengnelse på motor som er i de fleste kina-scootere. Sånn som Tao-Tao osv…min er en TMS 50 Classic 2008. 4T luftavkjølt sak.

Re: QMB139 GY6 Overheating

Posted: 04 Sep 2021 18:35
by knutk
Bol74 wrote: 04 Sep 2021 16:48
knutk wrote: 04 Sep 2021 09:19 Og hva er en QMB139 GY6 ?
Er betengnelse på motor som er i de fleste kina-scootere. Sånn som Tao-Tao osv…min er en TMS 50 Classic 2008. 4T luftavkjølt sak.
Takk for info, dette er nytt for undertegnede :D :thumleft

Med hensyn til varm variator reim må jeg innrømme at erfaringsgrunnlaget er syltynt. Men om jeg skulle begynne å lete et sted ville jeg kokt videre på forslaget fra @mekkern om potensielt slakk reim som som kanskje kan slure litt. Reimen kan bli slakk ved at den strekker seg, selv om det er usannsynlig. Derimot, om fjærene i en (eller begge) av variatorene misser spensten vil de ikke greie å spenne reima. Likeledes er der jo en skive på hver aksling som sklir aksialt på akslingen. Om denne skiva går tregt på akslingen vil fjærene også slite med å spenne reima. (I den grad det er teknisk mulig. Kjenner ikke denne motorpakken)