Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Ja, du har sikkert rett. Hadde en følse av at det kanskje ble litt mye, uten at jeg fyllte de helt da...de går litt tregt rundt i kulda. jeg får vippe av sidene igjen å suge ut litt. Men disse lagrene fylte jeg fett bare inn fra ene (ytter) siden.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Bikeridr »

De lagrene jeg har plukka fra hverandre har hatt "en dert" med grease ca på annenhver kule.
Hvis du spanderer kr 34,90 for et tilfeldig lager fra Biltema eller Jula og plukker av sideveggen, får du en idé hvor mye som kreves :)
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Ja, du har nok rett. jeg tenkte at med lite grease i, ville det bare bli pressa ut til sidene og ikke lenger komme i kontakt med kulene og kulebanen. Men det er nok trangere inni der enn jeg tenkte.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Palma »

Til sammenligning så lærte jeg på agrotekniker'n hvor mye olje som er i aktiv smøring i en vanlig traktormotor. Dvs, i klaringene i lager osv. Det er ca en fingerbøll for de som vet hva det er. (Slik bestemødre hadde på fingern da de stoppet sokkene )
Nå er det jo en fordel å ha litt mer på motoren, mye er under transport, til nedkjøling osv osv.

Litt skeptisk til lageroverhalingen din, men det er verdt et forsøk. Det kan være sår/skader/ujevnheter i kulebanene og på kulene som du ikke ser, men det finner du ut. Var kanskje ikke der jeg ville spart penger. Men artig forsøk og artig prosjekt å følge med på :thumleft
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by ole m. »

Om du kjenner ujevnheter i lageret, så er det ferdig. Bytt det! Du får nye SKF-lagre for ca. 150,- kr/stk. Dette er helt feil sted å være gjerrig, ryker lageret på tur, så er turen over. Ha orden på hjullagrene, det er en billig forsikring. Har hatt turfølge med raste hjullagre før, det er ikke gøy for noen...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Bikeridr »

Det som Palma skriver :thumleft
Det kan være rustflak både på kulene og i banen som kan lage trøbbel.
Hva jeg lærte på maskinistskolen om olje var "smøre, rense, kjøle". Dette var et mantra.
Prøv med det du gjør, men vær forberedt på å kjøpe nytt.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Palma wrote: 03 Feb 2022 23:12 Til sammenligning så lærte jeg på agrotekniker'n hvor mye olje som er i aktiv smøring i en vanlig traktormotor. Dvs, i klaringene i lager osv. Det er ca en fingerbøll for de som vet hva det er. (Slik bestemødre hadde på fingern da de stoppet sokkene )
Nå er det jo en fordel å ha litt mer på motoren, mye er under transport, til nedkjøling osv osv.

Litt skeptisk til lageroverhalingen din, men det er verdt et forsøk. Det kan være sår/skader/ujevnheter i kulebanene og på kulene som du ikke ser, men det finner du ut. Var kanskje ikke der jeg ville spart penger. Men artig forsøk og artig prosjekt å følge med på :thumleft
Etter rensing gikk de ganske fint, ikke så tighte som nye selførgelig. Og jeg regner ikke med at de skal vare som nye heller. Men med mine 200 mil i året (kanskje mindre en det nå som jeg har to sykler) Så holder de nok noen år. Jeg skal følge med på de. er det antydning til slark, er det rett av igjen.

Jeg mangla verktøy til å drive ut disse lagrene, det virker som Cagiva har "glemt" å lage utsparinga/hakket til dor, i det mellomstykket som sitter mellom lagrene i navet. Så jeg kunne ha laget et ekspanderende verktøy, av et rør som passa akkurat gjennom lageret. Eller kjøpt noe slikt på Biltema. Men jeg fikk nå lyst til å prøve "gjenbruk" metoden istede...
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by ole m. »

Det er normalt ingen kant eller spor for å få ut lageret. Du setter inn en dor gjennom navet, rett bak lageret som skal ut. Så bryter du doren sideveis, det skyver mellomstykket til side, så du får en kant på lageret som doren kan settes på. Så kan du banke det ut, bruk gjerne litt varme på navet først.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Ducati har det sporet i mellomstykket. I allefal i tidsrommet ca 1990-20000.
På min sykkel virker det som om mellomstykket har en flens ut mot innsiden i navet, i hver ende, som hindrer meg i å bende det litt til siden. Men, du har sikkert rett. De flensene er sikkert ikke så tighte mot nav innsiden, og det vil la seg gjøre å "vri" de litt?
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by ole m. »

Flensen sitter vel som regel midt på mellomstykket? Det har i alle fall vært sånn på de modellene jeg har hatt.Tipper det er laget på en måte som gjør det mulig å få ut lagerne uten bruk av lageruttrekker, selv på en obskur italiener. :D
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Mange sykler har ikke spor til å banke ut lagrene.
En litt skarp dor og bikke litt på skrå så er det et smekk og en har nok plass til å bevege hylsa tilstrekkelig
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Nå har jeg fått på bakskjermen. Med retta og lakkert skjerm/blinklys brakett. Meed nye orginale blinkers fra Italia (de var ikke billige :plystre ) Også nypussa lyddemper og kjedekasse.
IMG_3689.JPG
Ser nå at neste gang må jeg ha strengere orden på alle skruene. Skruene til bakskjermen fant jeg tilfeldig i eska med elektrisk og blinklys greier, under allt sammen.
Jeg tok også å tetta alle de små "orginalhullene" i bakskjermen, med Tec7 pluss et par plastbiter. Jeg er lei at det tyter opp rusk og rask oppunder setet.
IMG_4166.JPG
IMG_4012.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by intruder »

Artig å følge med deg......hold oss underrettet....

hilsen Intruder,innehaver av ti tomler :redface :redface
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Hyggelig med positive tilbakemeldinger Intruder. Takk for det :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Du liker de oem blinkerene?
Er jo mye annet fint å finne.
Ja det er litt av hvert å finne når en stripper alt også. :thumleft

Litt nærmere målet nå.
Post Reply