Powerfiltre

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Powerfiltre

Post by jata »

har kjøpt Powerfiltre til sykkelen min og lurer på hva man gjør med oljetåkeslangen fra motor til det gamle luftfilterhuset.
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Post by stian »

Hvordan sykkel er det? Har du dyset om?
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Post by jata »

er en gammel kawa z1000 1982mod. ikke dyset om ser ut som den går ganske fett.
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

Bytt ut slangen i en som er lengre og legg den om slik at den kommer bak og under motor. Pass på at slangen ikke kommer i klem.
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Post by stian »

Prøvde powerfilter på min sykkel (bandit600), men da ble det problemer siden jeg ikke hadde dyset om, fikk beskjed om at nesten alle sykler måtte det for og gå med powerfilter.. Problemet var at den ikke gikk høyre en 4-5000 omdreininger pga forholdet mellom luft og bensin..
Kom for mye luft med det nye filteret..
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

Hvis det er powerfilter fra bike-parts du har kjøpt så må du nok opp med dysestørrelsen. Stemmer det som stian skriver at det bare blir tull ved 4 til 5000 omdr. Har prøvd powerfiltre ved flere anledninger uten å lykkes skikkelig, har aldri fått en motor til å funket (gått rent ) over hele registret med disse filtrene. Når sant skal sies så har jeg aldri prøvd dette på benk men kun med klokker.
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Post by jata »

tenkte bare å heve nålene et hakk:)
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Post by stian »

Fungerer sikkert greit det, men har villet kjørt den i benk for og sjekka at blandinga er rett, med powerfilter skal du få en bedre balanse over mellomregisteret.. Og sef. mye råere lyd..
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

fant en på ntnu som drev å lagde lamndasonder med avlesning for co-innhold i eksosen, kosta rundt 1000lappen, greit ting og ha om en driver med endringer på mcen..
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

sjekk nederst på denne sida..

http://folk.ntnu.no/proysen/bildeler.html
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

adoniz wrote:fant en på ntnu som drev å lagde lamndasonder med avlesning for co-innhold i eksosen, kosta rundt 1000lappen, greit ting og ha om en driver med endringer på mcen..
Hvorfor heter den lambda-sonde? Lambda blir jo vanligvis brukt om bølgelengde....

AtW
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

ATWindsor wrote:
adoniz wrote:fant en på ntnu som drev å lagde lamndasonder med avlesning for co-innhold i eksosen, kosta rundt 1000lappen, greit ting og ha om en driver med endringer på mcen..
Hvorfor heter den lambda-sonde? Lambda blir jo vanligvis brukt om bølgelengde....

AtW
Her står det litt forklart om sånn.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

stian wrote:Fungerer sikkert greit det, men har villet kjørt den i benk for og sjekka at blandinga er rett, med powerfilter skal du få en bedre balanse over mellomregisteret.. Og sef. mye råere lyd..
Her er et annet alternativ som kan hjelpe deg til å finne riktig bensin/luft forhold. Jeg har selv powerfilters og effektanlegg på sykkelen min, og skal bytte dyser og synkronisere forgasserne nå i vår tenkte jeg..

Sjekk linken: http://www.carbtune.com/colortune.html
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Det finnes bare én metode for å få justert forgassere skikkelig, og det er på benk. Hjelper lite om blandingen er tålelig bra i hele registeret hvis man har små forandringer mellom pilot, nål og hoveddyse. Slike forandringer ser du kun som "daler" på effektkurven, og krever en god del ekspertise å få fjernet.

Selv Hestmann som har drevet med dette i en mannsalder slet med å få min R1 helt 100%, og vi måtte til slutt kaste dysekitet og kjøre med løse deler.

Men klart, alt til sitt formål. Har man en cruiser er jo ikke dette så viktig, men på en R sykkel vil jeg påstå at de pengene man bruker på justering i benk er vel anvendt. Jeg har også prøvd å justere selv i flere år uten særlig hell...

Synkronisering bør man forresten gjøre årlig da ting beveger seg litt i mekanikken der, og dette kan man gjøre selv med riktig utstyr.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Keihin wrote:
Synkronisering bør man forresten gjøre årlig da ting beveger seg litt i mekanikken der, og dette kan man gjøre selv med riktig utstyr.
Utstyret er allerede bestillt fra Carbtune :wink:
EDIT: Nå er også lambdasonde i bestilling..! 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply