Vinterens nerdeprosjekt

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Vinterens nerdeprosjekt

Post by knutk »

Høstens ute-aktiviteter er avsluttet, dagene blir kortere og kveldene blir tilsvarende lengre.
Tiden er inne for å lage 'saker' til MC for neste års benyttelse.

Vinterens prosjekt blir å lage til en liten TFT display som viser styrken på varmen til hhv. varmeklær og varmesete på MC.
Pr i dag styres dette fra rulla, men jeg mangler en skikkelig indikasjon på valgt styrke. Jeg har prøvd med en LED-bar bestående av 10 LEDs i en stolpe, men jeg er ikke fornøyd med løsningen.
Således falt valget på en 2" TFT farge-skjerm som skal bygges inn i en passende boks og monteres på styret.

Image

Enheten over er en skjerm som er tilpasset en "Raspberry PI Pico" (Den grønne saken på bildet), og denne plugges inn i en ferdig tilpasset kontakt på skjermens bakside.

Image

I tillegg til innkjøpte komponenter er planen å lage et lite printkort som henter signal fra bena på Raspberry, hvor der da monteres en 5V strømforsyning som erstatter USB kontakten, samt legge på 2 PowerMosFet transistorer som skal drive varmetøy samt setevarmen. Dette kortet monteres i det vesle mellomrommet på siden av det grønne kortet slik at enheten ikke trenger å monteres i en boks med behov for ytterlig plass.

Raspberry er nytt for undertegnede, og den programmeres enten i "C" eller Micro Peython (Heretter MP). "C" er kraftigst som program, men MP tilbyr en enklere prosess ved programmering, så jeg tenkte å gå for MP. Selv om MP er tregere og krever mer plass vil dette ikke ha betydning for den tiltenkte oppgaven.

Siden MP er helt nytt for undertegnede blir derfor litt av vinterens utfordringer å finne ut av det.
Som første trinn har jeg gått til anskaffelse av et opplærings sett, som består av en Raspberry samt en plate med knapper og LEDs fastmontert, samt en hel haug med ulike ting som kan kobles til, samt tilgang til demo-program som også omtales i en medfølgende bok.

Image

Siden PC'en som har de ulike elektronikk design programmene for øyeblikket er i ustand (må fornye strømforsyningen) vil tiden frem mot nyttår bestå i å lære MP samt få en oversikt over hvilken porter på Raspberry som skal benyttes for å kommunisere med sykkelens eksisterende systemer (dvs motta kommandoer fra rulla på venstre handtak).
Når PC er stablet på beina igjen blir det å designe og tilpasse et printkort og få sendt designet avgårde for produksjon i Kina. Prosessen der tar ca 2 -3 uker inkl frakt..

Kommer med oppdateringer etterhvert.... :D
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by Roargutten »

Spennende prosjekt.
Slike synes jeg er meget spennende å følge med på.

Ser lett ønsket/behovet ditt for denne og at den kan være nyttig. Har tittet en del på raspberry pi selv også, dog i forbindelse med ølbryggingen. Men her er mulighetene mange.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by knutk »

Roargutten wrote: 15 Dec 2021 07:22 Spennende prosjekt.
Slike synes jeg er meget spennende å følge med på.

Ser lett ønsket/behovet ditt for denne og at den kan være nyttig. Har tittet en del på raspberry pi selv også, dog i forbindelse med ølbryggingen. Men her er mulighetene mange.
Den ordinære Raspberry PI er en mye kraftigere sak en Rb Pico. Raspberry kaller selv Rb Pico for en micro-controller, mens Rb PI er en minicomputer, med tilsvarende mer kapasitet.

Rb Pico ble lansert for under året siden, men der finnes allerede mye å få kjøpt av tilbehør, samt mye informasjon tilgjengelig på nett. Har ikke søkt på Rb PI, men der må jtrolig være et hav av ekstra utstyr, eksempler og program eksemperl tilgjengelig.

Det fine med Rb PI er jo at man får større skjermer til den (som du helt sikkert allerede har registrert.) Utfordringen ligger i å lage tilkobling til ekstra komponenter, som feks styring av utstyr til brygging (driving av pumper og PID styring av varmeelementer) Men du er trolig ikke den første som har tenkt tanken, og trolig har noen allerede publisert eksempler på Github (nerdens samlingsted for deling av programvare).
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by Roargutten »

Har studert det en del og det finnes en god del oppskrifter på en del kule ting i bryggehobbyen.

Har også sett på muligheten for å bruke en PI på 3d printeren, dette er nok også høyt sannsynlig at jeg kommer til å gjennomføre.
Muligheten for å kunne sende print direkte fra Pc, overvåke printeren mens jeg er på jobb osv.

I ølbryggingen kan den brukes til flere ting som er kjekt. Blandt annet for å følge gjæringsprosessen i gjærkaret.
Man kan plassere vekter under fatene og koble disse opp mot PI og en skjerm, dermed kan man få full kontroll på hvor mye øl man tapper i glasset og ikke minst hvor mye som gjenstår i fatet. Samtidig som man kan få opp info om ølet man drikker på skjermen.

Dette er jo i utgangspunktet enkle funksjoner slik jeg har kommet frem til, men mulighetene her er jo nærmest uendelige om man ønsker å bygge videre på det.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by hakhap »

Når du sender designet til Kina får du den da tilbake med monterte komponenter?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by knutk »

hakhap wrote: 15 Dec 2021 10:35 Når du sender designet til Kina får du den da tilbake med monterte komponenter?
Enkelte tilbyr dette, så det er en mulighet. Men jeg gjør det ikke.
Selv om jeg handler elektroniske komponenter fra Kina så benyttes de mest til eksperimentering. For den endelige utgaven benytter jeg komponenter kjøpt inn fra Europa. Mulig jeg er litt fordomsfull, men stoler ikke helt på Kineserne, selv om de bedyrer at det er original vare. Når det er sagt, så er 'originalvare' bestilt fra Kina priset nesten som tilsvarende fra Europa. (Og paradoksalt nok er mye av komponenten jeg kjøper fra Europeiske leverandører produsert i Kina, så mulig jeg bør gå en runde med meg selv og innse at enda en fordom står for fall :redface )

Det er dog ikke problem å montere komponentene selv. Har varmluftsutstyr, så jeg legger på loddepasta (flussmiddel tilsett loddetinn) på printet, og legger deretter komponentene oppå. Man trenger ikke bruke så mye tid for å legge dem nøyaktig på printet, fordi det hele forvarmes til ca 180 grader fra en underliggende varmeplate, deretter benytter jeg en varmlufts - loddebolt og varmer opp hver enkelt komponent de siste gradene. Kapilæreffekten vil dra bena på komponenten mot punktene på print-plata, og det er magisk å se hvordan komponenten bare rører på seg og legger seg til rette. :D

Det flotte er at slikt utstyr til hobbybruk ikke koster allverden, så det er innen for rekkevidde for enhver som har ønske om å skaffe noe slikt. Her er modellen jeg har benyttet de siste åra.
https://www.ebay.com/itm/293634292105?_ ... BM7t-d3bdf
User avatar
B040
Posts: 47
Joined: 09 Oct 2015 09:33
MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by B040 »

Den maskinen var fra Kina gitt :lol: :lol: :lol:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by knutk »

B040 wrote: 16 Dec 2021 10:11 Den maskinen var fra Kina gitt :lol: :lol: :lol:
Ja, ref min kommentar om paradoks :D
Når det er sagt, så benytter jeg også test-komponenter bestilt fra Kina, men jeg benytter de ikke i endelig utgave, orker ikke tanken på at de ryker om et år..

Loddestasjonen funker fint, men temperaturinnstillingen med hensyn til å sette riktig temperatur er i beste fall villedende. Men den holder temperaturen rimelig jevnt, så får man etterkontrollere avviket og justere deretter. Det funker, men er ikke en Weller, for å si det sånn :D :D
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by knutk »

Progresjon:

Har benyttet tiden til å lære MicroPython, samt vente på komponenter.

Så langt er det meste av programvaren på plass, så nå gjenstår det å designe et printkort og få produsert det, i Kina..... :redface

Ved programmering benyttes to skjermer. slik at feks. dokumentasjon og annen type oppslagsverk er lesbart samtidig som programmerings-programmet er åpent.

Image

Når det gjelder hva som skal vises på TFT - panelet blir det bestandig en avveiing, pent og sofistikert design kontra enkelhet og lett å lese.
Personlig heller jeg mot sistnevnte, og så langt har jeg landet på noe ala dette:
Image

Symbolene er fortsatt litt urene i kantene, så det frister å bruke litt tid på renere linjer. På den annen side, tanken er å la skjermen vise symbolet under og etter justering, for deretter å la skjermen gå svart igjen etter en kort tid.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by knutk »

Det går ikke så fort med meg, men fremdriften kryper fremover.
Nå har jeg fått renska opp i grafikken, og har landet på følgende design, så langt :redface .

Image
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by Palma »

Du er dyktig @knutk. Jeg er imponert!
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by knutk »

Oppdatering:
Printkortene kom tilbake fra Kina. Normalt har det tatt 3 uker, men nå tok det 7..

Uansett, kortene så fine ut, og det var med stor spenning de ferdiglodda kortene ble testet før montering.

:smt013 :smt013 :smt009

De feila testen...

Ved nærmere ettersyn viste det seg at han som er gift med kjærringa og har designa korta har gjort en banal feil....

Så da er det å vente kanskje 7 nye uker...

Image
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by Palma »

Huff, påsken er jo tiden for familietragedier. Men kjenner jeg deg rett @knutk så tar du det ganske rolig :thumleft
Godt du har noen å skylde på da uansett. :plystre
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens nerdeprosjekt

Post by knutk »

Palma wrote: 16 Apr 2022 19:17 Huff, påsken er jo tiden for familietragedier. Men kjenner jeg deg rett @knutk så tar du det ganske rolig :thumleft
Godt du har noen å skylde på da uansett. :plystre
Uff. Ja, det er ikke lett å få tak i skikkelige folk i disse tider, så man får gjøre det beste utav det. Jeg har bedt kjærringa om å takle vedkommende på beste måte :plystre :plystre .

Eller har du rett i at det ikke er krise, bare veldig irriterende overfor seg selv å gjøre en basic feil. Men sesongen for varmetøy er straks over for denne siden av sommeren, og systemet virker nå også, bare en display som mangler. Og om jeg skal være ærlig er det jo mest jåleri da det interessante er jo ikke hvor mye jakke/sete står på, så lenge det kjennes bra ut.

Men du vet hvordan det er med de derre BMW-ene. Man har jo ingen problem med de, så da må man finne på noe for å kunne holde på i garasjen. \:D/ \:D/ .

(uff, nå har jeg vel jinxa meg selv langt inn i skogen... Vel vel, får ta det som en mann)
Post Reply