Page 1 of 1

bra fortjeneste

Posted: 06 Apr 2022 10:11
by gsx750_80
6000 Euro i Tyskland:
https://www.autoscout24.fr/offres/-59b0 ... 00e1977640
Ca 12500 Euro i Norge:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=253773286
Mener også å ha registrert sykkelen avertert i Tyskland til 5000 Euro.

Samme MC (identisk kilometerstand) , bra fortjeneste, antakelig. :-)

P.S. Merkelig at det i det offisielle registeret ser ut til at sykkelemn er registrert først gang i NORGE i 2008. ..
Regnr: PJ4242

Re: bra fortjeneste

Posted: 06 Apr 2022 12:52
by gsx750_80
Den norske annonsen er nå plutselig inaktiv. Mulig selgerne ble oppmerksomme på dette innlegget. Det er i alle fall en mulig hypotese.
Så får vi se om annonsen raskt forsvinner helt, og ikke bare forblir "inaktiv".
Men:
Det finnes jo muligheter til å lagre annonser, ta skjermdump osv...

Re: bra fortjeneste

Posted: 06 Apr 2022 17:23
by intruder
Misforståelse fra meg kanskje men kan ikke se at det står noe registreringsnummer i den tyske annonsen.
Uansett er det nok mye dyrere å eventuelt kjøpe en slik sykkel her på berget enn i Tyskland.. :plystre :D

Re: bra fortjeneste

Posted: 06 Apr 2022 18:01
by gsx750_80
intruder wrote: 06 Apr 2022 17:23 Misforståelse fra meg kanskje men kan ikke se at det står noe registreringsnummer i den tyske annonsen.
Uansett er det nok mye dyrere å eventuelt kjøpe en slik sykkel her på berget enn i Tyskland.. :plystre :D
Har ikke sjekket om det er opplyst tysk registreringsnummer, men det er samme sykkel, med samme kilometerstand, og fotografier fra samme sted i begge annonser.
Sykkelen har vært annonsert til både 5000 euro og 6000 euro på utenlandske nettsteder. Tipper derfor dette firmaet mest sannsynlig har kjøpt den for maksimalt 5000 euro. Dette skjedde for få måneder siden.
(Jeg vet det fordi jeg har fulgt med i markedet, og selv kjøpt en ZZR 1400 via forhandler i Tyskland, der jeg bor for tida.)
På basis av registreringsnummer i annonsen oppgis det i Vegvesenets registeret at sykkelen er førstegangsregistrert i Norge i 2008. Det tror jeg er fullstendig feil.
Forhandler burde opplyst om at dette er en importert MC, men potensielle kunder ble ikke opplyst om dette i annonsen.

Slike MC med god servicehistorikk kan man i noen tilfeller kjøpe og importere til Norge for like over 60000 kroner (ferdig registrert).

Sykler kjøpt relativt billig i Europa selges med kjempefortjenester til nordmenn, noe dette er et godt eksempel på, dersom forhandler får feks 100-120000 kroner for denne zzr'en.
Forøvrig kan jeg si at mesteparten av MC jeg har sett i Tyskland framstår i fantastisk god stand, antakelig fordi folk tar mye bedre vare på de enn hjemme. Ikke nødvendigvis, men typisk.

Re: bra fortjeneste

Posted: 06 Apr 2022 18:08
by gsx750_80
gsx750_80 wrote: 06 Apr 2022 18:01
intruder wrote: 06 Apr 2022 17:23 Misforståelse fra meg kanskje men kan ikke se at det står noe registreringsnummer i den tyske annonsen.
Uansett er det nok mye dyrere å eventuelt kjøpe en slik sykkel her på berget enn i Tyskland.. :plystre :D
Har ikke sjekket om det er opplyst tysk registreringsnummer, men det er samme sykkel, med samme kilometerstand, og fotografier fra samme sted i begge annonser.
Sykkelen har vært annonsert til både 5000 euro og 6000 euro på utenlandske nettsteder. Tipper derfor dette firmaet mest sannsynlig har kjøpt den for maksimalt 5000 euro. Dette skjedde for få måneder siden.
(Jeg vet det fordi jeg har fulgt med i markedet, og selv kjøpt en ZZR 1400 via forhandler i Tyskland, der jeg bor for tida.)
På basis av registreringsnummer i annonsen oppgis det i Vegvesenets registeret at sykkelen er førstegangsregistrert i Norge i 2008. Det tror jeg er fullstendig feil.
Forhandler burde opplyst om at dette er en importert MC, men potensielle kunder ble ikke opplyst om dette i annonsen.

Slike MC med god servicehistorikk kan man i noen tilfeller kjøpe og importere til Norge for like over 60000 kroner (ferdig registrert).

Sykler kjøpt relativt billig i Europa selges med kjempefortjenester til nordmenn, noe dette er et godt eksempel på, dersom forhandler får feks 100-120000 kroner for denne zzr'en.
Forøvrig kan jeg si at mesteparten av MC jeg har sett i Tyskland framstår i fantastisk god stand, antakelig fordi folk tar mye bedre vare på de enn hjemme. Ikke nødvendigvis, men typisk.
PS: At den har vært registrert 1. gang i Norge, eksportert til Tyskland, og så importert til Norge på nytt er jo ikke umulig. Det virker bare veldig lite sannsynlig..

Re: bra fortjeneste

Posted: 06 Apr 2022 19:26
by knutk
Nå vet jeg ikke hva denne sykkelen burde gå for i verken det ene eller det andre markedet.

Det er oppgitt et norsk reg-nr, mens den andre annonsen er særdeles sparsom på detaljer.

Kan man utelukke at det er svindlere som prøver å fange kunder på utenlandske siden?

Re: bra fortjeneste

Posted: 06 Apr 2022 19:43
by gsx750_80
knutk wrote: 06 Apr 2022 19:26 Nå vet jeg ikke hva denne sykkelen burde gå for i verken det ene eller det andre markedet.

Det er oppgitt et norsk reg-nr, mens den andre annonsen er særdeles sparsom på detaljer.

Kan man utelukke at det er svindlere som prøver å fange kunder på utenlandske siden?
Jeg har sett samme MC for salg i Tyskland, i alle fall tilsynelatende, for måneder siden. Jeg heller mot at det mest sannsynlige er at den er bruktimportert nylig, dvs i 2022, og deretter lagt ut for salg i Norge. Dessuten at opplysninger hos vegvesen.no er feil mtp registreringshistorikk.

Men, du har Antakelig et godt poeng. Det du nevner har jeg lurt på feks i forbindelse med en CB 1100 F som var på norske sosiale media, og annonser, og som dukket opp på mobile.de . En grå caferacer-inspirert cb 1100 f som angivelig var til salgs fra et sted i nærheten av Dusseldorf. Hadde vært interessant å vite om det var et svindelforsøk.

Uansett: Jeg har registrert at det synes å være enorme fortjenestemarginer på bruktimport. Jeg har fulgt med litt på priser på brukte MC i Norge kontra Tyskland og Storbritannia i 10-15 år, og mener at en del modeller er fryktelig overprisede i Norge, eventuelt desto mer lønnsomme å importere selv, heller enn å kjøpe fra norske forhandlere.
Mitt inntrykk er at dette i stor grad gjelder feks
Kawasaki ZZR 1400, Suzuki GSX1400, Kawasaki ZXR 1100 / 1200 for å nå evne eksempler.

Hvem som helst kan se hva disse koster i feks Tyskland (mobile.de), deretter regne ut hva det vil koste å importere til Norge, og så se at norske forhandlere tjener GROVT på import og videresalg til nordmenn.

Sjekk feks Infira og flere andre på finn.no. Import og salg av 10-20 sykler til "dumme" nordmenn per år burde kunne skaffe en enkeltperson en brukbar årslønn...

Re: bra fortjeneste

Posted: 06 Apr 2022 20:47
by Lazyboy
Henta en Kawasaki gtr 1400 for noen år siden i Tyskland . Den gang gikk di for ca 160/170 tusen her hjemme.
I Tyskland fant jeg en med veldig lav km og mye utstyr som kostet meg 115000kr ferdig på skilt her hjemme. Da var alle utgifter som tog, fly, drivstoff og hotel tatt med.
En kan spare mye penger på og hente selv, men en må jo sette seg inn i tingene og ta allt arbeidet/ organisering selv. En kan heller ikke finansiere med pant i sykkelen.

At noen tjener gode penger på og hente fine mc i utlandet og selge her hjemme synes jeg er helt greit.