Førerutvikling Vålerbanen

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Førerutvikling Vålerbanen

Post by tedium »

Fredag drar jeg opp til Vålerbanen for to-dagers førerutvikling. Var der i fjor også og gleder meg til kursing og pushing av grenser i trygge former. Noen andre her inne som skal?
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by Spiritofwinter »

Skal nok dessverre ikke selv, men vet at det er flere her på forumet som har vert med tidligere og flere her som har vert på flere førerutviklingskurs. Skulle gjerne blitt med på et slikt kurs, men dårlig med baner på Sunnmøre.

Du må gjerne komme med tilbakemeldinger i etterkant om hvordan du syntes det var :thumleft
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by Jonta »

Jeg har veldig lyst til å bli med på noe slikt. Men helsa er så uberegnelig, så det er vanskelig å¨melde meg på ting som er bindende og koster litt.
Kanskje noen som melder avbud?
Er det Senior MC, som arrangerer?

Edit: Jeg forveksla visst Vålerbanen med Rudskogen (som jeg sogner til)
Visste ikke at det var bane i Våler...
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by intruder »

Selv om jeg er 70 hadde et slikt kurs sikkert vært noe,men blir nok ikke noe av det.
Bra tiltak er det ihvertfall !
Regner med at det er Solør MC-klubb som er arrangør , de er ihvertfall veldig aktive !
Ta gjerne bilder og kom med et referat fra begivenheten ! =D>
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by tedium »

Referat med bilder skal bli!
Banen ligger i Braskereiedfoss et stykke nord for Kongsvinger.
https://www.forerutvikling.no/ er arrangør.
Disse bildene er fra i fjor.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by ashland »

Har vært med på ett par av disse førerutvikling kursene og de er utrolig lærerike og ikke minst moro :roll: :plystre

Ha det trivelig å moro på Vålerbanen :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by intruder »

På kaffetreffet på Lygna kom jeg borti en kar som var med i MC-akademiet Norge som driver med førerutvuklingskurs og sånt og de skal til Vålerbanen 25 og 26 juni 2022.
Gubben som var innom het Kim Tokerud.
På hjemmesiden deres kan dere finne flere opplysninger om dere ønsker det :D
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by tedium »

Opplegget til MC-akademiet ser nokså likt ut med forbehold om antall instruktører og hvor gode de er. Prisen er rimeligere. 2.900 mot 3.800 for førerutvikling, men der inkluderes en meget god hotell-lunsj (og ingen medlemsavgift). Ser at alle de store forsikringsselskapene har godkjent, det lover godt for seriøsiteten.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by Jonta »

Det er med overnatting i prisen...
Så du kjører opp dagen før da, eller?
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by tedium »

Jepp. Opp på fredag.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by Jonta »

Det er smart så blir det ikke så stritt. Det er meldt opphold Fredag, og knallvær Lørd og søndag, så du er heldig.
jeg har venner i området...men helsa er så skral nå, så det får vente :(
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by tedium »

Her kommer referat:

Innsjekk lørdag morgen kl. 08.00 i knallvær.
Alle kurs er fulle, og arrangør har flytta litt på deltagerne for å få noenlunde likt antall i gruppene.
Det er fire grupper. Hvit, grønn, gul og blå. Hvit er helt basic, grønn er for de fleste gatesyklister, gul er for de med r-sykkel og kneputer og blå er nesten road racing.
Jeg hadde meldt meg på grønn, men hadde blitt flytta til gul. Det var både TDM’n og jeg en smule skeptisk til, men tenkte vi fikk gjøre et forsøk. Her var det bare å ta av toppboksen!
Gul gruppe.jpg
Kl. 09.00 er det førermøte for alle. Kjøreregler, flaggregler og opplegg for dagen gjennomgås. Det legges stor vekt på sikkerhet.
Gruppene kjører i “pass” på 15 minutter. Etter hvert pass er det førermøte i gruppa, og så er det hvile til neste pass. Det kan høres ut som lange pauser og lite kjøring, men man får kjørt mer enn nok. Passene er intense og man trenger pausene. Førermøtene er veldig gode. Mye konstruktiv kritikk og åpent for spørsmål. Man kan be om spesiell oppfølging i neste pass om man syns man trenger det. Veldig gode instruktører.
Førermøte alle.jpg
Første pass brukes til å bli kjent med banen. Da er samtlige instruktører med alle grupper. Man kjører to og to med en instruktør, og første runde går sakte rundt for å bli kjent med banen. Så inn i depot for instruksjon om at neste runde er sporvalg. Vi kjører to runder i litt kjappere tempo og bytter plass etter en runde slik at begge få ligge tett bak instruktør, og slik at de får sett oss an.
Instruktører første runde.jpg
Når det er unnagjort fordeles instruktørene på sine respektive grupper, som de følger resten av dagen(e).
Det viser seg kjapt at det er ganske stor forskjell på grønn og gul gruppe. De gule er gode, de vil kjøre fort og de har redskap til det. Første pass prøver jeg å henge på, men innser at det ikke er noen vits. I hvert fall ikke hvis jeg skal lære noe, siden jeg har mer enn nok med å holde meg på banen. Og ganske riktig, førstemann ryker ut i langsvingen i andre passet. Visstnok litt stor fart, litt kalde dekk og litt mye nedlegg. Langsvingen ser ut som en vennlig og rund 180 grader, men den kniper på slutten. Det gikk fint med fører, og nesten fint med sykkelen.
Noen må være dårligst i klassen, og TDM’n og jeg innser at i dag er det oss. Instruktørene understreker at for å lære skal du ikke overskride 70% av maks kapasitet. Holder du deg på det nivået har du trygghet nok til å være bevisst hva du gjør og kunne foreta justeringer.
Rått parti.jpg
Det er satt opp sjikaner på langstrekket for å få ned toppfarten for, som instruktørene sier: “alle kan kjøre fort rett fram.” Vi skal ha fokus på sving, og i gul gruppe handler det om å lene kroppen og ikke sykkelen. Altså kunne kjøre raskere og sikrere i sving med en mer oppreist sykkel. Vi får en del verktøy: “Hode over hånd”. “Løs og ledig overkropp. Forankring med knærne”. “Trykk på fotpinnene” (det heter ikke fothvilere på bane). “Blikk”. “Blikk”. “Blikk”.
Jeg lener sykkelen ALT for mye. Er nedi og skraper rett som det er, og prøver å flytte overkroppen - men syns det er vanskelig og får det ikke til.
En instruktør tar tak i meg. Sporvalget mitt er feil, for det første. Jeg går for tidlig inn i sving og får trøbbel i utgangen. Dårlig flyt. Han kjører foran, venter ut svingen, og brekker sykkelen mye bråere ned enn jeg har gjort. Jeg hermer, det funker bedre og flyten følger meg inn i neste sving, som er en S. Moro!
Fotpinne.jpg
Bruker hele dekket.jpg
Etter som dagen går, kjenner jeg at jeg blir bedre. Jeg har bedre blikkbruk, bedre forankring, kan kjøre fortere og sikrere (samtidig), men ikke f..n om jeg får flytta overkroppen nok. Jeg legger fortsatt sykkelen for mye.
Lean in.jpg
Dag 2 (fortsatt knallvær) er halve gruppa ny og vi starter på samme måte som dag 1 slik at de skjønner opplegget. Vi “gamle” har funnet en rytme og kjørt av oss horna, de nye må gladgasse litt på rettstrekket før de roer seg. Helt greit, forbikjøring fungerer helt fint så lenge vi holder oss til reglene og viser hensyn.
Jeg terper videre på mitt og prøver å få overkroppen ut og fram. Syns jeg blir litt flinkere, men i følge instruktørene stemmer nok ikke det helt. Jeg har mye å gå på. Veldig mye.
Trøsten er at de også sier at dette lærer du ikke over natta, det er bare å fortsette å øve.
Det gjelder å ikke gi seg, og som en av instruktørene sa til meg: “De er de eldste bukkene som har de hardeste horna.” Tar med meg den.
Forøvrig må jeg ikke glemme TDM’n. Den gjorde seg ikke på noen måte bort. Æres den som æres bør.
Knallhelg. Anbefales.
Førermøte Hvit gruppe.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by Bikeridr »

Nydelig referat. :thumleft
Jeg trenger nok et slikt kurs igjen, jeg også.
Ja, og innimellom savner jeg virkelig TDM'n jeg hadde da jeg bodde i Norge. :)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by Spiritofwinter »

Flott referat!
Kjenner jeg har lyst på kurs selv, men det var de banene som var så langt borte da. Må muligens omprioritere litt helger neste år.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by Jonta »

Takk for flott referat.
Kjenner at det kribler...
Post Reply