Vitpilen 401 som første sykkel?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Tbone77
Posts: 6
Joined: 15 May 2022 21:58

Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by Tbone77 »

Hei, jeg driver å tar A sertifikat nå, men har aldri kjørt motorsykkel før. Er det lurt å starte forsiktig med en vitpilen? Jeg er 44 år og 187cm med noen kilo ekstra. Blir Vitpilen da kanskje litt FOR liten? Tips mottas med takk :)

Thomas
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by mekkern »

Når du kjører skolesykkelen så kjenner du jo litt på hvordan den er.
Som regel liker man at det er litt mer futt enn den en kjørte opp med.
Men hva en MÅ BØR eller KAN ha er individuelt.

Har selv sykler fra 450ccm til 1200ccm.
Alle er fullt kapable til å trekke 0.150 bruttomedistertonn i lappløs området fort nok.

men hva DU liker er det bare du som kan finne ut-også type sykkel og bruksområde.
Skal den bare brukes til pendling eller helt opp til bagasje passasjer og lengre turer-dette gir litt type/størrelse,selv om alt kan brukes.

Uansett-spennende. :thumleft
Tbone77
Posts: 6
Joined: 15 May 2022 21:58

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by Tbone77 »

haha mekkern du er en moto poet! Kloke ord, jeg må rett og slett få testa forskjellige sykler og finne ut hva jeg liker. Takk for svar :)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by intruder »

Tenker kanskje at denne Hvitpilen kan ha en litt ubekvem kjørestilling for en på 187 cm,har ihvertfall en kjenning på den størrelsen som hadde prøvekjørt og satt igjen med det inntrykket :thumleft
Ta deg god tid og prøvekjør flere ! \:D/
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by tedium »

Sjekk denne linken for størrelse og kjørestilling. https://www.revzilla.com/common-tread/m ... -simulator
Jeg kjøpte en førstesykkel jeg var trygg på, en eldre Honda 500. Den blei veldig fort for liten og blei bytta ut på slutten av første sommer.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by knutk »

Man opplever svært ofte at folk bytter sin første sykkel etter en kort periode.

Men betyr det at sykkel #1 var bomkjøp? Kanskje, men ikke nødvendigvis.

Når man setter ut på veien med et ferskt sertifikat er det viktig å starte med en sykkel man kjenner seg trygg på. Motor med moderat effekt bidrar også til at hele kjøringen roer seg ned, og man får tid til å sakte men sikkert bygge opp ferdigheter, selvtillit og innsikt i hvilken type kjøring man trives med.

Når man da har vokst fra sykkelen har man bygget opp ferdigheter og sirklet seg inn på hvilken type kjøring man foretrekker.
Dette er kunnskaper man ikke kan ha på forhånd, så det er umulig på forhånd å vite hvilken type sykkel dette er. Således er der små sjanser for å velge sykkel #2 som første sykkel.

MC handler også mye om moro, lyst og følelser. Å blande inn fornuft blir bare surr.

Min ærbødige påstand er derfor at uansett hva man velger som første sykkel så blir den byttet ut etter en relativt kort periode. Derfor: Kjøp hva man ønsker der og da. Man skal ha lyst på sykkelen. Så benytter man tiden til å lære videre på egen hånd, og etter litt sirkler man inn hva man trives med og kan gjøre det riktige valget for sykkel #2. En konklusjon man ikke kan komme frem til uten hjelp av sykkel #1.

Hm.. dette ble litt langt.

Kortversjon: Om du har lyst på Vitpilen, så kjøp den og se frem til å kose deg med den. Du blir helt sikkert fornøyd i begynnelsen.
Uansett hva man velger som første sykkel vil man bytte. Så kjøp det du ønsker og budsjettet tillater og gå videre derifra.

Lykke til med lappen :D :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by Spiritofwinter »

Kan bekrefte det som blir påstått i forhold til MC#1 og #2, selv byttet jeg etter underkant av 2 år til en MC som jeg aldri hadde vurdert når jeg først begynte å kjøre MC. Men jeg angrer ikke på den første jeg kjøpte selv om den plutselig ble helt «feil»

Knutk som forumets vise mann sier det veldig bra, som et lite tillegg på det med budsjett, pass på om du har en bedre(verre?) halvdel hjemme at du ikke kjøper dyrere første sykkel enn at du kan få godkjent kjøp av #2 om en sesong eller to. Merkelig nok ikke alle man bor med som ser nødvendigheten av å bytte (evt kjøpe flere)… Enkelte ganger blir løsningen å bytte den andre halvdelen i husstanden først :-P

Ellers så må jeg si at Vitpilen er et spennende valg, har faktisk litt lyst på den selv, ikke minst etter at jeg kjøpte storebror Norden for et par måneder siden. Om det er den du synes er fin så kjør på :thumleft
Tbone77
Posts: 6
Joined: 15 May 2022 21:58

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by Tbone77 »

Takk for gode innspill - jeg tenker at jeg skal bekymre meg litt mindre, teste litt flere og gå for den jeg til slutt har mest lyst på :thumleft

Glad jeg joina forumet!
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by Palma »

Igjen ser man at @knutk helt klart må stoppes ut og settes i glassmonter og hans innlegg må selges i gullinnbundet utgave med forord og kommentarer fra @mekkern.Vil bare henge meg på tidligere kommentarer her. Det er så veldig individuelt det med sykkel, noen kjører lang gaffel og ammrikansk haaaley andre italiensk råskinn og noen går på en smell med KTM :lol: :lol:
Men du må prøve å finne ut ha du vil med MC-livet ditt. Er det asfalt eller grus? Er det solo eller med passasjer osv osv.
Morsomt å følge med nystertere her på forumet. Du må love oss å gi oss oppdateringer underveis :thumleft \:D/
Tbone77
Posts: 6
Joined: 15 May 2022 21:58

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by Tbone77 »

Palma wrote: 16 May 2022 21:54 Igjen ser man at @knutk helt klart må stoppes ut og settes i glassmonter og hans innlegg må selges i gullinnbundet utgave med forord og kommentarer fra @mekkern................. Du må love oss å gi oss oppdateringer underveis :thumleft \:D/
100%!!
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by Tekumseh »

Tbone77 wrote: 16 May 2022 22:24
Palma wrote: 16 May 2022 21:54 Igjen ser man at @knutk helt klart må stoppes ut og settes i glassmonter og hans innlegg må selges i gullinnbundet utgave med forord og kommentarer fra @mekkern................. Du må love oss å gi oss oppdateringer underveis :thumleft \:D/
100%!!
+1

Linken man skal bruke for å se størrelse og sittestilling er her: http://cycle-ergo.com/
Din høyde utgjør 6,1 feet.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by RuneMC »

Tror det er veldig lurt å kjøpe første sykkel brukt - og gjerne fra forhandler så har du garanti om noe er feil.

Opprinnelig tanke om 1ste sykkel - cruiser på budsjett a la Yamaha Dragstar
Den tanken utløp på langkjøringen da jeg ble frelst på svinger
1ste sykkel '04 650 ensylindret BMW 650CS kjøpt i 2009 - litt odde, men gøy i svingene, mye "drama" når man følte kroppen svevde 10 cm over asfalten i de rette svingene. Veldig lettmanøvrert og har ikke helt funnet tilbake til nevnte følelse med større sykler nedover Hanekleiva, men er vel som kjørelæreren sa - dess større sykkel, vindskjerm etc, dess mer blir man skjermet fra sanseinntrykk også. Ulempen var mye vindfang og kjølig på langtur tidlig om våren over fjellet til Bergen f.eks. (tilnærmet naken sykkel) Hadde den i 2 år og ca 30K km til både pendling og tur. Og ja, forbikjøringer måtte planlegges, 50 ca gamp er ikke kjapt, 15+ sek tok forbikjøringer ca... det er litt lenge...

2dre sykkel '08 650 V-Strom twin (kjøpt 2011 med bare 9K km på telleren) med litt karakter og samtidig komfort. Hah, her kunne man nærmest sitte og drikke kaffekoppen bak vindskjermen, sånn føltes det på hjemturen etter å ha kjøpt den. Følelsen var av en fullvoksen og litt topptung sykkel, men fantastisk komfort og kjørbarhet på asfalt. Den var svingvillig som bare det og hadde jo tross alt blitt kåret til "Alpekongen" et år av Motorrad tror jeg det var. Hadde mange fine og lange turer med den. Rekorden var t/r Lysebotn på en dag. Den taklet forsåvidt grusveier greit, men som nevnt noe høyt tyngdepunkt. Veldig pålitelig kjørte den til over 114K km både pendling og tur. Forbikjøringer måtte planlegges litt mindre, men fortsatt endel da 70 gamp fortsatt ikke er altfor mye.

3dje og nåværende '16 1000 Africa Twin kjøpt splitter ny. Ca 90K km til nå. Vaklet mellom BMW GS med kardang og denne med dobbeltclutch automat. Ble så jeg tok sjansen, uprøvd, etter å ha sett mange positive anmeldelser ila vinteren. Umiddelbart inntrykk var at den var mer lettmanøvrert og velbalansert enn 650'n og dobbeltclutch automat har innfridd på alle måter. Forbikjøring krever nå minimal tid og planlegging med "kickdown" på rulla som en totrinns rakett. Samtidig er det fortsatt fartsfølelse og spesielt stående kjøring er en befrielse på grusveier osv. At den er så velbalansert gjør at man føler seg sikrere også og farten har krøpet oppover på grusveier. Virker også veldig pålitelig og 3x ventilsjekk har funnet null å justere. Akkurat ventilsjekkene hver 24K km er ulempen med høy pris på service - regn med at 15K flyr ut av lommeboka (inkl filtre, oljeskift osv). Leser nå at endel hopper over akkurat ventilsjekken hvis de ikke merker noe feil på motoren, og tror vel hver 50K km hadde vært riktigere intervall - men fabrikken vil nok sikre seg ift 5års garantien. Morsom på tur og suveren til pendling/køkjøring. Og manuelle ferdigheter "sitter" fortsatt når jeg får en vanlig leiesykkel.
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by Traction »

"Begynnersykkel" er bare et begrep.
Mitt råd: prøvesitt og prøvekjør noen ulike modeller, utifra dine preferanser og med tanke på hva du skal bruke sykkelen til.
Velg sykkel basert på prøving og det du liker.
Begynnersykkel blir bare dyrt, og trolig et litt skuffende valg av første sykkel.
Tbone77
Posts: 6
Joined: 15 May 2022 21:58

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by Tbone77 »

En liten update :)

Covid og ferie har forsinket planen for oppkjøringen, så jeg håper nå å være klar i slutten av august. I mellomtiden har jeg vært innom CBP i Skien og prøvesittet på noen sykler. Det var en øyeåpner. Jeg syntes de fleste syklene virket store og "truende". Jeg fant også ut at jeg ikke liker en sporty sittestilling, er muligens en Cruiser type syklist.

<men det er sikkert sånn at når man blir litt varm i trøya så fikser man å kjøre det meste og mine "reservasjoner" akkurat nå vil bli borte.

More to follow!
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Vitpilen 401 som første sykkel?

Post by Borg »

Ta en tur innom Speed mc og titt litt på Yamaha.
Ville vurdert MT-03 eller 07 avhengig av.

Anvendelig snille sykkler
Image
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply