Denne turen var det nær på...samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Denne turen var det nær på...samletråd

Post by intruder »

Altfor ofte blir man overivrig på kjøreturene,for fort inn i svingene er det som er den største utfordringen for meg.
Likeså grus i vegbanen...man stivner og resultatet blir at en nærmest kjører rett fram...
enten i autovernet eller ut i geografien.
Slike panikkopplevelser henger i ei stund..det beste er nok å legge opp ruta ut fra motto " bedre noen minutter for sent enn mange år for tidlig".
Andre trafikanter som på død og liv skal henge helt oppi bakstussen din er også et moment som ofte fører til frustrasjon og farlige situasjoner.
Selv kjører jeg på fulltlys hele tiden...blir færre og færre som blunker i frustrasjon og uansett bryr jeg meg ikke om dem uansett...
Har også erfart at vi MC-kjørerne ofte ikke blir sett av bilister av den enkle grunn at vi befinner oss i blindsonen,har selv opplevd at tilogmed biler dukker opp fra intet i rundkjøringer og ellers når jeg kjører bil...
Trafikanter som kommer i høy fart inn i kryss og slikt har også satt den kombinerte hjertestarter / pacemakeren på " prøve " relativt ofte.
Kjør forsiktig og bli et vakkert lik \:D/
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Denne turen var det nær på...samletråd

Post by RuneMC »

Kjørte meg en litt lengre tur på fredagen som jeg hadde tatt fri.
Det ble om Lurdalen, Ulland, Vegglifjell og over til Gaustatoppen - opp fra og ned til Rjukan igjen, da det var skikkelig regnslør og tunge skyer nedover Hjartdal. Så det ble vestsiden av Tinnsjø nedover til Gransherad, Jondalen og Kongsberg. Kun bittesmå drypp fra utkanten av et par regnvær.

Jeg kjørte forbi både ene og andre bilen og bobilen på turen.

Her et foto opp mot Gaustatoppen
Image

Jeg var riktig så fornøyd med dagen og tok gamleveien hjemover fra Kongsberg mot Hokksund.

Etter den lange rette sletta så var det opp bakken med sving og humper.
Så plutselig Vrrrrrrooommm!!!! og null framdrift midt i bakken... sykkelen trillet til den stoppet... forsøksvis på gassen og ruset med en gang.
Av med tenning og parkerte helt ute på kanten... jada her var kjedet hoppet av. Det hadde havnet på innsiden av drevet

Hadde nok strammet for lite etter dekkskiftet for ikke så lenge siden... :redface (alltid bedre med for slapt enn stramt kjede sies det jo...)
Fikk tredd kjedet øverst på bakdrevet og rullet sykkelen litt bakover og vips var det tilbake.

Men kan vel si at jeg kjørte svært pyntelig hjem, tipper det var girskifte kombinert med humpete vei som gjorde at det hoppet av, så alle gasspådrag og oppbremsinger hjem ble tatt så mykt som mulig. (Satte DCT'en i manuell og forsøkte holde så høyt gir som mulig og minst mulig motorbrems.)

Sjekket min vedlikeholdsbok og kjede/drev ble sist byttet for 49 000 km siden. Tok en nærmere sjekk av framdrev idag, og det var litt men ikke mye "haitann". Med riktig stramming er det ca midt på rødfeltet nå, så gir det noen km til før jeg bytter. Uansett ny rekord på kjede/drev - ligger ofte på 37K km +/- (Det er et gullfarget D.I.D. 525 VMZX kjede btw... som forsåvidt skryter av lang levetid. Checked :thumleft )
Post Reply