Garmin Zumo XT

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Garmin Zumo XT

Post by ashland »

Forrige uke fikk jeg se min XT har funnet det for godt å slette alt av spor som er lagret på den. Sånn 10-15 i alt, som jeg sporet under forskjellige kjøreturer
Selvfølgelig har jeg ikke tatt noen backup av dette før de har blitt borte ](*,) Forskjellige POI som jeg har lagret omtrent samtidig ser jeg fortsatt ligger lagret på XT´n

Har noen vært utsatt for det samme eller vet hvordan finne dem tilbake igjen?
fun is not a straight line
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Garmin Zumo XT

Post by knutk »

De Garmin enhetene jeg har hatt 'gleden' av å ha i mitt eie har alle lagret sporene en definert tid for deretter å slette dem etterhvert. Antar at tanken bak er å hindre at det interne minnet blir overfylt av loggen.

Har aldri funnet noen form for søppelspann hvor de legger de slettede filene.
Antar du allerede har benyttet både BaseCamp og Filutforsker for søk etter sporene, så når de er borte derifra er nok trolig løpet kjørt...

Du får ta turene en gang til :-)
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Garmin Zumo XT

Post by Borg »

knutk wrote: 03 Jul 2022 09:23 De Garmin enhetene jeg har hatt 'gleden' av å ha i mitt eie har alle lagret sporene en definert tid for deretter å slette dem etterhvert. Antar at tanken bak er å hindre at det interne minnet blir overfylt av loggen.

Har aldri funnet noen form for søppelspann hvor de legger de slettede filene.
Antar du allerede har benyttet både BaseCamp og Filutforsker for søk etter sporene, så når de er borte derifra er nok trolig løpet kjørt...

Du får ta turene en gang til :-)
Men dette er vel spor gps’en lagrer selv, ikke spor du «fysisk» har lagret?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Garmin Zumo XT

Post by ashland »

Jeg har ikke lest bruksanvisningen, men tipper den vil slette den "aktive"/løpende sporingen etterhvert, antar det er denne du tenker på @knutk?
Har sjekket i BaseCamp, der er sporene jeg hadde lagret borte ja...

Synes det er litt rart den velger å droppe ut de sporene jeg har sporet selv og lagret som egne spor :-k Det er ikke noe kjempetap i seg, husker ikke rutene. Men jeg skal da klare å finne igjen noe, å få sporet på nytt

På en annen side, så har jeg hatt i tankene en stund å få kopiert de ut. Siden jeg er ekspert på prokrastinering, kom jeg aldri så langt :redface :-#
fun is not a straight line
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Garmin Zumo XT

Post by knutk »

ashland wrote: 03 Jul 2022 15:57 Jeg har ikke lest bruksanvisningen, men tipper den vil slette den "aktive"/løpende sporingen etterhvert, antar det er denne du tenker på @knutk?
Har sjekket i BaseCamp, der er sporene jeg hadde lagret borte ja...

Synes det er litt rart den velger å droppe ut de sporene jeg har sporet selv og lagret som egne spor :-k Det er ikke noe kjempetap i seg, husker ikke rutene. Men jeg skal da klare å finne igjen noe, å få sporet på nytt

På en annen side, så har jeg hatt i tankene en stund å få kopiert de ut. Siden jeg er ekspert på prokrastinering, kom jeg aldri så langt :redface :-#
Nå har jeg ikke Zumo XT selv, men den har mye til felles med min BMW Navigator VI.

Om jeg kobler NAV VI til PC vil den etterhvert vises i Basecamp, ganske sikkert som Zumo XT.

Når jeg i vinduet til venstre (i BaseCamp), som viser både symbol for internminne og SD kort, vil det, om jeg klikker på 'InternMinne' symbolet, vise sporingsloggene i vinduet under.

Om jeg scroller ned listen i sporingslogg, vil alle egenlagrede spor vises i bunnen av listen for sporingslogg.

Tror GPS er innstilt på å lagre et maksimum antall loggfiler, og den oppretter tilsynelatende en ny sporingsfil hver gang GPS blir skrudd på og av. Således vil man trolig kunne forlenge lagringstiden ved å holde GPS påskrudd uavbrutt gjennom dagen i stedet for at den skrur seg av og på med tenningen på sykkelen.

Jeg er ikke kjent med at Garmin har en søppelkurv hvor slettede filer kan hentes tilbake om man angrer.
Så løpet er trolig kjørt.

Men for videre fremover bruk er det mulig å flytte eller kopiere loggfilene over på SD kortet. Da blir de lagret der til du sletter dem.

En litt 'tricky' måte å gjøre det på, men her er hva som funker på min NAV VI.

Selvsagt må man ha et SD kort installert på forhånd :-)

1: På GPS åpningskjerm trykker jeg på Volumsymbolet (blå, rund knapp med bilde av høytaler)

2: Skjermen hvor man kan stille inn volum dukker nå opp. I dette skjermbildet trykker jeg i øverste høyre hjørne (Ingen symbol som viser dette), og holder trykket til et helt nytt vindu dukker opp (man må holde i ca 10 -15 sekund). På NAV VI kalles vinduet 'Diagnostic Page' i toppen av det nye vinduet.

3 Trykk på pil-Ned tasten flere ganger. Nederst dukker nå linje 'Navigator 6 Settings' (selvsagt litt annen tekst på Zumo XT)

4: Når jeg trykker på Navigator 6 Settings dukker der opp et nytt vindu:

5: I dette vinduet er der listet flere alternativ. Bl.a 'Move All logs to SD Card' og 'Copy All logs to SD Card'.

6: Trykk på ønsket valg. GPS vil nå gjøre som den har blitt bedt om, og i denne overføringsprosessen, som tar mange sekund, vil den ikke reagere på andre trykk på skjermen. Når den er ferdig dukker der opp et nytt vindu som sier at jobben er gjort samt navnet på katalogen hvor man finner filene

7: Om man nå kobler GPS til PC på nytt og åpner Filutforsker finner man SD kortet som USB stasjon, og der er lagt til en ny katalog som heter 'XXXLogDump' (På Nav 6 blir det 'Nav6LogDump'. Klikk på denne, og den har underkataloger, hvor første gang blir katalog 1, osv, og her er alle loggene lagret til bruker sletter dem.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Garmin Zumo XT

Post by ashland »

Ja, i BaseCamp får jeg opp Garmin med Internminne og de spor samt POI som ligger lagret der. Har ikke satt inn noe SD kort, siden det var flust med Internminne, i allfall til mitt bruk.

Skal få meg ett SD kort til hærligheten og sjekke om jeg kan kopiere spor på samme måten. Den har jeg ikke vært borte i før. Det er jo enn grunn for vi sporer turene våre, muligheten for å kjøre deler eller hele av dem senere :)

Jeg skal komme tilbake til dette når kort er satt inn og jeg har prøvd fremgangsmåten :thumleft
Tar nok en gang av meg hatten for din kompetanse her inne @knutk :D Det løser ikke problemet med de tapte sporene, men løser mulig på en enkel måte å sikkerhetskopiere fremtidige spor
fun is not a straight line
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Garmin Zumo XT

Post by knutk »

SD kort er veldig praktisk på mange måter.

Selv om XT er betydelig bedre for å følge lagrede spor er kartene til Garmin dårlige på å skille veier fra terreng.

Ved å benytte SD kort kan man enkelt laste inn ekstra Open Sorce kart på SD kortet, de er mye tydligere på å vise veier kontra omgivelser.
Man kan da enkelt velge hvilken kart man ønsker å benytte i ulike situasjoner.
Vi får ta en diskusjon rundt tema ved grillen/bålet i slutten av august. :D
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Garmin Zumo XT

Post by ashland »

Da ble det ett minnekort til XT´n, etter å formatert kortet i riktig format fant Garmin kortet også og ville formaterte det på nytt

Fremgangsmåten din fungerte på Zumo XT, foruten når jeg kom til pkt 5, der fikk jeg ingen mulighet for å kopiere eller flytte noe til SC kortet :-k
Skal se litt nærmere på dette, klart det burde være mulig når det går på Navigator VI. Det er bare å knekke koden for hvordan den tyske ingeniøren inni boksen vil ha det.
Så får jeg bli flinkere til å kopiere ut spor fortløpende i fremtiden
fun is not a straight line
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Garmin Zumo XT

Post by knutk »

ashland wrote: 05 Jul 2022 21:07 Da ble det ett minnekort til XT´n, etter å formatert kortet i riktig format fant Garmin kortet også og ville formaterte det på nytt

Fremgangsmåten din fungerte på Zumo XT, foruten når jeg kom til pkt 5, der fikk jeg ingen mulighet for å kopiere eller flytte noe til SC kortet :-k
Skal se litt nærmere på dette, klart det burde være mulig når det går på Navigator VI. Det er bare å knekke koden for hvordan den tyske ingeniøren inni boksen vil ha det.
Så får jeg bli flinkere til å kopiere ut spor fortløpende i fremtiden
Dette ville du helt sikkert finne ut selv, men nå sitter jeg og har ikke noe bedre å bruke tida til, så da måtte Google til pers.

Og Goggle leda meg til følgende tekst:

Copying User Data to a Memory Card

You can save user data to a memory card to transfer to other devices. User data includes waypoints, routes, Auto Guidance paths, tracks, and boundaries.

Insert a memory card into the card slot.
Select Info > User Data > Data Transfer > Save to Card.
If necessary, select the memory card to copy the data to.
Post Reply