I garasjen

Prat om tung MC.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by Borg »

Da det nærmet seg jul begynte budsjettet å gå tomt, jula tok fokus og ting gikk sakte i garasjen. Men sykklene hadde kommet seg inn og varmen var på så da var byggeprosessen mer eller mindre ferdig.
IMG_3680.JPG
Så varmeholkene til junior har fått gjennomgå. Vurderer om det er verd å reklamere på eller om jeg kun skal forsøke å lime det.
IMG_3703.JPG
Men enn så lenge er det ikke noe jobbing på sykkler som gjøres der ute. Fortsatt en del som skal på plass innredningsmessig.

Men lys er oppe (bortsett fra i kottet) og de er dimmbare så her er det bare å justere seg etter stemminga:)

Når det kommer til rustflekkene på døra har de jeg kjøpte den av vært her på befaring og tatt det tilbake til produsenten. Produsenten vil vente til våren for å se hvordan det utvikler seg og det er i og forseg greit. Har ikke noe behov for å bytte noe nå i kulda. Men de mente de antagelig kunne fikse det med noe de hadde som de smurte på. Fikk ikke helt tak på hva men skulle visst bli like godt som nytt :-k Litt skeptisk, men hva vet jeg.

På nyåret begynte finansene å roe seg etter en hard jul, så da kom arbeidslysten i garasjen tilbake.
Først fikk jeg malt ferdig kottet, så nå venter jeg bare på å få satt opp siste lysarmatur der inne.
IMG_3813.JPG
Har brukt mye tid på nettet med å se "garasje hack" mm, for å hente ideer. Og noen har jeg fått.
For kottet skal det bli en hyllereol i hesteskoform. Hadde en liten ide om noe av stål, Men for å få noe som passer må det nesten bli på mål og da ruller kronene fort. Derfor landet jeg på noe av tre og sist helg ble det kjøpt inn 2"X4" og 18 mm finerplater. Viktig å bygge for at det skal holde 8)
Så, etter et par Youtube snutter kom ideen om at dette også fortjente litt farge, og da helst noe som gir litt MC- verksted inspirasjon. Så da ble det tatt et "spenstig" valg.

Sist onsdag ble det kjøpt inn grunning og maling og siden da har det blitt maling hver dag. Frua ble tilslutt nysgjerrig på hva jeg drev med uti der, så i dag kom hun på "befaring".

Først ble det grunnet, det i seg selv så jo ganske uskyldig ut.
IMG_3821.JPG
Og det ble jo en del, ser ut som det skal en hel liten gran inn på kottet.
IMG_3825.JPG
Men så økte spenninga. Har tenkt mye på fargen og ser det som litt "sink or float". Men "worst case senario" så må det males på nytt i en annen farge :-|
IMG_3831.JPG
Og jo mer det ble jo mer spent er jeg. Må si den ser noe "blank" ut i fargen og kanskje litt for lys :-k Men taim will sjåv.
IMG_3832.JPG
Og er man først i gang så må det jo være litt flere steder så det er gjennomgående. Ser også for meg en arbeidsbenk med understell i samme farge.
IMG_3846.JPG
Men så begynte også jobben med en ide jeg har gått å fundert på. Og denne var jeg veldig spent på hvordan ville bli. Først ble det rettet av med laser og maskeringstape ble satt opp.
IMG_3847.JPG
Etter all maskering var gjort, og jeg beundret verket, oppdaget jeg en liten miss. Trodde jeg tok et bilde før jeg rettet det, men hadde visst ikke det.

Men ved skillet ved boddøra hadde maskering "plutselig" landet over streken i stede for under, dermed ble halve rommet bredere enn den andre halvdelen ](*,) Takk å lov jeg så det før jeg begynte å male, så da ble det brukt mer maskeringstape (og midt i var jeg tom for den brede typen).
IMG_3850.JPG
MEN... Her kom fargen til sin rette. Ikke så blank som den ble på trevirke, heller mer dus i tråd med den grå som allerede var det. Må si jeg ble rett så fornøyd.
IMG_3851.JPG
IMG_3854.JPG
IMG_3856.JPG
I morra blir det å male resten, så er det å begynne å snekkre hyllereol. Sakte men sikkert :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by Roargutten »

Blir kjempe. Like veldig godt fargevalget som en kontrast. Og bryter kult med det feltet på veggen

Edit: rettet trykkleif
Last edited by Roargutten on 06 Feb 2023 06:15, edited 1 time in total.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by RuneMC »

Enig, blir kjempefint dette :thumleft #savnergarasje :roll:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by ojda »

Rett og slett snasent :thumleft
Kan ikke si annet enn at jeg er litt misunnelig på de som kan bygge seg ei slik ‘mannahole’ 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by Palma »

Du verden dette ser virkelig bra ut @Borg . God plass og gjennomtenkte løsninger :thumleft
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by Borg »

Roargutten wrote: 05 Feb 2023 09:15 Blir kjempe. Like veldig godt fargevalget som en kontrast. Og brosjyrer kult med det feltet på veggen
Ja syntes stripa på veggen ble over all forventning. Utrolig hvor lite som skal til for å «bryte» en grå vegg.

Tia i dag har gått med til kapping, tilpassning og maling.
Har også så smått begynt å skru sammen det som etterhvert skal bli hyllereolen
B40D719A-4248-47FA-8435-131CB8131FBC.jpeg
Det er samme malinga på hylla som på veggen, men utrolig hvor stor forskjell det blir i opplevelse på gips kontra trevirke
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by ashland »

Dæven, det ble virkelig tøft :thumleft Noen ganger er det helt ok å ikke forhaste seg, men ta litt tid til hjelp. Ikke mye som skal til for å få eget preg på mannehulen 8)
fun is not a straight line
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by Tekumseh »

Dette blir lekkert :-) Fikk igang inspirasjonen til å begynne på å tenke på neste prosjekt her også. Herlig med den rødfargen som kontrast mot det grå. :-)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by mekkern »

Griselekkert med den stripa. :thumleft =D>
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by JRO »

Dette ser veldig bra ut @Borg til og med den røde stripa er bra. Sier jeg med rød entusiast bil, rød MC og rød El sykkel. Jeg bruker bua mi ofte, det regner jeg med at du også kommer til å gjøre. :D :thumleft =D> \:D/
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by Spiritofwinter »

Der var du i gang med den morsome delen ja, nå er det bare å kose seg å innrede :D
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by Borg »

25 dager siden siste oppdatering og det er ikke fordi jeg ikke har gjort noe. Men… Sannerlig godt jeg ikke skal leve av dette. Da hadde jeg blitt bra sulten :o

Trengte jo en hylle i kottet, eller «hyllerommet». Sjekket mye rundt og fant fort ut av at om det skulle kjøpes noe på mål som skulle passe, ville det bli spesialmål med dertil tilhørende priser. Så da måtte det bli selvlaget. Ikke det jeg gjør til vanlig.

Funderte mye på høyde /dybde, men til slutt ga målene seg litt selv. Fire hyller i høyden, høyeste på 2 meter med 270 til taket. Rammeverket i seg selv ble to tom fire (det ramler ikke ned med det første).
IMG_3864.JPG
Så var det hyller. Endte her på kryssfiner. Trodde faktisk jeg kjøpte 18 mm, men ser det er 15 mm. Så var spørsmålet om det var nok eller om noe forsterkning måtte til. Så da ble det en ekstra stripe under som ble limt og skrudd.
IMG_3892.JPG
IMG_3908.JPG
I tillegg ble det satt noen «støtter» på sidene av rammeverket slik at hyllene ikke vipper ene eller andre veien.
Her hadde jeg først malt opp noen tykke (eller… store er det kanskje nå.. ) lekter.
IMG_3898.JPG
Men trimmet meg ned til å bruke finer også her.
Så gikk for det som så noe bedre ut og regner med det holder.
IMG_3907.JPG

Maling, montering, mer maling og mer montering. Skal si ting tar tid. Frua mumlet på et el annet tidspunkt at jeg tok meg mer flid i garasjen enn i huset.. jaja…
IMG_3894.JPG
Sykklene fikk også gjennomgå da sagmuggføyka sto på som værst. Trengs visst litt vårrengjøring nå
IMG_3911.JPG
IMG_3910.JPG

Anyway, i dag ble de siste 6 skruene skrudd inn og rommet kommer vel aldri til å se renere ut enn hva det gjør i dag
IMG_3913.JPG
IMG_3912.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by KliffArne »

Det var garasjen sin, det.

Rust på døra, synes også det minner om bruk av vinkelsliper i nærheten, og så har stålpartikler brent seg fast i malingen. Isåfall skal du klare å pirke det løst, og i beste fall er det ikke hull i malingen.
Det kan også være slurv fra produksjonen, at de har malt inn noe som lå på døra. Isåfall skal du passe på, ikke bare la de smøre på noe.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by ashland »

Dette kan summeres opp til ett ord - Lekkert :thumleft

Missunner deg og alle andre som har tålmodighet for sånt pirkearbeide, jeg har ikke evner til slikt :-# så ser garasjene her dertil rotete ut også, men vet hvor alt er, nesten :plystre
fun is not a straight line
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by inunf »

Kult med fartsstripe i garasjen! :thumleft

Fruen har ikke noen stretchlaken hun kan donere da? Perfekt som støvtrekk til MC som er lagret inne :D
Post Reply