Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Som noen har fått med seg så har jeg rigget meg med en fin garasjekjeller i nye huset, primært tiltenkt for å skru MC, drikke og brygge øl. Nå blir det litt andre småprosjekter inn i mellom, men de største prosjektene blir nok MC relaterte.

Når jeg da i tillegg investerte i en helt ny Husqvarna tidligere i år så er det begrenset hvor mye jeg kan skru på den, så tanken om et lite sideprosjekt har vert til stede en stund. Planen har vert noe litt tilårskomment, gjerne fra -70 eller -80 tallet slik at det ikke er laget som en evighetsmaskin, gjerne med litt kosmetiske feil og muligens litt tuning behov på motor. Av ukjent grunn så har jeg hele tiden tenkt at det må være en motor med forgasser, om det er fordi jeg liker en utfordring eller om det er fordi jeg aldri helt har skjønt hvordan en forgasser fungerer (annet enn i teorien) kan jeg ikke si med sikkerhet, men forgasser stod på "ønskelisten".

Autosøk på finn.no er en fin ting, mye rart som dukker opp når man legger inn riktig kriterier, men det er mye som legges ut for salg på sør-øst landet, noe i sør-norge, en og annen slenger langt oppe i nord, veldig lite på nord-vest landet. MEN, det skjer en sjelden gang i blant. Jeg har vert borti å sett på en BMW (som forsvant fort), en og annen Tempo har dukket opp og til slutt hadde jeg (utenfor finn.no) en mulighet på en relativt pen Kawasaki 750GT, men som hadde stått noen år og som egentlig var kjøpt som delesykkel for en annen som aldri ble noe av. Så plutselig mens jeg lurte på hva jeg skulle gjøre med resten av feriebudsjettet for i år så plinget det inn et varsel fra finn.no, som ikke bare var på nord-vest landet, men i samme bygd som meg, det har faktisk ikke skjedd siden jeg satte på autosøk... Melding ble sendt, sykkel ble inspisert i et dårlig belyst lagerlokale, pris ble avklart og handel utført. Så i dag plukket jeg opp min nye (godt brukte) 1979 Honda CX500C :D
20220805_152854.jpg
20220805_152919.jpg
20220805_152927.jpg
20220805_152932.jpg
Litt info om denne spesifikke sykkelen:
Solgt ny i USA i 1979, importert til Norge i 1996, byttet eier 7 ganger.
KM stand ca 55500, speedometer viser miles, så den har gått 34726miles.
Det følger med verkstedhåndbok som i følge informasjon jeg finner har blitt med sykkelen minst 3 eiere tilbake i tid.
Dekkene ble sist byttet i år 2000 (i følge datomerking).
Den starter ikke...

Informasjon fra sist eier er at far og sønn kjøpte den sammen, primært fordi sønnen skulle bruke den og faren kunne evt ta over sykkelen etter hvert og ha den til småturer. Sønnen har kjørt ca 2000km i løpet av de siste årene men ingenting i år. Sykkelen ble kjørt til vinterlagring på høsten i fjor, med underkant av halv tank 95 oktan bensin, ingen vedlikeholdslading i løpet av vinteren, i år startet den plutselig ikke. Det ble konkludert med at batteriet ikke fungerte, verken far eller sønn hadde interesse, verktøy eller kunnskap til å skru (basert på samtale når jeg vurderte handel) og dermed ble det bestemt at sykkelen skulle selges.

Sykkelen er langt fra et smykke, i tillegg til at den ikke starter så er der litt mer enn et par rustprikker på alle krom delene rundt om samt ramme, tank og et par andre plasser. Det kosmetiske kan alltid bli fikset med litt arbeid og et par spraybokser lakk. Dekaler kan man få tak i nye (om man ønsker det). Skinnet på sete er uten hull og ser heller ikke helt inntørket ut, det er i mine øyne positivt, selv om jeg kjenner flere møbeltapeteserere så betyr ikke det at jeg ønsker å trekke om sete om jeg kan klare meg uten.
20220805_152940.jpg
20220805_152953.jpg
20220805_152959.jpg
Det som har vert en liten bekymring er feil på elektriske systemer, men med en så gammel sykkel er det begrenset hvor mye som er elektrisk. Og med en elektriker utdanning for ca 20 år siden så burde jo det gå helt fint med basic feilsøking.

I første runde er planen å holde sykkelen mest mulig original, muligens med unntak av lakk/dekaler på tank og sidedeksel (de ble tatt av før transport og viser ikke på bildene). Om dette er mulig gjenstår å se, jeg vet heller ikke ennå om sykkelen faktisk er helt original, der er et par ting som muligens skurrer litt med hvordan en ny slik sykkel så ut.

Men før jeg starter på det kosmetiske ønsker jeg å se om det er mulig å få start på den, mer om det senere ;-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Palma »

Nydelig nydelig. En slik var min første sykkel, min var rød, med hondaline orginale sidekofferter i samme farge som sykkel.
Min kræsja jeg med på Biristrand fredag den 13. juni i 1986. Det gikk bra med meg, men sykkelen ble kondemnert. MEn visstnok bygget opp igjen og befinner seg nå i Moss. Reg.nr JR4000.

Men flott sykkel. Ja for all del hold den orginal hvis du får til. Mange av de der er ødelagt i cafe-racerombygging osv.

Artig sak. Blir artig å følge med på.
Husker at jeg skulle skifte turtallswire på min, den sitter på kammen som ligger mellom sylinderne. Da trenger man en stjernetrekker på ca 50 cm... \:D/ \:D/
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Bikeridr »

Gratulerer med nygammelt. Dette blir spennende å følge med på :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Tekumseh »

Gratulerer! En nydelig sykkel :-)

En time eller to med autosol, så blir den 70% bedre med en gang.

Drener gasserne og tanken, sett på bensinfilter hvis det er gugge i tanken, fyll fullt med ny 98 og bytt bort det garantert kaputte Biltema-batteriet, så skal du se den tenner.

Dette gleder jeg meg også til å følge med på :-)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Et tips er å få startet den og sjekket ladinga før du gjør for mye-Hvis stator er def må motor ut for å få skiftet.
Det er litt kjipt hvis alt annet er ferdig.

Men hvis du har en kompis med "megger" så kan du sjekke uten å starte.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Borg »

Ser ut som et spennende prosjekt og kjekt å se at gruppa «de som skrur på gammelt» utvides med +1
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Borg »

Palma wrote: 05 Aug 2022 18:10 Honda CX500 :thumleft
Edit, kan muligens slenge på en C også..
Den skal du ha!
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by intruder »

Gratulerer....blir artig å følge med på dette Spiritofwinter !Følger med de andre som driver med klassikere og veteraner.....
Viragoen blir jo veteran til sommeren men mitt bidrag begrenser seg dessverre kun til stort sett å kjøre :redface
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by inunf »

Gratulerer med prosjekt! :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Prosjektet er så smått i gang, planen er som nevnt å få start før man gjør noen større inngrep.
Tidligere eier hadde ikke vert så snill med batteriet, men til min store overraskelse så holdt det 14V når jeg hentet sykkelen, men ingen liv i noen lys eller motor...
Av erfaring, sjekk sikringer først, på denne er det hele 3 stk. Hovedsikringen ved siden av batteriet var lett å finne, denne ser bra ut og multimeteret sier det samme. Så de to andre som er under et deksel oppe ved styret, synes å erindre at selger hadde nevnt noe om en litt trasig sikring der. Joda, jeg skal innrømme at den blå til venstre ser litt trasig ut, spesielt når det nok er en grunn til at den ser slik ut...
20220805_161605.jpg
Nappet ut den blå "sikringen", vred om nøkkelen og plutselig var der lys på nøytral lampen og frontlyset, men vel å merke litt dårlig lys. Kjapp sjekk på batteriet og der er plutselig litt dårlig spenning, på med lader for å se om det kommer seg.

Etter litt videre sjekk av ledninger, kjapp målerunde for å sjekke at der ikke er noen flere kortslutninger samt sjekk av motorolje nivå så var det på tide å trykke på start knappen for å se om der var liv. Trykket på start knappen og alt ble mørkt. Så etter noen sekunder kom det lys tilbake. Prøvde en gang til og kunne høre en lyd i solenoiden, men alt ble mørkt like fort. Frem med multimeteret igjen...

Koblinger på solenoiden var ok, startknappen ser ok ut, videre ledning ned til startmotor ser ca ok ut. Mangler litt isolasjon og ser ut som der er litt eir på ledningsenden, men den skal være ok.
20220805_170221.jpg
Videre måling mellom ledning inn mot startmotor og mot jord gav derimot ikke helt forventet resultat, der var det enda mindre motstand enn på ledningen tilbake til solenoiden, pokker, kortslutning en plass på startmotoren...

Heldigvis enkelt å få den av, bare å løsne et par skruer så er det bare å rigle den fint ut.
Plukket av alle stoppskiver og muttere og fortsatte å måle. Der var også en liste med målepunkter i den manualen jeg fikk med, ser ut til at denne startmotoren feiler på de fleste punkter.
20220805_172522.jpg
Så da kommer spørsmålet, er det vits i å åpne denne og fikse den? Eller er det bare å skrote hele startmotoren å kjøpe en ny?


Mens jeg klødde meg i hode og søkte etter råd ute på det store internettet så plukket jeg også av sete for å prøve å komme til luftfilteret. Der fant jeg et par nye skjøtekoblinger på noen ledninger samt en nyere boks som er koblet inn og lagt ned i mellom. For en MC der det elektriske begrenser seg primært til startmotor, stator og lys så ser den veldig feilplassert ut, den er også tydelig nyere enn resten av sykkelen, for å ikke snakke om tilkoblingsledningen som tydeligvis er til enten diagnoseverktøy eller pc. Noen som har tanker om hva dette kan være til?
20220805_174821.jpg
20220805_174836.jpg
20220805_174852.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by JK95 »

Morsomt prosjekt, dette kan jo bli morsomt å følge :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Den boksen tror jeg du trygt kan kaste-ser ut som en "kinaalarm".
sikkert koblet mot horn/blinklys og batteri-og startrelee.
Last edited by mekkern on 06 Aug 2022 11:21, edited 1 time in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Tekumseh »

Spiritofwinter wrote: 06 Aug 2022 10:17 Prosjektet er så smått i gang, planen er som nevnt å få start før man gjør noen større inngrep.
Tidligere eier hadde ikke vert så snill med batteriet, men til min store overraskelse så holdt det 14V når jeg hentet sykkelen, men ingen liv i noen lys eller motor...

...Etter litt videre sjekk av ledninger, kjapp målerunde for å sjekke at der ikke er noen flere kortslutninger samt sjekk av motorolje nivå så var det på tide å trykke på start knappen for å se om der var liv. Trykket på start knappen og alt ble mørkt. Så etter noen sekunder kom det lys tilbake. Prøvde en gang til og kunne høre en lyd i solenoiden, men alt ble mørkt like fort. Frem med multimeteret igjen...
Batteriet kan være dårlig om det likevel viser 14 volt, det har jeg brent meg på på 3 ulike biltemabatterier (som det likevel viste seg til slutt at startmotoren tok knekken på). Når jeg da målte med belastning sank det rett ned mot 5 volt.
Har du sjekket at polene er rene og har god kontakt? Symptomene kan også ligne på at det er dårlig kontakt på batteriet, da blir alt bekmørkt bare man "ser på" startknappen.

Den derre boksen kan ikke være fra før 1980, da blir jeg veldig overrasket! Eneste "boksen" som skal være på sykkelen er CDI'en
https://www.cmsnl.com/honda-cx500-1978- ... u4yHlxByUk

Er det noen som har kjøpt en Power Commander og trodd det er bare å koble til hva som helst? :shock: EDIT: @mekkern har nok rett i at det er alarm.

Her har du tegninger, OEM/delenr osv: https://www.cmsnl.com/honda-cx500-1978- ... partslist/
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Tror nok at batteriet har gjort sitt ja. Kjapp sjekk nå etter å ha sått på lading en stund gir over 15V:
20220806_114313.jpg
Men i det jeg skrur på tenningen er vi plutselig under 8V:
20220806_114436.jpg
Det positive i dag er at der ikke er noen kortslutning i systemet ved trykk på startknappen, kan tyde på at mine antagelser om feil på startmotor er riktig. Pent brukte startmotorer finnes til salgs rundt om, men det samme gjør nesten alle smådelene inne i motoren. Får se om jeg klarer å åpne den opp eller om det bare er å kjøpe en ny/pent brukt med en gang.
mekkern wrote: 06 Aug 2022 11:08 Den boksen tror jeg du trygt kan kaste-ser ut som en "kinaalarm".
sikkert koblet mot horn/blinklys og batteri-og startrelee.
Alarm faktisk, den tanken hadde jeg ikke, men det kan være noe i det, får se om jeg ikke får røsket den ut og koblet alt riktig som det skulle være.

Har også et lite problem med å få ut luftfilteret, kan se ut som luftfilterboksen ikke er helt på riktig plass slik at rammen står i veien for å få ut filteret helt i bakkant av der man drar opp filteret.
1659779679747355984596516071650.jpg
Ser i bakkant at der er to hull som ser ut som de skulle matchet, men ikke gjør det. Mulig at filterboksen har blitt byttet? Eller feilmontert?
16597797046695126644333482393646.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Fikse startmotor har jeg aldri gjort før, men hvor vanskelig kan de være når man har videoer på YouTube som viser hvordan :-P

Skruene som holder alt sammen satt godt fast, men med litt mengder WD-40 og et lite kakk med hammer på skrujernet så løsnet de begge to.
20220806_131100.jpg
Fant ikke så mye galt på innsiden etter det jeg vet annet enn litt skitt og metallstøv som jeg skal få bort.
20220806_132146.jpg
20220806_132151.jpg
20220806_132155.jpg
Litt mer metallstøv inne i dekselet så det må rengjøres godt.
20220806_132117.jpg
Kan det være så enkelt som at der er fullt med metallstøv i alle retninger som skaper kortslutning? Tar gjerne imot svar fra kyndig hold da jeg helt ærlig ikke ser noe annet som kan være galt inne i startmotoren. Men det er jo litt av grunnen til at jeg gjør dette prosjektet, for å lære mer.

En del flassing av lakk og mye dritt på utsiden av dekslene til motoren, tok like gjerne frem dremel for å slipe det litt mer rent og pent. Tok da bort hele lakk laget på utsiden og skal finpusse med litt mer finkornet før jeg hiver på et lag med klarlakk. Greit å gjøre det litt skikkelig når jeg først er i gang :)
20220806_150250.jpg
Men selv om jeg gjerne skulle brukt resten av helgen på dette så blir det nok en pause noen dager. Min far er 70 år og skal feires i kveld og i morgen, over helgen må jeg muligens bruke litt tid på Husqvarnaen for å gjøre den klar til Bukkerittet neste uke :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply