Spiritofwinter wrote: ↑01 Sep 2022 22:38
Var igjennom denne i feilsøkingen, men der stod lite om spenning inn på coil.
mekkern wrote: ↑01 Sep 2022 22:07
du skal ha 12v+ ut av cdi og inn på coil/er.
når du kjører starter så skal minus på coil bli borte i pulser(dette gir et spenningsfall i primærspole og induserer gnisten i sekundærspolen.)
Betyr det at det blir riktig slik jeg måler det og når starteren går så vil spenningen inn til coil droppe og skape gnist? Eller burde jeg klare å måle +12V mellom ledningen til coil og jord?
Om det er riktig slik det er nå så må jeg begynne å se på coil og plugger som neste steg.
Edit: Kjapp måling av coil viser at den ene har en motstand på ca 13 kilo ohm, den andre har ca 4 mega ohm. Den ene er nok defekt. Merkelig nok så mente jeg at de begge viste det samme for noe siden, men ikke sikkert jeg målte riktig da.
Utifra spørsmålene antar jeg at du ikke har mye erfaring med CDI anlegg, som 99,9 % av befolkningen forøvrig, siden de er relativt problemfri og sjelden trenger feilsøking.
Nå kommer litt nerdestoff, så hold ut: (For folk med elektronikkbakgrunn vil dette være kjent stoff. Til dere: Jeg ber om overbærenhet
)
Systemet bygger på viklede spoler som styrer tenning samt leverer nødvendig strøm til gnisten. Dvs at feks sykkelen i teorien kan trilles i gang selv om batteriet er steine dødt.
(Erstanings CDI inneholder trolig styringselektronikk som trenger en stødig spenning, derfor ekstra behov for tilførsel av +12V)
For å forstå det hele må man skjønne hvordan spolene oppfører seg, og hvor og når de gir pulser.
En spole vil generere en spenning hver gang den blir eksponert for et varierende magnet felt. Pulsen vil være både positiv og negativ i forhold til jord.
Siden det på denne sykkelen er en generator som kombinerer flere funksjoner vil rotor se litt rar ut:
Magneter som gir kontinuerlig strøm til lys og lading av batteri
Magneter som gir strøm til Coilene
Magneter som trigger tenningspunkt, som er ulikt for hver sylinder.
Magnet som trigger fortenning.
CDI inneholder dioder, som enkelt sakt er en enveisventil for strøm
Kondensator, som akkumulerer strøm og kan også formidle pulser. Kondensatotor er en av hovedelementene for at CDI skal fungere, derav navnet (Capacitive Discharge Ignition).
For å skjønne det kan jeg illustrere litt banalt:
Tenk deg to kompiser, den ene heter Spenning og den andre heter Coil. De har fått tak i en gammel fjær med innebygget støtdemper (som i bakfjær på MC). Problemet her er at demperen er gammel og treg og er veldig tung å bevege.
Se for deg at Spenning og Coil holder fjær/demper i hver sin ende. Coil prøver å holde fast i sin ende, men han står på et glatt underlag.
Spenning begynner å trekke sakte i fjøren, mens Coil holder i mot.
Siden Spenning trekker sakte vil støtdemperen i fjæren tillate at fjæra strekker seg, og Coil greier å holde sin plass på det glatte gulvet.
Spenning fortsetter å trekke i fjæra, og den strammes sakte til dobbel lengde, da Coil greier å holde imot.
Så kommer kompisen Trigger snublende inn i fylla, og før man vet ordet av det går han på trynet og skyver Spenning hardt i ryggen.
Nå blir Spenning skyvd i retning Coil, som forsøker etter beste evne å stå imot. Men Spenning trykker hardt i fjæren, retning Coil.
Problemet nå er at den innebygde støtdemperen er så treg at den ikke handterer den hurtige bevegelsen, og i stedet for at fjæra blir komprimert Grunnet treghet i demperen forblir Fjæren lang, og Spenning skyver Coil bakover på gulvet, hvor han sklir på underlaget.
Etterhvert roer det hele seg.
Trigger kommer seg på bena. Fjæra greiere sakte å trekke seg sammen. Coil blir sakte trekkt tilbake til utgangspunktet. Spenning får summet seg å begynne å trekke i fjæra på nytt.
Bilde og forklaring av CDI.
CDI forklart.jpg
Poenget mitt er at for å feilsøke annlegget utover å måle om spolene leder eller ikke så er det meste pulser. Spenningsoppbygningen skjer internt inne i CDI enheten, og dioder vil hindre pålitelige målinger på utsiden..
For å slippe å handle inn Oscilloscop kan man ohme spolene man sjekker. Er spolen ikke kortsluttet er den grei. Da må man sjekke at den får puls fra rotor. I rotor er der en magnet, som enten virker eller ikke virker. Den er støpt inn og kan ikke flyttes.
I mangel av fancy utstyr kan man prøve å måle puls ved hjelp av et analogt Voltmeter (Digitale er for trege, med mindre man handler langt oppe på hylla). Om spolen gir puls vil nåla på Voltmeteret gi en kort puls, som da indikerer at der er liv (og håp
)
Nå er innlegget langt nok.
Gratulerer til alle som har lest hele greia
Ved eventuelle behov for en fortsettelse tror jeg det er bedre å stille konkrete spørsmål.