Page 1 of 1

Ekstralysa mine

Posted: 02 Oct 2022 17:38
by Palma
Jeg har et sett med RIGID ekstralamper på 800'n min. De er firkantet med 6 ledpærer i hver. De var koblet rett på batteriet med et relee, og en stygg bryter festet med ei slangeklemme på styret. Montert av forrige eier..
Skulle gjerne ha koblet de om slik at de dimmer ned på nærlys og lyser fullt på langlys. Men nå er jeg dårlig elektrikker.
Noen som kan komme med tips, koblingsskjema, type releer osv....så selv jeg kan forstå det :plystre

På forhånd takk.

Re: Ekstralysa mine

Posted: 02 Oct 2022 22:48
by tronn
Er ezCan uaktuell? Da kan du koble til mer enn bare lys til de orginale bryterne på sykkelen.
https://www.advthor.no/ezcan/

Re: Ekstralysa mine

Posted: 02 Oct 2022 23:11
by Palma
tronn wrote: 02 Oct 2022 22:48 Er ezCan uaktuell? Da kan du koble til mer enn bare lys til de orginale bryterne på sykkelen.
https://www.advthor.no/ezcan/
Det er nok mulig, men det koster jo skjorta og halve buksa..

Re: Ekstralysa mine

Posted: 02 Oct 2022 23:38
by tronn
Det går 3 kabler til lykta. Hvit(langlys) gul(kjørelys) og brun(jord). Haynes manualen er å anbefale. Det ligger en til salgs på Finn.no.

Kommer litt an på hvilke funksjoner ekstralyset ditt har. Men du kan enten koble kun langlys inn på relé, evt begge om ekstralyset kan dimme ned.

Jeg ville vært skeptisk til å bryte kabler der framme for å få signal til lys, men det er jo noe du selv må vurdere om du ønsker.
Men det er fullt mulig gjøre dette uten å bruke hele feriebudsjettet på ezcan :)

Re: Ekstralysa mine

Posted: 03 Oct 2022 08:45
by ole m.
Er det ikke et sånt CAN bus opplegg på den ultramoderne sykkelen din? Da bør man vel være litt forsiktig med hvordan man kobler inn nye greier der? Regner med knutk kommer på banen her etter hvert, dette er nok mer innen hans område...

Re: Ekstralysa mine

Posted: 03 Oct 2022 12:35
by knutk
Noterer at mitt navn blir nevnt, så da kommer det et innspill:

Så langt har alle bidragsyterne vært på riktig spor.
F800 (fram t.o.m 2015 modell) er en tidlig generasjon CANbus. Dvs. at den knytter sammen de sentrale computerne via CANbus, men bryterne på handtak samt bl.a. lys er koblet via direkte styring til å fra respektive ECU i stedet for å kommunisere med serie-data og dekoder i hver enhet.

For denne postens problemstilling betyr det at alle lyspærene får en direkte styrestrøm som skrur dem av og på, og denne styrestrømmen kan tappes og benyttes til å styre rele. Man kan således legge opp et eget lite nett som gir strøm rett fra batteri til ett eller flere rele, hvor da reléene får sine styresignal fra ønsket strømkilde.

En rele-løsning er relativt rimelig. Ett rele som kobler ekstralysene direkte til batteriet ved langlys, og ett rele som kobler ekstralysene til batteriet og hvor man setter inn en dimmer mellom rele og ekstralys.
Det høres jo enkelt og greit ut?

Veeel, der er noen slanger i paradis...

LED kan ikke dimmes ved bare å sette inn en seriemotstand. Strømmen må hakkes opp. Jeg kan godt forklare hvorfor, men for enkelhets skyld, bare aksepter det (så slipper dere en halvside med ekstra utredning :D ).
Det betyr at man må introdusere en elektronisk krets som må bygges inn, den må ha litt kjøling, og vi snakker om vanntett, støvtett og være bygget litt robust. Kort sagt, det koster...
Kanskje vil man ha en av/på bryter på styrtet? Igjen, utforming, innkapsling etc, det koster...
Kanskje man ønsker mulighet for å justere dimmingen. Da må man ha et potmeter på elektronikken. Det skal også tåle de samme utfordringer som allerede nevnt... Det koster....

Før man vet ordet av det har man benyttet en grei sum med penger, hvor der sitter ting som stikker ut her og der, samt ledninger på kryss og tvers, og hver gang man spyler av sykkelen må man ta hensyn til dette sjorareiret av kabler, rele brytere etc. 800GS har ikke allverdens plass til å skjule ekstrautstyr, så deler av installasjonen vil trolig bli utsatt for elementene. Ledningstyver som er koblet på ledningene for å tappe signal til rele holder ofte bare en stund før vibrasjoner, dritt og korrosjon begynner å gjøre seg gjeldende.

Alternativet, som nevnt i post #2 er en liten forseglet boks hvor hele koblingen kan monteres under baksetet og gjemmes bort, pakket inn i plast om ønsket.
Man kan benytte en av eksisterende brytere for å skru lys på og av (feks. dobbeltrykke blinklysets Cancle knapp) og man kan justere ønsket dimmenivå via APP på tlf.

Det koster en del mer,(I praksis ca dobbel pris) men man slipper å tenke på eventuelt fremtidige problem.

Hva skal man velge?
Det blir opp til OP. Begge deler vil virke. Fordeler/ulemper er alleredene nevnt.

Lykke til med valget. :D :thumleft

Edit: Rettet gramatiske skriveleif...

Re: Ekstralysa mine

Posted: 03 Oct 2022 12:56
by kvase

Re: Ekstralysa mine

Posted: 03 Oct 2022 20:57
by Palma
Takk for utfyllende svar @knutk . ( Jeg skal kjøpe boka di: "Elektronikk for dummies" når du gir den ut \:D/ )

For meg så ser det ut som jeg lar opplegget være som det er :D Så sjelden jeg kjører i bekkmørtnan så får det bare være en lite tommeltorrøvelse å skru av og på de lyktene. Men det var forsøket verdt. Jeg skjønner jeg må skru opp noen priser fremover så jeg får kjøpt noen flere elektriske duppedingser... :thumleft

Re: Ekstralysa mine

Posted: 03 Oct 2022 23:08
by tronn
Jeg har selv latt være å kline på ekstralys, da jeg liker å gjøre ting skikkelig. Å koble seg inn på ledningsnettet på F800 er noe jeg ikke tar særlig lett på.

Jeg har den kinalykta som er ganske kurant og er en solid oppgradering fra standard hovedlykt.
Det er plug-and-play mener jeg. Er forrige eier som har montert den.
For min del lyser den greit nok de få gangene jeg kjører tur i mørket.

Re: Ekstralysa mine

Posted: 04 Oct 2022 08:24
by Traction
Palma wrote: 03 Oct 2022 20:57 Takk for utfyllende svar @knutk . ( Jeg skal kjøpe boka di: "Elektronikk for dummies" når du gir den ut \:D/ )

For meg så ser det ut som jeg lar opplegget være som det er :D Så sjelden jeg kjører i bekkmørtnan så får det bare være en lite tommeltorrøvelse å skru av og på de lyktene. Men det var forsøket verdt. Jeg skjønner jeg må skru opp noen priser fremover så jeg får kjøpt noen flere elektriske duppedingser... :thumleft
I følge knutk så kan du ta styrestrømmen til releet ditt fra hovedlykt/fulltlys. Du får da ekstralys på fullt, og ingenting ekstra på blend. Bryteren kan fjernes. Det må da være en mye bedre løsning? (Og det koster <kr10,-. )

Re: Ekstralysa mine

Posted: 04 Oct 2022 13:23
by intruder
Duppedingser og sånt er ikke min greie,men nok lys får en visst ikke nok av i trafikken når de minst oppmerksomhetene er på biltur..

Senest i går var jeg på en kort tur i nærmiljøet og TO nisser i personbil kjørte ut i forkjørsveg uten å se en MC med fulltlys , førerens helgule Schuberthjelm og presidenttrøye / refleksvest fra endeLarmen MK , neida jeg var nok i blindsonen ellers trodde de kanskje det var en mopedist..... :smt076

Vær glad om vi overlever og ha en god høst Pål !! :D :thumleft

Re: Ekstralysa mine

Posted: 04 Oct 2022 23:55
by Palma
intruder wrote: 04 Oct 2022 13:23

Vær glad om vi overlever og ha en god høst Pål !! :D :thumleft
Takk for det Intruder, og pass deg i jakta.. \:D/