Noterer at mitt navn blir nevnt, så da kommer det et innspill:
Så langt har alle bidragsyterne vært på riktig spor.
F800 (fram t.o.m 2015 modell) er en tidlig generasjon CANbus. Dvs. at den knytter sammen de sentrale computerne via CANbus, men bryterne på handtak samt bl.a. lys er koblet via direkte styring til å fra respektive ECU i stedet for å kommunisere med serie-data og dekoder i hver enhet.
For denne postens problemstilling betyr det at alle lyspærene får en direkte styrestrøm som skrur dem av og på, og denne styrestrømmen kan tappes og benyttes til å styre rele. Man kan således legge opp et eget lite nett som gir strøm rett fra batteri til ett eller flere rele, hvor da reléene får sine styresignal fra ønsket strømkilde.
En rele-løsning er relativt rimelig. Ett rele som kobler ekstralysene direkte til batteriet ved langlys, og ett rele som kobler ekstralysene til batteriet og hvor man setter inn en dimmer mellom rele og ekstralys.
Det høres jo enkelt og greit ut?
Veeel, der er noen slanger i paradis...
LED kan ikke dimmes ved bare å sette inn en seriemotstand. Strømmen må hakkes opp. Jeg kan godt forklare hvorfor, men for enkelhets skyld, bare aksepter det (så slipper dere en halvside med ekstra utredning
).
Det betyr at man må introdusere en elektronisk krets som må bygges inn, den må ha litt kjøling, og vi snakker om vanntett, støvtett og være bygget litt robust. Kort sagt, det koster...
Kanskje vil man ha en av/på bryter på styrtet? Igjen, utforming, innkapsling etc, det koster...
Kanskje man ønsker mulighet for å justere dimmingen. Da må man ha et potmeter på elektronikken. Det skal også tåle de samme utfordringer som allerede nevnt... Det koster....
Før man vet ordet av det har man benyttet en grei sum med penger, hvor der sitter ting som stikker ut her og der, samt ledninger på kryss og tvers, og hver gang man spyler av sykkelen må man ta hensyn til dette sjorareiret av kabler, rele brytere etc. 800GS har ikke allverdens plass til å skjule ekstrautstyr, så deler av installasjonen vil trolig bli utsatt for elementene. Ledningstyver som er koblet på ledningene for å tappe signal til rele holder ofte bare en stund før vibrasjoner, dritt og korrosjon begynner å gjøre seg gjeldende.
Alternativet, som nevnt i post #2 er en liten forseglet boks hvor hele koblingen kan monteres under baksetet og gjemmes bort, pakket inn i plast om ønsket.
Man kan benytte en av eksisterende brytere for å skru lys på og av (feks. dobbeltrykke blinklysets Cancle knapp) og man kan justere ønsket dimmenivå via APP på tlf.
Det koster en del mer,(I praksis ca dobbel pris) men man slipper å tenke på eventuelt fremtidige problem.
Hva skal man velge?
Det blir opp til OP. Begge deler vil virke. Fordeler/ulemper er alleredene nevnt.
Lykke til med valget.
Edit: Rettet gramatiske skriveleif...