Mc til en på 193cm

Prat om tung MC.
Post Reply
BigFudge87
Posts: 2
Joined: 14 Oct 2022 20:00
MC: Suzuki V-strom 650 2008

Mc til en på 193cm

Post by BigFudge87 »

Hei. jeg er helt ny her på forumet.
Jeg skal ta tung mc lappen neste år. å har da begynt å se på mc.

jeg er da 193cm høy og veier rundt 100kg. så derfor lurer jeg på hva som egner seg greit for meg.
budsjettet for førstegangs sykkel er under 50 tusen (gjerne langt under å)
gjerne bobber (eller sykkel som greit kan bygges om) merke er ikke så viktig for meg egentlig.

noen som har noen gode tips?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Mc til en på 193cm

Post by Bikeridr »

Hei og velkommen til forumet :)

Mhp sykkel, vet jeg ikke hva jeg kan anbefale, men mhp din høyde kan kanskje en bobber/custom bli litt vel lav og trang for deg. Det kan hende du vil føle at du "sitter på huk" når du setter føttene på fotpinnene, eller for HD/Guzzi sitt vedkommende, fotbrettene.
Spørs om ikke en "adventure" sykkel, som er høyere, vil passe deg bedre.
Uansett, lykke til med valget av sykkel, og tvi, tvi med førerkortet til neste år.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Mc til en på 193cm

Post by JRO »

Er veldig enig med @Bikeridr på valget av sykkel. En sykkel i ADV segmentet vil nok passe deg bedre i forhold til høyden din. Men ditt store problem vil bli å finne en god / OK sykkel til under 50k. Men ønsker deg lykke til i din søken etter din første MC. :D :thumleft =D> \:D/
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Mc til en på 193cm

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Mc til en på 193cm

Post by Tekumseh »

For en som er et par desimeter lavere, er utfordringa å finne en lav nok sykkel.

Det meste av adventuresykler virker være lagd for de som er 185 og opp. Men også jo større motor / mer kubikk, jo høyere setehøyde. Derfor har jeg holdt meg til lav kubikk etter jeg slutta med lave Harleyer.

Uansett vil de fleste aktive her anbefale adventure, for det er det som er mest populært. Ordet grus blir ofte nevnt ;-)

En bobber vil virke liten i utgangspunktet, da den er nedstrippa for alt av utstyr, og gjerne senka osv... Men skal man ha cruiser-sykkel, er de ofte større av størrelse jo mer kubikk man har. Du vil f.eks kle en Yamaha Dragstar 1100 bedre enn en 800 (finnes enda større, men da dyrere), Suzuki Volusia 1400 bedre enn 800, Kawasaki Vulcan 1500 bedre enn 650 osv. Her er det lavt tyngdepunkt og forutsigbare krefter, så de er gode nybegynnersykler.

Du kan gå inn her, og velge ulike sykler, så vil du sånn cirka se hvordan sittestillinga blir. Høyden din blir 6' 4" og inseam er samme som beinlengde på jeans vil jeg tro: http://cycle-ergo.com/
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Mc til en på 193cm

Post by Galilee »

Jeg er 197cm og hadde en Yamaha TDM 850 som jeg satt veldig godt på. De er ikke så dyre og motoren er fantastisk (synes jeg). Twin, og med 5 ventiler pr sylinder så den puster godt :)

Tips når du leter; ikke se deg blind på bare setehøyde. Det er forskjellen på høyde sete og fothvilere som er viktig.

Tips 2; det finnes fothvilere som kan senke fothøyden noen cm.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
BigFudge87
Posts: 2
Joined: 14 Oct 2022 20:00
MC: Suzuki V-strom 650 2008

Re: Mc til en på 193cm

Post by BigFudge87 »

Hei igjen. glemte helt at jeg la ut denne posten.

Jeg endte opp med å kjøpe sykkel, kjøpte en i starten av juni 2023.
valget endte på en Suzuki V-strom 650 fra 2008. tok en prøvekjøring hos en privat selger å da var det ingen vei tilbake.
Den har komfort sete som er litt høyere enn originalt så satt veldig godt på den.
pga mye dårlig vær forrige sesong så ble det kjørt kun ca 4000km men føler jeg fikk mye mer trening.

Sykkelen har fått noen nye deler, satt på styrehevere, beskyttelse under motor, radiator beskytter, nye dekk, nye blinklys glass, varmeholker og håndbeskyttere.

sykkelen står nå i en garasje hos en kamerat, og alle plastikk deler er tatt av for å klargjøres for lakkering, pluss service.

ser virkelig frem til 2024 sesongen nå :D
Post Reply