Hva vurderer du å kjøpe

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by pelsen »

haakeik wrote: 15 Nov 2022 23:01 Skal innrømme at hadde jeg ikke Max2h'en fra før, så kunne jeg godt investert i denne :D
Den ser veldig bra ut, men videoen viser vel et av de værste dekkene som skal legges om. Enda værre om de har pigg... Skrallemekanismen ser ut til å funke fint, og stillingen på dekket gjør at man ikke trenger å bolte fast til gulv. :thumleft
Jeg skifter dekk to eller tre ganger i sesongen, vanlige gatedekk går fint med dekkspaker og litt teknikk.
For å skryte litt: For ca 20 år siden da jeg kjørte 250 Racer tok jeg tiden på meg selv som dekkskifter. Det tok ca 10 minutter fra gammelt dekk på sykkel til nytt dekk på sykkel. Bakhjul og uten å ballansere.
Ballansering er det som tar mest tid her, jeg sitter med en kopp te og ser på hjulet og har det ikke travelt lenger 8)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Borg »

Hvordan virker denne for en nybegynner.
Rimelig i pris men er den et godt valg eller burde man putte litt mer i det?

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... at-021826/

Image
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Roargutten »

Borg wrote: 25 Nov 2022 00:39 Hvordan virker denne for en nybegynner.
Rimelig i pris men er den et godt valg eller burde man putte litt mer i det?

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... at-021826/

Image
Kommer an på hva du skal sveise.
Dette er et rent pinneapparat, så tynt metall med denne er ikke lett om du ikke har mye sveiseerfaring selv. Disse egner seg best på tykke stålbiter.

Jeg ville heller gått for et mig/mag apparat med trådmating.

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... at-210098/

Kjenner ikke til det aktuelle apparatet eller merket, men denne typen apparat med mulighet for gasstilkobling er det som er mest egent til f.eks motorsykkelreparasjoner.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Spiritofwinter »

Har personlig fint lite peiling på sveising, men min far kjøpte et MIG aparat for noen år siden, ser ut som en eldre versjon av dette:
https://www.biltema.no/verktoy/sveising ... 2000022913

Som sagt, fint lite peiling, men jeg klarte likevel å fikse noe rustproblemer på undersiden av lasteplanet til en pickup jeg hadde for noen år siden og jeg klarte på et vis å sveise på igjen dørhengslen til en eldre Opel til en kollega av meg, begge deler uten å bruke gass.



Men når jeg først er inne på tråden om vurdering å kjøpe. Om @Borg først har tenkt å investere mer i dekkomlegging og sveiseaparat så kan jo det jeg lurer på være av interesse også på et tidspunkt. Er det noen som har erfaringer med sandblåserkabinett for hjemmebruk? Tenker da ikke på de store industrivariantene, men slike små enkle kabinetter.

Fant et sandblåsekabinett på 90 liter, benkversjon som de kaller det. Er det vits å vurdere eller blir det for lite til å bruke til noe fornuftig?
sandblås liten.jpg
Bør man gå for en gulvstående variant om det skal være brukende?
sandblås stor.jpg
Eller er der bedre alternativer? Syrebad? Noen erfaringer?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by mekkern »

Når det gjelder billig sveiseapparat så vil jeg slå et slag for dette:
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... is-016793/
Image
hos jula til 1999,-
Kjøpte et slik selv til "servicebruk" da det veier ca 10 kg med en liten trådspole.
skikkelig imponert av dette apparatet selv om jeg i yrket har benyttet apparater i 100k klassen.
sveiste inn plater i bilen til svigersønnen med dette og det var mer enn helt ok selv med gassløs tråd.
Har kjøpt til elektrodeklype og TIG pakke-dog ikke testet TIG ennå.
men dette sveiser veldig bra med pinner også.
Funnet ut at når det gjelder "gassløstråd" er det tråd som ender på dette som er "best":E71T-11. og IKKE E71T-GS.
Hvis en vil sveise vanlig kompakt tråd så må en ha en regulator og flasker. 1liters flasker er ikke billige men med en overgang kan sodastream Co2 patroner brukes ved vanlig stålsveising-dette er billigere og inneholder mer gass.Aluminium trenger dog ren Argon og rustfritt Argon/co2.

Har en litt stor benkemodell sandblåserkabinett som jeg bruker til glassblåsing.Men man må ha ganske mye medie i kabinettet for å få sugd dette opp i blåsepistolen hvis en ikke har litt profft kabinett.
-"sandblåsing" har jeg droppet til fordel for aluminiumsilikat-dette dog utendørs.Samme med sodablåsing.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 28 Nov 2022 11:24
Fant et sandblåsekabinett på 90 liter, benkversjon som de kaller det. Er det vits å vurdere eller blir det for lite til å bruke til noe fornuftig?
sandblås liten.jpg

Bør man gå for en gulvstående variant om det skal være brukende?
sandblås stor.jpg

Eller er der bedre alternativer? Syrebad? Noen erfaringer?
En bekjent oppi gata hadde et hobby-sandblåsekabinett i garasjen, en gulvmodell.
Han brukte det kun en gang. Der trengte sand ut fra sidene og støva ned garasjen. Han 'ga' den bort på finn.

Har opp gjennom tiden rota litt med sandblåsing. Prøvd ulike blåsemiddel til ulike jobber. Av middelene jeg har prøvd for å fjerne rust fra feks rør-ramme og stålrør har aluminiumsilikat funket best (som i at det går fort). For å ta tynnplater (bensintank og kåpedeler) synes jeg den er litt for tøff mot underlaget. Har prøvd soda-middel på tynnplater. Det fjerner lakk, men eventuell rustdannelse under lakken blir ikke tatt av soda middelet.

Ovennevnte middel er også relativt dyre.
Av alt jeg har prøvd av sandblåsing er fellesnevner griseri.
Dyre blåsemiddel kan resirkuleres for å redusere kost, men de blir fort kontaminert og mister effekt.

Derfor har jeg landet på følgende løsning:
En sandblåsepistol fra BT:
https://www.biltema.no/verktoy/trykkluf ... 2000030932 og så kjøper jeg sand som feks denne:
https://www.byggmax.no/fugesand-p02812.

Stiller meg utendørs med vinden i ryggen og VERNEBRILLER, og lar det stå til.
Om underlaget er asfaltert kan man eventuelt legge en presenning på 3 x 5m som vil samle opp det meste av sanden i ettertid.
Den finkornede sanden er ikke like effektiv som aluminiumsilikat, men koster 1/10, og tar både lakk og rust. I tillegg kan man blåse tynnplater om holder litt avstand mellom pistol og blåseflate.
Vannutskiller for luften er også greit å ha for å unngå at den blåste flaten blir utsatt for vanndamp og eventuelle oljereste fra kompressor.
Husk også at alt i umiddelbar nærhet får seg et fint lag med sand-støv... :D
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Borg »

Husker du skrev om dette sveiseapparatet når du kjøpte det også @mekkern
Om det i tillegg fungerer greit er det ikke umulig d blir en førjulsgave på far til lørdagen :-k

@Spiritofwinter Har lenge hatt et kabinett for sandblåsing på lista. I 2021 kjøpte jeg sandblåsningspistol og rigget meg til med et provosorisk presenningstelt. Det var litt av en sandstorm. Friluft å vind i ryggen som @knutk nevner er høres bedre ut, men det var økonomen i meg som skulle samle sanda :redface
Meennnn…. Nå er det jo ikke noe av ekspertisen her som anbefaler skap, så da er det inn i tenkeboksen.

Aluminiumsilikat, det er fortsatt blåsing vi snakker om, i stede for soda el sand?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by knutk »

Borg wrote: 01 Dec 2022 22:37 ..............
Aluminiumsilikat, det er fortsatt blåsing vi snakker om, i stede for soda el sand?
Sand er ikke bare sand :D
Se på denne siden, der forklarer de litt mer utfyllende:
https://gasolin.no/sandblasing/bl-semiddel.html

Men hva skal man velge?
En ser jo at der er stor prisforskjell mellom de ulike midlene.

Her er det viktig å tenke: Skal den som utføre blåsingen ha lønn for jobben?
De proffe benytter kabinett med oppsamling, som mulig-gjør gjenbruk av middel.
Om man roter litt rundt på Gasolins webside finner man også et utvalg av Sandblåsekabinett. Man ser prisforskjell, både på kabinett og ikke minst tilbehør som utlufting og filtersystem. Så kan man tenke i sitt stille indre hvorfor en proff. er villig til å betale 20 - 30 ganger så mye for et blåsekabinett i forhold til 'hobby' kabinettene.

For egen del har jeg kokt det hele ned til at jeg benytter tre ulike blåsemiddel:

Soda:
En variant av bakepulver. Ekstremt skånsom mot underlaget. Fjerner inngrodd skit og lakkrester. Kan vel si at det er nærmere et rengjøringsmiddel enn tradisjonelt sandblåse middel. Middelet løser seg opp i vann. Det er middelet jeg har benyttet minst.

Aluminium silikat:
Kornene er skarpere og hardere enn sandkorn og tar mer effektivt, Under blåsingen knuses kornene, og det etterlater et fint lag med støv som lett riper opp underlaget om man bare børster det bort. Derfor benytter jeg det stort sett ved punktsandblåsing, hvor man benytter en pistol med et gummihylse rundt munnstykket, og blåsemiddelet blir samlet opp i en beholder i pistolen. Benytter det til å ta små steinspruter skader i billakk, og jeg lager gjerne en mal av et lokk fra iskremboks og borer/skjærer hull i passe størrelse. (Legger da malen mellom lakk og pistol). Det gjør det mulig å feks blåse en rustskade med et hull på 4-5 mm. Det trengs to tre sekund på å blåse ned til rent stål inkludert fjerning av all rust i stenspruten.

Fin sand fra byggvare:
Mindre effektiv enn Aluminium silikat, men tar greit lakk og rust fra feks ramme-deler på en mc eller større rustflater på et karosseri.
Sanden er så rimelig at det ikke er bryet verdt å tenke gjenbruk.

Jeg har prøvd bruke sanden på nytt, men i den brukte sanden finner man også rester fra hva man har fjernet. Dette er gjerne partikler som er større enn sandkorna, og det tetter lett dysen i blåsepistolen. Man skal ikke holde på lenge med slikt før man forstår hvorfor de kjører med forseg-gjorte filterystem for gjenbuk av blåsemiddel i proffkabinett...

Siden sanden ikke er så aggresiv som en del andre kostbare middel innebærer det at den kan benyttes på karosseriplater (hvor de mer agressive middelen kan varme opp underlaget og gjøre at tynnplater kan bli permanent deformert).

Så, alt i alt: kombinasjonen av enkelhet og relativt sjelden bruk gjør at jeg anser en byggvaresand løsning som det beste supplemanget til de to andre midlene jeg bruker.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Spiritofwinter »

Mye gode tilbakemeldinger fra Knut som vanlig :D

Snakket litt med min far angående sandblåsekabinett, vet han nevnte ønske om noe slikt for noen år siden, men han la det på is da behovet ikke var så stort. Men når jeg begynte å snakke om det så var han nesten klar for å handle igjen. Men i research perioden nå så snakket jeg litt med en svoger av meg, han jobber jo på en bedrift som driver med metallproduksjon i stor skala. Han har tilgang til noe som minner om sandblåsing, med justeringsmulighetene på hastighet og mengde. Har avtalt at vi skal prøve det før jeg går til innkjøp av noe annet, skal prøve å få tatt en test i løpet av helgen.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by pelsen »

Jeg forsøkte meg som sandblåser med Bilrema blåsepistol og sand fra samme sjappe. Kompressoren er også fra - ja, samme sjappe.
Det var en Norton Featherbed ramme som skulle bli ren, og den ble ikke det. Pistolen dro ikke opp sand nok til å virke, men jeg kunne likevel fjærne sand fra ørene etterpå, og de var godt beskyttet av hørselværn. Det ble mye raskere å fjerne maling med stålbørste på vinkelsliper.
Sandblåsing fungerer nok mye bedre hvis man har sand i en trykksatt dunk, sanden er for tung til å trekkes opp uten litt dytt.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Borg »

Takk for godt svar @knutk
Gasoline kjører jeg jo forbi hver dag, så får stikke innom ved anledning. Vet de har en del utstyr utstilt, men kommer ikke til å legge veldig mye penger i dette.
@pelsen pistol som funker greit har jeg. Husker ikke om det er jula biltema eller om den fulgte med kompressoren. Lå i mange år før den ble tatt i bruk
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by knutk »

pelsen wrote: 02 Dec 2022 23:12 Jeg forsøkte meg som sandblåser med Bilrema blåsepistol og sand fra samme sjappe. Kompressoren er også fra - ja, samme sjappe.
Det var en Norton Featherbed ramme som skulle bli ren, og den ble ikke det. Pistolen dro ikke opp sand nok til å virke, men jeg kunne likevel fjærne sand fra ørene etterpå, og de var godt beskyttet av hørselværn. Det ble mye raskere å fjerne maling med stålbørste på vinkelsliper.
Sandblåsing fungerer nok mye bedre hvis man har sand i en trykksatt dunk, sanden er for tung til å trekkes opp uten litt dytt.
Er ikke stor fan av BT, men jeg må bryte sammen og tilstå at jeg har kjøpt en slik: https://www.biltema.no/verktoy/trykkluf ... 2000030932

Kjøper fin sand fra byggvare, og stikker spydet ned i sekken.

Det funker som rakkeren.
I bruksanvisningen til pistolen står der at man skal benytte 3 Bar som trykk. Det må ha vært skrive i fylla. 3 Bar skremmer ikke en mygg...
De oppgir også et forbruk på 143 l/min for 4 Bar.

Jeg benytter 8 Bar. Det spruter som et he...te, og lakk og ruster forsvinner som dugg for solen. Kompressoren er oppgitt til 420l/min. Det er nok til å drive pistolen + litt ekstra, så kompressoren går ca 50% av tiden man blåser.

Pistolen er grei å bruke på gjenstander man kan flytte på, da slangen begrenser avstanden mellom pistol og gjenstanden som blåses. (Mao. man flytter på blåseobjektet mens pistolen holder seg stort sett i samme avstand fra sanden hele tiden)

Blåste en halv bil en gang. Da benyttet jeg en pistol med 1l kopp. Funket også fint, også trykk på 8 Bar,

Nøkkelen til sandblåsing ligger i kompressor med punch og rikelig med trykk. Nytter ikke med MDG fakter, her er det full gass og knusktørt blåsemiddel som gjelder :D :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Palma »

Dette er jo et alternativ til sandblåsing da. :lol: Bajonettsag er jo fint å ha uansett \:D/
Stålbørste.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by mekkern »

Personlig håper jeg at jeg ikke trenger annet enn å glassblåse(I kabinettet) eller sodablåse smådeler.
Til nød punktblåse steinsprut.
eller slipe flatene med slipebånd/flapdisk eller N***rkuse-til nød roterende stålbørste (plukket mange tråder ut av hud og klær.
Uansett et grisearbeid.

Når en skal blåse med sand så pass på åndedrettsvern/mengde kvarts i sanda.
Quote:
Kvarts
Analysene viser at nivået av kvarts i blåsesanden var 11,3 vektprosent. Dette er 11,3 ganger så
høyt som max-grensen for blåsesand i Norge.
Kvarts er et mineral vi normalt omgir oss med daglig. Den er vanligvis bundet opp i store
korn, og er derfor ikke skadelig. Men under sandblåsing, kan kvartsen bli dødelig.
– Når den skytes mot et skrog, knuses det opp i finpartikler som kan være svært skadelig. De
kan sette seg i lungenes alveoler, sier Erik Bye, forsker ved Statens Arbeidsmiljøinstitutt. Bye
har forsket på kvartsnivå i blåsesand.
I lungene kan kvartsstøvet
forårsake silikose, eller
støvlunge. Av den grunn slår
den norske
Kjemikalieforskriften fast at
det kan maksimalt tillates én
vektprosent kvarts i
blåsesand.
Post Reply