Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Prat om tung MC.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by biker7 »

intruder wrote: 13 Feb 2023 19:43 Hvis en kjører i fylla får en vel bot ut fra inntekt...kanskje dette kunne være noe å tenke på angående andre bøter også ?
Blir vel mye ekstraarbeid kanskje men hva " gjør ikke myndighetene for en god sak ? " :roll:
AKKURAT noe sånt je mæiner au, intruder :)
For 10-15 "lakser" er liksom itte det samma for "Jørgen Hattemaker" som det er for han laksearvingen med ei utømmelig kilde "lakser".. :roll: ;-)
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by Palma »

Jeg skjønner ikke helt store protester mot bøter og straff. Det er jo fullt mulig å unngå??? Hvorfor skal folk absolutt ville ha muligheten og råa til å gjøre noe ulovlig?

Er det to års fengsel for å grisebanke naboen? Fillern det er alt for mye, jeg VIL ha muligheten til å gjøre det, men har ikke tid til to år liksom :-k
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by Tekumseh »

Jeg er litt todelt.

Der de kapper av hendene til de som stjeler, stjeler jo folk fortsatt..

Og rammer disse bøtene en som ikke har fast jobb, som kanskje har 2 lapper til overs når alt er betalt, så tar det jo måneder å komme i null. Kan virke som satsene er lagd etter gjennomsnittinntekta til folk, og ikke etter meridianen.

Og fortkjøring behøver ikke alltid å være bevisst handling. Sist jeg fikk bot hadde jeg kjørt Steinkjer - Otta helt etter fartsgrensa. Skulle til Lillehammer og det gikk sport i å se hvor lite bensin jeg kunne bruke på turen. Da kom en PostNord lastebil (trailer) heeeelt opp i rumpa på meg der jeg lå i 80 km/t i 80-sone. Da vi rulla inn i 60-sonen kom den nærmere (jeg snakker sikkert 1,5 - 2 meter.) Det førte til at jeg ble veldig uoppmerksom, og lot bilen rulle litt over for å få litt mer avstand. Veien gikk litt nedover, og jeg tenkte at nå må den fotoboksen snart dukke opp, men så mest trailerlys i bakspeilet. Da sa samboeren at det blinka rødt til høyre for oss - jeg så det ikke. 66 km/t i Fotoboks Otta Sør - 2100,- kr. Så mye for at vi ikke tog tog til Lillehammer for å spare noen kroner...

Jeg kom ut på åpnere vei, aksellererte for å få litt avstand, og blinka meg til høyre så PostNord-bilen fikk kjøre forbi meg. Og selvfølgelig var skiltet på hengeren bak nedsalta - dette var i november. Men jeg hadde jo selv kjørt for fort (og laga litt avstand til en drapsfelle på flere titalls tonn bak meg) og måtte betale bota.

Noterer meg at dagens satser hadde gjort den bota 900,- kr dyrere - så jeg hadde nok overlevd den også.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by biker7 »

Palma wrote: 13 Feb 2023 20:49 Jeg skjønner ikke helt store protester mot bøter og straff. Det er jo fullt mulig å unngå??? Hvorfor skal folk absolutt ville ha muligheten og råa til å gjøre noe ulovlig?
Men saken er jo at de med rævva full av penger nettopp HAR muligheten og råa til å gjøre noe ulovlig så lenge de får samme "fillesum" (for dem..) i bot.
Mens feks. 10 tusen i bot er absolutt ingen fillesum for han med utbetalt 12-15K i måneden, som da kanskje har vært litt uheldig eller uoppmerksom :roll:
JEG skal nok ta den bota som evt. kommer tålelig greit, for det er lenge sia sist ja (..men litt forbanna blir je nok :lol: )
Palma wrote: 13 Feb 2023 20:49 Er det to års fengsel for å grisebanke naboen? Fillern det er alt for mye, jeg VIL ha muligheten til å gjøre det, men har ikke tid til to år liksom :-k
"Litt" dårlig sammenligning der kanskje eller ..? :roll: ;-)
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by mekkern »

Palma wrote: 13 Feb 2023 20:49 Jeg skjønner ikke helt store protester mot bøter og straff. Det er jo fullt mulig å unngå??? Hvorfor skal folk absolutt ville ha muligheten og råa til å gjøre noe ulovlig?

Er det to års fengsel for å grisebanke naboen? Fillern det er alt for mye, jeg VIL ha muligheten til å gjøre det, men har ikke tid til to år liksom :-k
Hvis bota for "litt uttfor" vei øker tilsvarende til eksempelvis 50000kr så er det greit? er jo bare å holde seg til "den brede vei"..
Allerede nå har de forøvrig juridisk hjemmel til å inndra kjøretøyet også.
Vi har vel alle "strukket strikken" ørlite i grenseland.... enten fart eller annet..

Dette gjelder også respekten for myndigheter og at straffenivået skal gjenspeile forbrytelsen.
Hvis det blir oppfattet uforholdsvis så synker respekten for systemet og rettsfølelsen-og da er samfunnet i en farlig utvikling i større forstand.
Når trygg trafikk statsadvokaten og politiet ikke vil stille seg bak at dette vil ha noen trafikksikkerhetseffekt, men politikerene tydligvis ser dette som en inntektskilde uten hold i trafikksikkerhet så har en jo en viss legalitet til å protestere-selv om det ikke nytter.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by knutk »

Kan det tenkes at vi kommer dit hen at 'Fartsgrensa er for fattigfolk' ?
Så det nye statussymbolet er å ligge 20 km/t over grensa ?
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by KliffArne »

Palma wrote: 13 Feb 2023 20:49 Jeg skjønner ikke helt store protester mot bøter og straff. Det er jo fullt mulig å unngå??? Hvorfor skal folk absolutt ville ha muligheten og råa til å gjøre noe ulovlig?

Er det to års fengsel for å grisebanke naboen? Fillern det er alt for mye, jeg VIL ha muligheten til å gjøre det, men har ikke tid til to år liksom :-k
Er faktisk billigere å banke naboen, enn å ikke stoppe for et stoppskilt. Skulle bare mangle.

Men hvordan er det, Palma, når du er ute og kjører i de dype skoger? Holder du deg på den smale sti, eller hender det at du skrenser litt utenfor de gitte grenser for utmarkskjøring?

Å forsvare sånne bøtesatser for bittesmå fartsovertredelser finner jeg merkelig.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by JohnnyTh »

Den høye boten for mobilbruk er helt grei. Det er lett å unngå å bruke mobil mens man kjører. Men satsene for små fartsoverskridelser er helt på bærtur. Hvor lett er det ikke å ha noen få kilometer over grensen, eller ta feil av fartsgrensen på stedet. Noen ganger bytter jo fartsgrensen i hytt og pine.

For mange ør siden så fikk jeg bot for å kjøre 74km/t i 70 sone. Tror det var 600kr. Ser det i dag hadde vært 1100kr. Følte aldri at jeg fortjente den bota og tror ikke jeg hadde følt at det var mer fortjent nå som det er 1100kr.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by Palma »

Jeg seer det ble litt reaksjoner på mitt "forsvar" av bøtesatsene. Det er forståelig nok. Jeg liker jo å provosere litt av og til. Men jeg mener fortsatt at det å bryte lover er en kalkulert risiko. Nå er jeg enig i at forbrytelsen og straffen bør stå i forhold til hverandre, men det spørs og på øyet som ser og vurderer. Det er tydelig at de som kjører og tekster på telefonen mener de takler det veldig bra, lik ens de som kjører i 120..

Når det gjelder div strekking av grenser og veikanter så er det nok mange som har svin på skogen, ihvertfall smågriser i skogkanten :-k :shock:

Når jeg kjører med grupper på skogen er jeg veldig påpasselig med å kjøre på bare lovlige veier. At det kan glippe av og til skal jeg være den første til å innrømme...

Bøtesatser etter inntekt er en god tanke :thumleft
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by JohnnyTh »

Bøtene for motorisert ferdsel i utmark kan vel være alt fra 10 000kr til 100 000kr. Så her trenger de vel ikke justere opp noe. En i Vennesla fikk 17 000kr i bot for å kjøre atv på traktorvei. Og andre har gått 60 000kr i bot for snøscoter på fjellet. Best å ikke forville seg inn på en traktorvei.

Loven sier
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.
Her er det fort å gå på en smell med motorsykkel. Vi kan jo ofte kjøre på veier som ikke er opparbeidet for bil.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by biker7 »

Palma wrote: 14 Feb 2023 13:32 Jeg seer det ble litt reaksjoner på mitt "forsvar" av bøtesatsene. Det er forståelig nok. Jeg liker jo å provosere litt av og til.

Når det gjelder div strekking av grenser og veikanter så er det nok mange som har svin på skogen, ihvertfall smågriser i skogkanten :-k :shock:
Det er vel noe av grunnen til å ha slike forum som dette, at vi kan diskutere og "krangle" litt innimellom og ikke alltid være 100% enig :thumleft
Selv om det kanskje "noen andre plasser" ikke sømmer seg å drive med slikt.. :-# ;-)


Og så var det denne da :
"Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark.
Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil."
Her blir muligens strikken tøyd litt angående såkalte traktorveier ja.. Åltså tenkte generelt blant noen "Adventure-førere" der ute :plystre
User avatar
RuneMC
Posts: 2035
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by RuneMC »

JohnnyTh wrote: 14 Feb 2023 15:31 Bøtene for motorisert ferdsel i utmark kan vel være alt fra 10 000kr til 100 000kr. Så her trenger de vel ikke justere opp noe. En i Vennesla fikk 17 000kr i bot for å kjøre atv på traktorvei. Og andre har gått 60 000kr i bot for snøscoter på fjellet. Best å ikke forville seg inn på en traktorvei.

Loven sier
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.
Her er det fort å gå på en smell med motorsykkel. Vi kan jo ofte kjøre på veier som ikke er opparbeidet for bil.
Men her er det også en god del dobbeltmoral. Kjøring i utmark => høye bøter. Vindmølleselskap som raserer uberørt natur med serviceveier og vindmøller => nei se da er det plutselig null bot.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by KliffArne »

Bøtesatser etter inntekt, er dere seriøse?

En fattig fant kan få betalt for å gjøre ugagn, mens andre må betale for samme forseelsen. Ikke mye likhet for loven, altså.
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by mekkern »

RuneMC wrote: 14 Feb 2023 23:21
JohnnyTh wrote: 14 Feb 2023 15:31 Bøtene for motorisert ferdsel i utmark kan vel være alt fra 10 000kr til 100 000kr. Så her trenger de vel ikke justere opp noe. En i Vennesla fikk 17 000kr i bot for å kjøre atv på traktorvei. Og andre har gått 60 000kr i bot for snøscoter på fjellet. Best å ikke forville seg inn på en traktorvei.

Loven sier
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.
Her er det fort å gå på en smell med motorsykkel. Vi kan jo ofte kjøre på veier som ikke er opparbeidet for bil.
Men her er det også en god del dobbeltmoral. Kjøring i utmark => høye bøter. Vindmølleselskap som raserer uberørt natur med serviceveier og vindmøller => nei se da er det plutselig null bot.
Men de serviceveiene er da ikke definert som utmark og er normalt grusveier.😁
User avatar
RuneMC
Posts: 2035
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by RuneMC »

@mekkern Har ikke prøvd å kjøre på noen serviceveier til vindmøller, antok at de kanskje var stengt med bommer som serviceveier til demninger ofte er ?

Men dobbeltmoralen jeg tenkte på er at å kjøre på en traktorvei (som ikke brøytes om vinteren=utmark) med MC er jo ganske skånsomt ift natur men gir saftige bøter. Vindmøller med tilhørende serviceveier får ødelegge den samme naturen permanent og lage konstant støy uten noen bøter...

Der ligger det ikke så lite dobbeltmoral.
Post Reply