Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Prat om tung MC.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by JohnnyTh »

RuneMC wrote: 15 Feb 2023 08:24 @mekkern Har ikke prøvd å kjøre på noen serviceveier til vindmøller, antok at de kanskje var stengt med bommer som serviceveier til demninger ofte er ?

Men dobbeltmoralen jeg tenkte på er at å kjøre på en traktorvei (som ikke brøytes om vinteren=utmark) med MC er jo ganske skånsomt ift natur men gir saftige bøter. Vindmøller med tilhørende serviceveier får ødelegge den samme naturen permanent og lage konstant støy uten noen bøter...

Der ligger det ikke så lite dobbeltmoral.
Forskjellen er vel at de har søkt om konsesjon.
Jeg er grunneier i en vindturbin park og har tilgang til bommen. Det er flotte veier opp til turbinene. Svært brede grusveier som ikke inviterer veldig til mc kjøring. Men kjører mye atv der.
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by RuneMC »

@JohnnyTh Riktig, så det er bom/ikke alminnelig ferdsel ? Kun vinturbin-eier og grunneier? Og noen ATVer sniker seg til å kjøre der?

Vindturbin-eier betaler da "grunnrente-skatt" til grunneier?

Grusveier i fin natur er alltid interessant. Et potensiale for MC turisme der om man ønsker "dual purpose"service-veier.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by JohnnyTh »

RuneMC wrote: 15 Feb 2023 09:59 @JohnnyTh Riktig, så det er bom/ikke alminnelig ferdsel ? Kun vinturbin-eier og grunneier? Og noen ATVer sniker seg til å kjøre der?

Vindturbin-eier betaler da "grunnrente-skatt" til grunneier?

Grusveier i fin natur er alltid interessant. Et potensiale for MC turisme der om man ønsker "dual purpose"service-veier.
Jeg kan selvsagt ikke svare for andre annlegg meg her hos oss så har grunneiere tilgang til bommen. Jeg har et telefon nr jeg ringer til bommen og så åpner den seg. I avtalen med grunneier så skal bommen holdes lukket. Tror ikke man klarer å komme seg forbi bommen her hos oss med en atv. En lett mc hadde muligens klart det.
Vindturbin-eier betaler leie av grunnen tilsvarende en % av overskuddet. De siste to årene har det vært en brukbar sum. Men ikke noe man blir rik av. Vi har vært så lavt som 5000kr og så høyt som 50 000kr. Størs verdi var i veinettet. Plutselig fikk grunneiere tilgang til å ta ut skog i et område som før var helt utigjengelig.
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by RuneMC »

@JohnnyTh Takker for innsikten og interessant nok da det bekrefter det jeg trodde - at slike serviceveier ikke er åpne for generell bruk. Heller ingen åpning for betal-bom for turister antar jeg pga sikkerhets-betraktninger for vindmølle-eierne.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by JohnnyTh »

Området er åpent for turgåere. Og er et svært populært område for det. Vind-turbin eier har satt opp informasjonskilt og søppeldunker i området for de som benytter det som turområde.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by biker7 »

KliffArne wrote: 14 Feb 2023 23:45 Bøtesatser etter inntekt, er dere seriøse?

En fattig fant kan få betalt for å gjøre ugagn, mens andre må betale for samme forseelsen. Ikke mye likhet for loven, altså.
Nå er jeg ikke helt med på hva du mener trur jeg.. :?

Seriøse ja ! Hvis en trygdet fattigfant med 13 tusen utbetalt pr. mnd. får feks. 10tusen i bot for en trafikkforseelse, og det samme får feks. han med god lønn på 130 tusen utbetalt pr. mnd. ,så er ihvertfall ikke DET likhet for loven !
Da burde jaggu rikmannsen få 100tusen i bot da, skulle det svi like mye økonomisk og være like avskrekkende for begge parter =D>
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by knutk »

biker7 wrote: 15 Feb 2023 20:35
KliffArne wrote: 14 Feb 2023 23:45 Bøtesatser etter inntekt, er dere seriøse?

En fattig fant kan få betalt for å gjøre ugagn, mens andre må betale for samme forseelsen. Ikke mye likhet for loven, altså.
Nå er jeg ikke helt med på hva du mener trur jeg.. :?

Seriøse ja ! Hvis en trygdet fattigfant med 13 tusen utbetalt pr. mnd. får feks. 10tusen i bot for en trafikkforseelse, og det samme får feks. han med god lønn på 130 tusen utbetalt pr. mnd. ,så er ihvertfall ikke DET likhet for loven !
Da burde jaggu rikmannsen få 100tusen i bot da, skulle det svi like mye økonomisk og være like avskrekkende for begge parter =D>
Isolert sett er det lett å nikke og si seg enig i dette argumentet. Men siden vi snakker om likhet for loven, hva om vi ser litt lenger?

For en i full jobb som driver eget firma vil en promilledom med x antall dager i buret svi, med potensielt fremtidige problem både for seg selv og ansatte. Dette i rake motsetning til en trygdet person, hvor et fengselsopphold ikke får noen videre konsekvenser. Om vi følger prinsippet om at det skal svi like mye for alle betyr jo det at en trygdet må få tre ganger så lang fengselsdom som en selvstendig næringsdrivende for å oppnå samme følelse av straff.

Det er ikke mitt syn at trygdede skal fengsles lenger, men det illustrer rottereiret man kan rote seg inn i om man begynner å difrensiere straff basert på personlig livssituasjon...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by Bikeridr »

Hvis man skal ha differensiert bøtesats wtter inntekt må man heller se hva de har *igjen* etter boten er betalt.
Å gi en med 13k i inntekt 10k i bot svir myye mer enn å gi 100k i bot til en med 130k i inntekt. Han vil jo fortsatt ha 30k å rutte med mens han trygdetypen bare har 3k.
Da bør vel heller bøtesatsen være slik; "du vil ha igjen beløp stort kr 2.500,- denne måneden". Da først blir det "likt for alle".
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by biker7 »

knutk wrote: 15 Feb 2023 21:23
For en i full jobb som driver eget firma vil en promilledom med x antall dager i buret svi, med potensielt fremtidige problem både for seg selv og ansatte.

Hvis en som driver firma med ansatte er såpass "seriøs" og "smart" at han kjører i fylla, så bør det jaggu svi ! [-X

Neida, i praksis kanskje ikke så lett å få gjennomført :-k
Men at det burde være en eller annen differensiering i forhold til lønn på bøter over feks. 10000,- , det er i hvertfall MIN mening :)
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by KliffArne »

En forseelse må da koste det samme uansett hvor mye man har i lønn.

Drar vi det litt bort fra fartsovertredelser og bøter, så kan man jo se på en voldtekt. Skal den også straffes hardere for en med høy inntekt enn for Ola Uteligger? Han stakkars har jo vanskeligere for å få seg.
User avatar
kvase
Posts: 4034
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by kvase »

KliffArne wrote: 15 Feb 2023 23:24 En forseelse må da koste det samme uansett hvor mye man har i lønn.

Drar vi det litt bort fra fartsovertredelser og bøter, så kan man jo se på en voldtekt. Skal den også straffes hardere for en med høy inntekt enn for Ola Uteligger? Han stakkars har jo vanskeligere for å få seg.
Nå er du vel på litt på bærtur -
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by biker7 »

KliffArne wrote: 15 Feb 2023 23:24 En forseelse må da koste det samme uansett hvor mye man har i lønn.

Drar vi det litt bort fra fartsovertredelser og bøter, så kan man jo se på en voldtekt. Skal den også straffes hardere for en med høy inntekt enn for Ola Uteligger? Han stakkars har jo vanskeligere for å få seg.
Ja, voldtekt og andre tunge forbrytelser har jo vi/jeg snakket veldig mye om.. (eller...? :plystre )

Nei her menes jo selvfølgelig KUN dyre bøter/forenklede forelegg (som ikke blir så "forenklede" lengre for de uheldige med de aller laveste inntektene..),
og hvordan de dyreste av disse kan påvirke deres økonomi. Men kanskje det er slik at de aller mest ihuga tilhengerne av "likt for all" ,
ofte er en del av "lønn-adelen"...? :redface Mye vil ha mer, vettu :-# ;-)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by knutk »

biker7 wrote: 16 Feb 2023 19:00
KliffArne wrote: 15 Feb 2023 23:24 En forseelse må da koste det samme uansett hvor mye man har i lønn.

Drar vi det litt bort fra fartsovertredelser og bøter, så kan man jo se på en voldtekt. Skal den også straffes hardere for en med høy inntekt enn for Ola Uteligger? Han stakkars har jo vanskeligere for å få seg.
Ja, voldtekt og andre tunge forbrytelser har jo vi/jeg snakket veldig mye om.. (eller...? :plystre )

Nei her menes jo selvfølgelig KUN dyre bøter/forenklede forelegg (som ikke blir så "forenklede" lengre for de uheldige med de aller laveste inntektene..),
og hvordan de dyreste av disse kan påvirke deres økonomi. Men kanskje det er slik at de aller mest ihuga tilhengerne av "likt for all" ,
ofte er en del av "lønn-adelen"...? :redface Mye vil ha mer, vettu :-# ;-)
Utfordringene med difrensierte, person-tilpasset bøtesatser ligger jo i at man åpner opp for en bøtte med variabler.
'Lønnsadelen' det refereres til finnes vel lite av her inne. Men dette er jo folk som hever lite lønn, men mye utbytte fra avkastning, som ikke teller som lønn..
Om man feks snakker om modellene hvor utgifter til livets opphold kan trekkes ifra, så har man de skarpskodde med tilgang til advokater som har spesialisert seg i å finne smutthull i enhver regel, og man har de som har en fullstendig skakkjørt økonomi som enten er negativ eller i en god måned går i null. Dette er begge kategorier som da ville kunne 'gasse' på uten større konsekvenser...
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by mekkern »

Man har jo en metode som er lik for alle uansett alder intekt og sosial status-men det blir muligens litt væl for et par km over grensa-tom.mobiltlf.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Nye bøtesatser.. Fyssj !!

Post by KliffArne »

Avundsjuka er visst på plass, ser jeg. Om noen tjener 10 ganger mer enn meg, så mener jeg fremdeles jeg skal betale like mye for et hendelig uhell som feks å kjøre litt for fort.
Og jeg misunner heller ikke noen som har gjort det godt, jeg vet det oftest ligger litt innsats og forsakelser bak. Alle har i utgangspunktet samme muligheter, bare å komme seg opp om morgenen 😊
Post Reply