KTM smc 690 vs duke 390

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Qawsed
Posts: 6
Joined: 08 Apr 2023 22:34
MC: Har begynt på a2 lappen

KTM smc 690 vs duke 390

Post by Qawsed »

Sitter og ser på både duke og smc og klarer ikke finne ut hvilken eg vil ha.
I min pisklasse opp mot 60k får kan eg få en helt ny duke 390 eller en eldre smc 640/690. Er det noen som vet forskjellen på desse mtp vedlikehold og service osv?

Er det verdt å kjøpe en eldre smc som er kjørt ca 20k (2004-2007mod+-) eller burde eg kjøpe noe nyere?

Sykkelen skal bli brukt til kjøring på veier med 60-80 soner hovedsakelig, og litt mindre langturer på max noen timer.

Har mest lyst på supermotard, men har ingenting imot å kjøre naked om det sparer meg for mye skruing osv mtp det to nevnte sykklene
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: KTM smc 690 vs duke 390

Post by Borg »

Så lenge det er en A2 hadde jeg gått for en nyere 390. Garanti er ikke feil å ha i bakhånd på en KTM samt de virker kjekke.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: KTM smc 690 vs duke 390

Post by inunf »

Alle 390 har samme motor, og alle 690 har samme motor. Om det er supermotard (SMC 690) eller naken (Duke 690) spiller ingen rolle. De supermotardene du bør styre unna er typisk SX, SX-F, EXC osv. med motorvolum 400, 450, 500, 525 og 550. Noen av disse kommer på hvite skilt og er sikkert artige sykler, men med et svært høyt vedlikeholdbehov sammenlignet med "gate"-motorene som 390 og 690.

Personlig ville jeg ikke ha kjøpt eldre utgaver med "gate"-motor som 625, 640 og 660, da de kan være en smule primitive. 690 derimot har nyere og mer moderne motor, nyere og mer moderne rammekonstruksjon, og er på de fleste måter bedre og mer moderne motorsykler.

Usikker på hva jeg ville ha valgt mellom 390 og 690. Hvis du har litt erfaring og har kjørt f. eks. lett MC før, går du kanskje fortere lei av en 390. Den vil også være mer slitsom på lengre turer og i høyere hastigheter (motorvei). På den andre siden er 390 små, lette og sikkert veldig gode å kjøre på svingete veier og letthåndterlige i bytrafikk. Vil absolutt anbefale å prøve flere alternativer før du kjøper.
Qawsed
Posts: 6
Joined: 08 Apr 2023 22:34
MC: Har begynt på a2 lappen

Re: KTM smc 690 vs duke 390

Post by Qawsed »

Takk for veldig godt svar!

Har vel nå peilet meg inn på 2-3 sykler eg liker veldig godt. Sås tår mellom ktm duke 390/690 eller en suzuki drz 400 (motard)

Det eg ikkje klarer å velge mellom er duke390/690. Er vel egentlig bsre redd for at 390 kan fort bli litt liten?¿ samtidig får men jo litt bedre effekt og ikke minst lyd i en 690, som også kan jekkes opp til fulleffekt.

Så spørsmålet er egentlig, hva kan være det lureste kjøpet? Tenker i prisklasse 60k max som gir meg en litt eldre 690 (typ 2013) med alt fra 8-30k km, eller en nyere 390 med ca samme km.
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: KTM smc 690 vs duke 390

Post by JK95 »

Har ikke prøvd 390, men både 690 og DRZ. DRZ heter seg jo å være en holdbar motard opp mot andre motard, men den begynner å dra på årene, og siden den gang har vi fått nettopp 690 i motard også. Jeg personlig liker 690 godt. Kanskje ikke den beste motoren om du skal ligge på motorvei hele tiden, men bunndraget er morsomt, og kommer virkelig til sin rett på svingete landevei. Den bare draaaar seg ut av svingene, dog med noe vibrasjon. Generelt skal 690 også være god kvalitet, så jeg ser ikke negativt på det. Anbefaler deg å prøve før du kjøper, så får du litt innblikk i både størrelse, sitteposisjon og motor.
Post Reply