Lysdimmer til MC, Avsløring

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Lysdimmer til MC, Avsløring

Post by knutk »

I tråd med tiden har jeg laget en tittel som skal hente inn flere klikk. :D \:D/

I en annen tråd nevnte en av forumets mest respekterte bidragsytere en boks som dimmet ekstralysene på MC. Boksen var limt igjen med limpistol for å gjøre den vanntett, så innholdet er ikke så lett å komme til.
Men for å bevise at boksen ikke bare inneholder erter og binders er det vel best å 'avsløre' hva den inneholder:

Slik ser den ut: Kors på halsen....
Image

For å ha litt referanser: Den åtte-bente IC som er ryggraden i prosjektet er ikke så stor.
Her, det er den minste av de to:
Image

Det som gjør dette litt ekstra stas, for oss som Nordmenn, er at denne IC, klasifisert som en MicroController, dvs en en-chips computer som inneholder innganger/utganger, timer og Analog/Digital converter og av typen Atmel AVR ATtiny25, er et norsk industri eventyr.

Chip-familien ble utviklet i Trondheim av et miljø rundt NTH, og de fortsatte å utvikle familien fram til 2016, da moderselskapet ble kjøpt opp. På det meste var det sysselsett mer enn 200 mennesker i Trondheim som drev produktutvikling av en chipfamilie som ble verdens-ledende i sitt segment. Og de lever videre i beste velgående med nye eiere.

Les mer:
https://no.wikipedia.org/wiki/Atmel
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Lysdimmer til MC, Avsløring

Post by Borg »

Det er leit du ikke er nabo’en Knut. Kunne godt tenkt meg noen kvelders undervisning med deg (jeg har til og med loddebolt \:D/ )
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Lysdimmer til MC, Avsløring

Post by Bikeridr »

Attiny er suverene leker :)
Selv leker jeg mye med Attiny84, eller "thumb board". Kan programmeres med Arduino software :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Lysdimmer til MC, Avsløring

Post by knutk »

Borg wrote: 20 Apr 2023 20:41 Det er leit du ikke er nabo’en Knut. Kunne godt tenkt meg noen kvelders undervisning med deg (jeg har til og med loddebolt \:D/ )
"Godt begynt er halvt ferdig" :D

Du får søke om tillatelse til en studie-helg på Hurum-landet :lol:
Post Reply