E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by intruder »

Mitt utgangspunkt blir å kjøre med det som egner seg best for motoren,så lenge noe tilsvarende 98 oktan er å få skal jeg bruke det.
Kanskje det kan bli aktuelt å tømme tanken før vinteren,eventuelt lagre i oppvarmede lokaler.
Eller tømme tanken før vinteren...time will show :thumleft
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by Jonta »

Sikkert lurt å tømme tanken av og til uansett, for å sjekke for rust og skitt. Det viktigste under lagring, er at det er tørt. Og er det litt varme på, så er det som regel det. Selv har jeg paranoja-kontroll, med avfukter og hygrometer ute i bua.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 05 Jul 2023 11:45 Mitt utgangspunkt blir å kjøre med det som egner seg best for motoren,så lenge noe tilsvarende 98 oktan er å få skal jeg bruke det.
Kanskje det kan bli aktuelt å tømme tanken før vinteren,eventuelt lagre i oppvarmede lokaler.
Eller tømme tanken før vinteren...time will show :thumleft
Jonta wrote: 05 Jul 2023 22:49 Sikkert lurt å tømme tanken av og til uansett, for å sjekke for rust og skitt. Det viktigste under lagring, er at det er tørt. Og er det litt varme på, så er det som regel det. Selv har jeg paranoja-kontroll, med avfukter og hygrometer ute i bua.
Lider ikke sykkelen din da nei Jonta :-)

Min erfaring er at jo mer bensin på tanken til vinterlagring (full tank 98,) jo mindre plass og tomrom er det til å lage kondens og rust. Men det er ikke sikkert den teorien om kondens fungerer sånn i praksis. Men mot rust fungerer det. Full tank slipper ikke luft = stoffer som danner rust bort til tankveggen.

Hvis den starter lett og går rent etter lagringa, kjører jeg halvtomt før den får påfyll med frisk bensin. Så kjører jeg så å si helt tomt neste gang før jeg fyller nytt. Da er all bensin "ny."

Leste forresten om hvordan Tempo-folket anbefaler før vinterlagring av sine mopeder og MC'er. Det gikk på mix av 98 og mineralsk motorolje (4%), trampe litt inn i forgasseren, sprute inn litt olje (2-3 cl) oppe på stempelet via plugghullet, dra rundt en gang, sprute olje på hele sykkelen etter en god vask osv. Men det er 5 måneder i garasjen det er snakk om, ikke 5 tiår i en jordkjeller.
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by intruder »

Leser at forhandlere av småmaskiner anbefaler Aspen bensin fremfor 95 / 98 oktan.
Kan dette være et alternativ for oss med eldre kjøretøyer ? :-k

Om den er dyrere kjører vel de ffleste gamle kjøretøyer relativt lite i året , blir jo eventuelt mye klunder med fylling fra kanner etc...
Dessuten er det to typer,Aspen 2 og Aspen 4 .

Jeg spørger kun.... :redface
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by Bjerknez »

Mine sykler har blitt lagret i kald uisolert garasje i alle år. For det meste med full tank (95). Har aldri hatt noen problemer så langt.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by mekkern »

Bjerknez wrote: 27 Jul 2023 10:44 Mine sykler har blitt lagret i kald uisolert garasje i alle år. For det meste med full tank (95). Har aldri hatt noen problemer så langt.
1-du har bare hatt sykler med innsprut og o2sensor.
2 det er først i år at det har blitt 10%.
Grunnen til at de har økt innblandingen i bensina er at det er billigere å nå målet for omsetning av biodrivstoff ved å tilsette etanol i bensinen kontra biodiesel innblanding i dieselen.
Derfor har de minsket innblandingen i dieselen og økt i bensinen.
Siden dette er innenfor omsetningspålegget er dette helt lovlig taktikk-og ikke noe vi får med myndighetene på å endre. :evil:
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 27 Jul 2023 10:37 Leser at forhandlere av småmaskiner anbefaler Aspen bensin fremfor 95 / 98 oktan.
Kan dette være et alternativ for oss med eldre kjøretøyer ? :-k

Om den er dyrere kjører vel de ffleste gamle kjøretøyer relativt lite i året , blir jo eventuelt mye klunder med fylling fra kanner etc...
Dessuten er det to typer,Aspen 2 og Aspen 4 .

Jeg spørger kun.... :redface
Du må sørge for å kjøpe Aspen 4 da, for Aspen 2 er alkylatbensin med totaktsolje i. Det vil ikke Virrago'n ha, da kan det bli nedsota plugg og igjenklogga stempel / oljeringer og høyt oljeforbruk senere.

Men det er strengt talt ikke nødvendig. Jeg mener bestemt at 98-oktan før vinterlagring er vel så bra som alkylatbensin / Aspen.

Bjerknez wrote: 27 Jul 2023 10:44 Mine sykler har blitt lagret i kald uisolert garasje i alle år. For det meste med full tank (95). Har aldri hatt noen problemer så langt.
Det er vel nytt av året med E10, da 95-bensin tidligere år har E5. Men dette får man avgjøre og bestemme selv. Innsprutsykler er heller ikke like var på gammelbensin og kondens som en gammelsykkel med forgasser. Er i tillegg forgasseren litt på utur pga trimming osv, kan det bli enda værre. Triumphen tåler vel 95-oktan E10 vil jeg tro :-)
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by intruder »

Etter hva jeg med mine mangelfulle kunnskaper har fått med meg er problemet at eldre motorer ikke tåler blyfri bensin på sikt...

og Aspen bensin for småmaskiner er så vidt jeg skjønner dyrere men den som kjører lite greier nok finansiere det. :-k :roll:

og Aspen bensin kan brukes på både to- og firetaktsmotorer har jeg lest meg fram til :-k

PS...Viragoen passerte 38 000 km i dag... (( ble en enkel feiring da jeg kjørte i kø sammen med fire finske Harleygutter over Mjøsbrua etter en trafikkulykke....))
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by Jonta »

intruder wrote: 27 Jul 2023 18:03 Etter hva jeg med mine mangelfulle kunnskaper har fått med meg er problemet at eldre motorer ikke tåler blyfri bensin på sikt...

og Aspen bensin for småmaskiner er så vidt jeg skjønner dyrere men den som kjører lite greier nok finansiere det. :-k :roll:

og Aspen bensin kan brukes på både to- og firetaktsmotorer har jeg lest meg fram til :-k
Nesten 50 kr litern, da blir det dyrt å kjøre på miljøbensin.
Men miljøbensin er fint på motorsaga og snøfresern, da man jo puster inn mesteparten :plystre av eksosen.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by pelsen »

Jonta wrote: 27 Jul 2023 20:15 Nesten 50 kr litern, da blir det dyrt å kjøre på miljøbensin.
Men miljøbensin er fint på motorsaga og snøfresern, da man jo puster inn mesteparten :plystre av eksosen.
Far min brukte Aspen på motorsaga de siste årene, til vedhogst. Gammel skogsarbeider som hadde pustet inn nok blårøyk fra før. Miljøbensin er bra for nærmiljøet. :thumleft
Jeg har alkylatbensin på Tigern, den har ikke vært kjørt på flere år. Oppstart innendørs er uproblematisk da det ikke lukter vondt av eksosen. CO verdiene vet jeg ikke, så den får ikke gå lenge.
Aspen 2 er nok for to-sylindret motor, og Aspen 4 for fire-sylindret motor :smt114
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by ArcticTiger »

[quote=pelsen:
Aspen 2 er nok for to-sylindret motor, og Aspen 4 for fire-sylindret motor :smt114
[/quote].

Og har du en tripple, 3 syl., så bare halvblander du😊
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by intruder »

Jonta wrote: 27 Jul 2023 20:15
intruder wrote: 27 Jul 2023 18:03 Etter hva jeg med mine mangelfulle kunnskaper har fått med meg er problemet at eldre motorer ikke tåler blyfri bensin på sikt...

og Aspen bensin for småmaskiner er så vidt jeg skjønner dyrere men den som kjører lite greier nok finansiere det. :-k :roll:

og Aspen bensin kan brukes på både to- og firetaktsmotorer har jeg lest meg fram til :-k
Nesten 50 kr litern, da blir det dyrt å kjøre på miljøbensin.
Men miljøbensin er fint på motorsaga og snøfresern, da man jo puster inn mesteparten :plystre av eksosen.
50kroner literen...ja da får en i så fall bare bruke det på gressklipperen....
Yamaha har vel også opplyst at deres motorer produsert etter 1990 kan kjøres på 95 oktan...så får en bare kjøre og håpe på det beste :plystre
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by Domino »

Men husk at oktan og alkoholinnblanding er to forskjellige ting.

Oktan er relatert til kompresjon og bankefasthet.

Alkohol kan tære på slanger, membraner og pakninger.
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by intruder »

Domino wrote: 28 Jul 2023 12:59 Men husk at oktan og alkoholinnblanding er to forskjellige ting.

Oktan er relatert til kompresjon og bankefasthet.

Alkohol kan tære på slanger, membraner og pakninger.
og slanger,membraner og pakninger kan Per på MC-service Vang ved Hamar fikse så da er saken biff (?) :-k :smt017
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by Jonta »

intruder wrote: 28 Jul 2023 14:55
Domino wrote: 28 Jul 2023 12:59 Men husk at oktan og alkoholinnblanding er to forskjellige ting.

Oktan er relatert til kompresjon og bankefasthet.

Alkohol kan tære på slanger, membraner og pakninger.
og slanger,membraner og pakninger kan Per på MC-service Vang ved Hamar fikse så da er saken biff (?) :-k :smt017
[-X
Post Reply