Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Tegnet meg en slik "Banana plug" som jeg kan 3D printe og lage meg selv.
Banana.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Siden jeg og min mor deler på snøfreseren og vi kun har en nøkkel, så tenkte jeg at jeg kunne tegne samt 3D printe en ekstra nøkkel, slik at hun slapp og spørre meg hver gang om å låne min.

Her er et bilde av den orginale nøkkelen:
nøkkel.JPG
Og her er et bilde av den jeg har tegnet og som skal 3D printes :
Ariens nøkkel.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Jeg har tidligere nevnt at jeg skal oppgradere min gide gamle Ariens snøfreser med led lys. Den jeg har som jeg arvet etter min far som heter "Ariens 524" er rundt 20 år gammel og går som en klokke enda.

Jeg har gått berserk på AliExpress og kjøpt LED belysning samt brytere og et liten sak som viser spenningen på batteriet. Når jeg sier batteriet så mener jeg spenningen på drillbatteriet som jeg skal bruke eksternt for led belysningen da jeg har kjøpt et adapter til det batteriet. Det er nemlig ikke noe batteri på selve freseren.

I praksis fungerer det slik at jeg skyver et drillbatteri på dette adapteret og uavhengig om bryteren for lysene er påslått eller ikke så viser voltmeteret spenningen på batteriet. Dette voltmeteret samt bryter etc. skal monteres til platen der girspak etc. er på freseren.

forran som hovedlys har jeg bestillt en 36W led bar som har en bredde på rundt 40 cm. Det skal monteres fremme rett over der knivene er. Så har jeg bestillt såkalte sidelys i fargen hvit på 3W. Et slikt lys på hver side av knivene forran på metallbeskyttelsen rundt knivene. Då får jeg også litt lys på sidene.

Jeg har bestillt flere slike 3W sidelys og jeg skal også bruke et som lyser opp der jeg går og et som lyser opp selve freseren i tillfelle jeg trenger å gjøre lett vedlikehold som sjekke olje, fylle bensin etc. i mørket. Dette lyset skal jeg kunne slå av alene.

Jeg har laget et kretskort for å enklere kunne koble ting sammen og dette kretskortet skal monteres i en 3D printet boks som har en størrelse på ca. 80x70mm og er 40mm høy. Her skal alt kobles sammen og ledninger loddes fast. Kretskortet skal få et lag med blank neglelakk som skal beskytte mot korrosjon etc.

Alle kabler som går fra lysene fremme og bakover til boksen tres inn i et fleksibelt kabelrør og stripses til freseren og egne stripspunkter som jeg har kjøpt.

Dette blir på en måte et såkalt overkill prosjekt som gjøres for morroskyld. Behovet for slike lys er for min del ganske liten, men utrolig fett de to gangene i årene jeg trenger å frese snø etter jobb i stummende mørke.

Her er delene jeg har bestillt til prosjektet. Kabler å alt annet jeg skulle trenge har jeg fra før.

36W LED bar:
1.jpg
3W LED lys:
2.jpg
Bryter med LED:
3.jpg
Voltmeter:
4.jpg
Spenningsregulator (12V):
5.jpg
Bosch 18V batteri adapter:
6.jpg
Klebefester for å stripse fast kabler:
7.jpg
Kabelrør:
8.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

I dag klinte jeg til å bestillte nye såler til Rocket'en. Fikk en god pris på motorsykkeldekk.com av den nette sum av 6.100 kroner. Ja, det er en god pris i disse dager med den dimensjonen den sykkelen trenger :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Kjøpte meg en slik i dag 8)
IMG_0322.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Det begynner saaaagte men sikkert og bevege seg mot vår. Om ikke så alt for mange ukene blir det vask og stell med jernhesten.

Det blir nok sommertur på meg i år også. Hvor turen går i år aner jeg ikke, men jeg leker litt med Sverige og gjerne sør Sverige. Der har jeg aldri vært før og jeg kjenner det frister og dra steder jeg ikke har vært tidligere.

Selvsagt blir det også i år en obligatorisk tur til Molde for å besøke familie, men der blir jeg nok bare en helg tenker jeg.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Etter mye om og men så tok jeg en synstest for en måneds tid siden for å få stadfestet hvor dårlig det sto til. Jeg ser jo greit, men merket at jeg så mye bedre med briller.

Så da ble det bestilling av progressive briller samt også solbriller med progressive glass. Nærmere sagt Oakley Holbrook solbriller og Oakley QX8050 vanlige briller. Klinket også til med en rimelig lesebrille til sofabruk.

Så nå kommer jeg til å se alt mye klarere :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Ledbaren som ble bestillt til snøfreseren dukket opp i går. Virker solid og materialet den er laget av er aluminium. Luser utrolig bra også. Den gir ikke de wattene som annonsen lovet, men det regnet jeg med uansett. Den er ratet til 36W men når jeg gir den 12V så drar den rundt 2 ampere. , så 24 watt er mer riktig. Den er uansett overkill med tanke på bruken den er tilegnet :)
IMG_1290.jpeg
For ca. Et halvt år siden bygget jeg en egen batteripakke for røykvarsleren i furtebua. Spenningen på batteripakken når jeg startet var 4.12V og i skrivende stung er spenningen 4.06V. Den varslern kommer trolig til å overleve meg før neste batteribytte :lol:
IMG_0334.jpeg
Selvsagt testet jeg den også, å den funker som bare det. :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by mekkern »

ikke det store "furtebu utstyret" men dog...

https://www.ebay.com/itm/364130923466?h ... BMoOiLpK9j

Image

kjekk sak når en roter rundt i elektriske anlegg på kjøretøy.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Er ikke dette et slags batteridrevet oscilloscop?
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Den koster jo ikke all verden ser jeg, men ser dor meg at denne tester kretsen ved å gi forskjellige typer last samtidig som den viser spenningskurven?

Sikkert kjekk og ha for en sok skrur mye på bil/MC men jeg er nok ikke der tror jeg. Å sjekke om enmkrts funker med last på en bil er jo bare å bruke en 12V glødepære? Eller evt. en simpel led diode hvis man bare skal sjekke om det er spenning der?

Jeg laget forøvrig en slik tester ved hjelp av tre komponenter og en gammel kulepenn for et par år siden :)
IMG_0238_Original.jpeg
IMG_0235_Original.jpeg
IMG_0237_Original.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by mekkern »

stort sett for kjøretøy ja-og mest for multikontakter/sikringsbokser.


Denne er litt mer enn prøvelampe-når en tester i en multikontakt ser man om det er + eller - og spenning-eller man kan ohme.
Man kan også gi + eller - ut på proben for å teste komponenter.
div prøvelamper har jeg -også div multimeter og testere for å følge kabler og kortslutninger.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 06 Feb 2024 06:17 stort sett for kjøretøy ja-og mest for multikontakter/sikringsbokser.


Denne er litt mer enn prøvelampe-når en tester i en multikontakt ser man om det er + eller - og spenning-eller man kan ohme.
Man kan også gi + eller - ut på proben for å teste komponenter.
div prøvelamper har jeg -også div multimeter og testere for å følge kabler og kortslutninger.
Skjønner. En slik er nok kjekk og ha for bilmekanikeren. For MIN del er den trolig ikke veldig nyttig. Enda vertfall. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Den lever 8)
IMG_0396.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by intruder »

:shock: :shock: Er det mulig at du noen gang vil prøve en Boss Hoss med tanke på kjøp...ser også ut som en real road bike :thumleft
Post Reply