Stor TV er faktisk noe den bedre halvpart også liker
…. og fysisk liten eller diskret lyd, det har høy WAF (Wife Acceptance Factor))
Min egen 55”LG oled er dog for ny til å bli byttet ut ennå og har super bildekvalitet. Oled er kanskje ikke mest lyssterk, men nå ser jeg sjelden TV i dagslys, og da vinner oled på at pixler kan slås helt av for absolutt sortnivå og at bildet er like godt fra alle vinkler (led og qled blir blasst)
Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!
Har hatt en Philips 70" med 3sidig ambilight og semimatt skjerm i noen år nå.koblet mot et Yamaha 95w,rms kanal 7.1 anlegg med B&W hovedhøyttalere og dobbel12"subkasser med 1800w i impuls så er filmopplevelsen helt innafor.
Hvis jeg tar ned lampettene har jeg plass til 100"++ men det ligger langt frem..
Hvis jeg tar ned lampettene har jeg plass til 100"++ men det ligger langt frem..
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Høres ut som @mekkern er like glad i god lyd som meg. Bare å søke i tidligere tråder hva jeg synes om møkk-pe-tre..
Hjemmekinoen jeg har, begynte jeg å bygge i 1989, dog, nå er det vel bare Rega Planar platespilleren som er igjen av det originale stueanlegget.
NAD 218 THX og Dali'ene er blitt koblet opp mot en Cambridge Audio DAC med balanserte utganger til PC'n jeg bruker til lyd, film og bildebehandling.
I stua er det 5.1 B&W høyttalere med 2x280w + 3x140w samt 750w sub. Dette kom i hus før kona, så WAF var et ikketema, og nå synes hun også det er greit med godlyd når vi ser film.
Bytta ut vår da 17 år gamle 40" NAD-TV, 1080LCD med en 65" LG OLED 4K for etpar år siden og er godt fornøyd med den. Var ikke plass på veggen til noe større.
Vi har ikke lineær-TV tilkoblet i det hele tatt, men har en gammel Core i5 4th gen PC som mediaspiller for Netflix og Youtube. Fungerer greit nok til bruket, men vetlemjuk gnæger stadig om at vi må oppgradere til win11 siden support for win10 er gått ut. Slutter den å fungere, så blir det installert Linux på den. Ev, tar jeg bare den utrangerte core i9 9th gen jeg har og setter opp, hvis jeg ikke selger den. Med de hysteriske RAM og SSD prisene som er nå, så kan jeg sikkert få noen greie kroner for den.
Hjemmekinoen jeg har, begynte jeg å bygge i 1989, dog, nå er det vel bare Rega Planar platespilleren som er igjen av det originale stueanlegget.
NAD 218 THX og Dali'ene er blitt koblet opp mot en Cambridge Audio DAC med balanserte utganger til PC'n jeg bruker til lyd, film og bildebehandling.
I stua er det 5.1 B&W høyttalere med 2x280w + 3x140w samt 750w sub. Dette kom i hus før kona, så WAF var et ikketema, og nå synes hun også det er greit med godlyd når vi ser film.
Bytta ut vår da 17 år gamle 40" NAD-TV, 1080LCD med en 65" LG OLED 4K for etpar år siden og er godt fornøyd med den. Var ikke plass på veggen til noe større.
Vi har ikke lineær-TV tilkoblet i det hele tatt, men har en gammel Core i5 4th gen PC som mediaspiller for Netflix og Youtube. Fungerer greit nok til bruket, men vetlemjuk gnæger stadig om at vi må oppgradere til win11 siden support for win10 er gått ut. Slutter den å fungere, så blir det installert Linux på den. Ev, tar jeg bare den utrangerte core i9 9th gen jeg har og setter opp, hvis jeg ikke selger den. Med de hysteriske RAM og SSD prisene som er nå, så kan jeg sikkert få noen greie kroner for den.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
PC ja.... kikket her om dagen og fant ut at den er fra 2011... har dog skiftet skjermkortet,,så bruke litt ekstra en gang er bedre enn skifte ofte.
Men blir nok linux på denne maskina etter 10èrn blir "Død"også.-akkurat som gammel laptop i garasjen.
Men blir nok linux på denne maskina etter 10èrn blir "Død"også.-akkurat som gammel laptop i garasjen.
Jeg har også lest en del tester som sier at OLED "taper" på lysstyrke etc. men etter å ha byttet ut min 15 år gamle LG 55 tommer LED TV så kan jeg vertfall si at lysstyrken er bedre på den nye OLED skjermen. Vesentlig bedre, så der kommer jeg vertfall ikke til å savne noe.RuneMC wrote: 23 Apr 2026 08:32 Stor TV er faktisk noe den bedre halvpart også liker
…. og fysisk liten eller diskret lyd, det har høy WAF (Wife Acceptance Factor))
Min egen 55”LG oled er dog for ny til å bli byttet ut ennå og har super bildekvalitet. Oled er kanskje ikke mest lyssterk, men nå ser jeg sjelden TV i dagslys, og da vinner oled på at pixler kan slås helt av for absolutt sortnivå og at bildet er like godt fra alle vinkler (led og qled blir blasst)
Så ble jeg jo overrasket over hvor sinnsykt mye større en 77 tommer er enn en 55 tommer. Vi snakker vel 95% mer bildeflate eller noe. Mener jeg leste det ett sted. Men ja, det er nok trolig sant, for en slik TV er jo ikke akkurat et blikkfang i en stor Elkjøp butikk, men hjemme i stua er den ganske gigantisk. Vertfall i forhold til en 55 tommer som besten fremstår som en reisetv i forhold. (litt overdrevet selvsagt).
-----
Når dte kommer til lyd så har jeg vel aldri vært noen lydfrik i den grad at lyden skal gjengis rent og korrekt hvor vokalene skal komme frem etc. Jeg hører stort sett på gamle slagere streamet via Spotify uansett. Men jeg liker at det er litt trøkk og at man kjenner bassen. Derfor ble det bestillt JBL Bar 1300 Mk2 lydplanke. Det er vel den lydplanken som vinner de fleste testene nå og kniver jevnt med Samsung Q995F.
JBL vinner ofte på at den har mer trøkk, mens Samsung på en måte er litt mildere og sofistikert.
Jeg hørte på begge plankene på Elkjøp hvor samme låt spiltes og JBL har helt klart et forsprang når det kommer til trøkk og "party". JBL har også avtagbare batteridrevne bakhøytalere som er helt trådløse. Disse kan fungere som bakhøytalere eller enkeltstående bluetooth høytalere. Fester man dem rett på planken så får man bedre lyd i denne, men mister da surround effekten.
------------
Jeg var i 50 års lag forrige helg hvor jeg fikk høre på noen ganske dyre B&W 603 S ett eller annet høytalere oblet til en minst like dyr forsterker. Jeg tror høytalerne koster rundt 30.000 kr. alene mente jeg han sa og forsterkeren var minst like dyr. Så her snaker vi et vanlig stereoanlegg til rundt 60.000 norske kroner. Han guffet opp noe mainstream popmusikk og jeg kan strengt tatt og helt ærlig si at jeg ble skuffet over lyden slik JEG liker lyden.
Kjedelig bass og ganske "flat" lyd. Selv min JBL Boombox 4 bluetooth høytaler til 4.990,- hadde overdøvet dette anlegget og i tillegg itt langt mer bass og trøkk. Men så hører vi nok på musikk på forskjellige måter. Skal man høre vokaler og instrumenter med abolutt størst presisjon etc. så taper jo sikkert Bluetooth høytaleren, men det er ikke slik MIN musikkverden er.
- hansp
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
Bass med trøkk? Da skulle du ta deg en tur på en lokal bygdefest her på rismarkene. Her kommer høytalerriggen på egen lastebil, anlegget drives gjerne av eget agregat. Det spilles så høyt og med så mye bass at huset mitt rister og vinduene klirrer, da er jeg mange hundre meter unna.
Her har nok russen i Norge noe å lære.
Jeg derimot pakker motorsykkelen og drar på tur når det avholdes slike fester i nabolaget.
Til info: Jeg regner meg selv som lydfreak. Da jeg flyttet til Thailand hadde jeg min Harmon Kardon suround forsterker i kofferten, denne bruker jeg fortsatt. Har satt den opp med BW fronthøytalere, Pioner sub samt Pioner bakhøytalere. Anlegget som drar på årene spiller musikk naturlig og pent men har kraft nok til å yte lydeffekter på film rettferdighet.
Her har nok russen i Norge noe å lære.
Jeg derimot pakker motorsykkelen og drar på tur når det avholdes slike fester i nabolaget.
Til info: Jeg regner meg selv som lydfreak. Da jeg flyttet til Thailand hadde jeg min Harmon Kardon suround forsterker i kofferten, denne bruker jeg fortsatt. Har satt den opp med BW fronthøytalere, Pioner sub samt Pioner bakhøytalere. Anlegget som drar på årene spiller musikk naturlig og pent men har kraft nok til å yte lydeffekter på film rettferdighet.
Hans Petter
Joda, konserthøytalere og eller "bygdefest høytalere" på henger etc. er det skikkelig trøkk i. Har vært på en del konserter og hørt disse. Men disse passer dårlig inn i en norsk stue. Med dagens begrensninger (les kona)
Men til hjemmebruk hvor kona også blir happy så er slike high end lydplanker veldig gode og allsidige. Vertfall er det mer trøkk og dyp bass her enn man får i relativt dyre high end front høytalere med dyr forsterker og da har man heller ikke surround lyd.
Jeg har hatt et dedikert surroundanlegg tidligere. Ca. 30 år siden nå, med tre høytalere forran, to høytalere i midten og to høytalere bak samt en 12 tommer subwoofer og en 7 kanals reciever. Dette anlegget hadde nok tatt kaka selv med dagens standard, men det tok jo veldig mye plass og det kostet nok rundt 60.000 kroner hvis jeg husker rett for 30 år siden. I dag hadde nok det samme anlegger havnet på et 6-siffret beløp.
Men dagens high end lydplanker er såpass gode og så rimelige, at det blir en nobrainer i hverdagen
Men til hjemmebruk hvor kona også blir happy så er slike high end lydplanker veldig gode og allsidige. Vertfall er det mer trøkk og dyp bass her enn man får i relativt dyre high end front høytalere med dyr forsterker og da har man heller ikke surround lyd.
Jeg har hatt et dedikert surroundanlegg tidligere. Ca. 30 år siden nå, med tre høytalere forran, to høytalere i midten og to høytalere bak samt en 12 tommer subwoofer og en 7 kanals reciever. Dette anlegget hadde nok tatt kaka selv med dagens standard, men det tok jo veldig mye plass og det kostet nok rundt 60.000 kroner hvis jeg husker rett for 30 år siden. I dag hadde nok det samme anlegger havnet på et 6-siffret beløp.
Men dagens high end lydplanker er såpass gode og så rimelige, at det blir en nobrainer i hverdagen