Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Prat om lett MC.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by Tekumseh »

På denne sitter du med bena foran deg og ikke knepet rundt en tank ikke sant?

Jeg opplevde et par-tre ganger skikkelig wobbling på en Harley Night Rod som var alt for lang og tung for meg. Den hadde highwaypegs, men fotpinner og brems og gearpedal på rette plassen. Så lå jeg i 4:gear og kjørte villmann sammen med et par stykker til etter firefeltsvei. Da vi kjørte forbi en bil med kjentfolk i i en lang sving satte jeg bena fram for å være tøff. Da mista jeg helt kontrollen, og det wobbla mer og mer til jeg fikk satt meg opp, knepet tank og selvsagt sakka av farten.

Denne sittestillinga gjorde at jeg helt mista kontakten med sykkelen, og den levde sitt eget liv, og fikk en gynging i svingen som ressonnerte, og jeg forsøkte ikke å "temme den" før det holdt på å gå galt.

Dette hendte et par-tre ganger med denne sykkelen, bare litt mildere de andre gangene. Hjullager var greie, styrelager var greit, dekka var ok, og lufttrykket var etter boka.

Så kan det være sittestilling og dermed vektfordeling? Små hjul, bena samla foran deg, intet ankerpunkt i sykkelen annet enn armene, fotbladene og skinkene man sitter på. Funker det bedre å sette seg lenger fram, lenger bak, ha bena lenger ut etc?
Last edited by Tekumseh on 07 Jul 2023 19:28, edited 2 times in total.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by KliffArne »

Jeg ville ikke kjørt en meter med den dærre drapsmaskinen :shock:

Neida, litt wobbling er bare sjarmerende. Tipper tekum er inne på noe
Men bare for å forvirre enda mere enn de andre, så har jeg opplevd wobbling på en litt større moppe pga et dårlig hjullager, i bakhjulet.
Sånn, da skulle temaet være dekket 🧐
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by ArcticTiger »

Wobbling har jeg ikke opplevd sia jeg fikk prøve en Kawa 500 på -70tallet. Den wobbla tilogmed på rettstrekkene🥵
User avatar
Canutus
Posts: 49
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by Canutus »

Tror ikke jeg har kjent wobbling uten om èn gang på trøsykkel med full oppakning foran og bak (telttur). Tror det var ned Strynefjellet og farten var 70km/t. Det oppstod i noe telehiv el. og roet seg med stive armer. Men skummelt nok.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by mekkern »

Når man slipper styret med begge hender er det ikke mye feil til før styret begynner å vingle-spesielt i hastigheter mellom 40-80kmh.
Slakk gaffelvinkel gir mer stabilitet.
_Bergersen_
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2023 18:32

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by _Bergersen_ »

Dagen igår forsvant for meg og jeg fikk ikke testet noe mer. Stikker ut nå og forsøker å fylle på ca 36 psi. Hjelper ikke det øker jeg et par til.

Siden det er cvt og ikke kjede er det noen som har smarte tips til å sjekke om hjulene står på strak linje?

Oppdatere senere i kveld, håper ekstra luft løser problemet. For sikkerhetsskyld skal jeg forsøke å fylle luft på en annen stasjon - bare for å sikre meg at det ikke er feil med kalibrering på pumpen.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by KliffArne »

ArcticTiger wrote: 07 Jul 2023 22:26 Wobbling har jeg ikke opplevd sia jeg fikk prøve en Kawa 500 på -70tallet. Den wobbla tilogmed på rettstrekkene🥵
Er vel stort sett på rettstrekkene det kan skje, eller🙃
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by pelsen »

_Bergersen_ wrote: 08 Jul 2023 15:28 Dagen igår forsvant for meg og jeg fikk ikke testet noe mer. Stikker ut nå og forsøker å fylle på ca 36 psi. Hjelper ikke det øker jeg et par til.

Siden det er cvt og ikke kjede er det noen som har smarte tips til å sjekke om hjulene står på strak linje?

Oppdatere senere i kveld, håper ekstra luft løser problemet. For sikkerhetsskyld skal jeg forsøke å fylle luft på en annen stasjon - bare for å sikre meg at det ikke er feil med kalibrering på pumpen.
Fyll 45 psi istedet, blir problemet borte da kan du heller gå ned litt. Trykkmåler er greit å ha selv, Bilrema har vel noe billig og bra.
Sjekke om hjulene er i linje kan man gjøre med noen rette planker eller noe. Her er et eksempel på proffe greier: https://www.maxtonsuspension.co.uk/file ... gnment.htm
Jeg har laget noe lignende av aluminiumsprofiler siden jeg bruker dette verktøyet endel.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by knutk »

Sjekk også at der ikke er slark i styrelager.
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by Borg »

Da jeg kjøpte min T7, byttet jeg til grovere dekk før de orginale var slitt ut. I våres(etter 3 sesonger) satte jeg på det orginale fordekket igjen. Med påmonterte gammelt dekk begynte sykkelen å vibrere ganske mye mellom 60-80 km/h.
Tok av dekket og avbalanserte det uten at det hjalp. Konkluderte med at jeg nok ikke hadde vært snill med det under lagring og at det hadde fått kast. Etter en stund ble jeg lei hele greia og satt på et nytt jeg hadde liggende som jeg hadde tenkt å spare til august. Etter dette var alt bra igjen.

Så i mitt tilfelle var det dekket.
Post Reply