Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Prat om lett MC.
_Bergersen_
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2023 18:32

Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by _Bergersen_ »

Har kjøpt brukt scooter og igår opplevde jeg for aller første gang wobbling. Farten var mellom 50-60. Jeg slapp gass og styret med begge hender for å dra opp en glidelås pga regn. Har gjort det samme på mange andre motorsykler og scootere og aldri hatt noe wobbling. Og har balanse god nok til at det burde gått knirkefritt. Jeg grep straks styret med begge hender og ga jevnt pådrag med gassen. Da forsvant wobblingen.

Wobblingen kan beskrives som at hele scooteren fikk kraftige skjelvinger. Om jeg ikke straks hadde grepet styret tror jeg de bare ville blitt sterkere til jeg hadde trynet.

Idag tok jeg på meg skikkelig utstyr og hansker også forsøkte jeg reskape wobblingen for å utelukke at det skyldtes asfalten eller random freaky greier. Akkurat samme resultat. Og som igår forsvant wobblingen da jeg grep styret med begge hender og ga pådrag. Snudde rundt og kjørte tilbake og tok en 180 grader og forsøkte igjen. Samme resultat, dog forsøkte jeg økte farten til 70.

Har sjekket lagre, hjulbolter, ingen kast i gaffelens lager. Det ble byttet dekk på verksted sammen med vinterservicen av forrige eier. Den er strøk uten riper eller sår så tviler på at ramme kan være skadet for det virker ikke som den har hatt havari. En må vel anta at om det var ubalanse i dekk så ville jeg merket vibrasjoner med henda på styret?

Kan det være at siden det er 4takt så er motorbremsen såpass sterk at når jeg går av gassen er det årsaken til wobblingen? Men da burde det vel skjedd når begge hender er på styret også?

Er ikke noe mc verksted i nærheten så får ikke noen til å ta en titt før etter ferien. Usikker på om jeg tør bruke den før den har vært på helsesjekk.

Noen som har erfaring med wobbling? Hva kan forårsake wobbling og skyldes det noe defekt på scooter, dårlig konstruksjon eller hva kan det være? Kommer jo ikke til å slippe styret fremover.
Last edited by _Bergersen_ on 06 Jul 2023 20:55, edited 1 time in total.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by mekkern »

Sjekk lufttrykk-små hjul er mer utsatt for slikt enn større diameter.
_Bergersen_
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2023 18:32

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by _Bergersen_ »

Noen anelse om hva som er korrekt lufttrykk er 12" hjul.
110/70-12 F
120/70-12 B
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by mekkern »

_Bergersen_ wrote: 06 Jul 2023 20:51 Noen anelse om hva som er korrekt lufttrykk er 14" hjul.
Prøv litt forskjellig men ville testet 2 bar/32 psi som en start.
_Bergersen_
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2023 18:32

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by _Bergersen_ »

Hvor viktig er det med kalde dekk? Alltid hørt at dekktrykk bør gjøres på kalde dekk. Er ca 8 km til nærmeste stasjon og luft.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by mekkern »

Det er ikke SÅ nøye. Viktigste er å få sånn ca riktig trykk først.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by Bjerknez »

Har ennå til gode og oppleve wobling med noen av syklene jeg har eid og eller kjørt. Jeg vet ikke hva det kommer av, men har sett mange har opplevd dette (på youtube) når man lander etter bakhjulskjøring. At man får wobling kun ved å slippe styre høres litt rart ut. Lufttrykk er nevnt. Sikker på at ikke bremsene henger på etc?

Uansett, jeg er ikke noen mekaniker så videre synsing rundt dette overlater jeg til andre :)
_Bergersen_
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2023 18:32

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by _Bergersen_ »

Har sjekket skivene når jeg kom til stasjonen. Skivene er kalde så kan ikke være at bremsene henger på. Var noe lavere luftttrykk i dekkene. Fylte på mer og på vei hjem forsøkte jeg igjen å slippe styret. Var fortsatt wobbling og skjelving i sykkelen men kanskje noe mindre?

Jeg får ta frokosten i lunsjpapir og kaffe på thermos i morgen tidlig, så får jeg ta en halvtime på benken utenfor stasjonen mens jeg venter på at dekkene blir kalde. For varme dekk vil vel ha høyere lufttrykk? Så kanskje skal det ennå mer luft i dekka og det fikser problemet.

Har kjørt tung mc i over ti år, og i ungdommen gikk det jo i moped og scootere. Aldri opplevd wobbling før jeg heller. Jeg kan svakt erindre at jeg har lest om det, sikkert når jeg tok lappen eller kanskje i et mc blad eller på nett. Men jeg kan ikke erindre at årsaken til wobbling ble nevnt.

Er litt usikker på om wobblingen virkelig var mer moderat på vei hjem eller om jeg bare ønsket det.

Tror jeg forsøker å legge på litt ekstra psi i morgen, det verste som skjer med for mye luft er vel at dekkene slites på midten?
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by Bjerknez »

_Bergersen_ wrote: 06 Jul 2023 23:44 Har sjekket skivene når jeg kom til stasjonen. Skivene er kalde så kan ikke være at bremsene henger på. Var noe lavere luftttrykk i dekkene. Fylte på mer og på vei hjem forsøkte jeg igjen å slippe styret. Var fortsatt wobbling og skjelving i sykkelen men kanskje noe mindre?

Jeg får ta frokosten i lunsjpapir og kaffe på thermos i morgen tidlig, så får jeg ta en halvtime på benken utenfor stasjonen mens jeg venter på at dekkene blir kalde. For varme dekk vil vel ha høyere lufttrykk? Så kanskje skal det ennå mer luft i dekka og det fikser problemet.

Har kjørt tung mc i over ti år, og i ungdommen gikk det jo i moped og scootere. Aldri opplevd wobbling før jeg heller. Jeg kan svakt erindre at jeg har lest om det, sikkert når jeg tok lappen eller kanskje i et mc blad eller på nett. Men jeg kan ikke erindre at årsaken til wobbling ble nevnt.

Er litt usikker på om wobblingen virkelig var mer moderat på vei hjem eller om jeg bare ønsket det.

Tror jeg forsøker å legge på litt ekstra psi i morgen, det verste som skjer med for mye luft er vel at dekkene slites på midten?
Har du sjekket hjullageret? Er det noe slark i hjulet? (Spesielt fremhjulet). Hvis du står rolig og holder bremsen inne mens du komprimerer fremdemperen. Horer du noe slark noe sted? Har den vært krasjskadet tidligere? Det KAN kanskje være noen skjevheter kanskje?

Hvis ikke det er noen av tingene nevnt over og dekktrykket er riktig så ville jeg levert den på verksted for sjekk.

Hvis scooteren har vindskjerm så kan denne kanskje også være med på og rive litt i styret kanskje?
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by Bjerknez »

Bjerknez wrote: 07 Jul 2023 05:03
_Bergersen_ wrote: 06 Jul 2023 23:44 Har sjekket skivene når jeg kom til stasjonen. Skivene er kalde så kan ikke være at bremsene henger på. Var noe lavere luftttrykk i dekkene. Fylte på mer og på vei hjem forsøkte jeg igjen å slippe styret. Var fortsatt wobbling og skjelving i sykkelen men kanskje noe mindre?

Jeg får ta frokosten i lunsjpapir og kaffe på thermos i morgen tidlig, så får jeg ta en halvtime på benken utenfor stasjonen mens jeg venter på at dekkene blir kalde. For varme dekk vil vel ha høyere lufttrykk? Så kanskje skal det ennå mer luft i dekka og det fikser problemet.

Har kjørt tung mc i over ti år, og i ungdommen gikk det jo i moped og scootere. Aldri opplevd wobbling før jeg heller. Jeg kan svakt erindre at jeg har lest om det, sikkert når jeg tok lappen eller kanskje i et mc blad eller på nett. Men jeg kan ikke erindre at årsaken til wobbling ble nevnt.

Er litt usikker på om wobblingen virkelig var mer moderat på vei hjem eller om jeg bare ønsket det.

Tror jeg forsøker å legge på litt ekstra psi i morgen, det verste som skjer med for mye luft er vel at dekkene slites på midten?
Har du sjekket hjullageret? Er det noe slark i hjulet? (Spesielt fremhjulet). Hvis du står rolig og holder bremsen inne mens du komprimerer fremdemperen. Horer du noe slark noe sted? Har den vært krasjskadet tidligere? Det KAN kanskje være noen skjevheter kanskje?

Hvis ikke det er noen av tingene nevnt over og dekktrykket er riktig så ville jeg levert den på verksted for sjekk.

Hvis scooteren har vindskjerm så kan denne kanskje også være med på og rive litt i styret kanskje?
Beklager. Ser du har sjekket mye av det jeg sa... jeg tror åpenbart det er noe galt her for en motorsykkel/scooter skal ikke wobble. Den kan være krasjskadet tidligere og ha noen skjevheter uten at du nødvendigvis kan se det. Det er helt åpenbart noe galt hvis den begynner og wobble mer og mer etter at du slipper styret. Det har jeg ikke engang opplevd på mine gamle mopeder som jeg både har tredd inn i lyktestolpe og kjørt i grøften med utallige ganger. Min gamle MB5 hadde vel ikke en eneste rett vinkel noe sted, men wobble gjorde den ikke.

Det er åpenbart noe galt her tror jeg. Hadde det vært meg så ville jeg reklamert på dette eller hevet kjøp hvis mulig. Jeg ville ikke dratt på noe lang ferietur hvis den var sånn tror jeg... :(
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by Bikeridr »

Ingen som har nevnt styrelageret ennå?

Som foreslått tidligere; dekk/lufttrykk, hjullager, (uoriginale) kåper er også årsaker.
En annen ting kan være å sjekke om dekktypen eller rett og slett dekkmerket er kompatibel med sykkelen.

Av de 7 syklene jeg har og har hatt, hvorav de 4 siste helt flett, sprett nye i mitt eie, så kan jeg opplyse at jeg tidvis har hatt wobbling på samtlige av syklene. Da har det alltid vært dekket som har vært "skyldig". Enten lufttrykk, (skjev)slitt eller, som jeg har erfart ved en anledning; dekktype/mønster.
Min '11 FJR kan ikke bruke Dunlop sine høyhastighetsdekk. Siden sykkelen krever ZR i kombo med TL, som er for litt tyngere sykler. Dunlop/møkklop leverer ikke ZR/TL kombo.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by pelsen »

_Bergersen_ wrote: 06 Jul 2023 23:44 Tror jeg forsøker å legge på litt ekstra psi i morgen, det verste som skjer med for mye luft er vel at dekkene slites på midten?
Slites på midten ved for høyt trykk - dette gjalt bildekk på midten av forrige århundre. Moderne bildekk holder fasongen mye bedre.
Det står på dekket hvor mye trykk det tåler, og dette er mye mer enn man trenger for å teste kjøreegenskaper.
Trykkforskjellen i kalde og varme dekk er ikke så mange psi når det gjelder vanlig kjøring på vei. Dekkene blir jo ikke særlig varme.

Jeg har kjørt en moped med slike wobbletendenser, den hadde ikke rett forgaffel.
Det er en enkel sak å sjekke om hjulene står i linje, men jeg vet ikke hvordan dette kan justeres på en scooter. Den har vel ikke kjede som en mc.
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by ole m. »

Det er antagelig dekket som er årsaken til dette. Du kan forsøke å justere lufttrykket, men tipper medisinen er å bytte fordekk om det er slitt, eller til et annet type dekk, om det ikke er slitt. Men dette er jo et ikke-problem, hvor ofte skal du slippe styret med begge hender? Om alt ellers fungerer greit, er det ikke noe å bry seg om.

Og jeg ville oversett de dramatiske kommentarene her, dette er ikke uvanlig, og det er antagelig ikke noe galt med scooteren din.
_Bergersen_
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2023 18:32

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by _Bergersen_ »

Flott respons. Jeg hadde det litt travelt på i dag tidlig så rakk ikke gjøre noe mer med lufttrykket. Skal sjekke på vei hjem, og i kalde dekk for sikkerhetskyld. Tror jeg forsøker 35 ish psi både foran og bak.

Det er forresten spill nye dekk på scootern. De ble byttet på verksted i fjor vår ved høst service. Og ble ikke brukt mer før jeg kjøpte den. Så null slitasje på dekkene.

Finner ikke noe slakk i lagre hverken i toppen av gaffel/innfesting til ramme. Forsøkt å bryte på hjulene men de både snurrer lett og har ingen vandring så ser ikke ut til å være slakk der heller. Om hjulene står på linje eller ei har jeg ingen ide om. Da er det ikke nok til at en merker det med det blåtte øyet, og det er heller ikke sånn at scooteren drar til en side. Bremsene er og sjekket ut. Uten at jeg stripper kåpen av kommer jeg ikke skikkelig til slik at jeg får tatt en visuell kontroll av gaffelbena. Men fra tiden jeg kjørte motocross husker jeg at gaffelbena kunne få vridning om det feks ble møljekræsj i første sving etter at starten gikk. Den kunne dra litt til en side men en stoppet jo ikke hverken trening eller løp av den grunn, og det ble ofte løst greit nok til å fungere ved å dunke hjulet mot et tre, vri styret til en side og med full kraft slå siden av hjulet mot treet. Og hjalp ikke det heller var det likevel greit å kjøre resten av dagen med.

Den kan naturligvis ha vært i ulykke, enten dratt av veien eller påkjørt slik at ramme er skadet men tviler egentlig på det. Scootere har gjerne solide stålrammer. I Asia er jo scooter familie-suv og de kjører gjerne 4 personer til og fra butikken og på vei hjem har de handleposer i hver hånd og gjerne et par store six packs med vann på fotbrettet. Og vei-standarden er ofte verre enn her i landet. Og ruller jo både 40 og 50 tusen km.

Skal oppdatere når jeg har fått mer luft i dekkene.

Dekkene var forresten merkbart varme da jeg la hånden på dem i går kveld etter turen til stasjonen.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Wobbling på 125 scooter hva kan dette skyldes?

Post by Bjerknez »

Bare et skudd i blinde, men avbalanserte dem fremhjulet skikkelig når dem byttet dekk? Eller har det kanskje fakt av noen vekter?
Post Reply