Angrerett hjelm

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
mfb
Posts: 13
Joined: 13 Jul 2023 21:37
MC: Honda CB500F 2015

Angrerett hjelm

Post by mfb »

Jeg kjøpte en HJC F70 fra MC Oslo for 8 dager siden.
Det var min første ordentlige MC-hjelm, og jeg sa til selger at jeg synes den var veldig trang og ubehagelig.
Selger sa at slik er det alltid i starten, og at den vil utvide seg.
Jeg har nå brukt den i 11-12 timer, 4 timer om gangen, og det er veldig ubehagelig. Den klemmer, jeg får røde merker, og vondt i hodet.

Jeg kontaktet MC Oslo via telefon og forklarte problemet, og lurte på om jeg kunne heve kjøpet.
De se at det ikke er mulig, da de ikke kan ta tilbake brukte MC-hjelmer.

Men, loven om angrerett sier jo 14 dager, så spørsmålet er; er det noe særeget med MC-hjelm som gjør at man ikke får angret kjøpet?

Mvh Mathias
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Angrerett hjelm

Post by tedium »

mfb wrote: 20 Jul 2023 10:28 Jeg kjøpte en HJC F70 fra MC Oslo for 8 dager siden.
Det var min første ordentlige MC-hjelm, og jeg sa til selger at jeg synes den var veldig trang og ubehagelig.
Selger sa at slik er det alltid i starten, og at den vil utvide seg.
Jeg har nå brukt den i 11-12 timer, 4 timer om gangen, og det er veldig ubehagelig. Den klemmer, jeg får røde merker, og vondt i hodet.

Jeg kontaktet MC Oslo via telefon og forklarte problemet, og lurte på om jeg kunne heve kjøpet.
De se at det ikke er mulig, da de ikke kan ta tilbake brukte MC-hjelmer.

Men, loven om angrerett sier jo 14 dager, så spørsmålet er; er det noe særeget med MC-hjelm som gjør at man ikke får angret kjøpet?

Mvh Mathias
Jeg kjøpte også hjelm hos MC-Oslo, og min hadde vært for stor i dag om jeg ikke hadde hørt på rådet fra selger. Jeg kjøpte den som kjentes trang og ubehagelig ut, og det viste seg å være lurt. Jeg hadde bitt tenna sammen og prøvd litt til om jeg var deg. Du kan jo ha den på deg hjemme i kortere perioder. 4 timer om gangen er lenge med trang hjelm.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Angrerett hjelm

Post by inunf »

Antar at du kjøpte hjelmen fysisk i butikk? Angreretten kommer fra Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven). Det ligger i navnet at den ikke gjelder salg i fysisk butikk.

Å kjøpe/selge hjelm er vanskelig. Selgeren vet som regel hvordan den skal sitte, men det er kjøperen som kjenner hvor det trykker. Viktig at ikke hjelmen blir kjøpt for løs, de utvider seg litt i bruk. Viktig å prøve mange forskjellige modeller og finne den som har best passform til sitt hode.

Hvor klemmer hjelmen?
mfb
Posts: 13
Joined: 13 Jul 2023 21:37
MC: Honda CB500F 2015

Re: Angrerett hjelm

Post by mfb »

Redigert
Last edited by mfb on 20 Jul 2023 11:20, edited 1 time in total.
mfb
Posts: 13
Joined: 13 Jul 2023 21:37
MC: Honda CB500F 2015

Re: Angrerett hjelm

Post by mfb »

inunf wrote: 20 Jul 2023 11:16 Antar at du kjøpte hjelmen fysisk i butikk? Angreretten kommer fra Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven). Det ligger i navnet at den ikke gjelder salg i fysisk butikk.

Å kjøpe/selge hjelm er vanskelig. Selgeren vet som regel hvordan den skal sitte, men det er kjøperen som kjenner hvor det trykker. Viktig at ikke hjelmen blir kjøpt for løs, de utvider seg litt i bruk. Viktig å prøve mange forskjellige modeller og finne den som har best passform til sitt hode.

Hvor klemmer hjelmen?
Aha. Da forstår jeg. Får prøve å selge den på Finn da.
Har fått en Shark Carbon GT hjelm billig av kjørelæreren min som passet mye bedre, så da ønsker jeg ikke beholde den.

Hjelmen klemte såpass i panna at jeg hadde merker i flere timer etter kjøring, og klemte såpass på kinnene at jeg fikk sår på innside munn hver gang jeg åpnet munnen for å snakke i intercom.

Takk for svar :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9148
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Angrerett hjelm

Post by ojda »

Ikke glem at det er helt greit å manipulere isoporen i hjelmen en smule, ved å trykke hardt i isoporen på innsiden av hjelmen (fungerer typisk greit for å hjelpe mot vonde punkter i panna).
Men har du bestemt deg for å kvitte deg med hjelmen, er det jo greit :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Angrerett hjelm

Post by Tekumseh »

Leste nettopp en artikkel om hjelmstørrelse. Er den ubehagelig etter 30 minutter, er den for trang.

Ble inspirert, så jeg har akkurat operert istykker min hjelm som er altfor trang, og manipulerer isopor med en morter (sånn steindildo man knuser mat og krydder med.)

Tok vekk enden på en 4-dobbel søm som satt i lininga som laga hakk i panna på meg på venstre side samtidig. Klipte bort "klumpen."
Har CRC spraylim fra et tidligere hjelmprosjekt, så jeg får alt tilbake igjen som nytt. Ser jeg kan massere ut isoporen til å bli 2-3 mm tynnere, har nå tatt panna og ene kinnputa, fortsetter med resten i kveld.

Helt seriøst passa ikke tennene oppe sammen med tennene nede etter enormt press på kjevebeinet fra begge sider i 3 timer sist jeg kjørte langt. Kjentes ut som blanding av bihulebetennelse, og at man hadde fått en knock i kjeven. Etter 2 timer passa "bittet" igjen. Så den hjelmen må være feilmerka.

Så ja, selg hjelmen og kjøp en du trives i!
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Angrerett hjelm

Post by RuneMC »

Hvis hjelmen er riktig, men for trang i starten så gi det 2 uker med daglig kjøring før du avskriver den helt. Er noe lign isopor som etterhvert vil tilpasse seg skallen - dermed er også bytte vanskelig fordi den vil bli individuell.

Det jeg synes er vanskelights å finne mest er mulig støysvak hjelm og med god lufting. Shoei XR1000/1100 og Neotec var fine mens Neotec 2 (etterfølgeren) støyet mer og luftet mindre - i motsetning til tester på Youtube som bare hadde positivt å si. Hof MC-Senter (ser ut som de er konk nå ?) tillot å prøve div hjelmer ved å kjøre en runde. Ellers tror jeg ikke du får prøve hos f.eks. MC-Oslo. Ett unntak kan være Arai som jeg mener har demo hjelmer for prøving hos forhandlere. Jeg fant ut at HJC, AGV og Shark hjelmer støyet mer enn Shoei når jeg prøvde hjelmer sist (før Covid).
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Angrerett hjelm

Post by Jonta »

RuneMC wrote: 20 Jul 2023 16:59 Hvis hjelmen er riktig, men for trang i starten så gi det 2 uker med daglig kjøring før du avskriver den helt. Er noe lign isopor som etterhvert vil tilpasse seg skallen - dermed er også bytte vanskelig fordi den vil bli individuell.

Det jeg synes er vanskelights å finne mest er mulig støysvak hjelm og med god lufting. Shoei XR1000/1100 og Neotec var fine mens Neotec 2 (etterfølgeren) støyet mer og luftet mindre - i motsetning til tester på Youtube som bare hadde positivt å si. Hof MC-Senter (ser ut som de er konk nå ?) tillot å prøve div hjelmer ved å kjøre en runde. Ellers tror jeg ikke du får prøve hos f.eks. MC-Oslo. Ett unntak kan være Arai som jeg mener har demo hjelmer for prøving hos forhandlere. Jeg fant ut at HJC, AGV og Shark hjelmer støyet mer enn Shoei når jeg prøvde hjelmer sist (før Covid).
Skulle likt å prøve den hjelmen som er så støysvak at jeg ikke trenger øreplugger. Den hjelmen finnes nok ikke. Men den hjelmen som er så støysvak at man kan kjøre småturer uten øreplugger, finnes nok.
Apropo bakhjulskjørig: så du han som kjørte på bakhjulet på E18 mellom Holmestrand og Horten i går kveld. Han lå i venstre feltet, så det var nok en kombo med forbikjøring :twisted:
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Angrerett hjelm

Post by Borg »

RuneMC wrote: 20 Jul 2023 16:59 Hvis hjelmen er riktig, men for trang i starten så gi det 2 uker med daglig kjøring før du avskriver den helt. Er noe lign isopor som etterhvert vil tilpasse seg skallen - dermed er også bytte vanskelig fordi den vil bli individuell.

Det jeg synes er vanskelights å finne mest er mulig støysvak hjelm og med god lufting. Shoei XR1000/1100 og Neotec var fine mens Neotec 2 (etterfølgeren) støyet mer og luftet mindre - i motsetning til tester på Youtube som bare hadde positivt å si. Hof MC-Senter (ser ut som de er konk nå ?) tillot å prøve div hjelmer ved å kjøre en runde. Ellers tror jeg ikke du får prøve hos f.eks. MC-Oslo. Ett unntak kan være Arai som jeg mener har demo hjelmer for prøving hos forhandlere. Jeg fant ut at HJC, AGV og Shark hjelmer støyet mer enn Shoei når jeg prøvde hjelmer sist (før Covid).
Helt enig, det er det jeg har opplevd som det største minuset med min nåværende Neotech 2, etter to tidligere Schubert hjelmer.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Angrerett hjelm

Post by RuneMC »

@Jonta Misforstå meg rett. Buker alltid øreplugger, men de demper maks ca 30 dB så da er det fint om hjelmen spiller på lag, dvs minst mulig støyende når vindturbulens slår mot den.
Post Reply