Page 1 of 2

Giring uten clutch

Posted: 25 Aug 2023 10:34
by JoeHugin
Hei,

På sykkelen min har jeg vanlig giring og clutch, ingen quickskifter. Men når jeg gir på og legger press på skifteren, og blipper av og på gassen så går den jo i neste gir, og det hele går jo mye raskere...men tar egentlig girkasse/motor skade av dette?

Det er jo sekvensielt og uten synkroniseringsringer, men kan drevene slites unormalt fort når man gjør dette?

Har egentlig aldri tenkt noe spesielt over dette, da jeg alltid har clutchet uansett.

Re: Giring uten clutch

Posted: 25 Aug 2023 11:13
by ole m.
Er vel skiftegaflene du vil slite her, siden du legger press på dem over tid. Jeg ville i alle fall ikke kjørt på denne måten.

Re: Giring uten clutch

Posted: 25 Aug 2023 11:16
by intruder
Å gire ned uten å clutche høres for meg ut som risikosport som kan føre til dyre verkstedsbesøk..
gire opp kan være mer innafor men ville nok tatt meg tid til å bruke clutchen lell \:D/

Re: Giring uten clutch

Posted: 25 Aug 2023 11:18
by Ambro
Gjort riktig er dette tilnærmet ufarlig for motor og girkasse, du gjør jo akkuratt det samme en quickshifter gjør. Nemlig legger press på girskifter samtidig som du kutter litt turtall. Hvorvidt moderne girkasser som har quickshift er bygd på en annen måte med evnt hardere tenner for å tåle dette kjenner jeg ikke til.

Ellers en gammel video fra en kjørelærer om temaet:

Re: Giring uten clutch

Posted: 25 Aug 2023 12:19
by inunf
Min erfaring er at dette ikke fører til skader på drivverket. Har brukt teknikken på de fleste MCene jeg har hatt, uten problemer. RSV Mille som jeg hadde kjørte jeg rundt 30 000 km med og brukte denne teknikken ganske jevnlig. Fikk ingen problemer overhodet. Man kjenner jo også at dette går veldig lett rent mekanisk.

Klart, om det reduserer levetida fra 200 000 km til 100 000 km på drivverket vet jeg jo ikke.

Ville ha vært forsiktig med å legge press på girskifteren untatt akkurat når man girer. Ser for meg at man da kan risikere å skade noe i mekanismen, f. eks. en skiftegaffel som nevnt over, hvis man legger mye press på skifteren uten å gå av gassen.

Re: Giring uten clutch

Posted: 25 Aug 2023 12:39
by Jonta
Vi som har ryki kløtswire et par ganger, har måtte lært oss teknikken. Ble vel så som så med kløtsjbruk v gearing på crossbanen også...
Jeg bruker skjelden kløtsj nå jeg gearer oppover fra 3 eller 4. Det går veldig knirkefritt, særlig på Multistrada'n. Men ved hard akselrasjon og gearing nedover er det vanskligere....
V. gearing nedover kreves det en liten og presis snapp m gassen.

Re: Giring uten clutch

Posted: 28 Aug 2023 16:27
by mekkern
Skiftegafler er en ting-det er værre med drivedog som får rundet kantene og gjør at kassa begynner å gleppe ved belastning.

Men utført riktig så går dette helt fint.

Re: Giring uten clutch

Posted: 28 Aug 2023 17:10
by JoeHugin
Hvordan er quickskift-girkassene bygd opp annerledes?

Re: Giring uten clutch

Posted: 28 Aug 2023 17:32
by Bikeridr
Jeg har et ytterligere spørsmål, men mer av nysgjerrighet; med en sånn quick-shifter, er det bare å holde full rulle og klikke seg oppover i gearkassen så ordner elektronikken resten? :-k

Re: Giring uten clutch

Posted: 28 Aug 2023 17:37
by JoeHugin
Bikeridr wrote: 28 Aug 2023 17:32 Jeg har et ytterligere spørsmål, men mer av nysgjerrighet; med en sånn quick-shifter, er det bare å holde full rulle og klikke seg oppover i gearkassen så ordner elektronikken resten? :-k
Jepp. Det er hysterisk morsomt, både på lav CC og opp til 1250GS. Den morsomste jeg har kjørt i år med det var vel MT10SP.

Re: Giring uten clutch

Posted: 28 Aug 2023 17:39
by Ambro
Bikeridr wrote: 28 Aug 2023 17:32 Jeg har et ytterligere spørsmål, men mer av nysgjerrighet; med en sånn quick-shifter, er det bare å holde full rulle og klikke seg oppover i gearkassen så ordner elektronikken resten? :-k
Det stemmer, trenger ikke full gass engang, bare nok til at elektronikken kan la deg smette til neste gir ved å kutte tenning i 50-70millisekunder (tall jeg mener å huske fra QS timing på rekkefirere). Flere sylindere, lettere å finne et passende tidspunkt å kutte på, færre så kan det røske litt om en ikke har mye pådrag og høyt turtall (kunne bare glemme å QS på ducatien med under 4k rpm).

Re: Giring uten clutch

Posted: 28 Aug 2023 17:51
by Bikeridr
Hmm, høres gøy ut. Må kanskje ha det på sykkel nr 3 😁

Re: Giring uten clutch

Posted: 28 Aug 2023 20:50
by Traction
QS for oppskift. Blipper for downskift.
QS kan som regel justeres for følsomhet (trykk på girpedal) og kuttetid. QS kan kutte tenning eller innsprut.
Det er "drive dogs " i kassa som kan skades ved feil justering eller feil utført giring.
Preload av girpedal skader ikke skiftegafler når det bare er preload på skiftetrommel. For mye preload vil rotere skiftetrommel, og da kan skiftegafler ta skade.
Blipper riktig justert vil ofte skåne girkasse i forhold til kløtsj-nedgiring, hvis fører ikke mestrer egen "blipping".

Re: Giring uten clutch

Posted: 28 Aug 2023 21:49
by Jonta
Traction wrote: 28 Aug 2023 20:50 QS for oppskift. Blipper for downskift.
QS kan som regel justeres for følsomhet (trykk på girpedal) og kuttetid. QS kan kutte tenning eller innsprut.
Det er "drive dogs " i kassa som kan skades ved feil justering eller feil utført giring.
Preload av girpedal skader ikke skiftegafler når det bare er preload på skiftetrommel. For mye preload vil rotere skiftetrommel, og da kan skiftegafler ta skade.
Blipper riktig justert vil ofte skåne girkasse i forhold til kløtsj-nedgiring, hvis fører ikke mestrer egen "blipping".
Blipper? mellomgass?

Re: Giring uten clutch

Posted: 28 Aug 2023 22:22
by Ambro
Jonta wrote: 28 Aug 2023 21:49
Traction wrote: 28 Aug 2023 20:50 QS for oppskift. Blipper for downskift.
QS kan som regel justeres for følsomhet (trykk på girpedal) og kuttetid. QS kan kutte tenning eller innsprut.
Det er "drive dogs " i kassa som kan skades ved feil justering eller feil utført giring.
Preload av girpedal skader ikke skiftegafler når det bare er preload på skiftetrommel. For mye preload vil rotere skiftetrommel, og da kan skiftegafler ta skade.
Blipper riktig justert vil ofte skåne girkasse i forhold til kløtsj-nedgiring, hvis fører ikke mestrer egen "blipping".
Blipper? mellomgass?
Liten "blipp" med gass under nedbremsing avlaster girkasse og lar deg bytte nedover, samme vei som kutting av gass lar en gire oppover med quickshift. 2 forskjellige systemer for å håndtere 2 forskjellige problemer.