Grove riper i klarlakk

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Grove riper i klarlakk

Post by tedium »

Hadde et lite uhell i dag. Stillestående velt som medførte noen stygge riper i venstre kåpe. Men, jeg har lagt på to lag klarlakk, og det ser ut som skaden ikke går dypt nok til å ha skada blåfargen. Kan jeg klare å polere bort ripene i klarlakken og legge på ny? Finner tips på nettet om både tannkren med blekingsmiddel og WD-40. Noen som har erfaringer evt gode tips?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Grove riper i klarlakk

Post by mekkern »

tedium wrote: 02 Sep 2023 19:32 Hadde et lite uhell i dag. Stillestående velt som medførte noen stygge riper i venstre kåpe. Men, jeg har lagt på to lag klarlakk, og det ser ut som skaden ikke går dypt nok til å ha skada blåfargen. Kan jeg klare å polere bort ripene i klarlakken og legge på ny? Finner tips på nettet om både tannkren med blekingsmiddel og WD-40. Noen som har erfaringer evt gode tips?
ville først fylt ripene med klarlakk og så vannslipt det glatt med veldig fint papir og så polert det opp.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 533
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Grove riper i klarlakk

Post by Roargutten »

Hvis ripene 'forsvinner'om du har vann på de, så ligger det kun i klarlakken.

I såfall gjør du som mekkern sier, fyller i klarlakk først med f.eks en tannpirker. Ikke søl mer enn nødvendig, bruker heller litt tid.
Våtsliper forsiktig og polerer ut til slutt. Da vil de bli helt borte.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Grove riper i klarlakk

Post by Bjerknez »

Hvis ripene går gjennom klarlakk så får man ikke fjernet riper med polering. Ikke uten å fylle ripen med lakk. Kjenner man ripen med neglen så er den som oftest alt for dyp til å kunne poleres bort. Uansett, soer et bilde mer enn tusen ord :)
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Grove riper i klarlakk

Post by tedium »

Takk for gode råd, og godt poeng Bjerknez. Her kommer bilder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Grove riper i klarlakk

Post by Bjerknez »

Dem der så ikke pene ut nei.

Du kan skjule mye med å polere, men du vil nok aldri fjerne ripene. Jeg kaller ikke dette riper heller. Dette er jo ren oppskraping.

Men kan hende jeg blir lurt av missfargingen. Regner med du har tørket skikkelig rent før du tok bilde?

Du kan kanskje fjerne 5% av det man ser av skader der med polering og kanskje skjule resten med rundt 50%, men dette får du aldri 100% med polering.

Her ville jeg nok pusset ned og lakkert på nytt.

Bor du i nærheten av meg (Fredrikstad) så kan jeg prøve og polere for deg mens du venter. Det blir jo uansett bedre, men helt bra blir det aldri. Altså med polering. Desverre.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Grove riper i klarlakk

Post by tedium »

Bjerknez wrote: 03 Sep 2023 11:14 Dem der så ikke pene ut nei.
Nei, ganske stygt ja. Men jeg tenker som så; sykkelen er snart 20 år og en bruksgjenstand. Den er like morsom å kjøre med noen riper, og før eller siden måtte jo jeg også velte. Det jeg gjør, er å skru av dekselet/kåpa når sesongen er over, og så pusler jeg litt gjennom vinteren og ser hva jeg får til.
Ellers skal du ha tusen takk for poleringstilbudet. Veldig snilt!
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Grove riper i klarlakk

Post by tedium »

Måtte prøve meg i dag. Syns ikke det gikk så verst. Hadde et håp om at de to ekstra lagene med klarlakk holdt skaden unna blåfargen. Gjorde forøvrig som dere sa. Våtpussing, polering, klarlakk.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Grove riper i klarlakk

Post by Bjerknez »

Ble ikke så ille dette, utgangspunktet tatt i betrakning :)
Post Reply