Tips til varmeklær?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Tips til varmeklær?

Post by Kant1 »

Bjerknez wrote: 04 Dec 2023 09:47
Mulig det bare er min kropp som er litt spesiell altså... ;-)
Er vel strengt tatt mer enn kroppen som er spesiell i dette tilfellet.

Du burde iallefall prøve en skikkelig varmejakke (ja, JAKKE, ikke en jalla batterivest) før du babler ivei om ting du helt åpenbart ikke har greie på.

Nå har jeg hatt Gerbing varmejakke siden før jeg blei voksen (altså gikk fra Striiitfaiter til Adv) og en ting er sikkert, sålenge jeg skal ha MC, skal jeg også ha elektrisk varmebekledning. Det er min nye tidsregning, før og etter 12.desember 2014.
Det er ikke engang et alternativ, og jeg ser jo at stadig flere tenker og erfarer det samme som meg.
Jeg driver ikke med MC-pendling på vinteren, så mitt behov er langt mindre dramatisk enn TS, men likevel, ikke en tur uten Gerbing (muligens med unntak fra 2. halvdel av juni til starten av 2 halvdel av august

Nå er det jo ikke alle som er så mye ute å kjører, så en forvrengt idè om at "deilig å fryse, kjenne at man lever" kan muligens slå rot når hjernen rekker å viske ut det dårlige minnet fra sist man var ute på tur.
Men for oss som faktisk liker å kjøre sykkel, er varmeklær en "gamechanger"
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by Bjerknez »

Kant1 wrote: 05 Dec 2023 13:54
Bjerknez wrote: 04 Dec 2023 09:47
Mulig det bare er min kropp som er litt spesiell altså... ;-)
Er vel strengt tatt mer enn kroppen som er spesiell i dette tilfellet.

Du burde iallefall prøve en skikkelig varmejakke (ja, JAKKE, ikke en jalla batterivest) før du babler ivei om ting du helt åpenbart ikke har greie på.

Nå har jeg hatt Gerbing varmejakke siden før jeg blei voksen (altså gikk fra Striiitfaiter til Adv) og en ting er sikkert, sålenge jeg skal ha MC, skal jeg også ha elektrisk varmebekledning. Det er min nye tidsregning, før og etter 12.desember 2014.
Det er ikke engang et alternativ, og jeg ser jo at stadig flere tenker og erfarer det samme som meg.
Jeg driver ikke med MC-pendling på vinteren, så mitt behov er langt mindre dramatisk enn TS, men likevel, ikke en tur uten Gerbing (muligens med unntak fra 2. halvdel av juni til starten av 2 halvdel av august

Nå er det jo ikke alle som er så mye ute å kjører, så en forvrengt idè om at "deilig å fryse, kjenne at man lever" kan muligens slå rot når hjernen rekker å viske ut det dårlige minnet fra sist man var ute på tur.
Men for oss som faktisk liker å kjøre sykkel, er varmeklær en "gamechanger"
Jeg snakker ikke om ting jeg ikke har greie på. Jeg snakker om selvopplevde episoder. jeg har aldri sagt at jeg har brukt noe annet enn varmeVEST. Selvsagt finnes det sikkert mer effektive samt dyrere løsninger.

jeg har heller ikke sagt at det er deilig å fryse. Jeg har sagt at kroppen blir vant til kulden og da fryser man ikke. Riktignok gjelder dette som nevnt ikke kjøring når det er alt for kaldt.

Så kan det jo hende at noen tåler litt mer kulde enn andre og kanskje har litt andre oppfatninger av hva som er kaldt.

Ser også du prøver å insinuere at mine MC opplevelser har vært dårlige og at dette er grunnen til at jeg ikke fryser da jeg uansett ikke husker sist tur...

Er nå ikke bare meg som babler i såfall :lol:
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Henta utstyr i dag! Kobla opp og satte meg på sofaen med det, og jammen er det varmt. Så varmt at stillesittende i ti minutter med full varme på, gjorde meg gjennomvåt i svette.

Gikk for XXL bukse og jakke, str 11 hansker, og det var ganske spot on størrelsesmessig for meg som bruker XL i klær ellers, og str 10-10,5 hansker.

I morgen blir det kjøretest! Nesten litt synd at temperaturen skal stige 6-7° her i morgen. 🥰

Nå gjenstår bare vindskjerm og en pusteboks til hjelmen for å minimere is på visiret.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til varmeklær?

Post by knutk »

SteinarPedersen wrote: 07 Dec 2023 21:01 Henta utstyr i dag! Kobla opp og satte meg på sofaen med det, og jammen er det varmt. Så varmt at stillesittende i ti minutter med full varme på, gjorde meg gjennomvåt i svette.

Gikk for XXL bukse og jakke, str 11 hansker, og det var ganske spot on størrelsesmessig for meg som bruker XL i klær ellers, og str 10-10,5 hansker.

I morgen blir det kjøretest! Nesten litt synd at temperaturen skal stige 6-7° her i morgen. 🥰

Nå gjenstår bare vindskjerm og en pusteboks til hjelmen for å minimere is på visiret.
Dette lover godt. :D

Lykke til :thumleft
User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tips til varmeklær?

Post by Borg »

SteinarPedersen wrote: 07 Dec 2023 21:01 Henta utstyr i dag! Kobla opp og satte meg på sofaen med det, og jammen er det varmt. Så varmt at stillesittende i ti minutter med full varme på, gjorde meg gjennomvåt i svette.

Gikk for XXL bukse og jakke, str 11 hansker, og det var ganske spot on størrelsesmessig for meg som bruker XL i klær ellers, og str 10-10,5 hansker.

I morgen blir det kjøretest! Nesten litt synd at temperaturen skal stige 6-7° her i morgen. 🥰

Nå gjenstår bare vindskjerm og en pusteboks til hjelmen for å minimere is på visiret.
Hehe, det kan kalles seriøs testing. 10 minutter i stua på bånn pinne =D>
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Tips til varmeklær?

Post by Kant1 »

testet i stua, faktisk :-D
Gleder meg til å lese hva dine inntrykk er, etter første kjøretur med disse klærne.

Jeg spår at du aldri kommer til å se deg tilbake etter første tur. :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Tips til varmeklær?

Post by ojda »

Når jeg kjøpte min Gerbing, hadde ikke selger regulator på lager.
Så første prøvetur ble foretatt uten noe motstand i spenningen før vatmetrådene 🤪
Visst faan var det varmt, men med ny varmejakke måtte det da testes 😂
Endte opp med rødsvidd nakke og overarmer 🫣
Senere med regulator gikk alt så mye bedre 😉😅😂
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til varmeklær?

Post by knutk »

Ja, regulator er obligatorisk.

Da jeg ordna med regulator til Gerbingjakka tenkte jeg at det er greit å starte med 100% guffe for å bli fortere varm. Enda opp med å la den stå på 100% i 40 sekund og deretter gå ned til 60%..

Så det blir 'lunt' ja :D
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Veldig glad for at jeg gikk for trådløs regulator, for det er ganske håpløst å justere varmen uten å ha ledninger og en boks hengende løs utfor kjøreutstyret.

Fikk endelig karra meg ut å teste i dag, litt i alle fall. Hadde alt på -lavt- og ingenting annet enn varmeklær og kjøredressen utpå en halvtimes tid i 0°c nå, og jeg var gjennomvåt av svette. Komfortable klær, skal nok bestille meg varmesokker også. 😂

Ble litt begrenset testing pga lav volt på batteri, som slår ut all elektronikken.. Minuset med moderne sykkel på vinteren. Nytt batteri, hadde hatt det på lading, men det vil tydeligvis ikke over 11,3-11,5v, selv ikke med motor i gang... Syns det var litt rart. Kan jo være stator på sykkelen som har knela og men har ikke hatt noen symptomer på det før. Skal prøve igjen når jeg får batteriet opp til normal V.
User avatar
kvase
Posts: 4042
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by kvase »

SteinarPedersen wrote: 17 Dec 2023 14:20 Veldig glad for at jeg gikk for trådløs regulator, for det er ganske håpløst å justere varmen uten å ha ledninger og en boks hengende løs utfor kjøreutstyret.

Fikk endelig karra meg ut å teste i dag, litt i alle fall. Hadde alt på -lavt- og ingenting annet enn varmeklær og kjøredressen utpå en halvtimes tid i 0°c nå, og jeg var gjennomvåt av svette. Komfortable klær, skal nok bestille meg varmesokker også. 😂

Ble litt begrenset testing pga lav volt på batteri, som slår ut all elektronikken.. Minuset med moderne sykkel på vinteren. Nytt batteri, hadde hatt det på lading, men det vil tydeligvis ikke over 11,3-11,5v, selv ikke med motor i gang... Syns det var litt rart. Kan jo være stator på sykkelen som har knela og men har ikke hatt noen symptomer på det før. Skal prøve igjen når jeg får batteriet opp til normal V.
Skal ikke ladinga ligge rundt 13v på KTM ?
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

kvase wrote: 17 Dec 2023 14:46 Skal ikke ladinga ligge rundt 13v på KTM ?
Bruker å stå 14,2v i displayet når jeg kjører i alle fall. Skal I alle fall få det fulladet før jeg prøver igjen. Mulig jeg har fått et dårlig nytt batteri.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by Bjerknez »

Hvor mye strøm trekker disse varmeklærne da? Mener du at spenningen på batteriet synker til 11.3-11.5V når du slår på utstyret mens du kjører? Hvor mye viser spenningen når du kjlrer uten å ha utstyret på?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Tips til varmeklær?

Post by Kant1 »

Bukse / jakke trekker max 77W hver, og hanskene jeg har drar inntil 13 W hver, altså 26 tilsammen, det blir totalt 178 W ved max. pådrag
Man må ha VELDIG kalde omgivelser for å klare mer enn 50% over tid
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by Bjerknez »

Da trekker hele utrustningen rundt 15 ampere på full guffe.

Det er jo ikke akkurat lite...

Er det kaldt og man legger 15 ampere til det som trekkes ellers fra batteriet så kan det jo hende spenningstapet kan forklares. Jeg vet ikke hvor mye et typisk MC batteri er beregnet å kunne klare over tid...
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Tips til varmeklær?

Post by Ambro »

Hva batteriet klarer er egentlig ikke så interresant, det er hva generator/stator klarer å levere i drift som har noe å si, og hvor mye ekstra denne kan levere utover det sykkelen trekker som standard til sine systemer. Går regnestykket i pluss vil batteriet fortsette å vedlikeholdlades og volt vil være stabilt på (normalt sett) 14.1-14.2v. Går en i minus, må batteriet hjelpe til med manglende ampere, og en vil se at volt kryper nedover etterhvert som batteri og generator ikke klarer å levere nødvendig ampere ved normal volt lengre. (Forenkling grunnet min egen manglende kunnskap og orker ikke dra frem halve læreboka).

TL;DR. Sjekk hvor mye strøm sykkelen kan levere, mener å huske multistradaen min hadde 380W samlet kapasitet, BMWen er vel på 520ish mener jeg. Og husk å bruk sikringer.
Post Reply