Tips til varmeklær?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til varmeklær?

Post by knutk »

Med hensyn til bekymringer for varmeklær og strømforbruk så er nøkkelordet 'Regulator'.

Om man tilfører kroppen 150W, fordelt over det hele, så vil man koke over i løpet av kort tid.

Vi er alle forskjellige på hvor mye varmetilførsel vi har behov for, men jeg tror at selv om det er svinkaldt vil man i praksis ikke bruke mer enn 100W total (da tenker jeg full pakke med varme over alt (vel.. nesten :D ).

Så med hensyn til sykkelens generator så bør den greie å levere jevnt 100W ekstra i tillegg til øvrige behov.

Likevel er totaleffekten interessant, siden regulator pulser forbruket, dvs den skrur alt på, så alt av i hurtige pulser, så om totalforbruket feks er 180W vil strømmen i pulsene bli 180W/14V = 12,85A, mao. sikringen må tåle dette strømforbruket. For egen del har jeg montert inn en sikring på 20A...

I en tidligere post ble det nevn ladespenning på under 12V? I så fall har man et problem... Man kan i korte perioder akseptere en ladespenning ned til 13V uten at batteriet blir tappet, men skal man ha kapasitet til både å drive forbruk og samtidig lade batteriet må spenningen på det jevne ligge på mellom 14 og 14,5V over batteripolene. Dette gjelder for blybaserte batteri, uansett sykkelens merke..

OP's sykkel burde handtere dette med 'henda på ryggen'. Som betyr at indikert ladespenning kun dropper ubetydelig ved bruk av varmeklær. Som referanse kan nevnes at på mine sykler vises ingen forskjell, men jeg bruker ikke varmebukse/sokker, kun varme i hansker og for overdel...
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Woups, var kanskje ikke så tydelig:

Jeg kjørte med varmeklærne på mimium nivå. Maks er opptil 14-14,5 teoretiske A, med mitt oppsett. Det skulle vært uproblematisk for denne sykkelen så vidt jeg vet. Jeg kobla også ut klærne, og selv da økte ikke V i displayet (eller på multimeter). Men jeg er på vei ut nå til batteri oppladet over natten og skal koble det av og på, just in case. Menyene og elektronikken gjorde mye rart i går, og ladespenningen uten last var likevel bare 11,5ish volt.

Batteriet er helt nytt, var fulladet for noen dager siden og har stått i varm garasje. Så jeg satser på alt løser seg med en liten "resett". hehe.

Har søkt litt for å finne nøyaktig kapasitet på regulator på denne raketten, men lite konkrete svar å finne.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tips til varmeklær?

Post by inunf »

Her er det nok en feil i ladesystemet til sykkelen. Tipper at det er derfor du har nytt batteri, du kjøpte nytt fordi det gamle døde fordi det ikke fikk skikkelig lading. Fullt oppladet og lagret i varm garasje holder typisk batteriet til småkjøring i noen dager, uten at det får lading. At elektronikken gjør mye rart er typisk følgefeil av for lav batterispenning.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tips til varmeklær?

Post by mekkern »

Generator er oppført til 12V 450W-men på hvilket turtall og hva regulatoren yter? tja.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til varmeklær?

Post by pelsen »

Man unngår mye kåling ved å sjekke statoren først, det er veldig vanlig at en eller flere spoler er brent når man har slike symptomer. Den virker fremdeles, men orker ikke noe særlig last.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Jeg tror dere har rett, men det gamle batteriet var forøvrig også over fem år gammelt, så symptomene passa med alderen.

Fulladet batteri, viste 12,8v før start, og SANK på tomgang til 12,5v. Her er det nok regulator og i verste fall stator som tuller med meg.

Og får ikke skiftet noen modus, abs og TCS er konstant avslått og vil ikke på, masse feilmeldinger som ikke forsvinner med å ta av og på strøm.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by Palma »

SteinarPedersen wrote: 18 Dec 2023 17:47 Jeg tror dere har rett, men det gamle batteriet var forøvrig også over fem år gammelt, så symptomene passa med alderen.

Fulladet batteri, viste 12,8v før start, og SANK på tomgang til 12,5v. Her er det nok regulator og i verste fall stator som tuller med meg.

Og får ikke skiftet noen modus, abs og TCS er konstant avslått og vil ikke på, masse feilmeldinger som ikke forsvinner med å ta av og på strøm.
Hva slag sykkel er det du har igjen Steinar??? :erte :erte :lol: :lol:
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til varmeklær?

Post by pelsen »

Her er bilde av statoren på min KTM RC8R, jeg merket problemet ved at varmehåndtakene ikke virket. Det er Yamaha-håndtak som slår seg av når de tror at motoren ikke går, dvs at spenningen er under et visst nivå. Det er de øverste spolene som er brent, antakelig har de nederste bedre kjøling i oljebadet. Den ladet fremdeles litt, men jeg satte den ikke tilbake for å teste hvor langt den kunne gå. :smt111
IMG_20220530_142509_1.jpeg
Dette var i 2022, i år har jeg hatt to havarier pga batteri. To batterier har bare kuttet under kjøring, og sykkern stopper. En gang på Østre Aker vei i Oslo, og en gang på Notodden. Begge gangene hentet jeg sykkern med bil og henger. Helt død sykkel. BS er jo en vanlig forkortelse for Bull-Shit, kineserne har valgt et treffende navn på batterimerket sitt. :thumleft Jeg har Varta i RC8Ren nå, men det har ikke gått lenge nok til å bli godkjent. Det batteriet kom i posten med syre i separat beholder, så dette startet livet sitt hos meg. :D

Jeg hørte at bilen gikk litt tregere på startmotoren tidligere denne måneden, så jeg målte spenningen etter noen dager i kald garasje. 11.8 Volt er ikke bra, det er sikkert originalbatteriet på denne bilen fra 2015 som er slutt. Jeg valgte et mye billigere batteri på Biltema enn det som er anbefalt til denne bilen, jeg bruker jo ikke den start-stopp funksjonen som krever masse strøm fra et dyrt batteri. :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til varmeklær?

Post by knutk »

SteinarPedersen wrote: 18 Dec 2023 17:47 Jeg tror dere har rett, men det gamle batteriet var forøvrig også over fem år gammelt, så symptomene passa med alderen.

Fulladet batteri, viste 12,8v før start, og SANK på tomgang til 12,5v. Her er det nok regulator og i verste fall stator som tuller med meg.

Og får ikke skiftet noen modus, abs og TCS er konstant avslått og vil ikke på, masse feilmeldinger som ikke forsvinner med å ta av og på strøm.
Med ovennevnte symptomer er det bare å brette opp armene og begynne feilsøking. Hva du enn, gjør, ikke la deg friste til å kjøre på jobb slik den fremstår...
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til varmeklær?

Post by pelsen »

knutk wrote: 18 Dec 2023 22:28
SteinarPedersen wrote: 18 Dec 2023 17:47 Jeg tror dere har rett, men det gamle batteriet var forøvrig også over fem år gammelt, så symptomene passa med alderen.

Fulladet batteri, viste 12,8v før start, og SANK på tomgang til 12,5v. Her er det nok regulator og i verste fall stator som tuller med meg.

Og får ikke skiftet noen modus, abs og TCS er konstant avslått og vil ikke på, masse feilmeldinger som ikke forsvinner med å ta av og på strøm.
Med ovennevnte symptomer er det bare å brette opp armene og begynne feilsøking. Hva du enn, gjør, ikke la deg friste til å kjøre på jobb slik den fremstår...
Det går jo an å gjøre som snyltebilgjengen og lade på jobb :D Det kan jo hende at du har batteri nok til å kjøre hjem :D Men det er nok bedre å lete etter feilen :thumleft
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Tror ikke jeg tar sjansen på å kjøre, nei! Men har heller ikke planlagt noe kjøring før over nyttår nå, så jeg skal nok få det fiksa, bestilte i alle fall ny regulator, så bare håper jeg det ikke er Statoren. 😂😂

Statoren din, pelsen, ser ut som den jeg skifta på en Suzuki Drz400 for noen år siden. 😂
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til varmeklær?

Post by pelsen »

Det er statoren som brenner, det er sikkert fint å ha noen regulatorer på lager for evig :)
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Faen Ass. 😂😂 Jaja, da blir det stator også da. ✌️ Bra at DnB har uendelig med kreditt.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til varmeklær?

Post by knutk »

SteinarPedersen wrote: 20 Dec 2023 09:30 Faen Ass. 😂😂 Jaja, da blir det stator også da. ✌️ Bra at DnB har uendelig med kreditt.
I den grad der ligger ønske om å få en feil bekreftet så er der muligheter for å sjekke om stator er synderen.

Ved å koble fra regulator og måle over fasene vil man ved å starte motor kunne måle spenning som avgis over hver av de.

Et multimeter som måler vekselstrøm skal typisk måle ca 60 - 80 V over hver av fasene når de er uten belastning.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tips til varmeklær?

Post by mekkern »

Har avslørt et par dårlige statorer som sviktet når de ble varme ved å bruke « megger»/ isolasjonstester.
Post Reply