90S med hjertebank

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

90S med hjertebank

Post by knutk »

Som nevnt tidligere i forumet har min veteran BMW R90S gitt fra seg en ekstra tikke-lyd som ikke har vært der tidligere. Mistanken pekte mot rådebank.

Etter mange runder i tenkeboksen ble konklusjonen operasjon…
På forsommeren var timen kommet.
Motor ble tatt ut, og pasienten havnet på operasjonsbordet.
x_01_Motor_Høykant.jpg
BMWs gamle boksermotorer er bygget opp slik at man kan komme til de ulike systemer fra alle sider.
Blokka kan sees på som en åpen kasse som er montert opp/ned, med to hull i sidene for respektive sylindere, trangt hull bak for veiev og svinghjul, og store hull i front så man drar ut både veiv og kamaksling gjennom disse. Det innebærer at lagrene sitter i deksler som kan skrues løs.
Veiva er trykket inn via fronten, så da var det bare å sette i gang.

Første deksel fra front skjuler generator, likeretter og tenning system.
Etter at det er fjernet er neste lokk register dekselet.
Deretter ble sylinderene dratt av. Når jeg dro i stemplene kunne man merke slark i rådelagrene. Minimalt for venstre sylinder mens høyre sylinderen hadde større slark.
x_02_Motor_Register.jpg
Ingen vei utenom, operasjonen måtte videreføres.
Kamaksling ligger under veiva og drives av kjede. Kamakslingen er koblet til oljepumpa bak på motorblokk, skjult av svinghjulet.

Tidligere motorer ble levert med dobbelt registerkjede uten kjedelås, og manualen foreslår at man trekker av det minste tannhjulet fra veieva med kjeden montert, mens man kommer til å skru løs lagerhuset til kamaksling slik at man kan trekke ut kamakslingen i takt med avtrekking av kjedehjul på veiva.
x_03_Fjerne_Kjededrev.jpg
Oppskriften ble prøvd, men jeg likte ikke grepet til tersen der den måtte trekke av drevet via kjedet.

Plan B var å bore ut to pinner på kjedet for å få det løst. Pinnene i kjedet ble en stor utfordring for boret.
x_04_Bore_Pinner_i_kjedet.jpg
Plan C ble lagt på Dremels skuldre, og pinnehodene fordampet som dugg for solen.
x_05_Kam-kjede_Kutte.jpg
Den frigjorte kamakslingen (fri fra registerkjedet) gikk greit å ta ut. Og det minste registerkjede-hjulet kunne greit trekkes av veivakslingen.
x_06_Trekk av kamkjede sprocket.jpg
Nå var det dags å fjerne stempelstengene, og diagnosen ble bekreftet.
x_07_Rådelager.jpg
Neste trinn var å trekke ut veiva.
Først må dekselet som holder front hovedlager løsnes. Dekselet er av aluminium og er presset inn i blokka. Derfor må det trekkes ut i kombinasjon med varme.
Dette kunne selvsagt ha blitt gjort tidligere, men jeg har ikke utstyr med så stor kapasitet som trengs for å varme opp mens registerkjede etc sitte på plass…
x_08_Lagerhus-Front.jpg
Kombinasjon en varme og improvisert avtrekker gjorde susen, og veiva kunne taes i nærmere øyensyn.
x_09A_Motor_front.jpg
x_09B_Veivaksling.jpg
x_10_Lagerflate_Rådelager.jpg
Planen var å sende veiv, stempelstengene samt kamaksling til et firma i Tyskland (de har spesialisert seg på gammelboksere) for inspeksjon samt utførelse av nødvendige tiltak.
Tyskerne ønsket også blokka, da den holder bakre hovedlager samt oljepumpehus frest inn som en integrert del.

Jeg satte i gang og pakke det hele på behørlig vis, og dagen var kommet hvor jeg skulle på posten og sende pakken til Tyskland.
På forhånd ble postens infosider sjekket, og det kom fram at de handterte pakker inn til 30kg.
Ved å strippe av alt løsøre på blokka landet pakkens vekt på 29Kg.

Men da dagen opprant viste det seg at posten krevde et firmanummer for å handtere toll og avgiftsberegning. For privatperson var øvre grense 20Kg….. (er det rart at mani drikker  :redface ).
Plan B:
Kontaktet DHL, og de var villige til å frakte pakken, til den nette sum av kr 3 500…..

Det dårlige lageret hadde laget minimale merker i veiva, men jeg såg for meg sliping ned til første underdimensjon (0,25mm).
Utfordringen her er at BMW har benyttet en veiv de egentlig bygget til motorer med mindre stempel.
Det samme gjelder også blokka, hvor avstanden ned til kammaksling event. diameter på hullet i front trolig ikke tillot å kjøre skinkene større. Derfor har de klinka på ekstra motvekter vekter på skinkene som gjør at om man skal slipe ned veiva må disse loddene fjernes først.
Siden loddene er klinka på er det få verksted som ønsker å utføre jobben..
Dette gjorde at jeg gikk i tenkeboksen, og luftet min frustrasjon for en kompis som er ‘petrolhead’.
Han forslo at jeg kunne ringe en bekjent av han igjen, som holdt til på Nesodden (30 min kjøring fra hvor jeg bor). Vedkommende drev å bygde opp motorer til AmCar gutta, og han trenger ikke å avertere sine tjenester.
For sikkerhets skyld ble han via min kompis kontaktet først for å forhøre seg om potensiell konsultasjon.

Audiens ble avtalt, og en solskinnsdag i juni drog jeg til Nesodden.
Adressen ble lagt inn i GPS, og jeg la trøstig ivei. Folkevogna insisterte på at jeg skulle kjøre inn en liten GS-vei, og etter noen hundre meter kom jeg til en åpning i skogen.
Der låg et verksted, godt gjemt ved hjelp av naturlige midler. Min første tanke var at jeg ikke var kommet til en Gartner.
x_11_Verksted1.jpg
x_12_Verksted2.jpg
Der dukket så opp en smilende og hyggelig kar, og jeg viste fram varene.
Han forsvant inn i kratet og dukket etter litt romstering opp igjen med behørig måleutstyr.
Seansen tok en halv time, og jeg må innrømme at det er en stor opplevelse å snakke med kunnskapsrike mennesker som ikke har behov for å brilliere, man skjønte fort hvorfor fyren ikke trengte å avertere…
Loddene kunne fjernes ved å bore ut naglene, slipe veiva og deretter dreie nye nagler som så måtte bankes inn i glødende tilstand.

Men etter å ha målt og studert både veiva og min medbrakte dukumentasjon landet han på at der ikke var slitasje å snakke om. Der var riktig nok svake spor etter det dårlige lageret, men sporene var så lave at oljefilmen ville fylle dem. En lett sliping/polering for å sikre at der ikke stakk opp grader fra overflaten burde være tilstrekklig. Så forsvant han inn i krattet og kom tilbake med et slipebånd samt instruksjoner om hvordan det kunne gjøres, og spurte om jeg ønsket å gjøre dette selv.

Vel, slipingen/poleringen hørdes greit ut, så jeg takket for meg og betaling for tjenesten ble avslått.

Nå kom en periode med innkjøp nødvendig måleutstyr, og deretter ble lagerene målt og vurdert.
Det meste var innen for spesifikasjoner, men mot den romslinge enden av skala (Km stand er 105K), så valget falt på å bytte alle lager samt to ventiler. I tillegg nye simmerringer og pakninger, registerkjede etc.
På sensommer ble delene bestilt fra Tyskland, og da jeg snublet over en tur til Alpene på høsten stakk jeg innom og plukket opp delene på hjemveien.


Nå var det dags å begynne montering. Hovedlagrene var presset inn i hhv. blokka og dekselet i front av motor. Ganske greit. Varm opp og press ut gammelt. Varm opp og slipp på plass nytt..
x_13_Nytt_lager_i_front.jpg
x_14_Bakre_Lager_og_Oljepumpe.jpg
Kamaksling driver også oljepumpa og er lagret rett i blokka i bakkant. I frontlager sitter i et eget hus som festes i blokka.
x_15_Lager_Kamaksling.jpg
Kamakslingens aksiale vandring justeres så ved å først tre gront-lageret på akslingen, deretter presse på registerdrevet, og man justerer avstanden til lageret under innpressing.
x_16_Registerdrev_og_Lager.jpg
Veiva poleres og gjøres klar.
x_17_Nypusset_Veiv.jpg
Veivas aksiale klaring kontrolleres ved at der sitter to trykklager i bakkant, og veiva presser lagrene mellom veiva og svinghjulet. Derfor må man montere svinhjulet midlertidig og måle aksial-klaringen. Trykk-lagrene finnes i flere ulike tykkelser, hvor man da velger tykkelse basert på målinginen.
x_18_Måle Aksial Frigang.jpg
Med riktig størrelse av trykk-lager var det bare å montere veiva. Med motor på høykant var det lett å tre veiva i hullet, varme opp blokka og presse huset for frontlager på plass.

Samme prosedyre for kamaksling.
Så ble registerkjede-drevene presset på plass og dags for å montere nytt kamkjede. Litt fiklete å presse kjedelås i posisjon, men kombinasjonen kaffe, magnet, tålmodighet samt noen gloser som ikke finnes i ordboka kom kjedet på plass.
x_19_Kjedelås.jpg
Stopper her for forumet vil ikke ta flere bilder i en post.
Se neste tråd...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 90S med hjertebank

Post by knutk »

Del 2:

Videre kom turen til kjedestrammer, med ferske labber og ny fjær .
x_20_Labber_Kjedestrammer.jpg
x_21_Kjedestrammer.jpg

Registerdeksel ble presset på og nye tetninger montert.
x_22_Registerdeksel_klart_for_Simmerringer.jpg
Generator, starter og tenningsystem ble også montert.
x_23_Elektrisk_Anlegg_Montert.jpg
Motor ble så montert i ramma, og sykkel havna på løftebukken.
x_24_Klar_For_Sluttmontering.jpg
Ved demontering viste tennpluggene seg å være litt tilgriset.
Måling av ventilstammene avslørte at eksosventilene var litt ‘romslige’
x_25A_Tennplugg.jpg
Eksosventilene ble byttet, topper og stempel ble skrapet fri for sot og ventilene ble slipt.
x_25B_Slipe_Ventiler.jpg

Siste jobb i montering ble å bytte ut rørene for støtstengene. De er presset inn i sylinderen, men skiftes enkelt ved hjelp av varme.
x_26_Rør_Støtstenger.jpg
Før sylindrene ble montert var det greit å sjekke at alle oljekanaler var åpne.

Oljetryksbryter ble skrudd ut, og inn kom en 3D printa adapter som muliggjorde å fylle oljekanalene med motorolje via en slange. Slangen ble fylt med olje, og ved hjelp av svakt lufttrykk kunne man tydelig se at der kom greit med olje ut på de riktige stedene.
x_27_Fylle_Oljekanaler.jpg
Veivstenger og stempler kom på plass, og sylindrene trykt på plass.
Ordinært verktøy for å komprimere stempelringer er lite egnet siden verktøyet må brettes ut etter montering siden det blir klemt mellom sylinder og motorblokk.
Tidligere har jeg brukt nylonstrips for jobben, men det er ekstremt tuklete. Løsningen landet på en 3D printet bredere delbar ring som så ble komprimert ved hjelp av 1 nylonstrip.
x_28_Stempelring_Klemme.jpg

Toppene får tilført olje via en kanal som fører olje via hullet for de øvre sylinderboltene, og oljen blir presset ut på toppen av lageret for ventilarmene or renner tilbake langs røret for støtstengene.
Oljekanalene er trange så man må sikre at de ikke blir blokkert av pakning mellom sylinder og motorblokk.

x_29_Oljehull_Topp.jpg
Derfor ville jeg dra motor på starter før tennplugger ble montert, sammen med ventildekslene.

Batteriet hadde ikke likt lagringen, så en celle var kortsluttet.
Ringte min BMW-pusher og fikk bekreftet at de hadde batteriet på lager.
Kursen ble satt, men jeg ble lang i maska da dele-slaven kunne melde at batteriet fantes på datalista men ikke på lager. Mye kan sies om elektroniske nyvinninger, men virtuelt startbatteri funker ikke…

Jeg var i støtet og var lite motivert for å vente på bestilling av batteri, så jeg ytret ønske om å søke lykken andre steder.

Batteriet i denne modell serien har en størrelse som ikke lenger er så populær. I tillegg får man tilsynelatende kun batteri som har lokk for etterfylling, med tilhørende drenering.

Når jeg ikke fant alternativt batteri med nøyaktig samme dimensjon driftet tankene over på AGM eller GEL batteri.
For å korte ned en smertefull utvelgelse kan vi bare konstatere at valget falt på et GEL batteri fra de unevnlige…
Kapasiteten var riktig nok nede til 20Ah (Originalt 24Ah), men med større oppgitt CCA (startstrøm).
Batteriet passet selvsagt ikke, det var for lite til kassa.
Atter en gang ble 3D printer satt på oppgaven, og batteriet kom på plass.

x_30_Nytt_Batteri.jpg
Oljeflyten ble bekreftet og ventildeksel kom på plass, etterfulgt av luftfilter og forgassere. Til slutt ble bensintanken satt på, og motor ble fyrt opp.

Tenning ble justert, og det gjensto å synkronisere forgasserne.

Der benyttes en hjemmelaget sak bestående av klare oljefyllte slanger og tyngdekraften som motpart.

x_31_Forgasser_Synkronisering.jpg
Har brukt dette utstyret tidligere, og det fungerer fint, bare man tar i justeringsskruen vises en reaksjon.
Denne gangen virket det hele sløvt og unøyaktig. Trolig er oljen for kald, så dette må tas igjen til våren.

Med litt tid til overs kikket jeg på setepanna til setet.
Der var antydning til rust.
Rust mellom setepanne og seteputen er et kjent problem for de gamle bokserne, så det hele ble flekket av.

x_32_Setepanne_01.jpg
x_33_Setepanne_Og_Pute.jpg

Der er en del rust, men hvor mye vites ikke før setepanna er sandblåst.
Det er utesport, så settes på vent til våren.
Man får kjøpt nytt komplett sete, eventuelt kun setepute og setetrekk.

Fornuften sier nytt sete. Hjertet sier fiks det gamle…
De nye setene har en setepanne i glassfiber, mao. ulikt originalen.
Endelig avgjørelse blir tatt etter at setepanne er sandblåst og vurdert. Der er noen festemuttere sveiset i setepanna, og der er rust rundt disse. En av de må definitivt sveises på nytt, men nå er det hele satt på vent og varmen i garasjen er avskrudd…
Tiden er inne for vinterprosjekt, men det blir i så fall i en ny tråd….
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 533
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 90S med hjertebank

Post by Roargutten »

Meget godt skrevet og dokumentert. Slike tråder er artige å lese/følge.
Du gjør en god og grundig jobb her.

Moro å se at det finnes folk i de tusen hjem som fremdeles har kunnskap og utstyr for å berge seg selv på mange måter, og som ikke uavkortet setter jobben hos et firma. Verdifull kunnskap som desverre blir mer og mer borte fra de lokale garasjene.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: 90S med hjertebank

Post by ole m. »

Veldig bra, knutk! Ser frem til fortsettelsen her. :thumleft 8)
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: 90S med hjertebank

Post by Palma »

Fantastisk gøy å lese! Både vurderinger språkbruk og det hele. Tenkte ikke en eneste gang på å si: "Hvis det er noe du lurer på må du bare spør..." :lol: :lol:
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: 90S med hjertebank

Post by Borg »

Herlig lesning fra begynnelse til slutt. Grundig som alltid.
Kjekt å se vurderingene rundt og hva som gjøres gjennom prosessen :smt109 :thumleft
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: 90S med hjertebank

Post by Jonta »

Takk for en spennede motorfiks rapport, og meget godt skrevet!
Et par ting:
-Ofte går det å sette stemplene i sylindrene før de monteres på rådene. Da kunne du brukt ordinært verktøy for å komprimere stempelringer. men det lar seg kanskje ikke gjøre på denne?
-Du skriver om trykk lager på veiva og råden (istede for shims) det har jeg ikke hørt om, har du bilde av et slikt?
- Sjekka du "skvisen" med plastic gauge på rådelagrene, før du monterte de for godt. Det kan jo hende at "standard" lagerskåler er blitt litt for store?
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 90S med hjertebank

Post by knutk »

Jonta wrote: 29 Nov 2023 21:51 Takk for en spennede motorfiks rapport, og meget godt skrevet!
Et par ting:
-Ofte går det å sette stemplene i sylindrene før de monteres på rådene. Da kunne du brukt ordinært verktøy for å komprimere stempelringer. men det lar seg kanskje ikke gjøre på denne?
Siden dette er en boksermotor må skruene i stempelstanga som holder veivlageret samlet skrues til fra stempelsiden i stedet for undersiden. Dette fordi man vil ha problem å komme til fra baksiden, som ville være naturlig om det var en V eller rekkemotor. Det er derfor enklest å skru til disse skruene før man monterer stempelet til Stempelstangen.
Stempelstang.jpg
Og som fremgår av bildet, ikke så lett å komme til skruene når stempelet er montert..
x_28_Stempelring_Klemme.jpg
Jonta wrote: 29 Nov 2023 21:51
-Du skriver om trykk lager på veiva og råden (istede for shims) det har jeg ikke hørt om, har du bilde av et slikt?
Simmerring.jpg
Her ser du trykk-lageret på plass, og der er tilsvarende på motsatt side. Legg også merke til sporene i lageret som tillater olje-strøm å flyte forbi og dreneres i hullene under.
Svinghjulet er høyglanspolert på baksiden, og tilsvarende er veiva polert i enden slik at lagrene blir klemt mellom svinghjul og veiva.

Oljen strømmer inn via hovedlageret og strømmer deretter ut på siden og presses langs lagrene og dreneres under. Man ser tydelig dreneringshullene, som leder olje tilbake til bunnkassa.

Det er viktig at den aksiale klaringen ikke blir for stor. Oljestrømmen gjennom det bakre hovedlageret skal også ledes via et hull i veiva som gir olje til det bakre rådelager (som var problemet her).
Om det blir for mye lekasje av olje langs trykklagerne vil det redusere oljestrømmen til rådelageret.
Derfor trykksatte jeg oljekanalene etter montering og før stempelstengene ble montert for å se at oljestrømmen til begge stemplene var noenlunde lik.
Jonta wrote: 29 Nov 2023 21:51
- Sjekka du "skvisen" med plastic gauge på rådelagrene, før du monterte de for godt. Det kan jo hende at "standard" lagerskåler er blitt litt for store?
Da det ble avgjort at delene ikke skulle sendes til Tyskland investerte jeg i mikrometer i de påkrevde dimensjoner.

Måle Lager.jpg
Akslingene ble målt Kl 10, Kl 12 og Kl 2 i to sirkler. Målingene ble sjekket opp imot BMWs data, og lagerskåler ble innkjøpt i henhold til det. Målingene avgjorde valg av dimensjoner for lagerskålene, hvor da valget falt på standard dimensjonen for rådelagrene.

For veivlager fremme/bak falt valget på litt trangere lager enn de gamle.

Man får lagrene i ulike dimensjoner, og de er fargekodet.
Legg merke til Blåfargen i hovedlagerets kant, som markerer dimensjonen på lageret. Tabellene til BMW oppgir både dimensjon på lageret samt fargen som identifiserer de ulike alternativene.
x_14_Bakre_Lager_og_Oljepumpe.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: 90S med hjertebank

Post by Jonta »

knutk wrote: 30 Nov 2023 13:14
Jonta wrote: 29 Nov 2023 21:51 Takk for en spennede motorfiks rapport, og meget godt skrevet!
Et par ting:
-Ofte går det å sette stemplene i sylindrene før de monteres på rådene. Da kunne du brukt ordinært verktøy for å komprimere stempelringer. men det lar seg kanskje ikke gjøre på denne?
Siden dette er en boksermotor må skruene i stempelstanga som holder veivlageret samlet skrues til fra stempelsiden i stedet for undersiden. Dette fordi man vil ha problem å komme til fra baksiden, som ville være naturlig om det var en V eller rekkemotor. Det er derfor enklest å skru til disse skruene før man monterer stempelet til Stempelstangen.

Stempelstang.jpg

Og som fremgår av bildet, ikke så lett å komme til skruene når stempelet er montert..
Men rådene kan vel monteres før du satte på stemplene?
Så sette stemplene i sylindrene, sette sylindrene halvvegs på, så sette i krysspinnene (stempel/råde)
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: 90S med hjertebank

Post by KliffArne »

Nais, knutk =D>
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 90S med hjertebank

Post by mekkern »

Skikkelig artig å se hvordan bokseren er bygget opp og prosessen du har gjennomført. \:D/

Når det gjelder rådelageret så hadde jeg en opel kadett der det hadde klint seg lagermateriale på veivtappen og klakket greit-men etter litt pussing 0,2mm :lol: så var den ren og innenfor spec til std. størrelse. :thumleft

Artig med litt mekanisk arbeid. :D
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 90S med hjertebank

Post by knutk »

Jonta wrote: 30 Nov 2023 13:35 -------------------------
Men rådene kan vel monteres før du satte på stemplene?
Så sette stemplene i sylindrene, sette sylindrene halvvegs på, så sette i krysspinnene (stempel/råde)
Ja, det er en mulighet.

Låseringen som da skal hindre pinnen i å skli ut av stempelet ser slik ut:
Låseklips_stempelpinne.jpg
Som man ser av bildet er der ikke mulighet for å benytte ordinært verktøy for krympe låseringer.
I praksis var det ikke så lett å sette den inn uten å lage riper i stempelet, og om man da skulle ha sylinderen halveis på ville det bli enda mer plundrete.

Så løsningen med delt verktøy for å komprimere stempelringene ble av undertegnede ansett som minste motstands vei, og muligheten for å lage dertil egnet kompresjonsverktøy var til stede..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 90S med hjertebank

Post by knutk »

mekkern wrote: 30 Nov 2023 15:04
---
Artig med litt mekanisk arbeid. :D
Helt enig :D

Og de gamle boksermotorene er veldig greie å jobbe på. Hele motoren er tilrettelagt for å repareres. Eksempel: I frontlokket som holder veivlageret er der laget til ekstra gjengede hull for feste av avtrekker.
Det samme i generator-rotor, som er presset på veiva i front. Her er gjenger både i rotor og veiv. Så feste av rotor til veiva er gjort med en bolt som kun har gjenger som fester i veiva, mens utpressing kan gjøres med en bolt som kun har gjenger nærmest bolthodet mens boltens gjenger som ellers ville ha entret gjengene i veiva er dreid ned, så da er det bare å skru bolten inn og presse ut rotoren.

Der finnes mange flere eksempler, men man skjønner tegninga :D
Og de fleste finessene er godt dokumentert i verkstedsmanualen...
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: 90S med hjertebank

Post by ArcticTiger »

Flott tråd, morro og intresangt å lese😊👍🏾
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: 90S med hjertebank

Post by Jonta »

knutk wrote: 30 Nov 2023 15:11
Jonta wrote: 30 Nov 2023 13:35 -------------------------
Men rådene kan vel monteres før du satte på stemplene?
Så sette stemplene i sylindrene, sette sylindrene halvvegs på, så sette i krysspinnene (stempel/råde)
Ja, det er en mulighet.

Låseringen som da skal hindre pinnen i å skli ut av stempelet ser slik ut:
Låseklips_stempelpinne.jpg

Som man ser av bildet er der ikke mulighet for å benytte ordinært verktøy for krympe låseringer.
I praksis var det ikke så lett å sette den inn uten å lage riper i stempelet, og om man da skulle ha sylinderen halveis på ville det bli enda mer plundrete.

Så løsningen med delt verktøy for å komprimere stempelringene ble av undertegnede ansett som minste motstands vei, og muligheten for å lage dertil egnet kompresjonsverktøy var til stede..
Skjønner.
Kan jo legge til at gelbatteriene fra BT ikke er å kimse av. har ett i gamle Fant på åttende året, som er i superform fortsatt.
Post Reply