90S med hjertebank

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 90S med hjertebank

Post by knutk »

Jonta wrote: 30 Nov 2023 23:40 ----------
Kan jo legge til at gelbatteriene fra BT ikke er å kimse av. har ett i gamle Fant på åttende året, som er i superform fortsatt.
Uff da. Høres ut som om enda en av mine fordommer kan havne i dass... :redface
:lol: :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 90S med hjertebank

Post by mekkern »

knutk wrote: 01 Dec 2023 00:11
Jonta wrote: 30 Nov 2023 23:40 ----------
Kan jo legge til at gelbatteriene fra BT ikke er å kimse av. har ett i gamle Fant på åttende året, som er i superform fortsatt.
Uff da. Høres ut som om enda en av mine fordommer kan havne i dass... :redface
:lol: :lol:
BTgel er jeg ikke så begeistret for (selv om helt greit)som BT "SMF" AGM batteriene-holder på "punchèn" lengre.
Gel batterier holder vanligvis ikke like lenge som AGM.
så lenge jeg ikke skal legge batteriet-da tar jeg heller lithiumjernfosfat,men må ha stabil lading ikke over 15volt.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 90S med hjertebank

Post by knutk »

mekkern wrote: 01 Dec 2023 02:35 -----------
BTgel er jeg ikke så begeistret for (selv om helt greit)som BT "SMF" AGM batteriene-holder på "punchèn" lengre.
Gel batterier holder vanligvis ikke like lenge som AGM.
så lenge jeg ikke skal legge batteriet-da tar jeg heller lithiumjernfosfat,men må ha stabil lading ikke over 15volt.
Jeg sitter ikke og holder pusten for å vente på hvor lenge batteriet holder :lol:

Mitt bruksmønster for denne doningen har bidratt til en statistikk som tilsier at batteriet lagres ihjel før det blir oppbrukt.
Sånn sett blir batteriets kvaliteter av mindre betydning..
Vel vel, tiden vil vise.. 8)
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: 90S med hjertebank

Post by pelsen »

Fint jobba og beskrevet, det her blir nok bra. :D
Jeg har ikke sett så stygge lagerskåler før, men de er vel bare utslitt. Det er jo smart at de slites fortere enn veiva. :thumleft
Jeg har byttet noen ventilstyringer og har t.o.m. kjøpt skikkelig verktøy til dette. Ble det bra med nye eksosventiler? Styringene blir jo også slitt, gjerne mer enn ventilstammen da de vanligvis er av et mykere materiale.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 90S med hjertebank

Post by knutk »

pelsen wrote: 01 Dec 2023 17:16 Fint jobba og beskrevet, det her blir nok bra. :D
Jeg har ikke sett så stygge lagerskåler før, men de er vel bare utslitt. Det er jo smart at de slites fortere enn veiva. :thumleft
Jeg har byttet noen ventilstyringer og har t.o.m. kjøpt skikkelig verktøy til dette. Ble det bra med nye eksosventiler? Styringene blir jo også slitt, gjerne mer enn ventilstammen da de vanligvis er av et mykere materiale.
Ja lagerskålene var ikke fine, og det virket som om materiale hadde skallet av. Men jeg tok av bunnpanna og der er magnet på tappepluggen. Fant ingen spor av løse metaller, verken i bunnpanna, magnetpluggen eller i oljefilteret....

Med hensyn til eksosventilene, så oppgir BMW verdier for både ventilstamme og styringene.
Motor ble modifisert for å handtere blyfri bensin før jeg kjøpte den og selger hevdet at dette skjedde ved ca 75K. Ved kjøp hadde sykkel gått 99K, og nå ca 105K.

Målingene viste at alle foringene innvendig var innafor, samme for stammene på innsug-ventilene, mens stammen for eksosventilene var slitt.

Jeg mistenker at foringen kan ha blitt byttet ifm. ombyggingen, og jeg hadde forventet at ventilene også var bytte i den sammenheng. Men målingene tilsier at ventilene kanskje ikke har vært byttet, selv om det høres utrolig ut at man har byttet foringer uten å skifte ventilene samtidig...

Uansett, det tar litt tid å finne resultatet av ventilbytte.

Jeg har kun kjørt motor inne i garasjen.
Om noe kan sies så kom der tidligere litt oljelukt fra motor ved oppstart, mens dette nå ikke var merkbart. Men uansett, når man ser på pottene bak var de fra før ikke særlig verken sotete eller oljete, så i praksis vil man ikke kunne konkludere før sykkel har vært kjørt en stund slik at man kan studere tennpluggene...
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: 90S med hjertebank

Post by pelsen »

Jeg tenker vel for mye med erfaring fra triumphmotorer, av den gamle "gode" typen. De har jo en ventilgeometri som sliter på alt som beveger seg i toppen. Jeg blir ikke overrasket hvis tyskerne har løst dette på en bedre måte.
Konvertering til blyfri er jo bare en bløff, en aluminiumstopp har jo innstøpte ventilseter i et bra materiale. Her er det ingenting å fikse. BSAn min har jerntopp, med herdede ventilseter, det er en av de få motorene som trenger litt lurium i bensinen. Jeg hadde en 3-liter Ford Essex-motor i TVRen min, jeg brukte opp ventilklaringene på en tur til Le Mans classic. Den hadde støpejernseter. Generelt er det bare jerntopper som trenger å konverteres til blyfri bensin, alu-topper har allerede ventilseter som tåler litt mer juling. Jeg blir veldig skeptisk til noen som vil konvertere en alu-topp til blyfri, for de kan jo ingenting, og skal bare tjene penger.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 90S med hjertebank

Post by mekkern »

Eldre opeler kadett/rekord/commodore/ascona/blitz med de gamle støpejernsmotorene funker helt greit på blyfritt.det kromlegerte støpejernet er godt nok-spesielt da de tenderer til noe "selvsmøring" med oljeforbruk. :lol:
Spesielt 1100/1200kadett motorene liker seg godt med "den gamle"95oktanen kjørt 10000km med de uten prob-selv om de mister oljetrykket ved "litt spenstig svingkjøring"-hjelper litt med skvalpeskott. :plystre
User avatar
intruder
Posts: 4291
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: 90S med hjertebank

Post by intruder »

Leser men skjønner ikke bæra...
om det er noe med sykkelen blir det tur til Per på Hamar MCservice i Vang...han har skrudd sykler i over 50 år , vært ansatt noen år på MCHuset Nydal samt drevet for seg selv en årrekke.
Du skulle bare høre når den karen begynner å snakke med lysende øyne om gamle sykler ...
Hold fram som du stevner. :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: 90S med hjertebank

Post by Spiritofwinter »

Moro å se fremdriften Knut :thumleft
Jeg og flere fikk jo første del av denne historien når vi satt på Finnskogen, godt å se at prosjektet går fremover :D
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 90S med hjertebank

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 02 Dec 2023 21:39 Moro å se fremdriften Knut :thumleft
Jeg og flere fikk jo første del av denne historien når vi satt på Finnskogen, godt å se at prosjektet går fremover :D
Jo takk, jobben gikk stort sett veldig greit. Manualen overlater lite til fantasien. Det eneste jeg ikke fant beskrivelse på var skifting av fjær for oljetrykks -regulering.

Trykkregulator.jpg
I letingen etter en årsak til lagerproblemet ble også oljetrykks-reguleringen undersøkt.

Ofte monterer fabrikken en liten fjær som presser på en kule, og når oljetrykket blir stort nok slipper kula olje forbi og skaper en kontrollert lekkasje. Det er enkelt, greit og problemfritt.
Så dette kunne selvsagt ikke Tyskerne bruke... ;-)

De brukte rett nok en fjær, men kula ble byttet ut med en sylinder som er konet i front og på baksiden en anleggsflate som passer til fjæra..
Hele greia er montert på toppen av motorens front-lager, og oljen som blir dumpet renner ned og holder registerkjedet vått før oljen returnerer til bunnkassa.....

Planen var å skifte fjæra (ny fjær koster det samme som en kopp kaffe), så fjæra var bestilt sammen med lagrene.
Men hvordan får man av røret det hele sitter i?
Manualen sier bare at man skal ta ut fjæra...
Trolig brydde de seg ikke med å skrive mer fordi det var en enkel jobb... Og selvsagt fantes der et spesialverktøy med 8-sifret delenummer..

Før jeg gjøyv på spurte jeg på BMW-klubbens Classic gruppe på FB. Der var det ingen som hadde vært bort i dette.
Filmer på Youtube ga meg heller ikke svaret jeg søkte..

Vel, da var det vel enkelt da...
I mangel på verktøy med 8-sifret delenummer fant jeg frem en dor som hadde diameter som passet i hullene i røret. Tok vinkelsliper og slipte tuppen 45 grader på skrått. Ved hjelp av en tynn skrutrekker greide jeg i nå tak i fjæra og trykke den mot kula, og tuppen av doren kom til over/forbi toppen av fjæra. Siden var det bare litt glad-vold mot doren, og vips så hadde jeg en dor som penetrerte røret for fjæra.
Jeg varma så opp huset og med ganske moderat kraft på doren var det greit å skru ut røret.

BMW spesifiserer 68mm fjærlengde for riktig spenst i fjæra.
Fjær_Oljetrykk.jpg
Den gamle fjæra hadde krympet med 2/10 mm i forhold til den nye.
Tror det er en helt uvesentlig forskjell, men siden jeg hadde ny fjær var det ingen grunn til ikke å bruke den.
Men jeg tror ikke den nye fjæra utgjør en målbar forskjell for oljetrykket....

Man kan selvsagt hinte om OCD tendenser når man holder på med slikt. Men som de sa i 'Prima Vera': De galne har det godt :smt003
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: 90S med hjertebank

Post by ArcticTiger »

Nye deler gir ro i Sjelen👍🏾😊
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: 90S med hjertebank

Post by Palma »

knutk wrote: 03 Dec 2023 12:19 Den gamle fjæra hadde krympet med 2/10 mm i forhold til den nye.
1/10 her og en 1/10 der det blir fort en meter av det :-k
Skulle likt å hatt en lenestol i verkstedet ditt @knutk, og observert og hørt på hele prosessen \:D/
Brigg
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2023 21:49
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Re: 90S med hjertebank

Post by Brigg »

knutk wrote: 29 Nov 2023 01:37
Tenning ble justert, og det gjensto å synkronisere forgasserne.

Der benyttes en hjemmelaget sak bestående av klare oljefyllte slanger og tyngdekraften som motpart.

Image

Har brukt dette utstyret tidligere, og det fungerer fint, bare man tar i justeringsskruen vises en reaksjon.
Denne gangen virket det hele sløvt og unøyaktig. Trolig er oljen for kald, så dette må tas igjen til våren.
Dette var en interessant løsning!

Er det så enkelt som en klar plastslange med riktig dimensjon koblet til hver av forgasserne, opp i taket for å vinne høyde og ned i en oljekanne?

Er det noen spesiell type olje som bør brukes, eller er vanlig motorolje OK?

Er det noen risiko for at det suges olje inn i forgasserne dersom motoren ruses på turtall mens dette er tilkoblet?

For øvrig en lærerik tråd å lese. Takk for at du deler!
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: 90S med hjertebank

Post by Domino »

Med en tosylindret motor blir det slik:

Image

Så justerer man til nivået blir det samme på begge sidene.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 90S med hjertebank

Post by knutk »

Brigg wrote: 06 Dec 2023 10:47
knutk wrote: 29 Nov 2023 01:37
Tenning ble justert, og det gjensto å synkronisere forgasserne.

Der benyttes en hjemmelaget sak bestående av klare oljefyllte slanger og tyngdekraften som motpart.

Image

Har brukt dette utstyret tidligere, og det fungerer fint, bare man tar i justeringsskruen vises en reaksjon.
Denne gangen virket det hele sløvt og unøyaktig. Trolig er oljen for kald, så dette må tas igjen til våren.
Dette var en interessant løsning!

Er det så enkelt som en klar plastslange med riktig dimensjon koblet til hver av forgasserne, opp i taket for å vinne høyde og ned i en oljekanne
Ja, se diagrammet til @Domino.

To tynne slanger av lik lengde. Niplene på min sykkel er Ø6mm, så den tynne slangen har 6mm indre diameter, 8mm ytterdiameter. Den tykke slangen er 8mm indre diameter, 10mm ytre diameter. Det er slanger som normalt blir brukt bl.a i båter/campingvogner etc. i ferskvanns-anlegget.
Kjøpte de hos THansen, men flere bilutstyrs-butikker fører de som metervare.

Det er ikke noen oljekanne i bunn. Den tykke slangen danner en U, og høyden er tilpasset til oljemengden i slangen. Der oljenivået stopper i den tykke slangen har jeg lagt de to endene nært sammen slik at det er lett å observere nivåforskjell. Om undertrykket i de to forgasserne blir ulikt vises det veia ulikt oljenivå mellom de
Der må også være 1/2 til 3/4 meter med luft i slangen opp til toppen, da det er veldig følsomt for variasjoner.

Brigg wrote: 06 Dec 2023 10:47 Er det noen spesiell type olje som bør brukes, eller er vanlig motorolje OK?
Jeg har brukt to-taktsolje. Vet om andre som har brukt ATF olje (rød og lett synlig). ATF er tynnere, og vil nok fungere bedre i kaldere klima.
Brigg wrote: 06 Dec 2023 10:47 Er det noen risiko for at det suges olje inn i forgasserne dersom motoren ruses på turtall mens dette er tilkoblet?
Ja, det kan skje, selv om jeg ikke har opplevd det. Det er grunnen til at jeg benytter to-takts-olje, da den er laget for å bli sprøytet inn i motor og brenne opp.

Første gangen jeg benyttet systemet var det sommer, og olja var relativt tynn. Og man kunne se direkte reaksjon for en hver justering.

Nå, siste gang, var olja kald, og den klebet seg litt til slangeveggene og man kunne ikke helt stole på reaksjonene. Derfor tar jeg det igjen til våren..

Når justeringen er fullført tar jeg de to tynne slange-endene og trer de inn i en kort tykkere slangebit (som en muffe) slik at systemet ikke lekker olje. Kveiler det hele opp i en liten kveile og lagrer til neste gang.

Siden motoren er luftkjølt blir de tynne slangene litt myke nær motoren, så jeg sikrer de til nippelen med tynne nylonstrips så de ikke skal sprette av.
Oljeslange forgasserjustering.jpg
Litt usikker på hvor godt det kommer frem av bildet.
Den grønne linjen er tynn slange fra venstre forgasser til overgang til tykk slange, blå linje. Rød linje leder ned til høyre forgasser.

Poenget med å bruke lik lengde på de tynne slangene er å bestrebe like reaksjonstid mellom forgasserne når man justerer.
Avstanden fra oljenivå (her vist når motor er stoppet) og opp til kroken i taket er ca 60 cm. Det holder helt greit.

Slangene er litt krøllete fordi de har vært sammenkveila og er kalde, så de sliter med å strekke seg ut...De trenger ikke å være helt rette for å virke.

Brigg wrote: 06 Dec 2023 10:47 For øvrig en lærerik tråd å lese. Takk for at du deler!
Takk for tibakemelding :D :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply