STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by RuneMC »

Hadde jo MC'n til service ifjor sommer med nye plugger, luftfilter, bremsevæske og oljeskift.

Men motoren har fortsatt ujevn gange som om bensinen var foret med kenguru-bønner, det lugger og skyver i rask rekkefølge ved jevnt pådrag i lav hastighet rundt 2000 rpm som ikke er mye mer enn tomgang. Blir endel bedre med varm motor og omtrent borte ved høyere turtall men fortsatt der og forskjellig fra vanlige twin-vibrasjoner (hele grunnen til at jeg foretrekker twin framfor symaskin-gangen til 4-sylindrete)

Hadde den inne til verkstedet ifjor høst og de fant ikke noe spesielt etter at den var varm, men tror ikke de prøvekjørte nok. Uansett mente verksmester at det da kan være bensinpumpe eller injektorer.

Men har etterhvert kommet på at det kanskje kan være avleiringer i injektorene og da kan jo en slik STP rens være tingen. MC'n har jo tross alt gått 107K km

Siden det er det billigste å prøve så tenkte jeg det kan være verdt et forsøk, spesielt om andre har positive erfaringer?

Image
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by Traction »

Et oppegående verksted tester
1)pumpe og evt trykkregulator
2)injectorer
Prøvekjøring for å diagnostisere slike feil er bortimot bingo.

Problemet kan dessuten skyldes tenningsfeil.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by Traction »

Når det er sagt, så er det sikkert verdt å prøve en sånn cleaner.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by RuneMC »

Ja, tenker jeg tester... sikkert riktig som du sier @Traction å teste mer systematisk, men gitt at timeprisen på MC verksted er som den er og det fort går 2-3 timer blir det nok rimeligere å prøve en flaske først.
User avatar
Pe junior
Posts: 38
Joined: 25 May 2020 14:02
MC: honda cb500x 2017 med rally raide kit
derbi gpr 125 4t 2011

Re: STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by Pe junior »

Vet ikke hvordan det er bygd opp på din mc men vis du får dratt ut dysene(ventilen) selv så burde det ikke vere vanskelig og rengjøre tuppen på ventilen ved og bruke schotbrite. Burde og bruke dyse fil for og rengjøre hullene ut av ventilen/dysen.

Kan og si at det kan hjelpe og kjøre på høyere turtall for og øke varmen i tennkameret så du brenner opp sotet som samler seg opp.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by RuneMC »

@Pe junior Den er ikke akkurat servicevennlig den MC'en og har heller ikke mekkeplass med kun carport i sameie. Bytte av tennpluggene på verksted ifjor f.eks. var nesten samme tidsbruk som ventilsjekk sa de... den var inne i to dager... antar også det kan ha vært nyansatt på verkstedet for han forrige ble alltid ferdig på en dag selv om det var full pakke med ventilsjekk også. Kul umulig å se toppen av tennpluggene engang, langt mindre tå tilgang til noen injektorer uten full demontering av tank, luftfilter, radiator må flyttes litt etc...

Uansett var innom Jula i Sandvika og kjøpte remediet og kjørte en runde om bl.a. Sollihøgda-Sylling og Vestsideveien nedover Lier. Begge feiet for grus. Ble ca 6 mil og synes jeg merker en bedring men kan være litt placebo-effekt også. Tok oppi halvparten av flaska i og med at den er beregnet for full tank på bil. Tanken på 18,8L holder ca 40 mil så skal prøve å få kjørt litt ekstra nærmeste dagene. Tidvis filosoferte jeg på turen også at en Guzzi eller BMW er mye enklere sånn sett med plugger og ventiler lett tligjengelig... men de mangler DCT... :)
User avatar
mekkern
Posts: 5123
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by mekkern »

den "beste" ved litt lugging/ugjevn gange er denne etter "selvtest" Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by RuneMC »

@mekkern Takk for tips, erfaring er gull verdt :thumleft
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by Jonta »

Jeg srkudde løs mine injektorer. Kobla på ei flaske med throttle cleaner på bensinslangen, blenda returen. Kobla et 9V batteri til kontaktene på injekroren, og kjørte på, med pulsering på kontaktene. Da ser man også at injektoren dursjer fint, som den skal. Avslutta med WD-40, da throttlecleaner kanskje kan være litt for sterk for gummi og slikt... :roll:
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by RuneMC »

Har kjørt litt, men ikke mye (ikke full tank ennå) med først litt STP Injector cleaner (12 mil) og nå sist STP 5-i-1 (ca 10 mil) men er der fortsatt.

Turtall litt opp og det forsvinner. Like merkbart på varm motor bortsatt fra at tomgangen er jevnere med varm motor. Tipper vel det trengs service på injektorer og da er bytte like greit pga arbeidstiden det tar å komme til - der de er godt gjemt under tank og luftfilterboks.. Men skal gi det noen mil til, blir jo litt kjøring til Andebu på Lørdagen...
User avatar
mekkern
Posts: 5123
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by mekkern »

Skal ikke si det er greia men har du prøvd en tank med kun98 oktan?
Sykkelen går jo litt magrere med E10 og twin motorer er gjerne litt rykete i utgangspunktet. :-k
User avatar
intruder
Posts: 4293
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: STP Fuel Injector Cleaner - erfaringer?

Post by intruder »

Kjører konsekvent 98 oktan og sykkelen går lytefritt hele tiden ... \:D/
spørs åssen det blir om bare det nymotens skvalet blir tilgjengelig :-k
Post Reply