Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
tedium
Posts: 86
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by tedium »

Er det noen som har kjørt opp til Narvik via Sverige, fortrinnsvis kystveien? Er det verdt et forsøk? Er absolutt mest glad i svingete småveier, og unngår motorvei så sant det er mulig.
ArcticTiger
Posts: 2539
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by ArcticTiger »

tedium wrote: 02 May 2024 19:53 Er det noen som har kjørt opp til Narvik via Sverige, fortrinnsvis kystveien? Er det verdt et forsøk? Er absolutt mest glad i svingete småveier, og unngår motorvei så sant det er mulig.
E-fyran er noe av det kjedeligste som finnes. Inlandsvegen er og kjedelig, men ikke fullt så ille. Så er det mye småvei alternativer, men der har jeg ikke noen gode råd.
knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by knutk »

Har kjørt både indre og ytre led.
Som @AT beskriver, E4 er kjedelig så det rekker. En gedigen Midt-deler som strekker seg fra Helsingborg til Haparanda.

Indre lei, Mora, Östersund. Gällivare, Kiruna tilbyr også store mengder skog. Veistandard er så god at det går like fort som E4. I motsetning til E4 vil man se bebyggelse underveis, og man kjører forbi mange idylliske steder før man atter havner inn i skogen.
Ettersom man trekker nord-over, Storuman og videre, bør man være obs på reinsdyr....
God tur..
User avatar
tedium
Posts: 86
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by tedium »

Takk for tilbakemelding :D . Svarene ble litt som forventa, men kysten ser fristende ut på kartet så tenkte jeg skulle høre. Ble inspirert av to nye Liza Marklund-krimmer jeg nettop har lest. God krim med fine miljøskildringer fra Piteå. Ble litt nysgjerrig. Hadde vært moro å se Kiruna også. Rapport kommer om jeg tar turen 8) .
User avatar
Bjerknez
Posts: 900
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Bjerknez »

Jeg har kjørt hovedveien fra Narvik og sørover mot Østersund i Sverige. Senest i fjor sommer. Hovedveien er vannvittig kjedelig og de ter langt mellom bensinstasjonene og ellers andre butikker.
knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by knutk »

tedium wrote: 03 May 2024 14:50 Takk for tilbakemelding :D . Svarene ble litt som forventa, men kysten ser fristende ut på kartet så tenkte jeg skulle høre. Ble inspirert av to nye Liza Marklund-krimmer jeg nettop har lest. God krim med fine miljøskildringer fra Piteå. Ble litt nysgjerrig. Hadde vært moro å se Kiruna også. Rapport kommer om jeg tar turen 8) .
Når man trekker nord-over krymper sesongen for frostfri grunn. Det innebærer at det meste av veiarbeid skjer i sommermånedene.

Når Svenskene skal utbedre en veistrekning røsker de til. Dessverre har de ikke særlig omtanke for MC, så de har ingen skrupler med å legge en veibane som er vanskelig å kjøre på med MC. (dyp løs grus, grov pukk) Det jeg prøver å si er: Om du kommer til en veistrekning med veiarbeid er det all grunn til å være særdeles oppmerksom...
ArcticTiger
Posts: 2539
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by ArcticTiger »

Har du kjørt Oslo-Narrrvick tidligere, gjennom Norge?
User avatar
Bjerknez
Posts: 900
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Bjerknez »

ArcticTiger wrote: 04 May 2024 20:48 Har du kjørt Oslo-Narrrvick tidligere, gjennom Norge?
Jeg har. I fjor sommer. Eller rettere sagt Oslo - Bognes. Tok fergen over fjorden.
ArcticTiger
Posts: 2539
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by ArcticTiger »

Bjerknez wrote: 04 May 2024 21:09
ArcticTiger wrote: 04 May 2024 20:48 Har du kjørt Oslo-Narrrvick tidligere, gjennom Norge?
Jeg har. I fjor sommer. Eller rettere sagt Oslo - Bognes. Tok fergen over fjorden.
Spørsmålet var tenkt for trådstarter👍🏾
knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by knutk »

tedium wrote: 03 May 2024 14:50 Takk for tilbakemelding :D . Svarene ble litt som forventa, men kysten ser fristende ut på kartet så tenkte jeg skulle høre. Ble inspirert av to nye Liza Marklund-krimmer jeg nettop har lest. God krim med fine miljøskildringer fra Piteå. Ble litt nysgjerrig. Hadde vært moro å se Kiruna også. Rapport kommer om jeg tar turen 8) .
Ser den. Men du kommer ikke til å se noe særlig av kysten. Om du kjører E4 så vær forberedt på 150mil (vel, spørs fra hvor du starter :D ) med asfalt, skog og midtdelere.
User avatar
Bjerknez
Posts: 900
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 04 May 2024 22:09
tedium wrote: 03 May 2024 14:50 Takk for tilbakemelding :D . Svarene ble litt som forventa, men kysten ser fristende ut på kartet så tenkte jeg skulle høre. Ble inspirert av to nye Liza Marklund-krimmer jeg nettop har lest. God krim med fine miljøskildringer fra Piteå. Ble litt nysgjerrig. Hadde vært moro å se Kiruna også. Rapport kommer om jeg tar turen 8) .
Ser den. Men du kommer ikke til å se noe særlig av kysten. Om du kjører E4 så vær forberedt på 150mil (vel, spørs fra hvor du starter :D ) med asfalt, skog og midtdelere.
Enig. Kjørte den ruten i fjor som nevnt. En fin tur, for all del. Men idyllisk vil jeg vel ikke si det var. Da er vel kystveien bedre, men den har jeg ikke kjørt. Har du lyst og tid er nok den og anbefale tror jeg.
User avatar
tedium
Posts: 86
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by tedium »

Blir nok å holde meg i gamlelandet :D . Alle gode råd tyder på at det er det beste :thumleft .
knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 04 May 2024 22:21 -------
Enig. Kjørte den ruten i fjor som nevnt. En fin tur, for all del. Men idyllisk vil jeg vel ikke si det var. Da er vel kystveien bedre, men den har jeg ikke kjørt. Har du lyst og tid er nok den og anbefale tror jeg.
Nå ble jeg litt nysgjerrig.
To stk. her inne som begge har kjørt begge alternativene flere ganger er samstemt på at den indre leia er minst kjedelig.
Hvordan kom du frem til denne konklusjonen? :plystre :roll:
User avatar
Bjerknez
Posts: 900
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 05 May 2024 18:54
Bjerknez wrote: 04 May 2024 22:21 -------
Enig. Kjørte den ruten i fjor som nevnt. En fin tur, for all del. Men idyllisk vil jeg vel ikke si det var. Da er vel kystveien bedre, men den har jeg ikke kjørt. Har du lyst og tid er nok den og anbefale tror jeg.
Nå ble jeg litt nysgjerrig.
To stk. her inne som begge har kjørt begge alternativene flere ganger er samstemt på at den indre leia er minst kjedelig.
Hvordan kom du frem til denne konklusjonen? :plystre :roll:
Jeg har ikke konkludert. Jeg skrev at jeg aldri har kjørt den ene av dem (kystveien). Men jeg skrev at denne trolig var mer interresant da det nok er mer og se på langs kystveien siden man er nærmere sjøen etc.

Hovedveien fra Trondheim og oppover var ikke en strekning jeg syntes var spesielt spennende vertfall. Mye trafikk når jeg kjlrte der i sommerferien. Mye bobiler etc.
User avatar
Domino
Posts: 221
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Domino »

Jeg skal kjøre T/R Trondheim i juli. Da tenker jeg å kjøre Sverige sørover og Norge nordover. Jeg har kjørt E45 før, men det er mange år siden. Hovedårsaken til at jeg kjører Sverige sørover er bare for å besøke litt andre steder enn jeg passerer på retur.

Det blir nok en overnatting i Jokkmokk også!
Post Reply