Shell som i dag har 98 oktan bensin mange steder blir St1...
håper som eier av en 93 Yamaha Virago at de kommer til å fortsette å levere produktet.
Regjeringen jobber også med saken og har nå fått medhold av Høyre så vidt jeg erfarer.
Amcarklubben,veterankjøretøyforeninger likeså og håper NAF og NMCU gjør det samme
Leser også på nett at i tillegg selger Esso og Reitan Retail ( YX ) 98 oktan ?
intruder wrote: 30 May 2025 11:48
Shell som i dag har 98 oktan bensin mange steder blir St1...
håper som eier av en 93 Yamaha Virago at de kommer til å fortsette å levere produktet.
Regjeringen jobber også med saken og har nå fått medhold av Høyre så vidt jeg erfarer.
Amcarklubben,veterankjøretøyforeninger likeså og håper NAF og NMCU gjør det samme
Leser også på nett at i tillegg selger Esso og Reitan Retail ( YX ) 98 oktan ?
St1 sier de skal levere 98-oktan E0 fremover. "Shell har som kjent vært en bærebjelke i distribusjon av 98 oktan E0. Kategoriansvarlig Thomas Danielsen hos ST1 sier til AMCAR at de ikke har noen intensjoner om å kutte ut 98 E0 under ny kjedeidentitet." https://www.amcar.no/aktuelt/300+shells ... norge.html
Det er Esso og Shell som har vært stasjonene jeg kjenner som har levert 98-oktan E0. Har aldri sett dette på YX, men det betyr jo ikke at det ikke finnes.
Det er noen YX-stasjoner som har, men langt fra alle. I Målselv er det dessuten to stasjoner som selger etanolfri 95 oktan. En Uno-X og en privateid automatstasjon. Det er en YX-stasjon som er under oppstart, der vet jeg ikke hvilke typer bensin de selger. Pumpene er åpnet, men butikk-/kafelokalet er ikke ferdig. Jeg har ikke fylt der ennå. Kan prøve å ta en kjapp rekognsering i løpet av helga.
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
YX i Sætre har også 98oktan.
Kommer man langt nord er all bensin etanol fritt grunnet tankanlegget har vannbunn etter hva jeg har blitt opplyst-ikke sikker på hvor de får det levert fra.
Jeg har jo også erfart at 98 oktan møkkfri bensin har vært en utfordring å få tak i i Norge. Hadde aldri trodd jeg noengang skulle være enig på en flekk med MDG, men her har altså de stått i spissen for å få dette til
Heldigvis selger de plenty med 98 oktan møkkfri her, sannsynligvis takket være en haug fortsatt gamle sovjetbiler.
En observasjon jeg gjorde i '23 da jeg var sist i Norge med MC, var at "frosken" (300ccm, '19-modell og godkjent for 95 E10) gikk 10 mil lenger på en 17 l tank med 98 møkkfri kontra 95 mainnsjit.
Bikeridr wrote: 30 May 2025 18:02
Jeg har jo også erfart at 98 oktan møkkfri bensin har vært en utfordring å få tak i i Norge. Hadde aldri trodd jeg noengang skulle være enig på en flekk med MDG, men her har altså de stått i spissen for å få dette til
Heldigvis selger de plenty med 98 oktan møkkfri her, sannsynligvis takket være en haug fortsatt gamle sovjetbiler.
En observasjon jeg gjorde i '23 da jeg var sist i Norge med MC, var at "frosken" (300ccm, '19-modell og godkjent for 95 E10) gikk 10 mil lenger på en 17 l tank med 98 møkkfri kontra 95 mainnsjit.
Nå var de MDG som forsøkte å få lovfeste etanol innblanding i, også i 98 oktan. Det sier litt om hvordan folk i det dustepartiet tenker, og hvilken kunnskap de sitter med.
Kina og russland ler jo så de griner, av denne galskapen.
Det kan se ut til at vi er forbi den verste mangel på 98 oktan, det dukker stadig opp ute i distriktene. Den beste oversikten er nok på Refuel-appen til Amcar.
De siste årene har det vært et problem å planlegge hvor jeg kan kjøre tur: Liten tank, høyt forbruk og kun 98
Min neste tursykkel skal ha stor tank, lite forbruk og mulighet til å kjøre på lavoktan med 10% etanol...
Nå var de MDG som forsøkte å få lovfeste etanol innblanding i, også i 98 oktan. Det sier litt om hvordan folk i det dustepartiet tenker, og hvilken kunnskap de sitter med.
Det er jo nettopp MDG som har foreslått at 98-oktan skal være unntatt kravet om tilsetting av etanol, så all ære til dem for fornuftig forslag. Dette har vært behandlet i Stortingets energi- og miljøkomité, der Arbeiderpartiet, Høyre og SV stemte imot forslaget, mens Frp, MDG, KrF, Senterpartiet og Rødt støttet det. Det skal behandles i stortinget 12. juni.
Det var jo ei ganske nedsnødd tøtte for noen år siden i MDG (leder, til og med) som sa vi skulle legge ned oljevirksomheten over natta og alle ansatte i "olja" skulle bli trikkesjåfører i Oslo. Hva ektemannen hennes mener, er vel fortsatt uavklart. Det var vel en lokal MDG-mann med sans for amerikanske biler som fikk talt litt fornuft inn i "systemet".
Jeg er på ingen måte enig med MDG-politikk, men her hyller jeg dem i forslaget.
Vi må ikke glemme ei tøtte fra H som var samferdselsminister for noen år siden, som ville forby motorsykler fullstendig på norske veier. Til og med MC-turister fra utlandet. Heldigvis ( etter å ha vært baksetepassasjer på MC) klarte å få forbydd wirerekkverkk på norske veier. Så ja, partier kan snu, og det er vel det som kalles demokrati.
Utover det, som maskinist og maskiningeniør, i 4 år med utdanning og nå snart 40 år erfaring i yrket. Vi var lært opp med brennverdi i drivstoff, regnet på både luftbehov og avgitt varmeveedi. Bensin har vesentlig høyere verdi enn alkohol. Bensin har ganske enkelt mer enn dobbel brennverdi enn alkohol. Sluttproduktet (CO2 og vann, eller H2O) er det samme for energiomsetningen. Bensin og diesel avgir litt mer nitrøse gasser, men dette blir i stor grad redusert i katalysatorer og "scrubbere" (for diesel).
Jeg har nevnt dette i forbruket på "frosken". En annen ting jeg kan nevne mhp diesel, er MS "Lofoten". Totakts krysshodemotor, er at den på MSD (lett tungolje) gikk på 375 l/t mens på diesel brukte 450 l/t. Samme hydrokarbon brennstoff, men MSD hadde mye høyere egenvekt.
Bensin og diesel har mer enn dobbel brennverdi pr vekt enn alkohol (pr kg), følgelig er literforbruket lavere uten alkohol.
Så ja "miljøbensin"' avgir like mye "styggedom", om ikke mer, pr km enn ren bensin.
Istedenfor å fylle 17 liter møkkkbensin kan jeg heller fylle 13 liter ordentlig bensin og kjøre samme distansen.
Det er jo nettopp MDG som har foreslått at 98-oktan skal være unntatt kravet om tilsetting av etanol, så all ære til dem for fornuftig forslag. Dette har vært behandlet i Stortingets energi- og miljøkomité, der Arbeiderpartiet, Høyre og SV stemte imot forslaget, mens Frp, MDG, KrF, Senterpartiet og Rødt støttet det. Det skal behandles i stortinget 12. juni.
Ok, mulig jeg hørte feil.
Men tvert imot har det vært representanter fra Fremskrittspartiet (FrP), som Morten Stordalen, som har tatt initiativ for å sikre tilgjengeligheten av etanolfri 98 oktan bensin (E0) over hele landet.
Mens MDG har foreslått å øke bensinavgiften med fem kroner literen. Så der har du all ære til dem
Domino wrote: 30 May 2025 14:42
Det er noen YX-stasjoner som har, men langt fra alle. I Målselv er det dessuten to stasjoner som selger etanolfri 95 oktan. En Uno-X og en privateid automatstasjon. Det er en YX-stasjon som er under oppstart, der vet jeg ikke hvilke typer bensin de selger. Pumpene er åpnet, men butikk-/kafelokalet er ikke ferdig. Jeg har ikke fylt der ennå. Kan prøve å ta en kjapp rekognsering i løpet av helga.
Da kan jeg bekrefte at YX i Heggelia på Bardufoss har 98 oktan bensin. Greit å huske dersom noen av dere kjører denne veien.
På Steinkjer går E6 forbi både Shell Figga og Esso Dampsaga, som begge selger 98-oktan. I tillegg er det en "landhandler" et par mil utafor sentrum - Coop Marked Stod, der lokale amcar/raggerklubben har fått igjennom pumpe med 98-oktan.
Ellers funker kanskje den Fuel-appen fortsatt hvis man er på ukjent område?