Transport av sykler til Geneve neste år - lodde stemningen

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2024 Trophy Edition

Transport av sykler til Geneve neste år - lodde stemningen

Post by Kant1 »

I kjølvannet av @Spiritofwinter og @Borg sine opplevelser langs TET Italia, og mine tidligere turer og erfaringer i området sørøst for Geneve, i Haute Savoie (for de som er kjent) har jeg drodlet med tanken på å få organisert MC-transport til Geneve på seinsommeren og tidlig høst.

Det er ca 30 fine mil til f.eks Bardonecchia i Italia, der Assietta, Forte Jafferau og Col de Sommelier er kun et steinkast unna, pluss en god del andre perler for gruskjørere.

Enn videre er det mulig å kjøre f.eks Route de Grande Alps på asfalt ned til middelhavet, og jeg/vi kan hjelpe med noen trivelige spor tilbake til Geneve.

De andre transportørene jeg kjenner til opererer kun fra østlandet, og ned til Munchen.
Min ide er å få hentet sykler på strekningen Bergen/Oslo, og få de levert mye lengre vest (Geneve/Lyon) der de mindre besøkte (iallefall av nordmenn) vest alpene ligger. De høyeste passene ligger her, pluss noen mer ukjente perler som få nordfra besøker.

Skal i møte en transportør i morgen, jeg har snakket med han før, og får vi 12 sykler med, blir det 7500 pr stk, men jeg håper på litt mer fleksibilitet slik at vi kan få noen kjøredager ekstra (8-9 dager totalt)

En variant vi drodler rundt er "Grus & Gourmet goes Italy" der vi kan besøke flere spennende områder i Piemonte og Liguria med lokalkjent norsk guide. Mange av dere har møtt Knut på HPR bla.

Høres det ut som noe som kan være av interesse?

Greit å fly til Geneve/Lyon med KLM, fra Oslo/Bergen/Trondheim rundt kl 0600 om morran, så lander man i Geneve 11.10 (mener jeg å huske.
20230919_174621.jpg
20230920_101511.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Re: Transport av sykler til Geneve neste år - lodde stemningen

Post by Spiritofwinter »

Fra Geneve så er jo det bare halvannen time til Chamonix, derfra er det en meget fin rute ned til Susa (som ikke ble kjørt i år). Fra Susa så har man jo veien opp til Assietta, om man da ikke ønsker å prøve seg på Jafferau (riktig vei!!). Fra Assietta går der en del ruter nedover til Middelhavet om man ønsker det.

Nå valgte vi å frakte sykler til Munchen fordi det sparte oss for 2+ reisedager hver vei, her er det mulighet for å spare seg 1-2 dager ekstra for å komme til "rette området", om man da ikke ønsker å reise øst eller rett sør fra Munchen. Mange alternativer når man først har kommet ned på kontinentet, dette kan absolut være en fin måte å komme seg nedover og spare seg tid på transport.

Si gjerne ifra når du vet mer om potensielle datoer :thumleft
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

Skal ikke nekte for at dette opplegget 'kan' vekke en viss interesse hos undertegnede 🤔
En forlenget periode, +/- 10 dager er en viktig faktor 🤠
Vi leker ikke turister 😉
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

@Kant1 Selger du inn til @Spiritofwinter så følger jo fort jeg med. Han har tross alt lovet meg et fort da vi ga opp det til fordel for en ølfestival i år.
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

Dette kan være av interesse, absolutt

Men vil stemme i med @ojda om 1 1/2 - ish ukes tur :)
fun is not a straight line
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Er det noe nytt rundt denne planlagte transporten?

Med snø og is utenfor døren så kjenner jeg på behovet for en tur sørover på 2-hjul, selv om det er 9-10 måneder frem i tid. Så vet jeg at når vi nærmer oss nyttår så er det bare spørsmål om tid før @Borg begynner å mase om å legge planer så han får det spikret i kalenderen ;-)
kvase

Post by kvase »

:shock:
Last edited by kvase on 03 Dec 2025 12:39, edited 2 times in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
kvase

Post by kvase »

kvase wrote: 02 Dec 2025 18:26 Hva med enveis transport kun ned
Det ble sikkert feil det
Kant1
Onkel

Post by Kant1 »

Spiritofwinter wrote: 02 Dec 2025 18:06 Er det noe nytt rundt denne planlagte transporten?

Med snø og is utenfor døren så kjenner jeg på behovet for en tur sørover på 2-hjul, selv om det er 9-10 måneder frem i tid. Så vet jeg at når vi nærmer oss nyttår så er det bare spørsmål om tid før @Borg begynner å mase om å legge planer så han får det spikret i kalenderen ;-)
Hei,
jeg var i "møte" med transportøren i slutten av sept.
Det som det kokte ned til, er at det ikke er rett fram med å få sikret syklene våre på en god måte, på en ordinær tralle. Det mangler surrekroker i midten på tralla
Firmaet "MC transport" har (selvsagt) en spesialbygget tralle for dette bruk, men det har altså ikke jeg- eller Hardanger Transport.

Ved høve, litt etter jul, skal vi sees igjen, da skal jeg ta med en av syklene mine, så får vi ta en prøvelasting/sikring for å se på metode, om det lar seg gjøre på en trygg måte.
Alternativet er å pakke syklene i kasser, men for min del, som ikke skal tjene noe på dette, blir det alt for mye styr. Da kjører jeg heller ned selv, det tar ikke lengre tid det, enn å orge med kasser :-D

Men hva angår @Borg så kan jo dato for turen spikres ved nyttår, av hensyn til "hjemmefronten", for det finnes jo masse alternativer.
kvase wrote: 03 Dec 2025 12:37
kvase wrote: 02 Dec 2025 18:26 Hva med enveis transport kun ned
Det ble sikkert feil det
Hvorfor skulle det være feil?
Tingen er den, at dersom det er full bil ned, så har vi en mindre sykkel opp igjen, noen som gjør at returlasten må deles på f.eks 13, istedet for 14.
Altså litt dyrere pr snute. Men neppe noen showstopper.
Skal jeg organisere det, vil jeg i utgangspunktet ha full bil opp og ned, men dersom det ikke blir full bil, er det bedre å ha en ekstra, den ene veien.
Detaljer, som kan sees på dersom det blir noe utav. :thumleft
Borg
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote: 02 Dec 2025 18:06 Er det noe nytt rundt denne planlagte transporten?

Mas? Mo'a? :shock: Er jo superviktig å ha noe kjekt å se frem til når snøen senker seg og da er det viktig å vite at årets kjekkeste tur er sikkret og ikke kun en vag fantasi
Kant1 wrote: 04 Dec 2025 08:16
Hei,
jeg var i "møte" med transportøren i slutten av sept.
Det som det kokte ned til, er at det ikke er rett fram med å få sikret syklene våre på en god måte, på en ordinær tralle. Det mangler surrekroker i midten på tralla
Firmaet "MC transport" har (selvsagt) en spesialbygget tralle for dette bruk, men det har altså ikke jeg- eller Hardanger Transport.

Ved høve, litt etter jul, skal vi sees igjen, da skal jeg ta med en av syklene mine, så får vi ta en prøvelasting/sikring for å se på metode, om det lar seg gjøre på en trygg måte.
Alternativet er å pakke syklene i kasser, men for min del, som ikke skal tjene noe på dette, blir det alt for mye styr. Da kjører jeg heller ned selv, det tar ikke lengre tid det, enn å orge med kasser :-D

Men hva angår @Borg så kan jo dato for turen spikres ved nyttår, av hensyn til "hjemmefronten", for det finnes jo masse alternativer.
Vi så jo at det med plass er ikke helt rett frem.
MC transporten vi hadde, satte sykklene på tvers. Med det som utgangspunkt, trengs det ikke noe feste i midten, eller også det kan gå en fra front til end men burde være helt overkommelig. Det som kanskje er litt jokeren oppi det hele er bagasje. Vesker sendes med sykkelen og tar dertil plass. Transporten vi brukte var to etasjer, men var forstatt langtfra plass til så mange sykkeler ombord som jeg hadde trodd. Sidevesker tatt i betraktning. Men, det skal jo være enkelt å komme, sette seg på og reise :)
Borg
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

@Kant1 har det blitt noe prøving på bil? Med MC transport friskt i minne er det jo også noe tollpapirer/skjemaer det må tenkes på
Kant1
Onkel

Post by Kant1 »

Borg wrote: 18 Jan 2026 16:01

@Kant1 har det blitt noe prøving på bil? Med MC transport friskt i minne er det jo også noe tollpapirer/skjemaer det må tenkes på
Da har jeg hatt en runde med transportøren, og han er veldig skeptisk til å surre syklene bakpå ei tralle.
Jeg deler ikke helt hans skepsis, men jeg orker ikke å styre mer, for kroner null :lol:

Får heller bruke tida på å planlegge et ACT Balkan-prosjekt til seinsommeren eller tidlig høst, med ferge Trelleborg Rostock. :thumleft
Borg
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Kant1 wrote: 09 Feb 2026 13:04

Da har jeg hatt en runde med transportøren, og han er veldig skeptisk til å surre syklene bakpå ei tralle.
Jeg deler ikke helt hans skepsis, men jeg orker ikke å styre mer, for kroner null :lol:

Får heller bruke tida på å planlegge et ACT Balkan-prosjekt til seinsommeren eller tidlig høst, med ferge Trelleborg Rostock. :thumleft
Odda - Trelleborg er jo et godt stykke i seg selv. Så venter 80 mil motorvei :shock:
Enten tar du deg god tid, eller også kjører en liten «Ironbutt»

Alpene er hakket langt unna for folk med begrenset ferie altså…

Vi får spleise på en konteiner, sveise fester og så sende på bil/båt avhengig av hvor vi vil
kvase

Post by kvase »

Borg wrote: 09 Feb 2026 22:11
Kant1 wrote: 09 Feb 2026 13:04

Odda - Trelleborg er jo et godt stykke i seg selv. Så venter 80 mil motorvei :shock:

Vi får spleise på en konteiner, sveise fester og så sende på bil/båt avhengig av hvor vi vil
80 mil 1 frakt dag i salen resten er fornøyelse dager.
Kant1
Onkel

Post by Kant1 »

Borg wrote: 09 Feb 2026 22:11

Odda Trelleborg gikk fint, vi kjørte østover etter jobb torsdagen, overnattet på AirBNB i nærheten av Bø, så tok vi morgenferga fra Sandefjord til Strømstad.
Da hadde vi GOD tid sørøstover mot Trelleborg, vi tok oss til og med tid til noen km med relativt svingete småveier nedover.
Ferga til Rostoc går om natta, og du er i land kl 0600. Så man får max utav dagen.
Skal man til de østlige delene av alpene, eller lengre sør og østover, er dette den beste veien, etter min mening. Og jeg har gjort MYE research :-D

Å levere sykkelen på østlandet for transport, blir veldig fordyrende, og styrete for min del, da kan jeg like gjerne kjøre nedover.
Men kongstanken var som sagt å få levert syklene på bil her vest, og så evt fylle på med flere sykler østover, og så tar bilen ferga Larvik Hirthals.

Med eget opplegg, kunne man da fått flere dager på to hjul i alpene.
Mulig jeg prøver en annen transportør jeg kjenner fra området her, men det blir ikke før i 2027 i såfall.

kvase wrote: 09 Feb 2026 23:15
80 mil 1 frakt dag i salen resten er fornøyelse dager.
Blir fort en og to dag ekstra, man skal jo komme seg til tyskegrensa også, og fra sørtyskland og opp i det forgjettede land (alpene)
Så litt avhengig av hvor man ønsker å starte fjellkjøringa, blir det endel mer enn 80 mil.
Post Reply