Tinnitus og andre hørselsproblemer

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Tinnitus og andre hørselsproblemer

Post by intruder »

Jeg har svak tinnitus og er godt hjulpet av høreapparater som gudskjelov gjør at det stort sett funker ...
leste om tidligere Vazelinavokalist Viggo Sandvik som visstnok er lik meg av utseende :o :o ... noe jeg tar som en opptur :thumleft

Leste at en hørselsekspert hadde sagt til ham at " det er nok ikke bare høy musikk og slikt som er bakgrunnen i ditt tilfelle...det er nok heller all applausen =D> :smt034 :smt038 "...

Flere her er jo medlemmer i HÆ- klubben og vet hvor vanskelig dårlig hørsel er for både en selv og andre...
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Re: Tinnitus og andre hørselsproblemer

Post by RuneMC »

Har svak tinnitus etter en dagstur fra Oslo til Lom via Tindevegen og tilbake til Venabygdsfjellet uten ørepropper (tenkte at noen nye musikkpropper var gode som ørepropper, men det var de ikke og jeg skjønte ikke helt hvor lang den dagsetappen var. Venabygdsfjellet var pga bestilt rom på et hotell jeg hadde gode minner fra jobbtur med... men viste seg at de ikke hadde matservering på kveldstid... og fullt regn siste 10 km.... så opptur ble nedtur :)

Ellers påpasselig med å bruke propper nå...med opptil flere par i reserve... så hørselen har holdt seg stabil.

Verre da med broren min som i sin ungdom sovnet med hodet på en basshøyttaler på konsert... (ikke spør meg hvordan det er mulig) han fikk 25% reduksjon i hørsel på ene øret.
Last edited by RuneMC on 23 Jan 2026 00:08, edited 1 time in total.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

RuneMC wrote: 20 Jan 2026 18:34
Verre da med broren min som i sin ungdom sovnet med hodet på en basshøyttaler på konsert... (ikke spør meg hvordan det er mulig) han har fikk 25% reduksjon i hørsel på ene øret.
Husker en sovnet med hodet inni høytaleren på en KIZZ-konsert i drammenshallen.
Det ble målt 134Db ute i gangen.... [-X
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Etter nå snart 40 år som skipsmaskinist, selv om jeg har vært nøye med hørselsvern, så er jeg høyt representert i HÆ-klubben. Visser seg at hørselvern er elendig på demping av høyfrekvens og "turbohyling" over ca 12 000 hZ dempes veldig dårlig. Dette har medført at jeg er "døv" for frekvenser mellom 8 000 og 14 000 hZ (testet). Tinnitus har jeg hatt siden 4-årsalderen, men nå har jeg det såpass rolig som Vøringsfossen på en god dag. Dårlig hørsel og tinnitus er noe dritt. Feiler ca 40% på hørselstesten ifbm sjømanns legeerklæring, men blir heldigvis fortsatt godkjent som maskinist..
Bjerknez
MC: Ingen for øyeblikket...

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 20 Jan 2026 18:52
RuneMC wrote: 20 Jan 2026 18:34
Verre da med broren min som i sin ungdom sovnet med hodet på en basshøyttaler på konsert... (ikke spør meg hvordan det er mulig) han har fikk 25% reduksjon i hørsel på ene øret.
Husker en sovnet med hodet inni høytaleren på en KIZZ-konsert i drammenshallen.
Det ble målt 134Db ute i gangen.... [-X
Da er du passe påseilet kan man vel trygt si :lol:
Post Reply