Bompenger for å kjøre Trollstigen
Bompenger for å kjøre Trollstigen
Kilde:
https://dinside.dagbladet.no/reise/boms ... m/84411995
Nå vurderes det bompenger for å kjøre Trolstigen slik at veier og rassikring etc. holdes vedlike. Jeg er imot bompenger, men akkurat i dette tillfellet synes jeg faktisk kanskje det er helt greit.
Yrkessjåfører kjører neppe over der som en snarvei (uten at jeg vet dette sikkert) så dette er i mine øyne en vei som oftest besøkes og slites ut av turister hvor det er vi som sitter igjen med regninga.
Jeg synes det er greit at turister kan betale 300 kroner pr. tur for å passere Trollstigen. Man får en kjempeopplevelse for den summen mener jeg. 300 kroner er det en god middag på restaurant i Norge koster og beløpet gjelder for alle i bilen.
Dog, synes jeg bompenger KUN kunne blitt aktivert i feriemånedene (juni/juli/august).
Hva mener folket her?
https://dinside.dagbladet.no/reise/boms ... m/84411995
Nå vurderes det bompenger for å kjøre Trolstigen slik at veier og rassikring etc. holdes vedlike. Jeg er imot bompenger, men akkurat i dette tillfellet synes jeg faktisk kanskje det er helt greit.
Yrkessjåfører kjører neppe over der som en snarvei (uten at jeg vet dette sikkert) så dette er i mine øyne en vei som oftest besøkes og slites ut av turister hvor det er vi som sitter igjen med regninga.
Jeg synes det er greit at turister kan betale 300 kroner pr. tur for å passere Trollstigen. Man får en kjempeopplevelse for den summen mener jeg. 300 kroner er det en god middag på restaurant i Norge koster og beløpet gjelder for alle i bilen.
Dog, synes jeg bompenger KUN kunne blitt aktivert i feriemånedene (juni/juli/august).
Hva mener folket her?
- ojda
- Bamsefar
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Bompenger for å kjøre Trollstigen
Som deg er jeg helt imot bompenger i alle former.
'Ett land som Norge.......'.
Men er det en ting som virkelig trigger meg utover normalen, er det Flat bompengetakst.
Samme pris for moped og fullstappede busslaster

Da skal jeg innrømme at hundrelappene sitter godt fastlimt i bukselomma.
Men ett bidrag for å bevare trollstigen, tja?
'Ett land som Norge.......'.
Men er det en ting som virkelig trigger meg utover normalen, er det Flat bompengetakst.
Samme pris for moped og fullstappede busslaster
Da skal jeg innrømme at hundrelappene sitter godt fastlimt i bukselomma.
Men ett bidrag for å bevare trollstigen, tja?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- Spiritofwinter
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Bompenger kommer nok til å redusere trafikken over Trollstigen. 300kr for en buss eller lignende er ikke all verden, men for en Tysk bobil med herr og fru på tur som gjerne skal bruke minst mulig og som nettopp har måtte fylle tanken for flere tusen kr så vil nok dette sitte litt lenger inne. Det er allerede nevnt reduksjon i pris for el-bil, men om det blir lignende for MC eller andre kjøretøy er ikke godt å si.
Det er også snakk om at dette ikke kommer på plass før i 2028, før den tid rekker Trollstigen å bli stengt og ødelagt for enda større summer så man må kreve 500kr pr passerende kjøretøy. Men om vi er heldig så rekker vi muligens også å få en ny regjering på plass som ser nytten av å oppruste veier utenfor Ring 3.
Og den som klarer å få servert en god middag på restaurant i Norge i dag for 300kr har enten lave krav til middagen eller har ikke vert ute på en god restaurant de siste årene
Det er også snakk om at dette ikke kommer på plass før i 2028, før den tid rekker Trollstigen å bli stengt og ødelagt for enda større summer så man må kreve 500kr pr passerende kjøretøy. Men om vi er heldig så rekker vi muligens også å få en ny regjering på plass som ser nytten av å oppruste veier utenfor Ring 3.
Og den som klarer å få servert en god middag på restaurant i Norge i dag for 300kr har enten lave krav til middagen eller har ikke vert ute på en god restaurant de siste årene
Trollstigen er jo egentlig ikke en veistrekning som er "nødvendig". Den er trolig 95% brukt av turister og enkelte fastboende. Fastboende som MÅ kjøre der kan jo tross alt få fritak mener jeg.
Det er turistene som sliter på denne veien og det koster mye penger å måke veiene fri for snø før turistsesongen. Dette mener jeg turistene kan bidra til å betale.
Nå regner jeg vel ikke med at en motorsyklist må betale fullpris, men 300 kr. for biler under 3.5 tonn og kanskje 600 kroner for bobiler etc. over 3.5 tonn etc.
Så kan jeg godt kaste meg på bølgen og mene at bompenger er en uting, men i dette tilfellet mener jeg det er greit om det er dette som skal til for å redde veien. Det er tross alt turistene som sliter mest på veien. Jeg har bodd i Molde og dagene utenfor sesong så er det lite (om noe) trafikk på denne veien som jeg har opplevd.
Det er turistene som sliter på denne veien og det koster mye penger å måke veiene fri for snø før turistsesongen. Dette mener jeg turistene kan bidra til å betale.
Nå regner jeg vel ikke med at en motorsyklist må betale fullpris, men 300 kr. for biler under 3.5 tonn og kanskje 600 kroner for bobiler etc. over 3.5 tonn etc.
Så kan jeg godt kaste meg på bølgen og mene at bompenger er en uting, men i dette tilfellet mener jeg det er greit om det er dette som skal til for å redde veien. Det er tross alt turistene som sliter mest på veien. Jeg har bodd i Molde og dagene utenfor sesong så er det lite (om noe) trafikk på denne veien som jeg har opplevd.
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Veier må finansieres og det er ikke meg imot at brukerne betaler ...
og hvorfor i helsike gi rabatt til elbiler i slike tilfelle

Finnes vel få fastboende som MÅ kjøre der... hvor kjører de ellers ?
og hvorfor i helsike gi rabatt til elbiler i slike tilfelle
De få som bor der og som må kjøre der kan jo evt. få fritak, eller evt. bare betale en symbolsk sum mener jeg.intruder wrote: 26 Mar 2026 14:33
Det er turistene som sliter på veien. Svære busser og en skokk med bobiler snirkler seg opp og ned disse veiene der hvert år og dem stopper i hver eneste sving for å ta bilder. Har man kjøpt seg bobil og kommet seg fra europa til Trollstigen, så har man sikkert noen slanter til bomavgiften også tenker jeg.
Koster 385 kr. og svippe opp på Dalsnibba også.
De ganga jeg kjører der så er det med 2 hjul å jeg stopper ikke for stå der i lag med saueflokken av turister jeg kjører der primært for å komme frem jada fine svinger og grei utsikt. Stopper ikke i Geiranger heller men heller et godt stykke oppi lia - Veien opp derfra er vell så spektakulær. Jeg betaler vei avgift og noen ganger Bompenger for bil bruk men bomavgift for mc på slike steder vil gi åpning for bomavgifter på alle de andre stedene som bilister må betale brått rundt på norgeskartet 100 % - De klarer brått å implantere det der også skal en se.
Nedstemmer
Nedstemmer
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
Tja, synes 300 virker mye.
Det er en turistmagnet, helt klart, men pris bør stå i forhold til størrelse på kjøretøy (50 for MC, 100 for bil, 200 for bobil og 300 for buss) om det blir politisk flertall for det.
Men har Norge råd til å ta nasjonale turistveger på nasjonalt budsjett - ja, absolutt.
Steinrenskningen som ble gjort sist var omfattende - 50 mill og tilbake i 2005 ble det gjort rassikring for 16 mill. Utenom dette og tidligere er det også gjort rassikring, men uten publiserte tall.
Men la oss si at det er ca 3-4 mill pr år i snitt. Det er jo peanuts for vedlikehold av en så viktig turistvei. Mye av rassikringen nå er pga mer regn og flom også kalt klimaendringer. Hva bør betale for negative konsekvenser av klimaendringer - nettopp, oljeinntekter!
Turister er ikke bare utgifter men gir også inntekter både lokalt og nasjonalt - så hvis vi skal promotere Norge som turistmål for å ha noe å leve av etter oljen, så bør vi tenke oss nøye om. Dvs ikke lage et lappeteppe av bompenger som skremmer bort turistene og endrer et positivt bilde til et negativt.
My 2 cents
Det er en turistmagnet, helt klart, men pris bør stå i forhold til størrelse på kjøretøy (50 for MC, 100 for bil, 200 for bobil og 300 for buss) om det blir politisk flertall for det.
Men har Norge råd til å ta nasjonale turistveger på nasjonalt budsjett - ja, absolutt.
Steinrenskningen som ble gjort sist var omfattende - 50 mill og tilbake i 2005 ble det gjort rassikring for 16 mill. Utenom dette og tidligere er det også gjort rassikring, men uten publiserte tall.
Men la oss si at det er ca 3-4 mill pr år i snitt. Det er jo peanuts for vedlikehold av en så viktig turistvei. Mye av rassikringen nå er pga mer regn og flom også kalt klimaendringer. Hva bør betale for negative konsekvenser av klimaendringer - nettopp, oljeinntekter!
Turister er ikke bare utgifter men gir også inntekter både lokalt og nasjonalt - så hvis vi skal promotere Norge som turistmål for å ha noe å leve av etter oljen, så bør vi tenke oss nøye om. Dvs ikke lage et lappeteppe av bompenger som skremmer bort turistene og endrer et positivt bilde til et negativt.
My 2 cents
Hadde det vært en typisk gjennomfartsvei hvor folk kjørte hver dag hadde det vært dyrt ja.
Men 300 kr. for en opplevelse for opp til 5 personer i en bil en gang i året synes jeg da er helt innafor. Så kan man jo forby lastebiler over et visst antall tonn for å hindre at enkelte polakker i rustne vogntog prøver seg på en snarvei etc.
Så får det jo evt. bli billigere for tohjulinger etc.
Men ja... alle helst ønsker jeg jo ikke bompenger, men akkurat på den veien der hadde jeg ikke vært den største motstanderen. Dessuten kan enkelte spare noen kroner på og slippe å kjøre rundt vedrørende ferge og tid samt ikke minst drivstoffforbruk etc.
Men 300 kr. for en opplevelse for opp til 5 personer i en bil en gang i året synes jeg da er helt innafor. Så kan man jo forby lastebiler over et visst antall tonn for å hindre at enkelte polakker i rustne vogntog prøver seg på en snarvei etc.
Men ja... alle helst ønsker jeg jo ikke bompenger, men akkurat på den veien der hadde jeg ikke vært den største motstanderen. Dessuten kan enkelte spare noen kroner på og slippe å kjøre rundt vedrørende ferge og tid samt ikke minst drivstoffforbruk etc.
Fin rute tips rundt også og så er det grusvei et stykke over fra ene sia til den andre fin naturBjerknez wrote: 27 Mar 2026 11:19 Hadde det vært en typisk gjennomfartsvei hvor folk kjørte hver dag hadde det vært dyrt ja.
https://maps.app.goo.gl/meqpqpVWdcDkdHas6
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
Var også et NRK program "Nasjonale Turistvegar" der de tok en avstikker fra Eidsdal og opp til Herdalssetra hvor det var mulig å leie seg rom (må sikkert forhåndsbestilles) og ellers med kafé og ostesmaking.
https://tv.nrk.no/serie/nasjonale-turis ... ID75002824
...og programlederen forsøkte seg med zipline (aka løypestreng) i Geiranger... slikt som jeg ikke engang har visst om at fantes
Ellers er jo grusversjonen av Trollstigen en fin vei - vi snakker Aursjøvegen der det er bompenger men ikke for MC dengang jeg kjørte der i Aug 2016 (Album for den som vil se bilder fra Trollstigen og gml Strynefjellsveg etc)

https://tv.nrk.no/serie/nasjonale-turis ... ID75002824
...og programlederen forsøkte seg med zipline (aka løypestreng) i Geiranger... slikt som jeg ikke engang har visst om at fantes
Ellers er jo grusversjonen av Trollstigen en fin vei - vi snakker Aursjøvegen der det er bompenger men ikke for MC dengang jeg kjørte der i Aug 2016 (Album for den som vil se bilder fra Trollstigen og gml Strynefjellsveg etc)

- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Aursjøveien er vel vedtatt å stenges pga villreinen.
Men det er NVE som styrer med veien så de må først kjøre sin prosess ,så vi rekker muligens en tur i sommer før stenging.
https://www.tk.no/ber-regjeringen-komme ... 51-1746189
https://www.auraavis.no/tiltaksplanen-e ... 5-5-717981
Samt dalsideveien fra Lesja inn mot Aursjøen.
Men det er NVE som styrer med veien så de må først kjøre sin prosess ,så vi rekker muligens en tur i sommer før stenging.
https://www.tk.no/ber-regjeringen-komme ... 51-1746189
https://www.auraavis.no/tiltaksplanen-e ... 5-5-717981
Samt dalsideveien fra Lesja inn mot Aursjøen.
Jusses... trodde ikke villreinen var så vill at den ikke venner seg til litt trafikk. Ellers har vel store populasjoner en tendens til å få sykdommer som skrapesyke... og da må hele populasjonen skytes... paradoksalt nok...