Jeg heter Svein (duh…) og er 72-modell, hvilket betyr at jeg blir 54 år til høsten. Tok MC-lappen sent i fjor høst, og nei, det var absolutt ingen midtlivskrise, men derimot fullførelsen av en mangeårig drøm. Jeg begynte faktisk på lappen for 20 år siden, tok teorien og hadde noen få kjøretimer, før det av uvisse grunner bare stoppet opp. Plukket opp tråden igjen høsten 2024 og tok teorikurset på nytt, før jeg begynte med kjøretimer i fjor sommer og hadde oppkjøring i slutten av september, så jeg er rimelig fersk kan man si. Kjøpte sykkelen min på forsommeren i fjor, men hadde ingen å øvelseskjøre med, så den ble stående parkert i garasjen i flere måneder, før jeg omsider kunne ta den ut på noen få turer mot slutten av sesongen i fjor.
Tja, hva annet kan jeg fylle dette første innlegget med? Jobber med IT i UH-sektoren, og har en bobil som jeg bruker alt for sjelden, pleier å kalle den den dyreste hagepynten jeg noensinne har kjøpt. Har hatt modelljernbane som hobby siden jeg fikk mitt første Märklin-startsett som guttunge på 70-tallet, men den hobbyen har dessverre ligget i dvale ganske lenge nå, og jeg håper fortsatt at inspirasjonen skal våkne igjen mens jeg stadig vekk kjøper inn masse stæsj som bare blir liggende og støve ned.
Siden jeg fikk lappen sent i fjor høst må jeg vel regne 2026 som min første sesong som MC-fører. Har fått tatt sykkelen på et par turer i mai, men det stoppet litt opp da 12V-batteriet plutselig bestemte seg for å ta kvelden. Bytta batteriet nylig, og monterte samtidig ladeplugg for CTEK-laderen min, så slipper jeg å måtte fjerne toppboksen og setet for vedlikeholdslading.
I ettermiddag fikk jeg en uventet mulighet for første tur siden batteribyttet, og det var noe helt annet ja! Værmeldinga i dag tidlig var dyster, var meldt regn hele dagen, og på vei innover til jobb i dag tidlig var det skikkelig styrtregn. Men det snudde brått utpå ettermiddagen, og plutselig hadde jeg det perfekte (for meg, som ikke tåler varme) turværet, med 16-17 grader, overskyet med litt blåhimmel innimellom og noe vind, så da var det bare å kaste seg avgårde!
Som fersking kjører jeg veldig pent, ønsker ikke å bli en del av den dystre statistikken, men fikk likevel testet ABSen grundig for en bilist som tydeligvis ikke hadde noe særlig til overs for vikepliktsreglene. Vel, da vet jeg hvertfall at bremsene funker!
Den ble noen mil på lokale veier i ettermiddag. Tok en kort stopp ved Røytjern like utenfor Bjørkelangen, men siden russen hadde høylydt festing bare 100 meter unna ble det med noen få minutter og etpar bilder før jeg dro derfra.
Vel, det får holde for nå, dette ble et førsteinnlegg med mye svada.