Svein_H sin blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Svein_H
MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.

Svein_H sin blogg

Post by Svein_H »

Får vel prøve å starte på min egen lille blogg i dette hjørnet av verdensveven jeg også. Tør ikke love verken jevnlige eller hyppige oppdateringer, det får bli som det blir.

Jeg heter Svein (duh…) og er 72-modell, hvilket betyr at jeg blir 54 år til høsten. Tok MC-lappen sent i fjor høst, og nei, det var absolutt ingen midtlivskrise, men derimot fullførelsen av en mangeårig drøm. Jeg begynte faktisk på lappen for 20 år siden, tok teorien og hadde noen få kjøretimer, før det av uvisse grunner bare stoppet opp. Plukket opp tråden igjen høsten 2024 og tok teorikurset på nytt, før jeg begynte med kjøretimer i fjor sommer og hadde oppkjøring i slutten av september, så jeg er rimelig fersk kan man si. Kjøpte sykkelen min på forsommeren i fjor, men hadde ingen å øvelseskjøre med, så den ble stående parkert i garasjen i flere måneder, før jeg omsider kunne ta den ut på noen få turer mot slutten av sesongen i fjor.

Tja, hva annet kan jeg fylle dette første innlegget med? Jobber med IT i UH-sektoren, og har en bobil som jeg bruker alt for sjelden, pleier å kalle den den dyreste hagepynten jeg noensinne har kjøpt. Har hatt modelljernbane som hobby siden jeg fikk mitt første Märklin-startsett som guttunge på 70-tallet, men den hobbyen har dessverre ligget i dvale ganske lenge nå, og jeg håper fortsatt at inspirasjonen skal våkne igjen mens jeg stadig vekk kjøper inn masse stæsj som bare blir liggende og støve ned.

Siden jeg fikk lappen sent i fjor høst må jeg vel regne 2026 som min første sesong som MC-fører. Har fått tatt sykkelen på et par turer i mai, men det stoppet litt opp da 12V-batteriet plutselig bestemte seg for å ta kvelden. Bytta batteriet nylig, og monterte samtidig ladeplugg for CTEK-laderen min, så slipper jeg å måtte fjerne toppboksen og setet for vedlikeholdslading.

I ettermiddag fikk jeg en uventet mulighet for første tur siden batteribyttet, og det var noe helt annet ja! Værmeldinga i dag tidlig var dyster, var meldt regn hele dagen, og på vei innover til jobb i dag tidlig var det skikkelig styrtregn. Men det snudde brått utpå ettermiddagen, og plutselig hadde jeg det perfekte (for meg, som ikke tåler varme) turværet, med 16-17 grader, overskyet med litt blåhimmel innimellom og noe vind, så da var det bare å kaste seg avgårde!

Som fersking kjører jeg veldig pent, ønsker ikke å bli en del av den dystre statistikken, men fikk likevel testet ABSen grundig for en bilist som tydeligvis ikke hadde noe særlig til overs for vikepliktsreglene. Vel, da vet jeg hvertfall at bremsene funker! :-)

Den ble noen mil på lokale veier i ettermiddag. Tok en kort stopp ved Røytjern like utenfor Bjørkelangen, men siden russen hadde høylydt festing bare 100 meter unna ble det med noen få minutter og etpar bilder før jeg dro derfra.
20260605001-w1200.jpg
Vel, det får holde for nå, dette ble et førsteinnlegg med mye svada.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Svein_H on 06 Jun 2026 15:44, edited 1 time in total.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: Svein_H sin blogg

Post by mekkern »

Artig med en "blogg".
Modelltog ja...har hatt mine timer der jeg også-men brodern er litt mer angrepet av det-jeg mer MC...Vi tok en tur til Tyskland i fjor og kjørte på smalspor damtog-med den litt for lite brukte bobilen min :lol:
https://www.hsb-wr.de/Fahrplan-Tarife/S ... ockenbahn/
Her er litt hos bruttern:
Image
Last edited by mekkern on 06 Jun 2026 09:23, edited 1 time in total.
KliffArne
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Post by KliffArne »

Blogger er det skjelden jeg oppsøker, men siden du har toppboks, så skal jeg gjøre et unntak🫣
Svein_H

Post by Svein_H »

mekkern wrote: 06 Jun 2026 09:17 Artig med en "blogg".
Modelltog ja...har hatt mine timer der jeg også-men brodern er litt mer angrepet av det-jeg mer MC...Vi tok en tur til Tyskland i fjor og kjørte på smalspor damtog-med den litt for lite brukte bobilen min :lol:
https://www.hsb-wr.de/Fahrplan-Tarife/S ... ockenbahn/
Her er litt hos bruttern:
Image
Stilig. Jeg har også en liten hagejernbane, men den er dessverre helt nedgrodd og har ikke vært i drift på flere år. Her er et par bilder fra den gang det faktisk var litt aktivitet der ute:
4466_w1200.jpg
20170528004_w1200.jpg
I kjelleren går det i litt mindre skala, men også der nede skjer det sørgelig lite:
wp20150801001_w1200.jpg
wp20150801002_w1200.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Svein_H

Post by Svein_H »

KliffArne wrote: 06 Jun 2026 09:23 Blogger er det skjelden jeg oppsøker, men siden du har toppboks, så skal jeg gjøre et unntak🫣
Hehe, jeg har sidevesker også, men siden sykkelen blir såpass bred med de montert blir de stort sett liggende igjen i garasjen. :)
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Bare hyggelig med blogg :)
Har jo en selv her også, men er jo ikke spesielt flink til å oppdatere den.
Mhp hobbyer, så driver jeg litt med 3D-printing. Liker å konstruere selv, men blir også noe dødt innimellom, helt til jeg har bruk for noe og knoter meg gjennom FreeCAD for å få en noenlunde brukbar modell.
Ellers går det nå i foto og litt filming på MC-tur. Ja, og det hender jeg kombinerer MC med Geocaching, som jeg har døpt "Geobiking". Ligger vel litt i geocache-tråden her på det området.
Svein_H

Post by Svein_H »

3D-printing er jo noe som for alvor begynner å feste seg i MJ-hobbyen også, veldig allsidig! Jeg har ikke kommet helt dit ennå, men jeg har kjøpt noen 3D-printede deler, det siste er en 3D-printet kåpe til et ombyggingsprosjekt jeg har på gang:
20260316001-w1200.jpg
Svein_H

Post by Svein_H »

Så ble det omsider en liten formiddagstur på en par-tre timer, nesten på dagen en måned etter forrige tur, det er alt for dårlig! Snaut 13 mil ble det idag, med en tur innover til Lillestrøm og ellers lokale småveier rundt omkring. Var nødt til å holde meg i konstant bevegelse for at ikke varmen skulle ta helt knekken på meg, så det ble dessverre ingen bildestopp underveis.

Selv med alt av luftelommer åpne var jeg gjennomvåt da jeg kom hjem, og innerforet i hjelmen kunne jeg bokstavelig talt vri svetten ut av! Jeg er nødt til å få meg lettere og luftigere kjøreklær, dette her funker bare ikke. Det er meldt litt lavere temperaturer imorra, men også mulighet for litt regn, så jeg får prøve å ta meg en tur ut da også. Det blir for dumt at sykkelen skal stå parkert i garasjen og kun brukes én gang i måneden.

Må også få flyttet over Cardoen fra den gamle hjelmen, det blir litt stusselig uten musikk eller radio over tid merker jeg.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Du får åpne litt med glidelåser og sånt , og kjøring i sommerstiden må jo få førstepri. :D
Viragoen min har stått hos lokal privatmekker i påvente av deler , disse er lovet til uka så da er det vel lys i tunnellen :thumleft
Synes den er tung for 74-åring så sendte mail til MChuset om Honda CB 350 classic , de skulle komme tilbake for tre uker sia men har ikke hørt noe mer ... :shock:
Leste på hjemmesida til GMS som skulle forhandle Kawasaki W 230 som veier 150 kg ca.. sendte mail .men fikk til svar at de ikke er forhandler lenger tross hjemmesida deres ... :-k

slik går nå dagan !!

Forresten : Heia LSK !.... =D> Fugla
Svein_H

Post by Svein_H »

Alt av glidelåser til luftespalter o.l. var åpne, samt luftespalter i hjelmen, og åpningshjelmen var helt åpen så mye som mulig i lavere hastigheter. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre uten å gå på kompromiss med sikkerheten. Jeg må bare prøve å holde ut, inntil jeg får skaffet meg lettere bekledning.

Forresten: Fotball er bannlyst på min blogg, sitter heller og ser gresset gro! :)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Nå vet jeg jo ikke hvilken farge du har på klær og hjelm. Men antar lysere farger absoberer mindre varme enn mørke klær og hjelm i sola.
Den blå og hvite IXS jakken jeg lenket til, blir ikke så veldig varm som de andre jeg har. I tillegg er det vevd cordura uten vind- eller vannbeskyttelse, så den fungerer greit når det er varmt. Køståing er jo noe dritt, og der hjelper vel ingenting uten innebygd overrislingsanlegg 🙃

Forøvrig; fjåttball har absolutt ingen plass her i huset heller. VM i venting eller malingstørking er mye mer interessant 😁
Svein_H

Post by Svein_H »

Både dress og hjelm er svart, og jeg har absolutt vurdert lysere farger. Jeg har en egen tråd nettopp for dette (viewtopic.php?t=20475), men testing og prøving av klær må nesten vente til ferien når jeg har litt tid til overs.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ja, jeg la jo inn merke og bilder der 🙂
Jeg har også Scott vind- og vanntett "full kjøredress". Jakken er blå og lys grå, men de hadde kun svart bukse i min størrelse. Den har utrolig mange luftemuligheter og kan fint fungere på langtur i ikke-kø trafikk i normale landevegshastigheter.
Der jeg blir søkksvett, er under ryggskinna. Den er riktignok slik "honeycomb", men likevel sitter den såpass tett på ryggen at jeg blir blaut og kan vri t-skjorta etter lange strekk i solsteik.

Nå er det heldigvis bare i dag og i morgen igjen av selvpålagt mc-forbud, og har mandag-onsdag på å få meg en tur før jeg reiser ut på jobb torsdags morgen. Dog, meldt 24-26°C de dagene, så blir iallefall ikke å fryse 🙃
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Jeg foretrekker også VM i venting foran gutter i shorts som løper etter en ball...
Mottorsykkelkjøring i varmt vær har vi litt kort erfaring med her i landet, men det ser ut til å øke. Det er fartsvind som er den viktigste kjølingen, så motorsykkelklær er designet for dette. Jeg har en racingdress som er perforert, dritvarm i solen, men det er god kjøling i racingfart på bane.
Jeg har også kjørt med motocross-bekledning på vei i varmen, samme problem som løses ved å gasse på. Kjører man for sakte blir det for varmt uansett, som f.eks kø.
Brigg
MC: 1985 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Post by Brigg »

Om varmen er et problem så anbefaler jeg å legge turen til Trøndelag. Her kan vi tilby kjølig luft i kombinasjon med kontinuerlig vannkjøling.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
Post Reply