AdBlue
AdBlue
Ikke helt to hjul, men to hjul + to hjul.
Planlegger å handle en diesel-purke. Greia trenger AdBlue.
Ser at der er ulike aktører, i tillegg til bensinstasjoner, som selger slikt. De laveste prisene kommer fra Biltema.
Noen her som har erfaringer rundt dette? Når jeg Googler AdBlue beskrives det som en blanding av 35% Urea og resten demineralisert (rensa) vann.
Hvor komplisert kan dette være? Er ikke AdBlue AdBlue, eller finnes der kvalitetsforskjeller som rettferdiggjør opp til dobbel pris fra de rimeligste?
Planlegger å handle en diesel-purke. Greia trenger AdBlue.
Ser at der er ulike aktører, i tillegg til bensinstasjoner, som selger slikt. De laveste prisene kommer fra Biltema.
Noen her som har erfaringer rundt dette? Når jeg Googler AdBlue beskrives det som en blanding av 35% Urea og resten demineralisert (rensa) vann.
Hvor komplisert kan dette være? Er ikke AdBlue AdBlue, eller finnes der kvalitetsforskjeller som rettferdiggjør opp til dobbel pris fra de rimeligste?
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Re: AdBlue
Selv jeg som dieselmaskinist har ikke helt satt meg inn i dette med ad-blue.
Vi fikk bygget om en ballasttank ombord hos oss for bruk til ad-blue, men det hele kokte bort i kål, så den tanken er tom og motoren ble ikke ombygget. (Sannsynligvis fordi de ikke klarte å få tanken ren nok).
Her er hva Kunnskapsløs Inkompetanse har å si om saken:
Edit:
Her er en artikkel fra Broom-Benny, datert 2020:
https://www.tv2.no/broom/her-ma-du-pass ... /11484104/
/Edit
Vi fikk bygget om en ballasttank ombord hos oss for bruk til ad-blue, men det hele kokte bort i kål, så den tanken er tom og motoren ble ikke ombygget. (Sannsynligvis fordi de ikke klarte å få tanken ren nok).
Her er hva Kunnskapsløs Inkompetanse har å si om saken:
Det sagt, biltema har vel et ansvar for kvaliteten, men som folk har skrevet vedrørene batteriene de selger, så kan det jo hende du får en litt for vellagret dunk, og/eller som ikke har vært lagret korrekt.google gemini wrote:Ja, det finnes kvalitetsforskjeller på AdBlue, og å velge feil eller uren væske kan få svært dyre konsekvenser. Ekte AdBlue er en strengt standardisert blanding, og forskjellen ligger i renhetsgrad.
Hovedkravet til kvalitet (ISO 22241)
All godkjent AdBlue skal bestå av 32,5 % ren urea (syntetisk urin) og 67,5 % avionisert (demineralisert) vann. For å garantere at du kjøper kvalitet, bør du alltid se etter at produktet er sertifisert i henhold til ISO 22241 eller merket med det offisielle varemerket.
Dette gir dårlig kvalitet eller urenheter utslag i:
• Skade på SCR-systemet: Dårlig AdBlue, eller væske som har blitt forurenset med metaller (som kalsium, jern eller kobber), fungerer som gift for bilens eksosrensesystem. Dette kan ødelegge selve katalysatoren.
• Tette dyser og krystallisering: Hvis blandingsforholdet er feil, eller hvis det er urenheter i væsken, danner det seg raskt saltkrystaller. Dette tetter igjen AdBlue-injektoren og tilhørende rør.
• Motor i nødmodus: Moderne dieselbiler har en egen sensorenhet som overvåker kvaliteten (NOx-sensorer). Oppdager sensoren at kvaliteten avviker, vil bilen gå i "limp mode" (redusert motorkraft), og du risikerer at bilen nekter å starte igjen.
Edit:
Her er en artikkel fra Broom-Benny, datert 2020:
https://www.tv2.no/broom/her-ma-du-pass ... /11484104/
/Edit
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Kan bare si at etter en del år med Adeblue på jobbebilene så er det tydligvis ikke noe problemer så lenge det er solgt her til lands-vi har hatt/har 200liters tønner med dette i tillegg med kanner (også biltema)-ene fatet hadde masse krystaller og klin da det tydligvis hadde både vært utsatt for kulde og stått åpent-dette gikk med på bilene også uten problemer WV og Stjernebiler.
Vil tro det er et filter før pumpa også.
Ser ut som Biltema sin er korrekt iso merket og heter adblue(r) som Registrert varemerke-vil tro det er greit.
som mye annet dreier ting seg ofte om volum kontra pris.-derav våre kjøp av 200l fat-og innkjøpsavctaler som hindrer oss i kjøp hvor vi ønsker.
Vil tro det er et filter før pumpa også.
Ser ut som Biltema sin er korrekt iso merket og heter adblue(r) som Registrert varemerke-vil tro det er greit.
som mye annet dreier ting seg ofte om volum kontra pris.-derav våre kjøp av 200l fat-og innkjøpsavctaler som hindrer oss i kjøp hvor vi ønsker.
- Spiritofwinter
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Kjørte AdBlue fra Biltema på Passaten jeg hadde i nesten 5 år. Kjøpte fra Biltema fordi det var rimelig og tilgjengelig når jeg trengte å fylle opp. Ingen feilslag eller andre problemer med den, så den kan anbefales.
Er dette noe det går mye av? Er det slik at man bør ha en liter eller to liggende i bilen, eller er det bare noe man fyller i ny og ne?Spiritofwinter wrote: 02 Jul 2026 10:46 Kjørte AdBlue fra Biltema på Passaten jeg hadde i nesten 5 år. Kjøpte fra Biltema fordi det var rimelig og tilgjengelig når jeg trengte å fylle opp. Ingen feilslag eller andre problemer med den, så den kan anbefales.
- Spiritofwinter
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Ca 1 liter AdBlue pr 1000km. Min hadde 10+ liters tank som holdt i ca 10 000 km.knutk wrote: 02 Jul 2026 11:39Er dette noe det går mye av? Er det slik at man bør ha en liter eller to liggende i bilen, eller er det bare noe man fyller i ny og ne?Spiritofwinter wrote: 02 Jul 2026 10:46 Kjørte AdBlue fra Biltema på Passaten jeg hadde i nesten 5 år. Kjøpte fra Biltema fordi det var rimelig og tilgjengelig når jeg trengte å fylle opp. Ingen feilslag eller andre problemer med den, så den kan anbefales.
Takk for detSpiritofwinter wrote: 02 Jul 2026 11:55Ca 1 liter AdBlue pr 1000km. Min hadde 10+ liters tank som holdt i ca 10 000 km.knutk wrote: 02 Jul 2026 11:39Er dette noe det går mye av? Er det slik at man bør ha en liter eller to liggende i bilen, eller er det bare noe man fyller i ny og ne?Spiritofwinter wrote: 02 Jul 2026 10:46 Kjørte AdBlue fra Biltema på Passaten jeg hadde i nesten 5 år. Kjøpte fra Biltema fordi det var rimelig og tilgjengelig når jeg trengte å fylle opp. Ingen feilslag eller andre problemer med den, så den kan anbefales.
- Bikeridr
- Geocache General
@knutk sommerbil på diesel? Nå ble jeg nysgjerrig 
Gikk på en smell...
-18 modell 220TD, for kjøring på sommerdekk og vinterlagring.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Bikeridr
- Geocache General
Cabriolet? Er ikke det værre enn sykkel. Du blir søkkvåt i regn og kø. I det minste på sykkel kan du lanesplitte 
Nuvel, gratulerer
Nuvel, gratulerer
- ojda
- Bamsefar
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Er det låv å si Lækker 
Gratulerer
Gratulerer
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Takk takk
- JRO
- MC: 2025 BMW R 1300 GS.
2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
2016 Ducati MTS 1200 Enduro.
2013 Ducati MTS 1200
1981 Kawasaki KZ 1300 - Location: Kongsberg
Henger meg på jeg også, en må ha både sommerbil og MC så får en alltid en diskusjon med seg selv på fine sommerdager hva skal vi kjøre Cab eller MC. Så gratulerer @knutk kos deg med sommerbilen.
Som du vet, har jeg en sommerbil også.
Som du vet, har jeg en sommerbil også.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Så veldig fin ut. Gratulerer!knutk wrote: 02 Jul 2026 21:35Gikk på en smell...
e0c70968-926b-4c7c-ad85-ff7eaa1dd39b(1).jpg
ecdb2060-bd11-4f9d-8f91-7a1e49c0c0e6(1).jpg
bc78f209-eb86-4ef8-b7ad-ab813b4de971.jpeg
dd267bd1-9dbc-437e-bc84-fe3a447edb9e.jpeg
-18 modell 220TD, for kjøring på sommerdekk og vinterlagring.
Har også lyst på en cab, passer liksom inn der jeg bor, men det skal jo ha et sted å gjøre av seg også.
Jeg har også brukt AdBlue fra biltema. Har ikke hatt noe å utsette på det.
- ashland
- U-Svingen
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Den så lekker ut @knutk
Gratulerer så mye med skikkelig snasen sommerbil!
Jeg har kjørt med adblue fra Biltema siden den er billigst i 4års tid på V90’n uten noe problem. Varsel lampe for påfylling av adblue kommer forøvrig opp ca 2000km før tanken min er tom
Ellers er det vistnok en mulighet å programmere ut hele adblue systemet, avgassen vil ikke bli 100, men en eu-kontroll på nye biler måles vist ikke avgasser lenger slik det gjorde før. Uten att jeg skal si dette sikkert
Jeg har kjørt med adblue fra Biltema siden den er billigst i 4års tid på V90’n uten noe problem. Varsel lampe for påfylling av adblue kommer forøvrig opp ca 2000km før tanken min er tom
Ellers er det vistnok en mulighet å programmere ut hele adblue systemet, avgassen vil ikke bli 100, men en eu-kontroll på nye biler måles vist ikke avgasser lenger slik det gjorde før. Uten att jeg skal si dette sikkert
fun is not a straight line